eMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier
Medieutviklingen 1960 – 2011/2012 Prosent Det overrasker sikkert ingen av dere at lesing av papiraviser faller. Det som vokser er selvfølgelig de digitale kanalene. TNS Gallup Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett 1961-2012. Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).
Daglig dekning for papir- og nettaviser: 1960 – 2011/2012 Prosent TNS Gallup Kilde: Daglig oppslutning om papiravis og nettaviser 1961-2011/2012. Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998). Nettavisene gjelder kun MBLs nettaviser som også utgir papiraviser og som blir målt i F&M.
Vi leser færre papiraviser Antall leste aviser: Vi leser færre papiraviser Antall TNS Gallup Kilde: Forbruker & Media.
Sterk tilbakegang for de største avisene Antall i tusen TNS Gallup Kilde: Forbruker & Media.
Papir og nett: VG Antall i tusen TNS Gallup Kilde: Forbruker & Media.
Papir og nett: Adresseavisen Antall i tusen TNS Gallup Kilde: Forbruker & Media.
WWW – vi er på topp
Daglig dekning for norske nettsteder januar-august 2012 (NIP) Prosent TNS Gallup Kilde: Norsk Internett Panel (NIP). Daglig dekning i januar-august 2012.
360@home Kilde: TNS-Gallup
Bruk av mobilt medieinnhold 2005-2012
Antall besøk fra mobil i prosent av totalt antall besøk til største nettaviser Kilde: TNS Gallup Topplisten og Topplisten Mobil. Periode: 2010 og 2011
Daglig dekning for VG VG samler 53% av befolkningen daglig. VG totalt inneholder IKKE det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. VG totalt inneholder tall for ”lest i går”. 44% leser VG Nett, 19% leser papirutgaven*, 18% bruker VG Mobil 10% bruker VG TV*. Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 12/1 (2011). *VG TV målt fra 01.01.2012
Daglig dekning for Dagbladet Dagbladet samler 35% av befolkningen daglig. Dagbladet totalt inneholder IKKE det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. Dagbladet totalt inneholder tall for ”lest i går”. 29% leser nettutgaven, 10% bruker Dagbladet Mobil, 9% leser papirutgaven*. Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 12/1 (2011).
Daglig dekning for Aftenposten Aftenposten samler totalt 28% av befolkningen daglig. Aftenposten totalt inneholder IKKE det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. Aftenposten totalt inneholder tall for ”lest i går”. 18% bruker nettutgaven, 15% leser Aftenposten Mrg*, 7% leser Aften*, 5% bruker Aftenposten Mobil. Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 12/1 (2011).
Netto annonseomsetning Q2
Papir synker
Nett vokser…
Annonsekronene - utvikling Avis – kr og andel Ukepresse – kr og andel 2004 5 600,13 34,7 591,86 3,67 2005 6 137,95 34,85 625,97 3,55 2006 6 528,17 34,72 633,363 3,37 2007 7 190,15 35,07 649,07 3,17 2008 6 872,09 33,31 643,52 3,12 2009 5 644,31 31,22 507,58 2,81 2010 5 897,21 31,12 547,49 2,89 2011 5 869,37 29,68 584,99 2,96 2012 5 638,25* 28,28 562,26* 2,82 MBL 2012
TNS Gallup: 2012-2015, Raskere og uforutsigbare endringer Destabilisering av mediemarked og folks mediehverdag Internasjonalisering Mobile medieplattformer UCC og SNS blir integrert inn i mediene og folks hverdag - deling, interaktivitet etc. Vanskelig å skille mellom privat og offentlig Digitalisering og konvergens fortsetter Mediebruken: Individualisert - fragmentert - multi-tasking Norske mediehus har både mange utfordringer og muligheter 20
2009 – de første forsøkene Editorial system Auto clipping Manual clipping PDF and geo coded XML Standard File Format Hosting Mobil apps Mobil web Mobipocket etc ePub Direkte Apps store Alle formater eReaders Kindle Norske aviser begynte tidlig å eksperimentere med digitale utgaver som var tilpasset de nye håndholdte enhetene – mobil, tablet, eReaders og etter hvert iPad. Vi startet et felles prosjekt der 10 store mediehus deltok, blant annet var de to største avisene i Norge med i prosjektet. Utgangspunktet fotr prosjektet var at avisene ønsket å lære – og de ville lære sammen. En av avisene, Dagens Næringsliv tok resultatet av prosjektet og la det ut i App Store for salg. Vi ønsket å lage enkle digitale utgaver, uten å investere store summer. Papirutgaven som grunnlag. Så automatisert som mulig. Gjennom en enkel prosess ble avisen klippet opp og laget om til enkeltartikler som ble gjort klikkbare. Ut i mange forskjelle formater
Både e-readers, Android, iPhone og iPad versjoner ble laget.
Her en iPad-utgave av Aftenposten.
Mørenytt.no - pilot for betalt innhold I Polaris Media
Test på verdien av det unike, lokale materialet i Mørenytt Test av betydningen av det relasjonelle mot lokalsamfunnet Frekvensmodellen Fri tilgang til forsiden og innholdet i begrenset mengde – 5 gratis artikler per måned Må betale for å få full tilgang til alt innholdet Abonnementskjøp gjøres på nettstedet med faktura- eller kredittkortbetaling Mer avislik nettutgave letter crossover-arbeidet i en liten redaksjon Brand- og økonomiske gevinster ved lansering i nye formater Tekniske gevinster på front- og backend-løsninger
Spørsmålene vi har stilt oss Hva kan vi ta betalt for? Hvordan skal vi ta betalt? Hvor mye skal vi ta betalt? Hva betyr det for vår a) vår organisasjon, b) vår journalistikk og c) vår hverdag at vi tar betalt?
Innovasjon i mange kanaler Hordaland – Europas beste lokalavis VG+ - verdens beste iPad utgave VG+ ble av WAN-IFRA kåret til verdens beste iPad avis. Men også på papir foregår det produktutvikling. Avisen Hordaland på Voss ble nylig kåret til Europas beste lokalavis på papir.
Aftenposten junior – en ukeavis rettet mot barn og ung ungdom Aftenposten junior – en ukeavis rettet mot barn og ung ungdom. Utkommer hver tirsdag, etter kort tid over 10 000 i opplag. Eget abonnement: ett år kr 975. Spennende satsning av Aftenposten