– Løsningen er kunnskap: Verdiskaping – hvem, hva hvor? Et innovativt Nord-Norge Markedsinnovasjon er og merke- varebygging i Nord-Norge; hvordan få det.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Sammen med vålerenga.
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Omdømmeprofil for vår svømmeklubb Hva står vi for?
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Leder Nordland Bondelag Direksjonsmedlem i Norges Vel
Marinepack og emballasjedesign
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Tom Henry Knudsen – Telenor Nordic
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Anvendelse av verktøyene
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Sjømat som næringsutvikler v/Roger Pedersen Prosjektleder – Sjømat fra Finnmark.
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Konkurransekraft på heimebane
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
Timebox AS Timebox er et rådgivningsselskap som er spesialist på å bistå organisasjoner med Innovasjonsledelse, Etablering og Virksomhetsutvikling. Vi.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
Strategidokument UNIKOM!
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Strategi- og aktivitetsplan
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Næringsrettet FoU for en bærekraftig og lønnsom sjømatnæring i vekst.
Høringsmøte fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Mosjøen 4. september 2009.
”Næringsklynge fra Tromsø til Oslo - hvordan er det mulig?” - Erfaringer fra ei havbruksklynge i Nordland Nordområdekonferansen 2007 Bjørn G. Nielsen –
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Sammen får vi ting til å skje
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Klok og Varm Råskap Roger Karlsen Kommersiell Direktør og 100% fra
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Selge et produkt eller en tjeneste
Valgfaget design og redesign
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

– Løsningen er kunnskap: Verdiskaping – hvem, hva hvor? Et innovativt Nord-Norge Markedsinnovasjon er og merke- varebygging i Nord-Norge; hvordan få det til? Næringsrettet design som strategisk virkemiddel Verdiskaping i Nord-Norge

Næringsrettet design ”Designprosesser som styrker bedriftens lønnsomhet og konkurranseevne” –Industridesign •Produktdesign, transportdesign, offentlig design –Kommunikasjonsdesign •Grafisk design –Interaksjonsdesign •Digitale medier ” God design skal fremheve og støtte opp under de underliggende kvalitetene og bidra til økt salg, bedre markedsadgang og høyere pris

”Nord-Norge er dårligst på design” April 2004:

”Nord-Norge er dårligst på design” April 2004: •Vi skapte en attraktiv høyere designutdanning •Vi utviklet en rekke konkurransedyktige fagmiljø •Vi fikk flere krevende og attraktive kunder •Vi fokuserte positivt på mulighetene i Nord-Norge September 2011:

Design har mange verdier Design påvirker drift og lønnsomhet i organisasjonen på mange nivå og dimensjoner: –Økt omsetning –Økt pris –Økt innsikt og kompetanse –Reduserte kostnader –Grunninvesteringer i grafisk profil –Økt stolthet og engasjement –Større gjenkjenning –Identitetsbærer

… og det nytter! •Bedrifter som satser på industridesign har dobbelt så høyt resultat pr sysselsatt som andre •Bedrifter som satser på design har bedre resultat enn de som ikke gjør det •”Vår satsing på design har helt klart bidratt til å skape ny stolthet for alle oss i bedriften!” (Rist, Lofotprodukt) •40 % av foretakene som satset på design fikk høyere salg, 27 % økte sine markedsandeler og 20% fikk nye markeder •Selskapene som satset på design slo aksjeindeksen med 200 % i perioden

Industridesign  Helhetlig løsning som tar hensyn til miljø, materialforbruk, produksjonsvennlighet og funksjon  Skal appellere både materielt og emosjonelt  Formidle verdier  Differensiere markedsmessig  Funksjonalitet  Holdbarhet - mer enn estetikk

Verktøy for skiglede  3 år med produktutvikling - 5 generasjoner med prototyper  Avgjørende samarbeid med industridesigner  Ideen er optimal kraftoverføring sko->ski  Et solid, røft og funksjonelt design – skal se ut som det den er: Et verktøy  Fra Narvik til Europa og USA  Langsiktig målsetning på en markedsandel på 15 – 20 %

Gamle tradisjoner i ny drakt - Vi måtte gjøre noe for å bli mer synlig i kjøttdisken når vi bare har sekunder til å friste kunden •Tok kontakt med Norsk Designråd og startet samarbeidet med nordnorske designere for å sikre lik kulturell forståelse og geografisk forankring •Ville ha nytt pakningsdesign men endte opp med en total omprofilering •Å akseptere en ny logo gjorde litt vondt, her ble tante Aslaug viktig. •Mange positive tilbakemeldinger, vårt omdømme synes å være styrket -Og så det store spørsmålet: Ville det gode renomméet forsvinne i et nytt design? - Historien om en vellykket designprosess

Å selge vann i Norge – naturstridig, naturlig eller designet for suksess? Vann = generisk produkt merkevare  Designet skal gi identitet - Sosial identitet, eierskap og opphav  Designet skal differensiere - Produksjonsprosesser, underleverandører, innsatsfaktorer –Vi drikker over 90 millioner liter kjøpevann i Norge pr år!

Potensialet for norske sjømatprodukter •Forskjellige markeder – ulik betydning av design –Fisk i kasser går rett ut i butikk – design er viktig –Fisk på paller er innsatsfaktorer hos andre – emballasjen har primært en funksjonell oppgave •Når vi selger ut Norsk Sjømat som råvarer og halvfabrikata er det andre som henter ut merverdien av gode norske råvarer •- Det handler om hvor langt fremme i verdikjeden man vil være •Det ligger en stor oppside for norsk fiskeindustri i satsing på design Merkevaren Norsk Sjømat = unike oppvekstvilkår, tradisjon og kultur og bærekraftig produksjon Vellykket trekantsamarbeid i Japan. Seiyu + Lerøy + EFF

Også sterke merkevarer trenger fornyelse

Nordnorsk designsatsing

Interaksjonsdesign •Når det er enkelt for kunden å få tilfredsstilt sitt informasjonsbehov, blir resultatet oftere et salg for bedriften –Brukervennlighet –Tilgjengelighet –Forutsigbarhet –Funksjonalitet –Identitetsbærer –Teknisk stabilitet –No nonsense

Design i nord Skal fange opp og motivere alle nordnorske bedrifter og enkeltpersonersom kan ha behov for designrettede tjenester. Gjennomføres med innledende miniseminar som følges opp med workshops og kundemøter. Alle bedrifter kan ta kontakt med Design i Nord til å få utarbeidet en oppdragsbeskrivelse/designbrief som grunnlag for valg av designer og som grunnlag for søknad til Innovasjon Norge. Innovasjon Norge behandler alle søknader lokalt Designtjenester: Grafisk design/profilering, industridesign, kommunikasjonsdesign. Eies av Innovasjon Norge i Nordland, Troms og Finnmark med samme nedslagsfelt. Prosjektet drives av en styringsgruppe/arbeidsgruppe med Innovasjon Norge, Norsk Designråd og VINN (prosjektledelse design i nord) Design gir forsprang