Muligheter/utfordringer i de kommunale boligene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Kommunal eiendomsvirksomhet
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Utbyttepolitikk i den kommunale boligsektoren NOK ER NOK! Regjeringens kontaktutvalg 28. mai 2013 Lars Aasen, Leieboerforeningen- a il kommunal slum.
Bruk av borettslagsmodellen for mennesker med funksjonsnedsettelser
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Sosial boligpolitikk Thorbjørn Hansen  Å sørge for at alle kan skaffe seg en høvelig bolig til overkommelig pris  1945: Familiebolig på.
LCC i byggeprosjekter Knut Erik Nordby Direktør plan- og prosjektering
Husleietvister og utkastelser i praksis – Elen Hestnes
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
Felles kravspesifikasjon for Oslo kommune 2012
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
Joachim Bjerkvik
Boligsosial utvikling – Boligbyggelagenes rolle
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Sikring av friluftslivsområder Seniorrådgiver Morten Thaulow Molde, 17 juni 2011.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Drammen Eiendom KF Eiermøte Formannskapet 6
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
Bergen kommunale bygg BKB
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
HP INTERNFINANSIERTE TJENESTER 1 Rådmannens mål 2008 Miljø lHa gjennomført følgende miljøtiltak i kommunens egen virksomhet:  Nye.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Husleierestanser, en utfordring?
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Bomiljøprosjektet i Drøbakgt.1 Presentasjon for Sagene SV
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Oslo kommune Bydel Grorud
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
om sosialt boligarbeid i Oslo ved Nina Børresen og Tilde Knudtzon
OBOS sin rolle i utvikling av drabantbyene
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
Boligbyggs gjengs leie-statistikk for 3. kvartal 2007
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie?
nye boliger innen 2015.
Boligsosialt utviklingsprogram Skien kommune
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg
Konferanse om boligsosiale spørsmål Arbeid med fremskaffelse av boliger.
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Boligpolitisk strategi
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Boligdimensjonen i omsorgsmeldingen Tilgjengelighet og universell utforming Adm. direktør Geir Barvik Husbanken.
Litt om Stavanger eiendom. Oktober -15. STAVANGER KOMMUNE Bestiller – utfører – kunder. STAVANGER EIENDOM BYGGDRIFT / NATUR OG IDRETT VIRKSOMHET Driftsavtale.
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
«Flytte ( i egn bolig) – og trives med det» En historie om samarbeid mellom Vinkel’n borettslag og Verdal kommune og samarbeid mellom Verdal kommune og.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Boligkonferanse
Gjennomgang Eiendoms-forvaltningen
Boligsosialt utviklingsprogram
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Boliger som forutsetning for tilflytting og varig bosetting
Utskrift av presentasjonen:

Muligheter/utfordringer i de kommunale boligene Konferanse om boligsosiale utfordringer i Oslo den 27. april 2012 Jon Carlsen Adm. direktør Boligbygg Oslo KF

Stor og variert bolig og eiendomsmasse Vår eier definert et formål som gir oss en krevende dobbeltrolle. Vi skal være et sosialt virkemiddel og fremskaffe boliger til de målgrupper som oppfyller kriteriene for kommunal bolig. Det er en rolledeling mellom Boligbygg og bydelene. Bydelene disponerer over de kommunale boligene i sin bydel og bestemmer hvem som skal ha bolig. Boligbygg inngår leieavtaler med de som har blitt tildelt bolig, men vet ikke noe om bakgrunnen deres. I tillegg til å været sosialt virkemiddel har vi et krav på oss til å drive forretningsmessig. Det betyr ikke nødvendigvis at vi skal ha størst mulig overskudd, men det betyr at vi må finansiere all vår virksomhet gjennom husleieinntekter. Det gjelder løpende drift og driftsmessige konsekvenser av investeringer. Som dere kanskje er kjent med er leien basert på markedsleie eller gjengs leie og leieavtalene er basert på huseleielovens bestemmelser. Eier har bestemt at vi skal gi en avkastning på den kapitalen som er skutt inn i foretaket. I 2009 betalte vi totalt 313 mill.kr i renter og konsernbidrag. Det betyr også at vi skal sammenligne vår kostnadseffektivitet med andre eiendomsforvaltere og at investeringene skal være lønnsomme

