BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Fra ide til problemstilling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Hvordan gjøre en god eksamen?
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Kvalitativ metode i markedsforskning
Pedagogisk utviklingsarbeid
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Hovedoversikt Prosjektledelse
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Hva er en artikkel?.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Prosjekt og forskningsrapport
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skriving av prosjektrapport
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Workshop, Dokka – 9. nov
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Prosjektoppgaven.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Undersøkelsesprosessen
Gjennomgang før eksamen
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur: Troye og Grønhaug: Utredningsmetodikk Tor Grenness: Innføring i vitenskapsteori og metode Sveinung Berild: Å skrive prosjektrapport

Bacheloroppgaven Kan løses individuelt eller i gruppe på inntil tre personer Besvarelsen skal være på ca 40 sider, ekskludert alle vedlegg Temaet må ha tilknytning til prosjektarbeid Positivt om det blir brukt empirisk materiale fra et eller flere faktiske prosjekter

Generelle krav til forskning og utredningsarbeid Etterprøvbarhet Fordomsfrihet og forkastbarhet Empirisk støtte Presisjon Systematisk sammenheng Bredde Troye/Grønnhaug: Utredningsmetodikk

To typer rapporter Empiriske rapporter Teoretiske rapporter basert på noe som har skjedd, lett å sette opp en logisk struktur (forskningsprosessen) Teoretiske rapporter litteraturstudier eller teoretiske arbeider

Hovedstruktur - uansett type 1. Innledning (Hva er tema og spørsmål) 2. Hoveddel 3. Konklusjon (Hva ble svaret) Innledning og konklusjon avstemmes til hverandre. Den travle leser kan nøye seg med å lese 1) og 3). Rapporten begynner og slutter med et “bredt” perspektiv

Typisk inndeling Innledning Teori Metode Analyse Spørreundersøkelse Intervjuer Innsamling av informasjon Analyse Besvare problemstilling ut fra punktene over

Empirisk oppgave Har til hensikt å løse et (teoretisk) problem gjennom en empirisk undersøkelse Metode: Hva slags undersøkelsesmetoder og datamateriale brukes? Resultater: Hva fant vi ut? Diskusjon: Hva betyr resultatene? Hvordan skal de forstås og tolkes?

Teoretisk oppgave Har til hensikt å løse et praktisk problem (for f.eks. en bedrift) Utvalg av teori Presentasjon: Fremstilling av det teoretiske materialet Diskusjon: Diskusjon av teori og undersøkelser. Stemmer teoriene?

Tema og problemstilling Temaet: Et eller annen knyttet til prosjektarbeid Problemstillingen: Et spørsmål knyttet til temaet som du ønsker å se nærmere på Den avgrensete problemstillingen: Kommer muligens senere når du har arbeidet med problemstillingen en stund

Mulige temaer Organisering av prosjekter Multiprosjektstyring Planlegging Team Gevinstrealisering .....

Hvilken problemstilling? Hva vil du finne ut noe om? Hva irriterer deg? Hva ønsker du å forandre? Hva er du interessert i? Hva kan du påvirke? bl.a. A&S s.31

Ideer til problemstillinger Hvilken innvirkning har en prosjektmodell på arbeidet i prosjektet? En bedrift har ofte en prosjektmodell som skal følges: Positive og negative effekter? Hvordan skal man drive økonomistyring i et prosjekt? Hva betyr det at bedriften mer prosjektorientert? Mange bedrifter bruker prosjektarbeidsformen mye? Hvilke konsekvenser har dette?

Eksempler – lett blanding av titler og problemstillinger Prosjektmodeller i foretak – styrker og svakheter ved å utvikle lokale modeller (prosjekthåndbok for virksomheten blir appendiks) Hvordan kan bedre drifting av leveransen sikres og hvordan vil det påvirke prosjektsuksess (inkluderer drøfting av mottakers rolle) Hvordan håndtere brukers krav, behov og forventninger for å sikre prosjektsuksess i foretak XX Hvordan vil en prosjektorganisasjon som bare består av linjeledere påvirke linjeorganisasjonen Økonomiske analyser i vurderingsfasen – brukes det godt nok i xx Hvordan kan vi måle suksess i etterkant i prosjektene våre Løsningsfokusert tilnærming (LØFT) som prosjektkultur Overliggende beslutningsprosesser i prosjektene våre Erfaringer fra prosjektopplæring i XX Hvordan kan man forbedre erfaringsoverføring mellom prosjektene og medarbeidere i XX sitt kontor i Bergen? Hvilke metoder og verktøy benyttes ved tidsplanlegging i skipsbyggingsindustrien og hvordan håndteres tidsoverskridelser i praksis sammenlignet med teori? Hva skal til for å sikre gode beslutninger i byggeprosjekter? Er bevisst teamsammensetting en viktig suksessfaktor i prosjekter? Hvordan bli en ettertraktet prosjektleder? Bidrar bruk av typeteori til at prosjektgrupper blir mer effektive? Prosjektsuksess uten tradisjonelle suksessfaktorer? – Hvorfor lykkes xx i sine produktutviklingsprosjekter til tross for at de ikke bruker tradisjonelle suksessfaktorer Mot alle odds (Tittel)

Informasjonsinnsamling Primærmateriale: Materiale som er framkommet gjennom en egen undersøkelse Sekundærmateriale: Materiale som er basert på informasjon utviklet av andre

Egne undersøkelser Intervjuundersøkelse Spørreundersøkelser Observasjoner Finne dokumenterte fakta

Viktig ved alle undersøkelser Utgangspunkt i den avgrensete problemstillingen Alle undersøkelser må være målrettede, dvs. hjelp til å belyse problemstillingen

Spørreundersøkelse Forarbeid Utvalg av deltakere til undersøkelsen Lage spørreskjema (OBS! Utgangspunkt i den avgrensete problemstillingen) Utvalg av deltakere til undersøkelsen Må lage et representativt utvalg Gjennomføring av spørreundersøkelsen Svarfrist og purringer Statistisk bearbeiding av svarene

Observasjon Forberedelse Gjennomføringen av observasjonen Avtale om observasjon Bestemme hva det skal fokuseres på (OBS! Utgangspunkt i den avgrensete problemstillingen) Gjennomføringen av observasjonen Registreringsmåte (video, notater, etc.) Bearbeiding og analyse av observasjons-materialet

Validitet og reliabilitet Måler vi de riktige tingene? (Validitet) Måler vi riktig og leser vi av måleinstrumentet riktig? (Reliabilitet)

Måleskalaer Nominalskala – kvalitativ skala omformet til tall Ordinalskala – til rangering Intervallskala – måler differenser riktig Forholdstall – har et naturlig nullpunkt