Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester
Før man begynner… 2
Alternativer til test »Undersøkelser »Forklaringssekvenser »Oppgaver 3
To måter å bruke tester på Den læringsstøttende(formativ) »Hensikt – støtte opp under læringsprosessen »Fordeler: -Automatisk respons -Synliggjør sentrale emner -Variasjon -Refleksjon -Øvelse,øvelse,øvelse Den kontrollerende(summativ) »Etter en økt – kontroll, måle kompetanse »Fordeler: -Retting er automatisert(flere tester). -Måler kunnskap på et tidspunkt. -Uttrekk av spørsmål. Samme test kan selvsagt brukes på begge måter 4
Vanlig feil »For upresise spørsmål »Test blir påbegynt for tidlig »Man vil endre spørsmål underveis »Alle får samme test – ingen differensiering »Elever lærer seg rekkefølgen fremfor svaret »Elever ”gambler” på rett svar – uten å ha reel kunnskap »Læringsstøttende tester blir utformet summativt. 5
Hvilket forsøk teller? 6
2 store utfordringer 1.Lage GODE spørsmål 2.Finne gode distraktører 7
Ulike spørsmålstyper – ulik bruk Har forhåndsbestemte svar Deltakeren må skrive inn svaret Skriv inn eller velg svar 8
Andre spørsmålstyper Spørsmål der deltakeren må flytte, ordne eller klikke på ferdige alternativer 9
Vanskelighetsgrad Åpent svar/fyll ut blank Flere svar Rekkefølge Enten/eller Flervalgsoppgave 10
Struktur i flervalgsoppgaver Distraktører*(gale svar) Nøkkel*(rett svar) Stamme*(spørsmålet) Stimulus Orientering * Elementer som må være med 11
12
Hvordan lage gode oppgaver? »Trenger ikke ha spørsmålsform »Jeopardy? »Ikke lag for lang spørsmålsstilling(stamme) »Unngå negasjoner: ”Hvilken av disse er ikke en by?” »Bruk bilder, lyd og video »Vær forsiktig med bruk av ”automatisk vurdering” »Kollegaveiledning »Ta vare på gode spørsmål i en ”bank” »Lag gode distraktører! 13
Hvordan lage distraktører? 14 Jeg tror at…
Mulig bruk av test Forunder- søkelse Finne distraktører Formativ test Elevbidrag Summativ test 15 Samling av gode spørsmål
Til slutt… 16 Lykke til !