Boligvirkemidler i Oslo kommune Boligbyggs formål: ”Foretaket skal være et sosialt virkemiddel for å fremskaffe boliger til de målgrupper kommunen til enhver tid ønsker å tilgodese med boliger. Foretaket skal eie og forvalte boliger på vegne av Oslo kommune etter forretningsmessige prinsipper.” Hovedmål for eiendomsforvaltningen i Oslo kommune: Oslo kommunes eiendom skal være en effektiv innsatsfaktor i den kommunale tjenesteytingen Forvaltningen av kommunens eiendommer skal være kostnadseffektiv Realverdien av kommunens eiendommer ivaretas Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Oslo kommune Vår eier definert et formål som gir oss en krevende dobbeltrolle. Vi skal være et sosialt virkemiddel og fremskaffe boliger til de målgrupper som oppfyller kriteriene for kommunal bolig. Det er en rolledeling mellom Boligbygg og bydelene. Bydelene disponerer over de kommunale boligene i sin bydel og bestemmer hvem som skal ha bolig. Boligbygg inngår leieavtaler med de som har blitt tildelt bolig, men vet ikke noe om bakgrunnen deres. I tillegg til å været sosialt virkemiddel har vi et krav på oss til å drive forretningsmessig. Det betyr ikke nødvendigvis at vi skal ha størst mulig overskudd, men det betyr at vi må finansiere all vår virksomhet gjennom husleieinntekter. Det gjelder løpende drift og driftsmessige konsekvenser av investeringer. Som dere kanskje er kjent med er leien basert på markedsleie eller gjengs leie og leieavtalene er basert på huseleielovens bestemmelser. Eier har bestemt at vi skal gi en avkastning på den kapitalen som er skutt inn i foretaket. I 2009 betalte vi totalt 313 mill.kr i renter og konsernbidrag. Det betyr også at vi skal sammenligne vår kostnadseffektivitet med andre eiendomsforvaltere og at investeringene skal være lønnsomme

Boliger ved utgangen av 2011 Totalt 10 146 boliger Hovedtyngden av boligene befinner seg i Oslo indre øst (Sagene, Grünerløkka og Gamle Oslo – ca 50%). Her er det også størst innslag av kommunale eiendommer og få boliger i borettslag og sameier. De fleste bydelene indikerer at de har behov for flere kommunale boliger. Kun Sagene og Ullern mener de har nok boliger. Vi må forholde oss til byrådets føringer hvor vi i hovedsak skal ha det antall boliger vi har nå og godt vedlikeholde av disse

Boliger fordelt på type Hovedtyngden av boligene befinner seg i Oslo indre øst (Sagene, Grünerløkka og Gamle Oslo – ca 50%). Her er det også størst innslag av kommunale eiendommer og få boliger i borettslag og sameier. De fleste bydelene indikerer at de har behov for flere kommunale boliger. Kun Sagene og Ullern mener de har nok boliger. Vi må forholde oss til byrådets føringer hvor vi i hovedsak skal ha det antall boliger vi har nå og godt vedlikeholde av disse

Rolledeling og samarbeid Boligbygg Oslo KF Leiekontrakt Eiendomsforvaltning Fysisk bomiljø Utvikling/tilpasning Bydelene Tildeling Bostøtte Individuell oppfølging Innleie av boliger Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Fellesnevner? Hva snakkes det om? Flere boliger Tilpassede boliger og bomiljøer Booppfølging Driftsøkonomi (tjenester/eiendom) Samarbeid Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Positiv utvikling!? Frem til 2011: hovedfokus på rehabilitering, ledighet og fysisk bomiljø Salg av uhensiktsmessige boliger/eiendom Redusere vedlikeholdsetterslepet og effektiv utnyttelse av boligene Gode driftstjenester, trygghet og samarbeid med bydelene om bomiljø Spredning av den kommunale boligmassen (?) Etter 2011: økte investeringsrammer og tilpassede boliger 630 mill. kr til kjøp og tilpassede boliger (2011-2014) Omsorg+ Ny investeringsprosess i Oslo kommune Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Hovedutfordringer Mangel på konkret handlings og tiltaksplan Beslutningsprosessen Økonomi Bomiljø Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Mangel på konkret handlings- og tiltaksplan Konkret handlings og tiltaksplan basert på overordnet behovsplan (forankring) Tydelige prioriteringer og langsiktighet Hva er behovene og hva skal prioriteres (til hvem, hvor mange og hvor) Hvordan kan det løses? Tilpasning av egen eiendomsmasse, nybygg, kjøp, salg, leie, OPS → eiendomsstrategi Koordinering av behov for areal/tomter innenfor alle typer bygg i Oslo (skoler, barnehager, sykehjem, omsorgsboliger, boliger) Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Hovedutfordringer Mangel på konkret handlings og tiltaksplan Beslutningsprosessen Økonomi Bomiljø Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Beslutningsprosessen Større fokus på behandling av planer/tiltak → korte inn tiden til KVU/KS1 (f.eks skolebehovsplan med beskrivelse av tiltak/utbyggingsplan) Få frem de ”riktige” prosjektene tidlig (hva er et godt prosjekt?) Bringe prosjektene raskere til forprosjektering og utbyggingsfase Raskere behandling av ekstern kvalitetssikring og prosess rundt dette Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Pågående bestillingsprosjekter I BBY Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

