EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagpressens digitale tilstand 2013 Undersøkelse høsten 2013 Digital fokus 55% har svart (121 av 219) Redaktører har blitt spurt.
Advertisements

Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
L IKE BRA. V ERSJON 2.0 Fredriksstad Blads pilotprosjekt Erling Omvik og Roy F. Andersen, NRs høstmøte,
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Årstad. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Derfor ble det brudd Innledning på lokale tariffkonferanser mai 2006.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
1 Interkodex forhandler MARS Del 1 Nyheter, praktiskinfo, trender.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
INMA RAPPORTEN 2008.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Lesing av papirmagasiner 2015 (MU 16/1): Sterk tilbakegang for magasinene TNS Gallup Knut-Arne
Lesing av magasiner 2014/2015 (MU 15/2): Svak framgang TNS Gallup Knut-Arne
Adresseavisen konsern 2006 og første kvartal 2007 Konsernsjef Per Axel Koch Juni 2007.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Vi distribuerer gratis aviser! Gratisaviser går ikke inn under uadressert reklame. Snitt i Oslo på de som har reservert seg mot uadressert reklame.
1 Arild Kalkvik 1. Desember 2014 Et skrik fra mørket – hvor synlig er kinoen for publikum?
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Lesing av magasiner 2015/2016 (MU 16/2): Færre magasinlesere Knut-Arne
Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Sterk tilbakegang for papiravisene
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Lesing av magasiner 2016/2017: Vekst i magasinmarkedet
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Nasjonale radiokanaler
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Lesing av magasiner 2018: Tilbakegang for papirmagasinene
De offisielle online og mediehus tallene for 2019
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

eMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier

Medieutviklingen 1960 – 2011/2012 Prosent Det overrasker sikkert ingen av dere at lesing av papiraviser faller. Det som vokser er selvfølgelig de digitale kanalene. TNS Gallup Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett 1961-2012. Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

Daglig dekning for papir- og nettaviser: 1960 – 2011/2012 Prosent TNS Gallup Kilde: Daglig oppslutning om papiravis og nettaviser 1961-2011/2012. Data fra Forbruker & Media fra 1994. Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998). Nettavisene gjelder kun MBLs nettaviser som også utgir papiraviser og som blir målt i F&M.

Vi leser færre papiraviser Antall leste aviser: Vi leser færre papiraviser Antall TNS Gallup Kilde: Forbruker & Media.

Sterk tilbakegang for de største avisene Antall i tusen TNS Gallup Kilde: Forbruker & Media.

Papir og nett: VG Antall i tusen TNS Gallup Kilde: Forbruker & Media.

Papir og nett: Adresseavisen Antall i tusen TNS Gallup Kilde: Forbruker & Media.

WWW – vi er på topp

Daglig dekning for norske nettsteder januar-august 2012 (NIP) Prosent TNS Gallup Kilde: Norsk Internett Panel (NIP). Daglig dekning i januar-august 2012.

360@home Kilde: TNS-Gallup

Bruk av mobilt medieinnhold 2005-2012

Antall besøk fra mobil i prosent av totalt antall besøk til største nettaviser Kilde: TNS Gallup Topplisten og Topplisten Mobil. Periode: 2010 og 2011

Daglig dekning for VG VG samler 53% av befolkningen daglig. VG totalt inneholder IKKE det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. VG totalt inneholder tall for ”lest i går”. 44% leser VG Nett, 19% leser papirutgaven*, 18% bruker VG Mobil 10% bruker VG TV*. Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 12/1 (2011). *VG TV målt fra 01.01.2012

Daglig dekning for Dagbladet Dagbladet samler 35% av befolkningen daglig. Dagbladet totalt inneholder IKKE det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. Dagbladet totalt inneholder tall for ”lest i går”. 29% leser nettutgaven, 10% bruker Dagbladet Mobil, 9% leser papirutgaven*. Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 12/1 (2011).

