Bryllupsgaver 2011 Christine Warloe, forbrukerøkonom Nordea

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Så mye taper du på å jobbe 80%
Advertisements

Del 2: Personlig økonomi.
Hvem tar opp lån – til hva, og har de råd? En analyse av gjeldsutviklingen i norske enkelthushold i 2006 Av Bjørn Helge Vatne Figurer til artikkel i Penger.
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Arbeidsliv og rus. Generell del Grunnopplæring Januar/februar 2011 Bedriftssykepleier/HMS rådgiver Bodil Elise Gilje Tumyr.
Norske elevers leseferdighet på 4. og 5. trinn
Barnas økonomi 2011 Slik lærer vi barna om økonomi og sparing Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea.
VÅRT NYE SAMFUNNSPROBLEM
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Hvert år arrangeres bryllup i Norge.. «Vi har en liste hos Christinania glassmagasin og hele ønskelista på wordpress-bloggen vår. Så gir folk bare.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Dine penger= din fremtid
Agenda Ikke få panikk! Hvorfor medlemsforsikringer?
Julehandelen 2012 Christine Warloe, Forbrukerøkonom.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Arena Helseinnovasjon, Kick off 3. februar 2011
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
”Byggje –leve – bu” Nettverksamling for fagfelta rus/psykisk helse
IPv6 på UiO En rask innføring i IPv6 på UiO Petter Bjørbæk.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Strømmestiftelsen er utviklingsorganisasjonen som hjelper folk i gang. Som gir fattige mennesker starthjelp til å klare seg på.
Status nett og infrastruktur UiO. 11. april 2011Ny Powerpoint mal Status administrativt Store endringer personell Omorganisert - 7 personer Noe.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
©TNS Norsk Finansbarometer 2014 Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Disposisjon Litt om meg Norsk utvandring Begreper Verdens flyktninger
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
Rapport over bruken av økonomiske boligvirkemidler 2011
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Samdata 2012 Somatikk.
Kommunens nye retningslinjer og forslag til praktisk gjennomføring Sofiemyrtoppen skole FAU.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
Innvandring og migrasjon - Nøkkeltall -
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sparebankforeningens årsmøte 2006 Pressekonferanse Oslo Adm
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Hovedtall bostøtte
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Utskrift av presentasjonen:

Bryllupsgaver 2011 Christine Warloe, forbrukerøkonom Nordea 2011-3-31

Om undersøkelsen Synovate har gjennomført en undersøkelse i Norge, Finland, og Sverige ved hjelp av internettpaneler i hvert land. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 10. - 22. februar 2011. Undersøkelsen ble gjennomført blant deltakerne i Internettpanelene i de respektive landene. Panelene er representative for det generelle "nettpublikumet" i hvert land. Gjennomførte intervjuer ble vektet etter alder, kjønn og region. I Norge ble det gjennomført 1165 intervjuer i aldersgruppen 18+. Det ble i alt gjennomført 4316 intervjuer i de fire nordiske landene. Resultatet gjenspeiler holdningene til 3.550.000 norske innbyggere i aldersgruppen. Nordeas kontakt for undersøkelsen i Norge: Christine Warloe, forbrukerøkonom. 2 2011-3-31 Gaver 2011

Bryllupsgaver 11 prosent av alt som brukes på gaver, går til bryllupsgaver NOK 3,3 milliarder blir brukt på bryllupsgaver, eller rundt 11 % av alt som brukes på gaver (eks julegaver). Fordeling på anledning i prosent 3 Kilde: Synovate 2011-3-31 Gaver 2011 Grunnlag: Alle (1165 av de spurte)

Foreldre står for den dyreste gaven til brudeparet. 4 Foreldre står for den dyreste gaven til brudeparet. Omtrent hvor mye vil du bruke på gaver til følgende anledninger? Gaver til bryllup – gjennomsnitt Bryllupsgave til eget barn (foreldrepar) 10.370 kr. Bryllupsgave til eget barn, når man er singel: 8.220 kr. Bryllupsgave til barnebarn: 4.390 kr. Bryllupsgave til familiemedlemmer: 990 kr. Bryllupsgave til nære venner: 800 kr. Bryllupsgave til nære venner, singel: 780 kr. Bryllupsgave til andre venner: 440 kr. Kilde: Synovate 2011-3-31 Gaver 2011 Grunnlag: Alle (1165 av de spurte)

Bryllupsgaver Kjøpegaver passer normalt best til brylluper. Foreldre og besteforeldre gir i større grad penger som gave. Hvor mange ganger har du kjøpt gaver til følgende anledninger de siste 12 månedene? Bryllup Profil på kjøper Gift eller samboer, 26-39, personer med høy inntekt (både husstandene og personlig), personer som ikke er i arbeid Hva slags gaver passer best til ulike anledninger? Bryllup Enslige, 16-39, husstander med én person, personer med lav inntekt og studenter foretrekker å kjøpe en gave. 54+, husstander med 2 personer og arbeidsledige foretrekker å gi penger. 5 Kilde: Synovate 2011-3-31 Gaver 2011

Et bryllup med 80 gjester gir en gavehaug verdt ca 70.000 kroner. 2011-3-31 Gaver 2011

Råd til brudeparet Bryllupsgavene summerer seg opp til en stor sum – både mannen og kvinnen bør sette sitt preg på ønskelisten. Et tegn på at mannen har ”meldt seg på” er at sportsutstyr er kommet inn på flere ønskelister. Legg ut ønskeliste – gjør det lettere både for den som gir og får. For de som ønsker seg tilskudd til f.eks bryllupsreise: Oppgi et kontonummer hvor penger kan settes inn. Mange ønsker heller å gi en fysisk gave. La gjestene ha mulighet til å kjøpe fra en ønskeliste i tillegg. 2011-3-31 Gaver 2011

Råd til den som skal kjøpe Budsjett: Klær, gave og kanskje reise i tillegg. Bryllupet kan fort bli en stor utgiftspost i budsjettet. Stikkordet er planlegging. Hva bør gaven koste? Fra tidligere har regler for skikk og bruk beskrevet at gaven skal dekke kuvert-prisen. Single kjøper forholdsmessig dyrere gaver enn par. Kjøp sammen med noen. Som regel er vi med på spleisegave for å få råd til en ”ordentlig” gave. For single er det også et poeng at de kan komme like godt ut av det som par. Bryllup er mer enn bare gave. Vi skal ha klær, kanskje må vi reise, og kanskje skal vi i flere bryllup. Naboen invitert i 8 bryllup – hvor ett var i utlandet. Da sier det seg selv at dette kan man ikke ta på sparket. Dette må vi planlegge inn i økonomien. 2011-3-31 Gaver 2011