36 boliger i Søndre Nordstrand Ordinære boliger - stort behov KS1 26. april Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Hovedutfordringer Mangel på konkret handlings og tiltaksplan Beslutningsprosessen Økonomi Bomiljø Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Økonomi Investeringsbudsjett iht konkret utbyggingsplan (inkl. tomter/areal) Avklaring av kontraktsforhold, leieberegningsmodeller og lønnsomhet Gjengs leie vs kostnadsdekkende leie (hvem ”betaler”) Finansiering (prosjekter/kjøp) – f.eks tett samarbeid med Husbanken Kjøp av boliger er krevende i dagens marked → kun få aktuelle områder Salg av ”uhensiktsmessig” eiendom Hva med driftsøkonomi? Driftsrammene må samordnes med investeringsrammene Husleie Oppfølgingstjenester Drift og vedlikehold Kapitalkostnader Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Eksempel: Kjøp av ny bolig Ulsrudveien 1b – bydel Østensjø 95 kvm familiebolig Kjøpt for 4,3 mill kr  46 000 kr pr kvm Fellesutgifter på kr 2 468 pr mnd Gjengs leie på kr 1 668 pr kvm 20% Husbanktilskudd Økonomiske effekter for BBY: Årlige leieinntekter 158.460 Renter og avdrag 137.863 Fellesutgifter 29.616 FDV-kostnader 33.250 Resultateffekt -42.269 Vår eier definert et formål som gir oss en krevende dobbeltrolle. Vi skal være et sosialt virkemiddel og fremskaffe boliger til de målgrupper som oppfyller kriteriene for kommunal bolig. Det er en rolledeling mellom Boligbygg og bydelene. Bydelene disponerer over de kommunale boligene i sin bydel og bestemmer hvem som skal ha bolig. Boligbygg inngår leieavtaler med de som har blitt tildelt bolig, men vet ikke noe om bakgrunnen deres. I tillegg til å været sosialt virkemiddel har vi et krav på oss til å drive forretningsmessig. Det betyr ikke nødvendigvis at vi skal ha størst mulig overskudd, men det betyr at vi må finansiere all vår virksomhet gjennom husleieinntekter. Det gjelder løpende drift og driftsmessige konsekvenser av investeringer. Som dere kanskje er kjent med er leien basert på markedsleie eller gjengs leie og leieavtalene er basert på huseleielovens bestemmelser. Eier har bestemt at vi skal gi en avkastning på den kapitalen som er skutt inn i foretaket. I 2009 betalte vi totalt 313 mill.kr i renter og konsernbidrag. Det betyr også at vi skal sammenligne vår kostnadseffektivitet med andre eiendomsforvaltere og at investeringene skal være lønnsomme Nåverdi på 1,3 mill.kr (50% lån og restverdifaktor på 1) Break-even for kjøp på ca. 35 000 kr pr kvm Gj.snittspris for leiligheter i Oslo ligger på nær 42 000 kr/kvm

Hovedutfordringer Mangel på konkret handlings og tiltaksplan Beslutningsprosessen Økonomi Tilgjengelige areal/tomter Bomiljø – oppfølging, drift og vedlikehold Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Bomiljø – oppfølging, drift og vedlikehold Svakere boevne → tettere samarbeid om oppfølging og tiltak Konkretisere oppfølgingsbehov → avtaler → konsekvenser Leieforholdet og boveiledning/bomestring Botrening → lavterskeltilbud → boligtrapp Samsvar mellom ansvar og økonomiske konsekvenser Begrense blanding av beboergrupper (enkelte boliger må forbeholdes spesielle grupper) Rask etablering av tilpassede boliger → bruk av eksisterende eiendommer Helt nødvendig med forsvarlige rammer til drift og vedlikehold → trygghet/trivsel og gode bygg/boliger er viktig for å få til alt annet Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Fra NOU 2011:15 Rom for alle Å bo er et grunnleggende behov og viktig for å fungere på andre områder i livet Bolig og oppfølging skal tilpasses slik at den enkelte kan bo Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Takk for oppmerksomheten!

