Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Håndbok til Studweb LES DENNE! Du får en side-for-side veiledning med forklaringer og tips…
En innføring i spillet: Lag En Setning
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Hvordan lage spill i power point?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
MAPPEVURDERING En innføring.
Nettsamfunnsvaner i Norge
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Kontakter i Gmail •De første e-postadresser som elevene skal bruke på kurset, bør legges inn i kontaktlisten i Gmail før kurset starter. •Da slipper eleven.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Prosjekt: Presentasjon Av Elin Blikra
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Hva er Fronter.
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Tekst, bilde og komposisjon
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Prosjekt og forskningsrapport
Praktisk bruk av Lærerens digitalbok og gratis digitale elevressurser
HØGSKOLEN I AGDER Agder University College © Bjørn Olav Hogstad, HiA, 2002 HØGSKOLEN I AGDER Agder University College Word - maler 1 DAT100 TEMA: Maler.
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Ulikheter og variasjoner
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Hurtigreferanse for video Starte en videosamtale 1.Hold markøren over kontaktens bilde, og klikk kameraknappen. 2.Det vises en popup-melding på kontaktens.
Hurtigreferanse for Lync 2013 KONFIDENSIELT. Distribusjon bare til partnere i henhold til avtalen om taushetsplikt. Microsoft gir ingen uttrykte eller.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Hurtigreferanse for Lync 2013 for Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Med Lync kan du begynne å samarbeide uten å måtte planlegge et.
Hurtigreferanse for © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Lync Web App Bli med i et Lync-møte med PC-lyd Hvis du ikke har Lync 2013, kan du bli med.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Hagelagenes nettsider
NY VRI Nina og Ingvild.
Velg digital postkasse på Norge.no
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Digital eksamen for sikrere, bedre og mer effektiv sensur
Hagelagenes nettsider
Skoleutvikling B – Samarbeid
Hvordan bruke powerpoint? Og hva kan det brukes til?
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Quiz gir deg fler kunder!
Utskrift av presentasjonen:

Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester

Før man begynner… 2

Alternativer til test »Undersøkelser »Forklaringssekvenser »Oppgaver 3

To måter å bruke tester på Den læringsstøttende(formativ) »Hensikt – støtte opp under læringsprosessen »Fordeler: -Automatisk respons -Synliggjør sentrale emner -Variasjon -Refleksjon -Øvelse,øvelse,øvelse Den kontrollerende(summativ) »Etter en økt – kontroll, måle kompetanse »Fordeler: -Retting er automatisert(flere tester). -Måler kunnskap på et tidspunkt. -Uttrekk av spørsmål. Samme test kan selvsagt brukes på begge måter 4

Vanlig feil »For upresise spørsmål »Test blir påbegynt for tidlig »Man vil endre spørsmål underveis »Alle får samme test – ingen differensiering »Elever lærer seg rekkefølgen fremfor svaret »Elever ”gambler” på rett svar – uten å ha reel kunnskap »Læringsstøttende tester blir utformet summativt. 5

Hvilket forsøk teller? 6

2 store utfordringer 1.Lage GODE spørsmål 2.Finne gode distraktører 7

Ulike spørsmålstyper – ulik bruk Har forhåndsbestemte svar Deltakeren må skrive inn svaret Skriv inn eller velg svar 8

Andre spørsmålstyper Spørsmål der deltakeren må flytte, ordne eller klikke på ferdige alternativer 9

Vanskelighetsgrad Åpent svar/fyll ut blank Flere svar Rekkefølge Enten/eller Flervalgsoppgave 10

Struktur i flervalgsoppgaver Distraktører*(gale svar) Nøkkel*(rett svar) Stamme*(spørsmålet) Stimulus Orientering * Elementer som må være med 11

12

Hvordan lage gode oppgaver? »Trenger ikke ha spørsmålsform »Jeopardy? »Ikke lag for lang spørsmålsstilling(stamme) »Unngå negasjoner: ”Hvilken av disse er ikke en by?” »Bruk bilder, lyd og video »Vær forsiktig med bruk av ”automatisk vurdering” »Kollegaveiledning »Ta vare på gode spørsmål i en ”bank” »Lag gode distraktører! 13

Hvordan lage distraktører? 14 Jeg tror at…

Mulig bruk av test Forunder- søkelse Finne distraktører Formativ test Elevbidrag Summativ test 15 Samling av gode spørsmål

Til slutt… 16 Lykke til !