—Drs. Allan Katcher & Stuart Atkins BCon LIFO® International, Inc.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
*BEST Consulting Group
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Normer, verdier og holdninger
Noen utfordringer for skolene
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Selvfølelse vs selvtillit
- handlinger og holdninger
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
GROW modellen.
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Frontlinjeserivce
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Å lykkes eller være lykkelig?
Sosiologi i barnehagen
Konfliktårsaker (Furnham)
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Teambygging og fasilitering
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Muntlige presentasjoner
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Human Factors i boring og brønn
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Den vanskelige samtalen
Mandag 8. November Powerpoint..
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Suksesskriterier.
LederAkademiet Presentert av Jan Fikke. LederAkademiet2 LederAkademiet.  Visjon: Arbeide for menneskelig vekst, individuelt og i grupper.  Verdier:
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Omdømmebygging Hans Antonsen.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
HVORDAN LEDE DITT TEAM Coaching for effektivt lederskap
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
KLASSELEDELSE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Ulvejakt og media.
Utskrift av presentasjonen:

—Drs. Allan Katcher & Stuart Atkins BCon LIFO® International, Inc. LIFO® Method —Drs. Allan Katcher & Stuart Atkins BCon LIFO® International, Inc.

betyr Life Orientations LIFO® betyr Life Orientations

LIFO Method Rammeverk for adferd Verktøy for bedring av kommunikasjon Hovedhensikten er å forbedre prestasjonene for team og enkeltpersoner

Hva vil LIFO® Training bety for deg? Hjelper deg til å forholde deg mer effektivt til andre mennesker og problemer i ulike situasjoner Seg selv Andre Team/grupper

LIFO® Metoden Deg og din individuelle personlige produktivitet Identifiserer dine personlige verdier, mål og styrker Bekrefter hvordan du liker å gjøre tingene og hva som fungerer for deg Understøtter dine styrker slik at du blir mer effektiv Viser din sårbarhet for å overdrive adferden Øker dine muligheter for å velge adferd som gjør deg mer effektiv i flere ulike situasjoner Forstår hva dine motiver er Deg og en annen person mellommenneskelig kommunikasjon Gir deg nye adferdsstrategier slik at du blir bedre til å kommunisere med viktige nøkkelpersoner Forbedrer kommunikasjonen selv når den andre personen ikke er interessert I å jobbe med relasjonen Deg og andre i en gruppe team bygging Identifiserer og utvikler den unike miksen av styrker som finnes i en gruppe/team Finner dine egen unike bidrag i gruppen Lærer å arbeide mer effektivt med andre gruppemedlemmer som har en annen tilnærming og adferd

Gjør mot andre slik de ønsker du skal gjøre mot dem! Den Gyldne regel Gjør mot andre slik de ønsker du skal gjøre mot dem! Not everybody wants to be treated the same way. We have different needs, values and “speak different languages”.

Hvordan LIFO® Method virker Benytter seg av den enkeltes styrker og stiler Gir ny tilnærming til personer og problemer

The LIFO Method baserer seg på teorier av Dr. Erich Fromm Dr. Carl Rogers Peter Drucker

Erich From (1900 – 1980) “Man for Himself” Introduserte begrepet om fire stiler basert på verdibasert adferd Utviklet teorien bak “Strength-Weakness Paradox” … “Our weaknesses are seldom more than the excessive use of one’s strengths”

Carl Rogers (1902 – 1987) “Client Centered Therapy” Hver enkelt er ekspert på seg selv Sammenhenger Hensikt, adferd og effekter

Peter Drucker Management Consultant Tror på at holdninger er like viktig som andre ledelsesverktøy Tror at det er mulig å øke talenter og ferdigheter gjennom måten de blir brukt på

Hva som influerer på adferden Situasjon Rolle Personlig-het Our behavior is influenced by our “personality” – and our behavior may change depending on the role or situation we are in. We may have very different ways of behaving in a home or social situation that we do in a professional situation. Vi er en miks av dette – hver dag, avhengig av situasjonen,hvilken rolle vi har og hvem vi er.

