Foreldre/familie. Risiko – beskyttelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Noen utfordringer for skolene
Unge & Rus.
Jan Tøssebro NTNU Samfunnsforskning
Arbeidsliv og rus. Generell del Grunnopplæring Januar/februar 2011 Bedriftssykepleier/HMS rådgiver Bodil Elise Gilje Tumyr.
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
Fysisk aktivitet og helse
Hønefoss politistasjon
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Sør-Afrika KFUM Tensing
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Barn og unges helse Levanger kommune
Et økende problem i skolen?
Buskerudregionens incestsenter
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Divisjon psykisk helsevern
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ulikheter og variasjoner
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Det norske velferdssamfunnet
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Tidlig innsats hele livet
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Risiko og beskyttelse - foreldrerollen Grand hotell, Terminus
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/ Strømgaten 10.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Hva er viktig for elevers læring?
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
1 Ungdom og rusmidler - noen utviklingstrekk. Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,615,0 Vin14,915,115,6 Brennevin15,1 15,5.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Forebygging i skolen
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
En introduksjon.
(en strukturell tilnærming)
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Skolehverdag og psykisk helse
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Stord 25. januar
Utskrift av presentasjonen:

Foreldre/familie. Risiko – beskyttelse Rusforebygging Foreldre/familie. Risiko – beskyttelse Individualisering, marginalisering, globalisering. Scenario Vesterålen Vesterålen 30. januar 2007 v/Arne Klyve

Bergensklinikkene  

Et lokalmiljø

Rusmiddelpolitisk handlingsplan Høy forankring Rusmiddelpolitisk handlingsplan Begrense tilgjengelighet Redusere etterspørsel Skadeforebygging

Er rusforebygging knyttet til en spesiell aldersgruppe eller er det et livsløpsfenomen?

Det gode liv ”Alt dreier seg om et godt liv. Ikke i form av rikdom eller overflod. Ikke forstått som suksess eller karriere. Ikke nødvendigvis et liv uten motgang, sorg og problemer. Men: Mening, utvikling, samhørighet, av og til litt lykke, mot, trygghet, humør og litt spenning.” (A. Minken)

Hvorfor går det galt med noen av de unge? Hvem er i faresonen?

Skadeforebygging

Akuttskader De største rusproblemer i nasjonen er knyttet til akuttskader der spesielt unge menn med betydelig promille i blodet er både overgriper og offer.

Skadeforebygging Tilgjengelighet

I forhold til vår kjøpekraft har alkohol blitt stadig billigere i Norge. I Italia må f.eks. en innbygger jobbe mer for å ha råd til en flaske øl.

Pris Aldersgrense 18 år  nei

Næringspolitikk Sosial –og helsepolitikk

Individets frie tilpasning Solidaritet med de som lider

Finland etter senking av alkoholskattene i 2004 - endring fra 2003 - 2004 Drap og mord (40 % økning) Mishandling (3%) Arrest (11 %) Promillekjøring (9 %) Personskader ved promillekjøring (9%) Behandling i rusinstitusjon (7%) Behandling i somatiske sykehus (9%) Alkoholdødsfall, forgiftning (25%)

Skadeforebygging Tilgjengelighet Skoleprogram

Utdanningsløpet 6 – 19 år barnetrinnet ungdomstrinnet  videregående skole 

Fluor Vaksiner Rusforebygging

Hvor mye betyr personen (e) som du møter i programmet eller terapien? 15 % teknikker 15 % forventning 30 % relasjon 40 % Hva du har med deg/rundt deg (Ø. Kvello NTNU)

”Forebygging er innsats for å redusere risiko i barns og unges oppvekst, men også for å utnytte deres talenter og kompetanse slik at de bedre kan mestre motgang, stress og kriser. Det forebyggende arbeidet med barn og unge har særlig fokus på atferdsproblemer som kriminalitet, vold og annen normbrytende atferd, rusmisbruk, psykiske problemer og problemer i skolen som mobbing, skulk og lærevansker samt helseskadelig atferd f. eks. røyking.” (Terje Ogden)

