Uten bolig – ingen bosetting Husbankens bidrag til flere boliger Bård Øistensen Viseadm. direktør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Egnet bolig for flyktninger
En sosial boligpolitikk for framtiden BOLIGUTVALGET 18. august 2011
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Konferanse for kommunale råd for likestilling
UTFORDRINGER Boliganskaffelse for flyktninger i Hamar kommune
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Kort presentasjon av Husbanken
Bosetting Nina Gran.
Organisering av flyktningarbeidet
§12 konferanse Sandnes/Åna 1. Og 2. september 2011
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD Med fokus på boligpolitikk og boligsosialt arbeid.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
IndikatorerÅr 2010Kommentar Sosialhjelpsmottakere (totalt)2029Ant. klienter varierer fra mnd til mnd Antall deltakere på KVP (totalt)150 Sosialhjelpsmottakere.
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Flyktningkonferansen 2008
Husbankens kvartalsrapport 1. halvår 2006
”Vi vandrar saman” 60 års samspill mellom kommunene og Husbanken - Veier til bedre bruk av de boligpolitiske redskapene Administrerende direktør Geir Barvik.
Statsbudsjettet 2007 Direktørmøte 12. oktober 2006 Strategidirektør Bård Øistensen.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Administrerende direktør Geir Barvik
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Boliger til vanskeligstilte Husbankens nye låneordninger
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Geir Barvik Administrerende direktør
Kommunene og Husbanken Hvordan jobbe sammen mot et felles mål KBL-konferanse Larvik 6.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Boligtilpasning – hvordan får vi det til
Boligpolitisk satsing/innsats fra KS Helge Eide, områdedirektør for interessepolitikk.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Oslo kommune Bydel Grorud
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
Rapport over bruken av økonomiske boligvirkemidler 2011
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
Utbedringslån og utbedringstilskudd
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Fremskaffelse av leieboliger
”Er det mulig å løse dagens boligkrise?”
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Boligsosialt utviklingsprogram Skien kommune
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Anne-Gro Rolland Husbanken Region vest
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Bolig – Den fjerde velferdspillaren
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
Fagdag om Startlån Bodø 12. mai 2011 Startlån i praksis i Bodø kommune.
Boligpolitisk samhandling 5. oktober 2011 Regiondirektør Mona Liss Paulsen.
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
Husbanken som kunnskapsbank Husbankens fagdag 15. nov. 2006
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Husbankens bidrag til økt bosetting
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Velkommen til bostøttesamling i Lillestrøm
Bruk og utvikling av Husbankens ”virkemiddelpakke”
Husbanken i omstilling - fra boligbank til velferdsetat og kompetansesenter Adm. Dir. Geir Barvik.
Viseadm. dir. Bård Øistensen
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Fra 5000 – 8000 , hvordan møte utfordringen i kommune - Norge
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Utskrift av presentasjonen:

Uten bolig – ingen bosetting Husbankens bidrag til flere boliger Bård Øistensen Viseadm. direktør

Hovedbudskap  Husbanken har mye å bidra med. Spørsmålet er om kommunene er villige nok, har den nødvendige kompetanse, og er dristige nok, til å utnytte virkemidlene.  Husbanken vil ta et betydelig ansvar for at kommunene settes i stand til å håndtere disse utfordringene.

Husbanken – fra boligbank til velferdsetat  Fra generell boligforsyning til boligsosiale utfordringer  Fra volum til kvalitet  Fra personmarked til kommune  Satsing på kompetanseutvikling

Husbankens viktigste velferdspolitiske oppgaver  Bidra til å avskaffe fattigdom  Sette kommunene i stand til å ivareta sine boligsosiale forpliktelser –Fjerne –og motvirke bostedsløshet –Bidra til å skaffe flyktninger og innvandrere gode og sikre boforhold –Lette etableringsprosessen for ungdom –Generell bistand til andre vanskeligstilte på boligmarkedet

Bidra til å skaffe flyktninger og innvandrere gode og sikre boforhold – Viktige arbeidsområder  Bidra til god og effektiv bruk av Husbankens låne- og tilskuddsordninger.  Fokus på eieretableringer  Skreddersy virkemiddelpakker  Områdeutvikling  Videreutvikling av virkemiddelreportoiret  Nært samspill med andre sentrale aktører  Skaffe kunnskap om og påpeke barrierer og muligheter innvandrere står overfor på boligmarkedet  Forskning, utredning, analyse  Kurs, konferanser, seminarer, opplæring/utdanning, kommunebesøk, hospitering.

