Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy Strategisk personalledelse Mål og målretting i en ufullkommen verden Kompetanseplanlegging Den uformelle lederen som prosesskonsulent 1
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy Planleggings og individuelle samtaler Kompetansebaser Prosjektorganisering Anvendelse og organisering av team 2
Former for utviklingsaktiviteter Personalutvikling Funksjoner Infrastruktur Former for utviklingsaktiviteter
Hva er personalutvikling? Personalutvikling omfatter alle de programmer og tiltak som organisasjoner gjennomfører med sikte på å utvikle de ansattes kunnskaper, ferdigheter og evner, pluss den uformelle læring som finner sted ved utførelse av arbeidet. 4
Hvorfor personalutvikling? Effektivitet - kompetanse som produksjonsfaktor Sosialisering - Identifikasjon og tilknytning Status i arbeidsmarkedet - Konkurransefaktor Kvalifisering - Stabilitet og overlevelse Motivasjonssystemer - Sertifisering og utvelgelse Krav til endring og omstilling - teknologisk, faglig, sosialt og psykologisk 5
Fysisk Økonomisk Organisatorisk Infrastruktur Personal- utvikling Infrastruktur Fysisk Økonomisk Organisatorisk Bibliotek Videotek PC’er Programvare Tidsskrifter Undervisnings- plasser Opplærings-budsjetter Incentiver Utdannings-permisjoner Kjøp av studieplasser Ledelsessystemer MAS Karriereplanlegging Jobbanalyse Personalplanlegging 6
Hva er kompetanse? Realkompetanse Holdninger Kunnskaper Ferdigheter Fysisk og psykisk energi Erfaringsbasert innsikt Lederskap Motivering - intuisjon- følelser Bruk av andres kompetanse Ressurser Realkompetanse 7
Kompetanseanalyse og personalutvikling Mål og strategi Strategi Realkompetanse Kompetansekartlegging Analyse av kompetansebehov Plan for personalutvikling; - opplæring - jobbrotasjon - trainees - mentorer - selvstudier - utdanningspermisjoner Plan for gjennomføring Evaluering av tiltak og plan 8
Personalopplæring Intern og ekstern opplæring: ? Både og? Opplæringspolitikk: Ref. AML Behovsanalyse: Individ og organisasjon, lederansvar Planlegging: Budsjett, plan, kognitive nivåer, forberede deltakerne Gjennomføring: Forelesninger, gruppearbeid, rollespill simuleringer, interne seminar, film og databaserte læringsmetoder Evaluering: Pedagogisk, sosiologisk, økonomisk 9
Lederutvikling Assistentlæring: Ref. «Vit-ass», «koffertbærere» Nettverk, kvalitetssirkler Teamutvikling Rotasjon Veiledning: Mentorvirksomhet «Coach-virksomhet» Trainee-ordninger Selvstudier og programmer: f.eks. EVU 10
Spørsmål ved valg av metodikk Tidsramme og tilgjengelige ressurser? Hvilke behov står sentralt? Få eller mange som skal engasjeres i kartleggingen? Finnes en bestemt metodetradisjon i bedriften? Erfaring fra tidligere undersøkelser? Hvilke mål skal fylles underveis? Kompetanse hos dem som utfører kartleggingen? 11
Metoder for behovskartlegging Uformelle kontakter Spørreskjema og sjekklister Utviklingssamtaler Intervju Arbeidsgrupper/møter Evaluering Hver for seg eller i kombinasjon 12
Personalledelse Det samlede arbeid med å planlegge, anskaffe, utvikle, belønne og anvende menneskelige ressurser for produktive formål.
Elementer i strategisk personalledelse Positive virkninger Oppmerksomhet Informasjon til de ansatte Opplysning Redusert fremmedgjøring En åpnere organisasjon Effektivisering Større krav til innsats