Hva synes du om disse nettstedene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Advertisements

Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Internett for nybegynnere
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
HVORDAN LAGE GODE WORD-DOKUMENTER
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Presentasjonsteknikk - med PowerPoint som presentasjonsverktøy
4 Bruk øynene riktig.
Praktiske eksempler for å bedre tilgjengeligheten til nettsider.
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
Bildekomposisjon.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Kurskveld 4.
Medier og informasjonskunnskap
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
Virkemidler og komposisjon
Layout - utforming - design i
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Nettvett.
1.Om postere Postere er vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker altså ikke om plakater som.
Dette er en vitenskapelig plansje i størrelse A1 (594mm x 841mm) laget ved hjelp av PowerPoint. Skriften her er Arial 48pt og fargen er lik streken.
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
PowerPoint-mal FLT.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Dokumentasjon av en prosess
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
1. Om postere Postere er vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker altså ikke om plakater som.
Sammensatte tekster: Photo Story
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Bokpresentasjon Oslo.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Sammensatte tekster.
Tekst, bilde og komposisjon
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mandag 8. November Powerpoint..
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
PowerPoint-mal FLT. –mer en et fagforbund Forbundet for Ledelse og Teknikk.
10 regler for å skrive for web
Noen tips om PowerPoint
Om Internett, World Wide Web, egen hjemmeside Ole Christian Rynning
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Sammensatte tekster.
Lesing og lesestrategier
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
VISUELL KOMMUNIKASJON Designhåndbok.
Forventninger: I barnehagens informasjons kalender står det om ulike forventninger. Har dere noen forventninger til barnehagen? Hvilke forventninger kan.
Vennskap/Fellesskap:
Estetiske virkemidler
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Hva synes du om disse nettstedene? http://www.uio.no/adl/info/dbib.html http://www.oi-lag.no/ http://www.shhk.net/ http://www.aawebmasters.com/ http://www.nb.no/tilgjengelig/OmIbsen/ http://www.sun-sentinel.com/broadband/theedge/ ( klikk på Multimedia Gallery og Photo Essays til venstre. Velg deretter f.eks. JUDAISM’S NEW CENTURY.)

Internett som medium - brukeren bestemmer selv interaktivt rytme og retning i informasjonen - det må være enkelt å trygt å navigere seg rundt - brukeren må ta til seg informasjonen i visuell støy - med god informasjonsstruktur og kommunikativ logikk vil brukeren føle seg velkommen, skjønne at innholdet gjelder henne og ane at det ligger en klar tanke bak. Dette skaper trygghet. - informasjon bør være mottakerorientert, ikke avsenderorientert - nettsider bør være horisontalt orienterte - alle designelementer må være motiverte: støtte opp under innholdet

Design som problemløsende prosess Forberedelse: målrettet helhetstenkning (innsamling og strukturering, formulering av problemet og verdier for arbeidet) Inkubasjon: problemet synker ned i underbevisstheten (venting, følelse av usikkerhet, kaos) Innsikt: den forløsende ideen kommer (gjerne etter brainstorm eller bruk av andre teknikker. Begeistring!) Utvikling: videreutvikling av ideen (praktisk bruk av virkemidler og argumentasjon for at ideen er bra)

Forberedelsesfasen: målrettet helhetstenkning Viktige spørsmål som må stilles når man skal få et nettsted på lufta er: Hvorfor skal nettstedet på lufta? Finnes det en målsetting? Hvem henvender man seg til? Hvordan skal man snakke med dem? Er innholdsstrukturen klar? Hva skal kommuniseres? Hvor saksaktuelt skal nettstedet være (statisk informativt, magasinform eller nyhetsdrevet)? Hvor stor grad av interaktivitet skal man legge opp til? Hvordan vil du at målgruppen skal ta til seg informasjonen på nettstedet? Må man ta hensyn til et eksisterende designprogram? Hvilke tekniske forhold må man ta hensyn til? Hvordan er konkurransen?

Forberedelsesfasen: verdier verdier eller retningsgivende begreper kan være til hjelp i det kreative arbeidet noen firmaer bruker slagord, slik adelsmenn brukte det i middelalderen selv om verdiene aldri blir sagt rett ut, skal de kunne gjenkjennes som en følelse visuelt. - brukt aktivt, vil man kunne skape en følelse av helhet over designen.

Hvilket firma hører til disse slagordene: ”Oss mennesker imellom” ”Noe for alle alltid” ”Born to be cheap” ”Et lite stykke Norge” ”Litt ditt…” ”Just do it”

Utviklingsfase, navigering - navigeringen er det viktigste med hele nettstedet - god navigering baserer seg på riktig informasjonsarkitektur. - tenk helhet for nettstedet; lag et visuelt konsept for navigeringen: - typografisk - farger - layout-grep - tips: - pop-up menyer på mouseover for å lage et mindre støyende uttrykk - forrige side-lenke letter navigeringen - ”du-er-her”-visualisering kan brukes - mulighet for å komme tilbake - global navigasjonsmeny som følger nivåene - sti http://www.bleed.no/

Utviklingsfasen, virkemidler - Layout - farger - typografi - illustrasjonselementer Hvis man er ekstra heldig, vil bruken av virkemidler samsvare med det målgruppen forventer eller forstår, vi får fanget deres oppmerksomhet i en støyende mediahverdag og grunnlaget for god kommunikasjon er lagt.