Bakgrunn og rolledeling Boligbygg ble etablert i 2004 ifm eiendomsreformen i Oslo kommune Stort vedlikeholdsetterslep og høy ledighet Skille tjenesteproduksjon og eiendomsforvaltning → profesjonalisering og langsiktighet Boligbygg skal være Oslos hovedtilbyder av boliger for definerte målgrupper Bydelene er bestiller og tildeler boliger Leverandørrollen tilpasses og utvikles i samarbeid med bydelenes behov for boliger Forretningsmessighet og eiendomskompetanse ligger hos Boligbygg (fysisk bomiljø) Bydelene vurderer behovet for bolig, egnet bomiljø og den individuelle booppfølgingen Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Hva har skjedd og hva er status? Salg av ca 1 000 boliger – hovedsakelig i Oslo indre øst Investert betydelige midler på oppgradering og vedlikehold Betydelig reduksjon i ledigheten → fra 10% til under 4% Heving av det fysiske bomiljøet (eiendomsdrift → vaktmestertjenester, vakthold, akutt vedlikehold, HMS) Betydelige investeringsrammer for kjøp og tilpasning av boliger Godt samarbeid mellom bydelene og Boligbygg Men Knapphet på boliger medfører at personer plasseres i første ledige bolig uavhengig av behov/problematikk Mangel på tilpassede boliger og tilpassede bomiljøer Sårbare og krevende bomiljøer Boligbygg tar betydelige kostnader for manglende boevne og manglende oppfølging Bydelene og Boligbygg har anstrengt driftsøkonomi og er preget av kortsiktighet Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.

Muligheter og utfordringer Frem til 2011: hovedfokus på rehabilitering, ledighet og fysisk bomiljø Salg av uhensiktsmessige boliger/eiendom Redusere vedlikeholdsetterslepet og effektiv utnyttelse av boligene Gode driftstjenester, trygghet og samarbeid med bydelene om bomiljø Spredning av den kommunale boligmassen (?) Etter 2011: økte investeringsrammer og tilpassede boliger 630 mill. kr til kjøp og tilpassede boliger (2011-2014) Omsorg+ Ny investeringsprosess i Oslo kommune Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig. Godt utgangspunkt for å løse flere behov, men Investeringsprosessen er krevende, tar tid og må brukes riktig Behov for en helhetlig plan med tydelige prioriteringer (bydelene/Boligbygg) Investeringsrammer og driftsøkonomi ”henger ikke sammen” Fleksibilitet mht utleie av ledige boliger til andre formål (f.eks studenter)

Muligheter og utfordringer Boligbehovsplan under utarbeidelse for prioriteringer og langsiktighet Hva er behovene og hva skal prioriteres (til hvem, hvor mange og hvor) Utnyttelse av den kommunale boligmassen/eiendomsmassen Tilpasning, kjøp, salg i BBY Samarbeid/koordinering internt i Oslo kommune (EBY, andre foretak og etater) Effektive prosesser og tydelige beslutningspunkter Kompetanse og samarbeid mellom bestiller og utfører Tverretatlig/-faglig samarbeid for effektiv gjennomføring (f.eks regulering) Investeringsprosessen → reelle mulighetsstudier → gode prosjekter Beslutningsparametere er ikke tydelig definert (og mangler eierskap/forankring) Investeringsrammer og driftsøkonomi må avstemmes Bestillinger betinger budsjettmessig dekning for oppfølging, drift og vedlikehold Finansiering som gir akseptabel leie og krav til ”lønnsomhet” Kombinasjon av tilskudd, lån og husleieberegninger som gir fornuftig kostnad og husleie Kommunal bolig er et av flere boligvirkemidler i Oslo. En av våre hovedstrategier er å tilby en sammenhengende kjede av boligvirkemidler. De ulike leddene i denne kjeden vil påvirke hverandre, og aktiv bruk eller liten bruk av et virkemiddel vil påvirke etterspørsel av andre virkemidlene. Et godt eksempel på denne mekanismen synes jeg at proveordningen med startlån til depositum i Trondheim var. Trondheim bruket ikke den adgangen sosialtjenestloven gir for å gi lån til depositum – og hadde derfor behov for å utvikle et nytt vikemiddel for å hjelpe folk inn i leid bolig.