Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra www.nettredaktor.nowww.nettredaktor.no •© 2004 Nina Furu.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Strategi og behov for nettstedet bibin.no - bibliotekene i Østfold Høsten 2011.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
HVA ER ?.
Konseptualisering - bakgrunn
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Ny Hovedhjemmeside møte - agenda 3. mars
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Line Finstad, research manager Capus Executvie
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ola Grøvdal 2010 Media 1 & Tema 2. Målgruppe 3. Valg av medium 4. Innhold 5. Utforming 6. Distribusjon Ola Grøvdal 2010.
Det verdiskapende webkonseptet Hvordan web kan og bør bidra til forretningen Dataforeningen 28. okt 2009, Nina Furu.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
• Hvor finner du dette bygget? • Hva kalles bygget? • Hva slags bygg er det? • Når ble det bygget? • Hva er bygge- materialet? • Hvem bygde det? Bildet.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
UBiT 2010 lik UBiT next? Lene Bertheussen. Om prosjektet •Hvorfor UBiT 2010? •Hva vi jobber med og hvordan •Påvirkning på organisasjonen.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Planmessig webutviklings-prosess •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu – •basert på en mer omfattende modell av Kjetil.
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Hvordan skrive en god utredning?
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
NKIs erfaring med Læringspartnere
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Innhold på web Lærefil fra © 2004 Nina Furu.
KLASSEKONTAKT JEG ?? Ta utfordringen !!! Det skal velges to klassekontakter fra hver klasse. Den ene har ansvaret for å organisere natteravning blant foresatte.
- Og annet politisk påvirkning.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Nettbutikk for proffer gir mer!. MAXBO PROFF har pr. i dag 43 utsalg. Sisteleddsomsetning på 1,6 mrd profesjonelle kunder. Nærhet og tilgjengelighet.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
10 regler for å skrive for web
”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra © 2005 Nina Furu Denne.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Krise: fare & mulighet.
Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Øving 2 – Markedsplanen I
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Kaite Stover Leder Lesersørvisavdelingen Kansas City Offentlige Bibliotek.
Trivsel på jobb - Utfordringer - Trygghet -
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu

De gode spørsmålene •Hvorfor er jeg på nett? •Hvordan bruker jeg mediet? •Hvem snakker jeg til? •Hva sier jeg til dem? •Hvorfor skal de høre?

Hvorfor er jeg på nett? •Hva er organisasjonens hensikt og målsetting med nettstedet?

Hvorfor er jeg på nett? •Hva er organisasjonens hensikt og målsetting med nettstedet? •Øke inntjening? •Distribuere informasjon? •Drive markedsføring? •Avlaste ekspedisjonen? …

Hvorfor er jeg på nett? •Hva er organisasjonens hensikt og målsetting med nettstedet? •Øke inntjening? •Distribuere informasjon? •Drive markedsføring? •Avlaste ekspedisjonen? … •Kvantifiser målene!

Hvordan bruker jeg mediet? •Hva slags web skal jeg lage for å oppnå målsettingen?

Hvordan bruker jeg mediet? •Hva slags web skal jeg lage for å oppnå målsettingen? •Informasjonsnettsted? •Nettbutikk? •IR-web? •Transaksjonsweb? …

Hvordan bruker jeg mediet? •Hva slags web skal jeg lage for å oppnå målsettingen? •Informasjonsnettsted? •Nettbutikk? •IR-web? •Transaksjonsweb? … •Lag et konsept!

Hvem snakker jeg til? •Hvilke brukere/brukergrupper vil nettstedet henvende seg til?

Hvem snakker jeg til? •Hvilke brukere/brukergrupper vil nettstedet henvende seg til? •Demografi? •B2B/B2C? •Mediale rammer? •Informasjonsbehov? …

Hvem snakker jeg til? •Hvilke brukere/brukergrupper vil nettstedet henvende seg til? •Demografi? •B2B/B2C? •Mediale rammer? •Informasjonsbehov? … •Vær bevisst på hvem brukerne er.

Hva sier jeg til dem? •Hva er innholdet som skal kommuniseres til mottager?

Hva sier jeg til dem? •Hva er innholdet som skal kommuniseres til mottager? •Faste elementer? •Tekstinformasjon? •Talldata? •Bilder/illustrasjoner?

Hva sier jeg til dem? •Hva er innholdet som skal kommuniseres til mottager? •Faste elementer? •Tekstinformasjon? •Talldata? •Bilder/illustrasjoner? •Lag en sitemap + konkrete innholds- oversikter for hver sidetype!

Hvorfor skal de høre? •Hva skal få brukeren til å benytte nettstedet?

Hvorfor skal de høre? •Hva skal få brukeren til å benytte nettstedet? •Første bruk/gjenbruk? •Søk og gjenfinning (eksternt/internt)? •Forventninger og innfrielse? •Markedsføring? …

Hvorfor skal de høre? •Hva skal få brukeren til å benytte nettstedet? •Første bruk/gjenbruk? •Søk og gjenfinning (eksternt/internt)? •Forventninger og innfrielse? •Markedsføring? … •Brukertest, brukertest, brukertest!

Hvorfor skal de foretrekke ditt nettsted? •Hva skal få brukeren til å foretrekke ditt nettsted framfor andre nettsteder og framfor andre måter å få den samme informasjonen?

Hvorfor skal de foretrekke ditt nettsted? •Hva skal få brukeren til å foretrekke ditt nettsted framfor andre nettsteder og framfor andre måter å få den samme informasjonen? •Er du raskere? •Har du bedre innhold? •Ser du bedre ut? •Er ditt nettsted mer forståelig?

Hvorfor skal de foretrekke ditt nettsted? •Hva skal få brukeren til å foretrekke ditt nettsted framfor andre nettsteder og framfor andre måter å få den samme informasjonen? •Er du raskere? •Har du bedre innhold? •Ser du bedre ut? •Er ditt nettsted mer forståelig? •Lag en konkurrentmatrise!

Konklusjon •Har du gjort dette strategiske tankearbeidet først, blir produksjonsfasen adskillig lettere, og nettstedet har langt større sjanser for å lykkes. •Med andre ord: Det er ingen unnskyldning for ikke å gjøre den strategiske ”hjemmeleksen” i et webutviklings-prosjekt.