- Hovedrolle eller birolle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Når resultatene uteblir
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Veiledning av elever / lærlinger
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
Trenerrollen og motivasjon
- Hovedrolle eller birolle
Trenerforum
Spøken som gir deg lykke!
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Systematikk og prioriteringer
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Hvordan arbeide med min treningsjournal?
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kompetente barn og unge
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Eksamenstips.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Månedsbrev Smørblomst
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Juniororganisering 2007/2008. Agenda Velkommen og bakgrunn for møtet Arbeidsgruppen Juniororganisering 2007/2008 Junioropplegget for sesongen 2007/08.
O-trenerrollen I diskusjons/gruppeoppgaver Hvilke egenskaper er de fem viktigste for en o-trener som jobber med mannlige utøvere alderen a)16-20 b)21-25.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Suksesskriterier.
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Grunnleggende pedagogikk,
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For utøvere.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
HOLDNINGER OG HANDLINGER
BARNEFOTBALLKVELDEN BARNEFOTBALLKVELDEN Norges Fotballforbund | Barnefotballkvelden - NFFs nysatsing for 2010 Barnefotballkvelden.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
MJØSSKI
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
Utskrift av presentasjonen:

- Hovedrolle eller birolle Trenerrollen - Hovedrolle eller birolle

Treneren forventes å være: En som sier hva som skal til Treneren forventes å være: Organisator Tilrettelegger Positiv I godt humør Systematisk Kompetent Erfaren Et forbilde Engasjert Veileder Pedagogisk Motiverende

Oppfølging og Veiledning

Få en felles forståelse av hvorfor det er lurt å trene på deres måte Bli kjent med utøverne Tidligere trening Resultater og kart fra utvalgte konkurranser Tidligere trenere Treningsmuligheter i nærområdet Belastning og interesser utenom (skole, jobb, hobby, annen idrett) Sykdom og skader Spørsmål i oppstarten (eks): Hva er du god på? Hvordan tenker du når du løper rett i postene? Når var du i form? Hvilken trening har gjort deg bedre? Hva må du endre på? (Her er ofte svaret ALT) Få en felles forståelse av hvorfor det er lurt å trene på deres måte

Avklar forventningene Forventninger til trener: Forventninger til utøver: Tidsbruk (Hvor ofte har man samtaler, observasjoner, tilbakemeldinger, fellestrening, konkurranser, samlinger..) Kommunikasjon (Sier det man mener. Taushetsplikt. Kommunikasjonsform..) Treninger og Samlinger (Kvalitet på økter, utstyr, kart, bruke andre kompetente personer) Prioritering (Tid til trening, annen idrett, deltakelse/oppmøte..) Rapportering (Planer, skader, endringer, utført trening) Praktisk (Holde avtaler og frister, Komme på tida) Kommunikasjon (Fornøyd/misfornøyd, Er ærlig..)

Start med det positive (En pedagogisk selvfølgelighet……. som virker) Hvor gikk det lett? Gjør en prioritering av hva som er det viktigste å ta tak i av ting som gikk galt? (Ikke glem målsettingen) Hvilke poster satt? ”Det viktigste av det viktige 1” Vis gjennom ord og handling at du har tro på utøveren Hva sa du til deg selv når du hadde flyten? Det går fremover. Mindre tidstap, flere gode strekktider, bedre fysisk form?

Hvordan påvirke resultatet? Gjennom hele sesongen Få utøverne til å trene Evaluering – Endring – Tiltak – Gjennomføring ”Det viktigste av det viktige 2” Utøvere som har gjort det dårlig trenger deg mest På konkurranser Prioriter start- foran målområdet Rett før løpet er ikke tida for å lære noe nytt. Få utøverne til å tenke på noe annet. Bruk positivt og offensivt ladde ord Gjør utøveren klar over sine streke sider Kort repetisjon av konkrete fokusområder