Gå igjennom disse nettstedene og beskriv hvilke typer layout dette minner dere om. http://www.doga.no/ http://www.racecar.no/ http://www.moet.com/ http://nrksuper.no/superbarn/spill/ugler/baesjen.html) http://www.sun-sentinel.com/broadband/theedge/ ( klikk på Multimedia Gallery og Photo Essays til venstre. Velg deretter f.eks. JUDAISM’S NEW CENTURY.) http://www.innovasjonnorge.no/

Typer layout / metaforer - Avis: Rubrikk/spalteinndeling, store tekstmengder på liten plass. Bilder brukes som illustrasjoner til saker. Videre navigering i innholdet. Presentasjon: Man bruker flaten aktivt og baserer layouten på bilder, animasjoner, store, luftige horisontalt orienterte flater. Utradisjonell navigering. - Opplevelse: faktisk informasjonsinnhenting er ikke primæraktiviteten for brukeren. Nettstedet baserer seg helt på bilder/animasjoner. - Spill: Varierende layoutformer. Bruk av lyd, animasjoner eller levende bilder. Enkle navigeringsgrep for å spille og komme seg videre. - Historier: fortelles med mediets ikke-lineære kvaliteter ivaretatt. Tekst, lyd og bilder brukes for å fortelle en historie, og gi brukeren en god reise i fortellingen. Bruker fortellertekniske grep fra f.eks. TV/film. - Skjemaer eller lister: brukeren skal søke seg frem til riktig informasjon, enten ved hjelp av lenkesamlinger eller søkefelt. Brukes til toveis kommunikasjon. Bruker ofte ikoner og skjematisk inndeling/boksing som grep.

Gå igjennom disse nettstedene og beskriv hvordan flaten brukes http://www.nrk.no/ http://www.conductit.com/tour.asp http://www.nav.no/ http://www.fysikkforeningen.no/index.php http://akershus.kulturnett.no/Historie/Kunstner/index.html

Oppdeling og bruk av flaten - venstre og toppmarg mest brukt - mange bruker bokser fordi det er raskt og enkelt å programmere - spalter brukes fordi man får plass til så mye tekst slik - horisontalt orientert layout virker rolig, og anbefales fordi skjermformatet er liggende - vertikalt orientert layout virker mer aktivt - dynamisk midtstilt design brukes for at tekst- og bildeflaten skal fylle skjermbildet mer fornuftig om man har stor skjerm.

Generell komposisjon - alle former i en bildeflate gir inntrykk av en viss tyngde - symmetri eller asymmetri: harmoni eller bevegelse - gylne snitt: plasserer blikkfanget - vannrette og loddrette linjer gir ro, diagonale gir opplevelse av bevegelse - kontraster skaper bevegelse, spenning og dynamikk - viktigste prinsipp: å lede blikket (blikkfang, sti,visuell gruppering)

Farger - Høy symbolverdi, vekker følelser, visualiserer verdier - Kontraster: komplementær, Lys-mørk, Varm-kald - Harmonier: utvalgte farger ved siden av hverandre eller motsatt side av fargesirkel. Gråskala. http://www.sigdal.com/ - Pallett - Hexadecimalfarger

Typografi - Skrift meningsbærende i seg selv - Funksjon: - skape stemning, oppmerksomhet, identifikasjon (logo) - Leses i større mengder (brødtekst, innhold) - Veilede, orientere (navigering) - Lesbarhet: få skrifttyper, fethetsgrader, størrelser og farger - Groteske skrifttyper virker mest lesbare på skjerm http://www.gullblyanten.no/formaal.html - Typografisk logikk, CSS

Illustrasjonselementer - fotografier, tegninger, designelementer, logoer, ikoner eller bakgrunner - Bruken må støtte opp om innholdet - Helhetlig stil, www.wobi.no - Fotografier og bilder må fargejusteres og/eller beskjæres, www.uia.no/ - En bakgrunn fungerer best når den ikke prøver å være en forgrunn http://www.of.fylkesbibl.no/bokflyt/index.htm

Hvilke historier forteller de påfølgende bildene?

Enkelhet er en dyd - alt på siden skal ha en funksjon - lag en ensartet fargepallett som følger hele siten - bruk få skrifttyper, -snitt og -størrelser. Bestem deg for én størrelse på hovedoverskrifter, én til underoverskrifter og én til brødtekst. Unngå bruk av understreking, kursiv eller bare store bokstaver. - ha én skrifttype for navigasjonstekst og én for øvrig tekst. Organisér tekst i avsnitt og/eller spalter. Ikke blande sentrert, venstrestilt og høyrestilt marg for tekst på samme side Definer en illustrasjonsstil og hold deg til denne. Bruk av illustrasjonselementer bør bygge opp under hovedidéen. Beskjæring understreker det som er viktig i bildet. - Bilder med forskjellige farge- og lysstyrker må tilpasses hverandre

Nettdesignfaser preget av begrensede designmuligheter. En side besto ofte av overskrift, tekst et firkantet foto, mer tekst osv. Sentrert, og lenkefargen var blå understreket. Elementene ofte plassert uten mulighet til å ”feste” posisjonene; ”flytende design” mulighet til å kontrollere elementenes plassering, ved å låse dem til celler i en tabell. Dette gjorde at det ble kontrollerte tilstander, men samtidig kunne uttrykket virke noe statisk. Muligheten til å få mer flytende og luftig layout ved å kutte opp bilder og legge dem inn i celler i tabeller, som et puslespill; ”slicing and dicing”. I tillegg kan dynamiske elementer trigges fra server som følge av tidslinje eller valg hos bruker. Brukerdeltagelse, web2. Med bl.a. Flash har man ytterligere mulighet til å lage design som er frigjort fra tradisjonell inndeling av skjermbildet, og man kan konsentrere seg om dynamisk historiefortelling med lyd og bilde.