Kommentar på dialogmøte - Overordnede perspektiver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Advertisements

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt 
Støtte til fjernvarme Fjernvarmedagene oktober 2012.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Corporate Finance Kap 2 Decision objectives. Principal / Agent • Eierne av en bedrift (aksjonærene) ansetter ledere for å drive bedriften. • Vi får da.
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2014
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Incitamentsbeskrivelse Busstjenester i Vestre Aker Marit Elin Leite, Ruter As.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
HP MONO 5035XS MFP A3 format multifunksjons skriver + HP COLOR LASERJET 5550DN A3 format Leie til sammen kr. 890,- per måned eks. mva. (pris kan endres.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Oppdragsbeskrivelse / kvalitet Positive til kvalitet som del av tildelingskriteriene Viktig å tydeliggjør hvilke.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Finanskrisen og varehandel LOs frokostmøte 23. januar 2012.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
– 1.1 Presentasjon av Undervisningsbygg Tilbudskonferanse vaktmestertjenester Runar Berget –
Tilbyderkonferanse fredag 8. mai kl Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale matvarer produksjonskjøkken.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Innlegg dialogkonferanse Troms Driftsdirektør Petter Kure Torgersen side 1.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Kort innlegg dialogkonferanse 19. Mai 2016 Petter Kure Torgersen side 1.
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
LARVIK KOMMUNE Kommunalteknikk
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Samferdselssjefkollegiet
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Møte i Vegdirektoratet 9
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Mal for prosjektrapportering
Langtidsplan og budsjett
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Kommentar på dialogmøte - Overordnede perspektiver

Markedssituasjonen - basert på rutekm i kontrakter med fylkeskommunene Kilde: Kontraktsoversikt fra Kollektivtrafikkforeningen,SSB 2

Resultater for bussnæringen Kilde: Proff forvaltning3

Noen enkle fakta:  Velfungerende konkurranse med tilstrekkelig mange aktører per anbud i dag  De 6 store har 89 % av markedet, og 94 % av den konkurranseutsatte delen av markedet.  Lav eller ingen lønnsomhet i sum for de 6 store i  Det må bli grunnlag for langsiktig lønnsom drift i kontraktene 4

NHO Transports utgangspunkt  Utvikling av standardkontrakter eller veiledere  Juridiske vilkår  Prising av kontrakter  Bruk av materiellbeskrivelse  Insitamentsbeskrivelser  Indeksregulering  Balanserte kontrakter  Bruk av bussindeks  Mer balansert risiko for utvikling trafikkbildet  Balanserte endringspriser  Gjensidige opsjoner  Kun bruk av insentiver på områder hvor selskapene har reell påvirkning  Konkurransenøytrale frikortbestemmelser 5

1. Prinsipp for prising av ruteproduksjon/endringer  Buss/Vogninnsats  Rutekm  Rutetimer 6

2. Gebyrer erstattes av objektive målinger av kvalitet  Dagens gebyrlister bør erstattes av objektive målinger av kvalitet og måles mot et fastsatt 0-nivå i kontraktene, som danner grunnlag for et bonus/malussystem  0-nvået må (mest mulig) ligge fast i perioden. Det må ikke bli vanskeligere å oppnå bonus i løpet av kontraktsperioden  Unngå dobbeltstraffing som i reisegarantiene 7

3. Opsjoner utløses når man har nådd fastsatte kvalitetsmål (kundemål)  Opsjoner må være gjensidige  Leverer selskapet i kontraktsperioden i tråd med fastsatte kvalitetskrav må trafikkselskapet få rett til kontraktsforlenging slik at kontraktslengden blir 10 år. Det bør avløse dagens ensidige rett fra oppdragsgiverne til å utløse eventuelle opsjoner som oftest gir 1 år om gangen.  Ved gjentatte leveranser under et fastsatt kvalitetsnivå må oppdragsgiver gis mulighet til å avslutte kontraktene. 8

 100 % av den totale godtgjørelsen skal reguleres  NHO Transport anbefaler at regulering bør skje minst 4 ganger i året.  Første regulering skjer ved driftsstart/oppstart av oppdraget.  Bruk indeksene i kostnadsindeks for buss. Indeksregulering av kontrakter 9

Framtidige indeksreguleringer må unngå utslag som vinter 2013! 10

Bruk i alle fall delindeksene fra bussindeksen! - Reparasjon og vedlikehold, administrasjon vs kpi-regulering 11 Kilde: SSB

Kontraktsvilkår og kontraktsadminisitrasjon 12 Kontraktsvilkår UbalanserteBalanserte Kontrakts- administrasjon Bokstavtro og hardhendt Løsningsorientert og samarbeid

Det er behov ny kontraktsfilosofi Selskapene innflytelse 13 HøgLav Høg Fylkeskommunens innflytelse Spesifikasjon/detaljeringsnivå Fram til 1995 Dagens kontrakter Partner- skapsmodell Partner- skapsmodell • Mer kollektivtransport for pengene • Kollektivtransport som tar markedsandeler • Forutsigbarhet for fylkeskommunenes økonomi • Økt lønnsomhet i bransjen