Daglig dekning for Aftenposten Aftenposten samler totalt 28% av befolkningen daglig. Aftenposten totalt inneholder IKKE det offisielle lesertallet for avisen for det aktuelle kvartalet. Aftenposten totalt inneholder tall for ”lest i går”. 18% bruker nettutgaven, 15% leser Aftenposten Mrg*, 7% leser Aften*, 5% bruker Aftenposten Mobil. Tallene gjelder alle ukedager. *For papirutgaven gjelder det siste offisielle lesertallet fra F&M 12/1 (2011).

Netto annonseomsetning Q2

Papir synker

Nett vokser…

Annonsekronene - utvikling Avis – kr og andel Ukepresse – kr og andel 2004 5 600,13 34,7 591,86 3,67 2005 6 137,95 34,85 625,97 3,55 2006 6 528,17 34,72 633,363 3,37 2007 7 190,15 35,07 649,07 3,17 2008 6 872,09 33,31 643,52 3,12 2009 5 644,31 31,22 507,58 2,81 2010 5 897,21 31,12 547,49 2,89 2011 5 869,37 29,68 584,99 2,96 2012 5 638,25* 28,28 562,26* 2,82 MBL 2012

TNS Gallup: 2012-2015, Raskere og uforutsigbare endringer Destabilisering av mediemarked og folks mediehverdag Internasjonalisering Mobile medieplattformer UCC og SNS blir integrert inn i mediene og folks hverdag - deling, interaktivitet etc. Vanskelig å skille mellom privat og offentlig Digitalisering og konvergens fortsetter Mediebruken: Individualisert - fragmentert - multi-tasking Norske mediehus har både mange utfordringer og muligheter 20

2009 – de første forsøkene Editorial system Auto clipping Manual clipping PDF and geo coded XML Standard File Format Hosting Mobil apps Mobil web Mobipocket etc ePub Direkte Apps store Alle formater eReaders Kindle Norske aviser begynte tidlig å eksperimentere med digitale utgaver som var tilpasset de nye håndholdte enhetene – mobil, tablet, eReaders og etter hvert iPad. Vi startet et felles prosjekt der 10 store mediehus deltok, blant annet var de to største avisene i Norge med i prosjektet. Utgangspunktet fotr prosjektet var at avisene ønsket å lære – og de ville lære sammen. En av avisene, Dagens Næringsliv tok resultatet av prosjektet og la det ut i App Store for salg. Vi ønsket å lage enkle digitale utgaver, uten å investere store summer. Papirutgaven som grunnlag. Så automatisert som mulig. Gjennom en enkel prosess ble avisen klippet opp og laget om til enkeltartikler som ble gjort klikkbare. Ut i mange forskjelle formater

Både e-readers, Android, iPhone og iPad versjoner ble laget.

Her en iPad-utgave av Aftenposten.

Mørenytt.no - pilot for betalt innhold I Polaris Media

Test på verdien av det unike, lokale materialet i Mørenytt Test av betydningen av det relasjonelle mot lokalsamfunnet Frekvensmodellen Fri tilgang til forsiden og innholdet i begrenset mengde – 5 gratis artikler per måned Må betale for å få full tilgang til alt innholdet Abonnementskjøp gjøres på nettstedet med faktura- eller kredittkortbetaling Mer avislik nettutgave letter crossover-arbeidet i en liten redaksjon Brand- og økonomiske gevinster ved lansering i nye formater Tekniske gevinster på front- og backend-løsninger

Spørsmålene vi har stilt oss Hva kan vi ta betalt for? Hvordan skal vi ta betalt? Hvor mye skal vi ta betalt? Hva betyr det for vår a) vår organisasjon, b) vår journalistikk og c) vår hverdag at vi tar betalt?

Innovasjon i mange kanaler Hordaland – Europas beste lokalavis VG+ - verdens beste iPad utgave VG+ ble av WAN-IFRA kåret til verdens beste iPad avis. Men også på papir foregår det produktutvikling. Avisen Hordaland på Voss ble nylig kåret til Europas beste lokalavis på papir.

Aftenposten junior – en ukeavis rettet mot barn og ung ungdom Aftenposten junior – en ukeavis rettet mot barn og ung ungdom. Utkommer hver tirsdag, etter kort tid over 10 000 i opplag. Eget abonnement: ett år kr 975. Spennende satsning av Aftenposten