De FIRE grunnleggende LIFO STILENE er basert på fire underliggende behov Å gi et verdifullt bidrag - dyktighet Sette seg og nå mål - handling Minimalisere skade og tap - fornuft Nyte fellesskap og sosial aksept -harmoni

Hensikten er IKKE å forandre profilen… Men å bruke våre preferanser for å nå våre profesjonelle og personlige mål It is very difficult to change “who” we have become after many years. But, it is possible to learn how to manage our behaviors more effectively. If you take the LIFO® survey one time, that should be all you need. If you take it again at a later date it is likely that your profile will remain the same though the numbers may change somewhat.

LIFO Profilen sjekker ut dine preferanser under to forhold: Favorable Conditions (Medgangssituasjoner) Når tingene går greit for oss Unfavorable Conditions (Motgangssituasjoner) Når vi er stresset eller er I konflikter eller hvis det er trussel om det What does it mean when the profile is different in Favorable or Unfavorable Conditions?…It only means that you found those behaviors worked best for you under those circumstances. About half of the people change their preferences from Favorable to Unfavorable. – If they are looking at their LIFO Survey answer sheet, point out that the page is divided in half – the total numbers in the blue section on the top half is Favorable Conditions and the bottom half is Unfavorable Conditions.

Vi er ikke enten det ene eller det andre Vi er…. Både det ene og det andre. Don’t label people. Please remember we are not One thing OR another, but one thing AND another. First, we are going to look at each of the 4 orientations separately in order to get a clear understanding of each one….then we will spend time looking at the different combinations that occur using all 4 orientations.

Dette er ikke personligshetstyper De er adferdspreferanser Disse preferansene er samlet sett vår Lifo Profil The Lifo Method is not a personality test or a horoscope.

Strength-Weakness Paradox Effectiveness UnproductiveUse (Excess) ProductiveUse The Lifo® Method is a strength based model with the idea being that …. “Our greatest strength can become our greatest weakness when overused. For example, taking charge and making things happen is a strength but when overused it may be seen as domineering and “bulldozing”. Polite and respectful behavior is admirable but when overused it may be seen as not speaking up or lack of confidence. Careful analysis is a strength but overused it might be seen as “analysis paralysis”. Flexibility and a desire for harmony is a strength but overused might be seen as “wishy washy”. °/Frequency of Behavioral Strategy Use

LIFO Metoden Ikke en psykologisk test Ikke truende Ikke godt eller dårlig, rett eller galt, bedre eller verre Vanlig språk, lett å jobbe med Ukritisk og objektiv Beskriver ikke “hva” vi vil gjøre, men “hvordan” vi vil gjøre det (adferd)

LIFO Profilen Vi identifiserer den mest foretrukne adferdsstil, reservestilene, mulige overdrivelser og mulige ubrukte stiler (blind spots) Styrker kan bli svakheter hvis de overdrives A suggestion might be to explain their answer sheet. Explain that the sheet is divided in half and the middle row of numbers represents their profile in Favorable Conditions, when everything is going well. The bottom row of numbers represents their profile in Unfavorable Conditions, when there is stress of conflict or the threat of stress or conflict. 2 or more numbers within 3 points of one another is a “Style Blend”. You can have a Double Blend or a Triple Blend and a 4-way or - Even Blend. The value of a blend is that you can move easily among those orientations and relate easily to those orientations. The downside is that sometimes people may not know “where you are coming from” . This is especially so with a triple blend or even blend. With a triple blend and a potential blindspot – since others may not be able to get clear signals all the time, they may see you as what you are not. For example, disorganized or not flexible, etc. It is important with a blend ti remember to let others know what your needs and expectations are.

LIFO Profilen Høyeste score – den foretrukne stil Alle med 3 poeng eller mindre enn høyeste score – er også foretrukken stil 30 eller mer: potensiell overdreven bruk 17 eller lavere: potensiell ubrukt stil A suggestion might be to explain their answer sheet. Explain that the sheet is divided in half and the middle row of numbers represents their profile in Favorable Conditions, when everything is going well. The bottom row of numbers represents their profile in Unfavorable Conditions, when there is stress of conflict or the threat of stress or conflict. 2 or more numbers within 3 points of one another is a “Style Blend”. You can have a Double Blend or a Triple Blend and a 4-way or - Even Blend. The value of a blend is that you can move easily among those orientations and relate easily to those orientations. The downside is that sometimes people may not know “where you are coming from” . This is especially so with a triple blend or even blend. With a triple blend and a potential blindspot – since others may not be able to get clear signals all the time, they may see you as what you are not. For example, disorganized or not flexible, etc. It is important with a blend ti remember to let others know what your needs and expectations are.