Samarbeidsavtale IMDI og Husbanken - på nasjonalt og regionalt nivå  Forankring av samarbeidet mellom partene på overordnet nivå og om konkrete prosjekter  Bidra til å bedre levekår og å bedre mulighetene for at innvandrere inkluderes i boligmarkedet

Samarbeidsavtale KS og Husbanken - på nasjonalt og regionalt nivå  Forankring av samarbeidet mellom partene på overordnet nivå og beskrivelse av områder der KS og Husbanken har felles utfordringer.  I fellesskap bistå kommunene for å sikre godt og variert tilbud av boliger til bl.a. flyktninger.  Praktisk samarbeid –møteplasser og konferanser –gjensidig kompetanseutvikling –kunnskapsoversikt/utredninger –prosjektstilling i KS finansiert av Husbanken

Husbankens virkemidler  Grunnlån. Bevilgning 2008: 13 mrd. kr. Dekker alle låneformål.  Startlån.  Boligtilskudd. Bevilgning 2008: 614 mill.kr.  Bostøtte. Bevilgning 2008: 2.4 mrd.kr.  Kompetansetilskudd. Bevilgning 2008: 92 mill.kr.  Tilskudd til bolig-, by- og stedsutvikling. Bevilgning 2008: 43 mill.kr.  Informasjon og veiledning, opplæring, kompetanseoverføring

Startlån  Rentenivå. Flytende 5.5%, fast 10 år 4,7%  Gis til kommuner for videre utlån til enkeltpersoner til boligformål  Topp- eller fullfinansiering ved kjøp av bolig. Utnytte samspill med andre finansinstitusjoner  Refinansiering slik at husstanden kan bli boende i nåværende bolig  Toppfinansiering ved bygging av ny bolig  Utbedring av bolig Prøveprosjekt i Trondheim:  Startlån til depositum

Startlån og flyktninger – tall for 2007 Totalt antall startlån i 2007: 4900, hvorav 152 startlån registrert på gruppen flyktninger  Gjennomsnittlig startlån: kr ,-  Gjennomsnittlig kostnad: kr ,-  64% har delfinansiering i privat bank  35% har mottatt boligtilskudd, gjennomsnittlig kr Bekymringsfullt lite bruk til flyktninger, eller foregår det en underrapportering?

Boligtilskudd Både utleieboliger og eieretableringer  Tilskudd til utleieboliger gis direkte fra Husbanken til: –Kommuner, selskaper, stiftelser o.l. –Oppføring, etablering og utbedring av utleieboliger –Skal som hovedregel ikke overstige 20% av prosjektkostnadene eller kjøpsprisen. RNB foreslår fleksibilitet opp til 40%. Ufravikelig regel: Særlig vanskeligstilte. Heldøgns omsorg.  Tilskudd til eieretableringer gis til kommunene for videretildeling til enkelthusholdninger –Utmåling til den enkelte kommune basert på behov og tidligere aktivitet –Fungerer som egenkapital i form av rente- og avdragsfritt lån som avskrives i løpet av 10 år –Ingen øvre grense for beløp

Noen tall for boligtilskuddet Tilsagnsramme:614 mill  396 mill til videretildeling til enkeltpersoner –1470 boliger  208 mill til tilskudd direkte til utleieboliger –854 boliger

Boligtilskudd - etablering Hele landetAnt. boligerFlyktninger Hele landetAnt. boligerFlyktninger Boligtilskudd - utleieboliger Positiv utvikling av utleieboligtilskuddet, men vi registrerer et bekymringsfullt underforbruk av tilskuddet til etablering. Kanskje står det så mye som 150 mill. kr. igjen i kommunene ved utgangen av 2007.

Bostøtte – Husbankens viktigste ordning Både til eie og leie  Målsetting: Etablere –og opprettholde gode boforhold for økonomisk svakstilte grupper  Om lag 5% av befolkningen mottar hvert år bostøtte, om lag 20% av innvandrerbefolkningen med ikke vestlig bakgrunn  I gjennomsnitt mottar hver husholdning kr. pr. år  Ordningen er under stadig forbedring. Realistisk håp om et betydelig løft i  Samtlige husholdninger med medlem i Introduksjonsordningen oppfyller kravet til å få bostøtte

Bostøtte - introduksjonsstønad  Alle husstander som har et medlem som mottar introduksjonsstønad har krav på bostøtte  Det er ingen krav til boligens størrelse eller eierform

Noen nøkkeltall for bostøttemottagere med introduksjonsstønad Sum bostøtte i mill. kr. Gj.snitt pr. mnd. i kr. Antall saker innvilget Antall avslag , , ,

