Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler"— Utskrift av presentasjonen:

1 Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Dosent Ingun Sletnes Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning

2 Hva er en rammeavtale? Regulering og varighet
Se NOU 2014: 4 pkt som gir en meget grei oversikt over rammeavtaler Rammeavtaler er en kontraktstype definert i foa § 4-1 i) Typiske kontraktsbestemmelser i slike avtaler er; omfang, avtaleperiode, hvilke produkter/tjenester omfattes, priser, betalingsbestemmelser, leveringsvilkår etc. Hvorfor rammeavtaler? Rammeavtaler skal inngås etter anskaffelsesregelverket, jf. foa § 11-1 (1) del II og § 26-1 (1) del III Prosedyrereglene er mye enklere etter del II Når rammeavtale inngått etter del II brukes skal tildeling (avrop) av kontrakter under rammeavtalen skje etter regler som skal angis i anskaffelsesdokumentene, jf. foa § 11-1 (2). Tildelingen skal skje etter objektive regler som sikrer likebehandling av leverandørene, det er i tillegg gitt noen regler om minikonkurranser under en rammeavtale Når rammeavtale inngått etter del III brukes skal tildeling (avrop) av kontrakter under rammeavtalen skje etter egne prosedyrebestemmelser gitt i foa, se foa § 26-1 (2) Omfanget av en rammeavtale skal beskrives, men ikke krav til eksakt beskrivelse Varighet – somhovedregel ikke over fire år, se foa §§ 11-1 (4) og 26-1 (4) Unntak hvis det foreligger særlige forhold, strengt krav Varigheten av en kontrakt under rammeavtalen trenger ikke være sammenfallende med varigheten av rammeavtalen (se omtale i NOU: s. 137) En del av kommunen

3 Typer rammeavtaler Kan inngås med en eller med flere leverandører
Rammeavtale med en leverandør Rammeavtale med flere leverandører disse er det to typer av; - en der alle vilkår er fastsatt i anskaffelsesdokumentene og - en der ikke alle kontraktsvilkår er fastsatt Parallell rammeavtale vil si at en rammeavtale med flere leverandører om den samme ytelsen En del av kommunen

4 Tildeling av kontrakter under rammeavtaler etter del III
Kontrakter skal tildeles etter prosedyrene i foa § 26-2 (en leverandør) eller foa § 26-3 (flere leverandører), jf. foa § 26-1 (2) Det er tilstrekkelig å inngå rammeavtale med to leverandører, det er nytt Bare de oppdragsgiverne som klart er identifisert i kunngjøringen/invitasjon og leverandørene som er parter i rammeavtalen kan tildeles kontrakter etter rammeavtalen, jf. foa § 26-1 (3) Det kan ikke foretas vesentlige endringer i kontraktsvilkårene, jf. foa § 26-1 (5) Ved tildeling av rammeavtale med en leverandør skal tildeling skje på grunnlag av kontraktsvilkårene i rammeavtalen, jf. foa § 26-2 (1) Oppdragsgiveren kan skriftlig be leverandøren «utfylle» tilbudet. Med det menes «enkle presiseringer og utregninger; det er ikke anledning til å gå i forhandling eller endre/forbedre tilbudet» (NOU 2014: 4 s. 136) Ved rammeavtaler med flere leverandører der alle vilkår er fastsatt, tildeles kontrakten etter fordelingsnøkkelen for tildeling av kontrakt uten at konkurransen gjenåpnes, jf. foa § 26-3 (1) Ved rammeavtaler med flere leverandører der ikke alle vilkår er fastsatt, jf. foa § 26-3 (2), skal det avholdes minikonkurranser mellom leverandørene (gjenåpning av konkurransen), slik gjenåpning er regulert i foa § 26-3 (4) Foa åpner også for en blanding av disse formene i foa § 26-3 (3) En del av kommunen


Laste ned ppt "Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google