Tre kategorier av målgrupper Universelle (alle) Selektive (i risiko. For eksempel: svaktpresterende elever, barn av rusmisbrukere)  Indikerte (unge som allerede eksperimenterer med rusmidler eller viser annen form for risikoatferd)

Skadeforebygging Tilgjengelighet Praktisk klokskap Skoleprogram

Intuisjon Praktisk klokskap Skoleprogram Skadeforebygging Tilgjengelighet Praktisk klokskap Skoleprogram Intuisjon

Intuisjon Praktisk klokskap Skoleprogram Evidens Skadeforebygging Tilgjengelighet Praktisk klokskap Skoleprogram Intuisjon Evidens

Ønsker vi en kunnskapsbasert ruspolitikk eller…? Forskning Tilgjengelighet Etterspørsel

Narkotikafore-bygging i skolen Arrangør: Lions club Politi Helsesøster LMS Elev Utekontakt

Hva er faglig velbegrunnet rusforebygging? Innfri WHO – mål om begrensninger i bruk og tilgang Ikke følge Finnlands eksempel om avgiftskutt Øke fokus på skadeforebygging (jfr. akuttskadene) Forløse foreldrepotensialet i ”fredstid” Øke/stabilisere opplutningen om ”rusfrie soner” Motvirke kjølige holdninger til dem som strever Skape egalitære, likeverdige, inkluderende samfunn

Foreldre som rollemodeller Fuktige voksenkulturer setter fuktige avtrykk i barne- og ungdomskulturene. Hva er et rusproblem og hva er evt. “normal” utforsking i “utforskingsårene?

Risiko og beskyttelse  Foreldrestil  Debutalder  Venner  Tilgjengelighet  Genetikk  Valgkompetanse  Anerkjennelse  Misbruk i nær familie  Stressmestring  Tilfeldigheter

Debut = minst en standardenhet

Alkoholdebut 936 flasker øl 13 år 187 helflasker vin 50 helflasker brennevin 13 år eller yngre = 14, 4 liter = 14 år = 9, 8 liter 15 år = 5, 7 liter 16 år = 5, 4 liter 17 år = 4, 3 liter 18 år = 3, 0 liter

Kampen for anerkjennelse Emosjonell anerkjennelse (Kjærlighet> selvaktelse) Universelle rettigheter (få del i velferdsstatens goder og plikter, være medlem av samfunnet) Relasjon til gruppefellesskap (hvor det du gjør blir anerkjent> skole, arbeid)

Rusfrie ”soner”

Rusfrie soner Passiv drikking Skal det være en promillegrense rundt barn og unge?

Gjennomsnittlig årlig forbruk målt i liter ren alkohol for ungdom i Norge i alderen 15 – 20 år Kilde: Sirus

Utviklingstrekk (SIRUS-undersøkelsen 15 – 20 år) Cannabisbruk 1994 = 9,0 % 1997 = 13,4 % 1998 = 18,0 % 1999 = 17,8 % 2000 = 18,8 % 2001 = 17,0 % 2002 = 14,8% 2003 = 17,0 % 2004 = 13,4 % = 15,0 % = 13,0% Ecstasybruk 1990 = 0,3 % 1997 = 1,8 % 1998 = 2,6 % 1999 = 2,4 % 2000 = 3,0 % 2001 = 3,0 % 2002 = 2,7 % 2003 = 3,3 % 2004 = 1,9 % 2005 = 2,0 % 2006 = 1,6 % Ønsker fritt salg av cannabis 1990 = 2,4 % 1997 = 10,8 % 1998 = 12,1 % 1999 = 12,0 % 2000 = 9,9 % 2001 = 10,8 % 2002 = 10,3 % 2003 = 9,6 % 2004 = 8,9 % 2005 = 8,0 % 2006 = 8,0 % Ville prøvet cannabis hvis det var lovlig 1990 = 4,7 % 1997 = 12,1 % 1998 = 14,5 % 1999 = 13,0 % 2000 = 13,1 % 2001 = 13,1 % 2002 = 11,1 % 2003 = 11,3 % 2004 = 10,3 % 2005 = 11,2 % 2006 = 11,7 % Nedgang på kokain, LSD, GHB, heroin og amfetamin Kilde: Sirus

Gagns menneske eller målstyrte roboter? Utdanningssamfunnet. Kunnskapssamfunnet. (PISA – test, minus). Hva med alle kvalitetene som ikke lar seg ”resultatmåle”?