De FIRE grunnleggende LIFO STILENE Menneskeorientert SUPPORTING / GIVING ADAPTING / DEALING CONSERVING / HOLDING CONTROLLING / TAKING Oppgaveorientert

Supporting Giving (SG) Filosofi: “Alt som er verdt å gjøre, er verdt å gjøre riktig” Mål: Bli respektert av andre og leve opp til mine egne idealer Styrker: Prinsippfast, samarbeidsvillig, dedikert, etterstreber kvalitet, dyktighet

Controlling Taking (CT) Filosofi: “Grip dagen” Mål: Være kompetent. Oppnå resultater Styrker: Utholdende, initiativrik, handlekraftig, dirigerende

Conserving Holding (CH) Filosofi: “Det er bedre å være sikker enn å bli skuffet” Mål: Bygge på gjeldende ideer og det som allerede virker. Styrker: Systematisk, analytisk, bevarende, fast

Adapting Dealing (AD) Filosofi: Mål: Styrker: “Jeg får ta skikken dit jeg kommer” Mål: Å bli likt, akseptert og anerkjent av andre. Skape harmoni. Styrker: Empatisk, taktfull, fleksibel, entusiastisk

Hva vil de vite? SG (Supporting Giving) CT (Controlling Taking) Er det rettferdig? Tjener alle på dette? Er det det beste? Kan jeg hjelpe til? CT (Controlling Taking) Hvilke muligheter? Hva er sakens kjerne? Hvem er leder her? Hva er neste trekk? CH (Conserving Holding) Hvordan fungerer det? Hvem gjør hva? Hva er utbyttet? Kan vi velge ut? AD (Adapting Dealing) Hva mener folk? Er det ødeleggende? Kan det forandres? Er det akseptert? T

Four “F” Words Fair SG Supporting Giving Fast CT Controlling Taking Factual CH Conserving Holding Flexible AD Adapting Dealing

Four “C” Words Caring SG Supporting Giving Competitive CT Controlling Taking Careful CH Conserving Holding Carefree AD Adapting Dealing

HJELP KONTROLL SG “Jeg er her hvis du trenger meg.” CT “Dette ville jeg gjøre!” CH “Her er alle pro/kontra” AD “Hva ønsker du?” KONTROLL The following 2 slides are summary slides….or you may choose more detailed slides which follow these SG Sette høye standarder CT Tar ledelse og initierer CH Lager systemer og prosedyrer AD Tar egen posisjon til slutt

ANALYSER KOMPROMISS AD Undersøker sosiale utfordringer SG Mot en ideal- modell CT Undersøker effekter på bunnlinja CH Foretrekker steg for steg KOMPROMISS This is the second of 2 summary slides….or you may choose more detailed slides which follow this. SG Forhandler på prinsipielt grunnlag CT Tilbyr separate områder CH Responderer på logikk og fakta AD Gir for å få

Hvordan ansatte kan jobbe mest effektivt for….. Supporting Giving Legg vekt på verdier Vis loyalitet Tenk på andre Vær en lagspiller Controlling Taking Ta initiativ Vær lydhør Vis dyktighet Hold deg til hovedsaken Conserving Holding Gå sakte fram Bruk logikk Gjør “leksa” di Vær presis Adapting Dealing Vær sosial og taktfull Bruk en lett tone Vis at du passer inn Vær omgjengelig

Det mest effektive miljøet for… Supporting Giving Respekt Støttende Idealistisk Forsikringer Controlling Taking Konkurranse Risikofylt Utfordrende Nyskaping Conserving Holding Lite emosjonelt Faktaorientert Undersøkende Praktisk Adapting Dealing Sosialt Fleksibelt Uformelt Aksepterende