Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
OBSERVASJON.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Forstå bruk og datainnsamling
Veiledet lesing Mørkved skole
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ metode i markedsforskning
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Muntlige presentasjoner
Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju og spørreskjema Datainnsamling Kirsten Ribu - Ingeniørutdanningen.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Metode.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Kvalitative og kvantitative metoder
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Livskvalitet og antistoffsvikt
Kirsti Sarheim Anthun Evalueringsmetoder Kirsti Sarheim Anthun
Testing, måling og forskningsdesign.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Overføring og avslutting av prosjekter Nylen : Kombinasjoner av fullførelse og avslutning Holdnings til konflikt Prosjektet er fullført Ikke fullført.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Kartlegging/Observasjon/ Vurdering /Tester
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Kapittel 3 Metode.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig, men denne evalueringen er oftest usystematisk, ubevisst og unntatt offentlighet

Hvorfor er evaluering viktig? En evaluering kan si oss noe om hvor vi er En evaluering kan si oss noe om hvor vi skal En evaluering kan si oss hva vi har oppnådd En evaluering kan gi grunnlag for felles refleksjon og læring

Arenaer for evaluering Prosjekt/styringsgruppas arbeid og framdrift – fokus på prosessen Kartlegging i en virksomhet som virkemiddel for å angi mål Vurdering av resultater i en virksomhet i forhold til de mål som er satt

Evalueringsformer Formativ evaluering – underveis, løpende, fokus på prosessen Summativ evaluering – ved avslutning av et prosjekt. Fokus på resultater

Viktige avklaringer Hva ønsker man å evaluere? Hvor motiverte er de som skal delta? Hvem skal delta i evalueringen? Evaluering bør være en integrert del av planlegging og prosjektarbeid Hvem er resultatene viktige for? Intern evaluering. Når er det aktuelt? Ekstern evaluering. Når er det aktuelt?

Evalueringsmetoder Spørreskjema – åpent eller lukket Intervju – strukturert eller ustrukturert Observasjon – strukturert eller ustrukturert Logg Analyse av planer Prøver/tester Bruk av video Statistikk Dramatisering/rollespill

Fordeler ved bruk av spørreskjema Kostnadene pr respondent er mindre enn ved intervju Kan gjøre et større utvalg enn ved intervju Datainnsamlingen tar kortere tid ved spørreundersøkelser enn ved intervju Man kan svare anonymt på ømtålige spørsmål

Fordeler ved bruk av spørreskjema Respondenten kan i ro og fred svare på spørsmålene. Ved intervju kan man føle tidspress Alle spørsmål er standardiserte, det vil si at de presenteres likt for alle En intervjuer kan påvirke svarene. Dette skjer ikke i spørreundersøkelser

FORDELER VED BRUK AV INTERVJU: Intervjuundersøkelser har meget høy svarprosent i forhold til spørreskjema Alternative oppfølgningsspørsmål er lettere ved intervju Misforståelser kan oppklares med en gang

FORDELER VED BRUK AV INTERVJU: Flinke intervjuere kan få mye mer ut av spørsmålene enn et spørreskjema. Dette gjelder også ømtålige temaer Det er mulig å stille mye mer kompliserte spørsmål ved intervju De som har lese- og skriveproblemer kan gjøre en mye bedre jobb som respondent ved intervju

Tenk over Hvilke metoder er de rette for å sikre oss en gyldig og pålitelig informasjon om et arbeid Har vi nok tid, for eksempel til å observere? Har vi nok kompetanse? Har vi aksept fra de som er berørt Kostnader

Sluttvurdering De fleste prosjekter venter med vurdering til prosjektet er nesten avsluttet og det kan føre til: At man får problemer med å utvikle gode kriterier for vurdering At man mister en viktig læreprosess underveis At man ofte ikke kan korrigere veien underveis At motivasjonen for vurdering kan være liten, helt på slutten (vi vil ikke, men må)