Seierens melankoli Kunden må miste lysten og gleden over det som alt er kjøpt. Pc-en er for treg, mobiltelefonen utdatert, leiligheten for trang, strømleverandøren for dyr, ektemaken for komplisert (Paul Otto Brunstad 2003)

Barn av i dag drukner i leker og gaver

Vi har fått en eksplosjon av nye individuelle diagnoser Vi har fått en eksplosjon av nye individuelle diagnoser. Biologiens språk er på offensiven. Hvor kommer dette fra?

Da jeg vokste opp var beskjedenhet en dyd, ikke en diagnose (Per Fugelli)

Samtidsdiagnose: Den moderne uro (Finn Skårderud) (travelhet, effektivitet, nyttetenkning) Kunnskapssamfunnet (Ivar Frønes) (individualisering, ansvar, selvstendighet) Informasjonssamfunnet (Hylland Eriksen) Øyeblikkets tyranni (Hylland Eriksen) Risikosamfunnet (Ulrich Beck, Zygmunt Bauman) (risikobevissthet eller apati har erstattet framtidstro) Prestasjonssamfunnet (Per Fuggeli) Sorteringssamfunnet Konkurransesamfunnet Fryktsamfunnet (11/09-01) Kommersialisering Voksenkompetanse Vurderingsforstyrrelser (John Steinberg)

15 % av barn og unge lever i risiko for omfattende skjevutvikling 5 % med midlertidige vansker (familieproblemer, mobbing etc) 5% i ”gråsonegruppen” (rusbrukere, foreldre med psykiske problemer, langvarig arbeidsledighet) 5% i den ”tyngste gruppen” (permanent behandlingskrevende, ”kroniske” lidelser) Per Schultz - Jørgensen

For sjette gang på rad er Norge kåret til verdens beste land å bo i For sjette gang på rad er Norge kåret til verdens beste land å bo i. En indeks som viser velferd i 177 land (FN) plasserer altså Norge øverst og Niger på bunn. Verdens beste land? Hva gjør rikdommen med oss? Økt kjøpekraft = økt lykke? Hvorfor har mange det så vondt når vi har det så bra?

”Hvorfor måtte jenten dø?”  Individualisering  Sentimentalisering Tilsvarende mangel på samfunnsperspektiv

Den digitale kløften

Beskyttelse Risiko Individuell risiko Familierisiko Miljørisiko Risikosamfunnet

Samfunnspolarisering (inntekt, velstand) skaper økt kriminalitet, flere rusproblemer og mer uhelse. En nasjon har alt å vinne på mest mulig egalitet.(”Unhealthy Societies” R.G. Wilkinson) Norge> større lønnsforskjeller siden 1990 NOVA – undersøkelse: Markant sammenheng mellom inntektsulikhet og dødelighet.

Tidlig intervensjon ”sviktsonen” (13 – 25 år) Den nye nasjonale satsningen

Marginalisering Strukturforklaringer Kulturforklaringer Grupper som beveger seg i en gråsone mellom sosial integrasjon og samfunnsmessig utstøtning”. Strukturforklaringer Kulturforklaringer Individforklaringer

Siden du ikke vet hvem av disse guttene som en kald høstkveld i 2017 står rett bak deg i drosjekø, er det jo fint at begge følte seg velkommen i oppveksten.

