Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Marion Federl, Ragna Marie Tørdal, Arne Olav Nygard
Grete Haaland Sund HiAk,
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Nasjonal digital læringsarena
Digitale læringsressurser i skolen
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Ndla.no - versjon 2.0Nasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena Eksempel: Hudens oppbygningHudens oppbygning Eksempel: Hudens oppbygningHudens.
Gratis digitale læremidler for videregående skole
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Og Tilgangsprosjektet og Tilgangsprosjektet Gjermund Lanestedt Prosjektleder – Tilgangsprosjektet Utdanningsdirektoratet.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Kunnskapsskolen i buskerud
Utdanningsveier til ei karriere i helse- og omsorgstjenestene
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Digitale læremidler for videregående opplæring Gratis digitale læremidler for videregående skole Noen smakebiter Klikk på lysbildene, så kommer du rett.
Velkommen! Til Konferanse Tema: Kommunesektoren:Barne og ungdomsarbeiderfaget, barnehagelærer og lærerutdanninga.
RESULTATER FRA UNGT SKAPERKRAFTVERK ARBEID OG UTDANNING Nord-Trøndelag Norges Tankesmie - fokus på framtida Ungdomskonferansen 2007 Inderøy 28. og 29.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Didaktiske analysekategorier
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Utdanningsvalg 10.klasse
Landbruksutdanning er framtida
Utdanningsvalg 10.klasse
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
UTDANNINGSVALG 10.KLASSE
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Velkommen til et nytt skoleår!
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Maria Tindberg.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Utdanningsvalg 10.klasse
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagforbundet Vest-Agder
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt: Etablere fritt tilgjengelige, fulllverdige og dynamiske fagnettsteder for alle fag i videregående opplæring Foreløpig: norsk, naturfag og helse- og sosialfag, alle vg1 Kommer- fag = det som er vedtatt november 07 Økonomiske bevilgninger fra dep., revidert statsbudsjett 2006: 2 + 15 mill, oppstart + no og nat, + 15 mill til tilgangsprosjektet

Helse- og sosialfag i NDLA – 1 Eget delprosjekt, HS Vg1 prosjektansvar: Norsk eLæring 3,2 millioner bevilget etter egen søknad Egen fagredaksjon Arbeider innenfor samme rammer som NDLA

Helse- og sosialfag i NDLA – 2 Fra høsten 2008 starter utiklingen av Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2 helsearbeiderfag

Norsk eLæring Avdeling ved Ytre Namdal videregående skole, Nord-Trøndelag fylkeskommune Digitale læringsressurser siden 1998 (utvikling, produksjon og salg) Innen HS: vk1omsorgsfag, vk1 og vk2 hjelpepleier, vk1 barne- og ungdomsarbeider, fagskole (kreftomsorg, eldreomsorg, psykisk helsearbeid) Allmennfag, maritime fag, nettpedagogikk m.m www.no-el.no

Fagredaksjonen for helse- og sosialfag 2007 – 2008 Agnes Brønstad, fagredaktør Ingvild Skjetne (2007) Guri Bente Hårberg Trine Merethe Paulsen Agnes: sykepleier, geriatri Faglærer HS (alle nivåer) Lærebokforfatter Samarbeidet med norsk e-læring om utvikling av digitale læremidler/nettbasert opplæring Jobber i Vestfold fylkeskommune/Holmestrand vgs, fagskolen i Vestfold Ingvild: Sykepleier, videreutdanning i arbeidsliv, historie og samfunn og sosialpedagogikk Lang fartstid som faglærer i vgs Organisasjonsarbeid Redaktør på helseogsosialfag.no Forlagsredaktør i Pedlex skoleiformasjon, helse Guri Bente Faglærer i kosthold og helse Hovedfag i yrkespedagogikk Seksjonsleder/lærer på Verdal videregående skole (vg1 HS og vg2 BUA) Trine Merethe Paulsen Biolog, videreutdanning i yrkespedagogikk Prosjektleder for læreplanarbeidet i naturbruk kunnskapsløftet Lang erfaring fra nettpedagogikk

Tenkning… Relevans i yrkesopplæringa: Yrkesutdanning som møter samfunnets behov Elevene skal oppleve at det de lærer er nødvendig kompetanse i det framtidige yrket sitt

Tenkning… breddekompetanse sammenheng i det tre-/fire- årige løpet tilgjengelige læremidler under hele opplæringen oppdatert lærestoff brukermedvirkning interaktivitet

Tenkning… Tilrettelegge for lokal tilpasning varierte læringsarenaer tilpasset opplæring Metodefrihet Læreren er den som leder læringsarbeidet Ikke gradering fra vår side –denne differensieringen må læreren avklare med elevene. Oppgavene gjør det mulig å svare på ulike nivå Ulik grad av måloppnåelse Vi legger ikke opp til delkompetanse, med uproblematisk å plukke ut bestemte kompetansemål

Mange bidrar Leverandører av fagstoff Faglig kvalitetssikring Høgskolen i Bergen Gyldendal Nrk Faglig kvalitetssikring HiAk Samarbeid med skoler om utprøving Flere… du? Leverandører av fagstoff bestemt etter anbudsrunde

Helse- og sosialfag – resultatet bygd opp rundt yrkesutøvelse utgangspunkt i yrkessituasjoner fra alle ni yrkene oppgavesett til hver yrkessituasjon viser tilknytning til kompetansemål tilgang på ressurser og tips http://fag.utdanning.no

Praktisk bruk utfordringer og muligheter? i klasserommet Lokalt Regionalt Samarbeid skole - yrkesliv

Kommer: 3 likeverdige innganger Fra startsiden for HS vil det bli tre likeverdige innganger: Yrkessituasjoner Tema Læreplan

3 innganger – yrkessituasjon

3 innganger – tema

3 innganger – læreplan

Aktivt publiserende elever og lærere… Innhold distribueres gjennom to åpne ”lag” Lag 1: Fagredaksjonelt, kvalitetssikret innhold (kjøpt, tilpasset og/eller utviklet) Lag 2: Fag Wiki som er knyttet opp til fagnettstedet, - dynamisk og i stadig utvikling. Her kan lærere og elever publisere fritt. Fagredaksjonene kan hente innhold fra Fag Wikien til lag 1.

Diskusjon – lag 2 - muligheter Hvordan kan HS bruke lag 2? Valgfrihet Hvilke muligheter ser du – diskuter med sidemann/-kvinne

Oppgave I grupper: Lag et konkret forslag til hvordan dere kan bruke dette i undervisningen Oppsummering i plenum