Hvordan berede grunnen for de gode………

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Selge et produkt eller en tjeneste
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Knoppskyting i Trondheim Firmakultur Roar Paulsen.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Tom Henry Knudsen – Telenor Nordic
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Strategisk ledelse, STR 9634
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Hvordan skape og opprettholde læringstrykket i organisasjonen? Vårsymposium Drammen 21.april 2009 Jarl Inge Wærness
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Forretningsplanen – En Oversikt
Prosjektavslutning og sluttrapport
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
- en del av Mat alliansen : NLH - Matforsk - Akvaforsk Ark nr.: 1 | fredag, 12. desember 2014 | Forfatter:.... | Arkivert: I:\felles\_Utveksling Gjennomføring.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Framtid - Samspill - Skaperglede
Presentasjon av forretningsplan
Ekstraordinær generalforsamling
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Verdikjedeintegrasjon
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan berede grunnen for de gode……… OMSTILLING Hvordan berede grunnen for de gode………

Bedrift i krise – Hva er viktig? Sviktende lønnsomhet Beslutningsvegring Sviktende salg Mål ”gjenskape lønnsomhet og utviklingskraft” Krever Orden på driften Tempo Fokus på utvikling Sikre motivasjon for endring i organisasjonen Økonomiske rammer for endringene Forverrede rammevilkår Fallende markedsandeler Konjunkturer Likviditetsskvis Kommunikasjonssvikt

Innledende analyse Intern vurdering Markedsvurdering – livets rett Kriseforståelse Evne til endring/rett kompetanse Markedsvurdering – livets rett Relativ konkurransekraft Kundestruktur Kundenes betalingsevne Verdikjede Kostnadseffektivitet Finansiell struktur

2 Faser Fase 1 - Opprydding (100 dagers plan) Skape grunnlag for god løpende drift Kontantstrøm Fase 2 – Re-posisjonering Utnytte dårlige tider til å skaffe seg økt konkurransekraft Strategi som middel til å posisjonere seg for bedre tider Tenk sunn utvikling; ikke spar deg til fant Konjunkturfølsomhet

Fase 1 - 100 dagers plan Identifisere og katalogisere muligheter: Tiltak som kan iverksettes raskt (uker) Gir rask effekt Bør ikke begrense virksomhetens utviklingspotensial Prioritere tiltakene etter Tempo Potensial Kompleksitet i gjennomføring Evne til gjennomføring Sannsynlighet for suksess Beslutte endelig plan Iverksettelse og måling

Fase 2 – Re-posisjonering SH Verdi INNSIKT FAKTA SH Analyse Vellykket gjennomføring av Fase 1 etablerer forutsetningene for strategisk utvikling – må være sunn drift i bunn SH Valg SH Måling SH Gjennomføring KOMMUNIKASJON LEVERANSE

Fase 2 – Re-posisjonering SH Verdi INNSIKT FAKTA SH Analyse SH Valg SH Måling SH Gjennomføring KOMMUNIKASJON LEVERANSE

Hvem? Når? Hvordan? Prosess beskrivelse Omstillings- Ansatte/Ansattesorg Eiere Kunder Leveran dører Ledelse Styre Prosess beskrivelse Beslutningsgang hvem, hva og når Tidsplan Informasjonsplan

Forankring Etablere en omstillingskultur = kriseforståelse Problemer kan og skal løses Bryllup og begravelser i alle familier Fest rundt utvikling Respekt rundt avvikling Skape eierskap til problemstilling – kommunisere problemstillingen – høre/lytte til innspill Rammer – de viktigste fastpunkter Skape forståelse og aksept for prosessen frem mot en konklusjon

SH Analyse Grunnlag for omstilling Identifisere og strukturere problemstilling(er): Lønnsomhet Volumbortfall Forventede konjunktureffekter Likviditet og balanse Annet Definisjon av problemstillinger som skal tas stilling til Problemstilling må være kommuniserbar og lett forståelig 10 10

SH Valg Mål på kort og lang sikt Omstillingsmål Strategiske mål Kritiske faktorer De viktigste forhold som må håndteres for å nå målene Strategi fastsettes Prosess Omstilling Strategiske valg 11 11

Verktøykasse - Typiske tiltak Administrasjon & ledelse Forenkling Innkjøp Hvordan styrke posisjonen Bedre samhandling med leverandører Produksjon Forenkling – strukturendring Innkjøp eller egenproduksjon Produkter Sortimentslønnsomhet/styring Logistikk Forenkling/optimalisering Marked Salg/markedsføring. Trøkk! Segmentlønnsomhet/kostnad pr produkt

Prosess Konklusjoner fra analyse og valg kommuniseres og gjøres til gjenstand for Beslutning Prosess/forankring Informasjon for relevante parter i prosessen Sikre nøkkelmedarbeidere SH Analyse SH Måling SH Valg SH Gjennomføring

Tiltaksplaner – Enkel og virker Tiltaksplandokument for: (firma) ANSVAR: FORRETNINGSOMRÅDE: 2. Halvår 2009 2. Kvartal 2009 1. Kvartal 2009 4. Kvartal 2008 Status Mål- kvantifisering Handlinger Periode

Gjennomføring Tydelig og operativ ledelse Beslutningsdyktighet i alle ledd Tempo og fasthet Forankring Løpende informasjon Internt og eksternt Førsteklasses likviditets styring Kostnadskontroll Driftsfokus Oppfølging og måling Avgjørende å utforme tiltakene slik at de som utfører, forstår hvordan og hvorfor

SH Måling og oppfølging Måling av effekt Oppdatering med basis i effekt Konkurrenter Leverandører Kunder Teknologi Ramme-betingelser og miljø ”Intet brukes om det ikke også måles og følges opp” 16 16

Avslutning Takk for at du tok deg tid Takk for oppmerksomheten! For spørsmål ta kontakt: Danckert Mellbye, tlf: 901 35 242 danckert@strategy-house.no