Sinte unge menn Teorisvake, uutdannede, enslige og arbeidsløse unge menn utropes om tidens hastigste og mest massivt voksende sosiale problem

Guttene er samfunnets tapere ”Gutter på randen” Én av tre gutter avbryter videregående skole Dårlige karakterer enn jentene i alle fag bortsett fra kroppsøving Mange er funksjonelle analfabeter Reform -94, med større vekt på teori, gir få ventiler ut. Risikofaktorer:  Minoritetsbakgrunn  Foreldre med lav utdanning  Yrkesfaglig studieretning  Skilte foreldre  Foreldre med negativ skoleinnstilling

Morgendagens menn Fremtidens tapere? ”Det å ikke være flink på skolen, er en av de fremste maskuline markørene” (Per Arne Løkke, psykolog)

Den digitale kløften

”Å ha en relasjon til fremtiden”

Hva gjør vi med mistanke om rusbruk? Hva gjør vi ved avdekking av rusbruk? Hva gjør vi ved rykter om rusbruk på skolen? Hva gjør vi ved rykter om salg ved skoleporten?

Forvirring Grøfter Overse Overreagere

Å ha en inkluderende beredskap Det beste som kan skje hvis vi avdekker ruseksperimentering eller rusmisbruk, er at dette opphører og at eleven knyttes positivt til skolen  Å ikke bli revet løs fra det sosiale fellesskapet

”Hvis man ikke kjenner fortiden, forstår man ikke nåtiden og egner seg ikke til å forme fremtiden” SimoneWeil

Vi har fått en verden der alle er i skarp konkurranse med hverandre Vi har fått en verden der alle er i skarp konkurranse med hverandre. Individer kan globalisere seg selv. Det er til vårt felles beste. Vil målgruppene til Utekontakten kunne konkurrere i et globalt marked? Teknologisk determinist – eller teknologioptimist? 2007 - 2020

Vesterålen - framtidsscenario ”Verden er flat” Fellesskap –sosialt lim 2020

MEGATRENDER Globalisering Teknologisering Individualisering Medikalisering

Temmelig sikre scenarier: Unge mennesker vil utforske væremåter i strid med rådende normsystem. Det tilhører ungdomstiden, kulturelt og muligens naturlig. Unge mennesker vil være opptatt av seg selv, venner, det motsatte kjønn og samme kjønn. Klær og musikk vil spille en viktig rolle. Rusmidler vil fortsatt være attraktive. Både rusmidler som vi kjenner til i dag og nye. Det vil ganske sikkert dukke opp flere nye syntetiske rusmidler. Rusbehovet vil øke i befolkningen. Høyt tempo, konkurransekrav og effektiviseringskrav vil skape behov for oftere ”time out”, rekreasjon og hardere avslapping. Vi vil fortsatt ha maskuline og feminine rusmønstre, men forskjellene vil utjevnes.

Naturopplevelser, ro, mindre travelt Vesterålen 2020 Naturopplevelser, ro, mindre travelt Klinikk for velstående rekreasjonsbrukere? Kina India Russland Brasil

Mulige scenarier: Gruppen av utestengte, de sårbare vil øke noe. Selvmedisineringsbehovet i tillegg til at disse unge har lite å miste, vil øke rusbruken. Sinte unge menn vil utgjøre en økende trussel mot seg selv og andre og de vil bruke mye rusmidler. Velferdssamfunnet blir i økende grad erstattet av private løsninger og veldedighet. Gruppen av utstøtte vil vokse. Vi beveger oss fra et 4/5-dels samfunn mot 2/3-dels.

”Den offentlige sektor sin eneste rolle vil bli å sikre tilgang til læring for dem som aldri vil bli et profitabelt marked – dem som vil falle stadig mer utenfor det vanlige samfunnet” (OECD rapport 1996 ”Adult learning and technology in OECD ”)

”Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap ”Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap. Unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere. De forakter alle autoriteter og viser ingen respekt for alder. Vårt tids barn har blitt våre tyranner. De reiser seg ikke en gang om en eldre person kommer inn i et rom. De er uforskammet mot sine foreldre og andre, de forstyrrer alle dannede samtaler mellom fornuftige mennesker, de har dårligere matvaner og er blitt til alle læreres skrekk”.