Bosetting i utleiebolig – enslig flyktning  Kommunen leier en 4-roms bolig i det private markedet til kr i måneden.  Kommunen videreutleier boliger til tre enslige flyktninger  Det må inngås en egen husleie kontrakt med hver beboer  Alle tre sender inn hver sin egen bostøttesøknad  De vil få utbetalt 2764 kr hver i bostøtte pr. måned Enslige flyktninger/asylsøkere som mottar introduksjonsstønad og som bor sammen i kommunal utleieboliger eller bolig formidlet av kommunen, anses hver for seg å utgjøre en selvstendig husstand Eksempel

Etablering i eierbolig ved hjelp av Startlån/boligtilskudd/bostøtte  Årsinntekt: kr  Bostøtte kr  Startlån: kr  Boligtilskudd: kr  Årsinntekt: kr  Startlån: kr  Boligtilskudd: 1 mill kr Enslig flyktning Bolig til 1,2 mill kr – de fleste kommuner

Slik kan det gjøres – Vegårdshei –1880 innbyggere –Fra år 2000 og fram til nå er det bosatt 85 flyktninger 15 personer har flyttet –45% eier sin egen bolig –Egen resultatenhet for flyktningtjenester –Store økonomiske overskudd –Forslag om å bosette 20 flyktninger til i perioden 2009 til 2011

Vegårdshei-modellen To veier til egen bolig  Kommunen bygger bolig som leies ut og der leietakerne har ”opsjon” på kjøp  Selvbyggerprosjekt – flyktningene selv er byggherrer med bistand fra kommunen

Fra leietaker til huseier  Kommunen bygger nye nøkterne boliger med lån og tilskudd fra Husbanken  Boligene leies i første omgang ut til flyktningene  Stimulerer og oppmuntrer til kjøp når de praktisk og økonomisk er i stand til det  Tilskudd avskrives over 10/20 år  Kommunal forskjøpsrett –ikke fritt salg

Fra leietaker til huseier Finansiering av kommunal utleiebolig Pris nøkkelferdig bolig ,- Tilskudd 20 % ,- Lånefinansiering ,- Fra leie til eie Startlån/banklån ,- Tilskudd ,- Sum ,-

Selvbyggerprosjekt  Flyktningene er selv byggherrer  Kommunen bistår i byggeprosessen Totalkostnader ,- Tilskudd, ca. 25 % ,- Egeninnsats ,- Egenkapital ,- Startlån, 40% ,- Banklån, 1. prioritet ,-

Utfordringer framover Hva kan Husbanken gjøre?  Økt bevilgningsnivå –Bostøtteordningen –Boligtilskudd  Videreutvikling av virkemidlene –Startlånet –Øremerking –Råere prioritering av fordelingen –Rammeoverføring  Husbanken til tjeneste –Kompetanseoverføring: opplæring, veiledning, kommunebesøk, konferanser, fagdager, hospitering, nettverk, internett  Utvidet samspill med andre aktører –Parring med IMDI –Velutviklet samarbeid med KS –Frivillige organisasjoner

Utfordringer framover Hva kan kommunene gjøre?  Mange kommuner gjør en svært god jobb  Avgjørende at kommunene utvikler god bolig- og finansieringskompetanse –Sette seg godt inn i Husbankens virkemidler og bruke dem. Ref. gjenstående 150 mill. boligtilskuddsmidler og tilbakeholdenhet med bruk av Startlånet. –Stimuler til eieretableringer for å skape større gjennomstrømming i den kommunale boligmassen. Bruk Startlånet og anledningen til å fravike 20% grensa aktivt. –Våg å ta risiko. Oppgavene må løses. Kostnadene kommer uansett. –Høy aktivitet overfor det private leiemarkedet –Husbanken har etter hvert utviklet et godt opplærings- og veiledningstilbud. Dette skal bli enda bedre! Ikke nøl med å ta kontakt

Hva kan kommunene gjøre? Forts.  Erkjenne at boligvirkemidlene ikke dekker alle kostnader, kommunale egenandeler må påregnes (integreringstilskuddet). Uansett er boliginvesteringer klok politikk.  Samtlige aktuelle virkemidler for boligframskaffelse må vurderes: Kommunal bygging, selvbygging, kjøp eller innleie  Samtlige aktuelle disposisjonsformer må vurderes: eie, kommunalt leie, privat leie, ”shared-ownership.” Utnytt mulighetene Startlån til dispositum.  Søk aktivt samarbeid med andre kommuner  Vi kan være enige om at noen av boligvirkemidlene har et forbedringspotensiale, men det er likevel store muligheter. Grip dem!! Ønsker dere lykke til! Dere har Husbanken i ryggen! Ta kontakt med regionkontorene og sjekk innom på

Takk for oppmerksomheten