Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell utforming i transportsektoren
Nasjonal transportplan Nasjonal transportplan: Presenterer regjeringens transportpolitikk og nasjonale mål •Strategi for utvikling av det samlede systemet for veg- jernbane-, luft- og sjøtransport inklusive tiltak •Et verktøy for prioritering: –av bygging, vedlikehold og drift av statlig infrastruktur –innen og mellom alle transportformer –av kjøp av transporttjenester –av ulike finansieringsformer •Samlet presentasjon av transportpolitikken. Både drift, vedlikehold og investeringer for alle transportformene, samt ferjer, trafikant og kjøretøy. •Omtale av prosjekter større enn 200 mill kr som foreslås startet opp i perioden.
Hovedmål i Nasjonal transportplan • Pålitelighet • Reisetider • Rushtidsforsinkelser • Gående og syklende • Avstandskostnader • Bidra til at hele reisekjeder blir universelt utformet Trafikksikkerhet Framkommelighet Miljø Universell utforming
Samferdsels-departementet/ Fiskeri- og kystdepartementet Tverretatligstyringsgruppe Samordnings-gruppen Programstyre Referanse-gruppeSekretariat Transport-analyserSamfunns-økonomiskmetodePerspektiv-analyse2040Langsiktigekapasitets-utfordringer i Oslo-området Strategisk utredning for nordområdeneØvrige tverretatlige tverretatligeutredninger Kontaktforum Nasjonal transportplan Oppdatert Tverretatlig organisering
Nasjonal transportplan Nasjonal transportplan 2014 – 2023 Tidslinje
Nasjonal transportplan Hvorfor? Hva? Hvor? Hvordan?
Nasjonal transportplan Sektorvise stamnettutredninger Pressekonferanse Oslo 7. april 2011 Leder for styringsgruppen Terje Moe Gustavsen
Utfordringsdokumentet - vekst, vekst, vekst Globalisering - fortsatt vekst i internasjonal handel og transport Økonomisk vekst – forbruket øker Sterk befolkningsvekst
Sterk befolkningsvekst i byområder gir kapasitetsproblemer Kilde: SSB (2010) Oslo-området får 1,5 millioner flere daglige reiser innen 2040 som følge av befolkningsøkning – fra 4 millioner i 2010 i 5,5 millioner i 2040 I samme periode får Stavanger-området over flere daglige reiser - fra 1 million i 2010 til 1,4 millioner i 2040
Mange flere eldre Antall innbyggere over 67 år dobles fra i 2010 til 1,25 mill i 2040
Levende byer og befolkningsvekst Mest mulig av veksten må tas kollektivt Sterk økning av kapasiteten i kollektivtransporten Jernbanens Intercity-strategi Mer statlige midler til kollektivtransport Mer sykkel og gange Samhandling og forpliktende avtaler!
Interne utredninger i Statens vegvesen Rutevise riksvegutredninger Kartlegging av forfall på vegnettet Trafikksikkerhet Nasjonal strategi for gående Nasjonal sykkelstrategi Gjennomføringsstrategier for vegprosjekter Skredsikring Resultater fra FoU-programmer Kompetanse Ferjekontrakter Bompenger Vegtrafikksentraler ITS
Nasjonal transportplan Hvordan jobber vi: •Strategisk planlegging •Handlingsplaner og budsjett •Håndbøker / standardisering •Kunnskapsutvikling og formidling –Kurs / konferanser •Samhandling / brukermedvirkning / kontaktforum
Nasjonal transportplan Nasjonal transportplan 2014 – prosjektet Universell utforming •Tverretatlig prosjekt – Status og utfordringer – Behov – Forslag til videre arbeid/tiltak
Nasjonal transportplan Utfordringer Hele veien • Planer, bygging, drift og vedlikehold og transportmiddel/operatør Foto: Trine Presterud
Nasjonal transportplan Nasjonal transportplan 2014 – 2023 Tidslinje
Nasjonal transportplan