Setninger å ha i bakhodet Vær ærlig på at du ikke kan alt Vær villig til å lære, av utøverne, trenere og andre idretter Vær varsom med å fortelle hvor bra alt var tidligere Vær bevisst på å variere eksempelbruken Vær ikke redd for å gjøre det enkelt Vær tydelig og ha tro på det du driver med Vær forberedt ”Det viktigste av det viktige 3” Treneren er der for utøverne – ikke omvendt - også på at ting ikke går helt etter planen

Treningsdokumentasjon Hvorfor Hvordan Utgangspunkt for planleggingen Endringstiltak Kontroll på belastning Finne forklaringer på endringer i form Motiverende Almanakken Dagbok i papir Digital dagbok Online dagbok Treneren gjør dagbokføringen … ”Det viktigste av det viktige 4” Løper og trener må ha en felles forståelse av begreper og intensitet

Treningen er viktigere enn tekst, tall og tabell Hva skal vi anbefale? Hva er mest praktisk for oppfølgingen Hvor mye tid skal man bruke på det Hva sikrer den viktigste informasjonen Hva er utøveren mest motivert for ”Det viktigste av det viktige 5” Treningen er viktigere enn tekst, tall og tabell

Uttaksrollen ”Det verste av alt 1” Måneder med oppfølging og oppbygging blir brutt ned i løpet av et minutt Hvem er sjefen (UK, treneren, løperne, foreldre, klubbledere) Kriterier (vektlegging, tester, skjønn) Skill mellom oppdragene (stafetter, lag, individuelle løp) Tydelige signaler (Taktikk, antall, forventninger) Gi beskjed til dem som ikke kom med først. Begrunnelse (Hvorfor, hva ble brukt mot,) Rett på sak (og hold deg til den) Alle blir ikke fornøyd uansett hvor mye tid man bruker på siste mann .. Rønning vraket på sprintlaget til OL Northug ergrer seg over skisjefen Feil uttak - igjen! Mot Moldova i kveld gjør landslagssjefen en ny blunder.

Lykke til som trener:

Gruppeoppgaver O-trenerrollen I Treningsdokumentasjon Uttaksrollen Kari, Frode, Olav, Ørjan Treningsdokumentasjon Jon Anders, Håkon, Harder, Endre, Arne V Uttaksrollen Lene, Jørn Ove, Pål, Fritjof O-trenerrollen II Arne T, Hugo, Tine, Espen, Håvard

O-trenerrollen I Hvilke egenskaper er de fem viktigste for en o-trener som jobber med mannlige utøvere alderen a)16-20 b)21-25 c)24-30+ Hvorfor? Hvilke egenskaper er de fem viktigste for en o-trener som jobber med kvinnelige utøvere alderen a)16-20 b)21-25 c)24-30+ Hvorfor?

Treningsdokumentasjon Hva mener dere er det viktigste å dokumentere, timer, tekst, intensitet eller andre ting, og hvorfor? Hvilket format ville dere anbefalt for en eliteløper 17 – 25 år og hvorfor? Hvor ofte mener dere det er nødvendig at treneren leser gjennom treningsdagboka for løpere 17 – 25 år? Hvorfor?

Uttaksrollen Hva er skjønn? Hva gjør du som trener når en av ”dine” utøvere ikke blir tatt ut, men som du mener burde vært tatt ut? Hvordan er den beste måten å ta ut løpere til en landslagsgruppe? Hvorfor?

O-trenerrollen II Hva ville du som trener gjort/sagt i disse tenkte tilfellene: Begrunn svaret. A) Er stadig ute søndag kveld for å få ”riktig” timetall i treningsdagboka. B) Har stadige unnskyldninger om detaljer som ikke er i orden og får ikke trent det du mener må til. C) Lede en felles intervalltrening i I-sone 3 D) Har ”litt” sår hals og tett nese, intervall på planen og om 4 dager er det CRAFTcup. E) Jente 22: ”Jeg ser de beste er veldig tynne. Jeg vil ned i vekt for å bli bedre”