eForum Trøndelag Trondheim 26. februar 2010 Av Geir Vinsand

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Øystein Lunnan Møte Trondheim
Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Ordfører Bjørn Iversen, Administrasjonssjef Ola Stene Steinkjer.
Samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Kommunen og samhandling - utfordringer
Regional utvikling i Sør-Trøndelag Fylkeskommune - IKT-infrastruktur i Sør-Trøndelag Pål M. Dahlø - Leder IKT-programmet - Prosjektleder IKT-infrastruktur.
Stor – Frostating 6. Juni 2003 Frostatings rolle i regionalutviklingen – ”Frostating – et samarbeid uten mål”?
Nett-basert-individuell plan SamPro
Det kommunale og det statlige barnevern
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Den ideelle kommunesammenslåing
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Status for interkommunalt samarbeid og kritiske veivalg Høstkonferanse KS-Østfold Sarpsborg 20.oktober 2009 Av Geir Vinsand.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
SAMHANDLING Prosjektplan samhandlingsreformen Bjarne Nordlund Rådmann i RINDAL KOMMUNE (Torger Aarvaag Rådmann Hemne kommune)
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
Tanker rundt samarbeidet i Trøndelag Nye muligheter i ny plan- og bygningslov v/Alf Daniel Moen.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Strategiseminar 12K- 12 mars 2008 Det grenseløse oppdraget Adm dir Olav Ulleren, KS.
E-Forum, Fosen IKT Vidar Daltveit, daglig leder Fosen Regionråd
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Trondheim MIDTRE NAMDAL REGIONRÅD FLATANGER, FOSNES, NAMDALSEID, NAMSOS, OVERHALLA Trondheim KOM SAMMEN Konferanse om interkommunalt.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Vårkonferanse Ørland juni 2009 Av Geir Vinsand og Magne Langset
Interkommunalt samarbeid i Sør-Trøndelag – status, utfordringer og veivalg KS høstkonferanse Røros 5.november 2009 Av Geir Vinsand.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Stortingsmelding 47 Samhandlingsreformen. KS Midt-Norge Presentason | 2009 DET ER BÅDE TVERRPOLITISK OG TVERRFAGLIG ENIGHET OM AT DET VIL VÆRE BEHOV FOR.
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Samhandlingsarena / kontaktflate mellom kommunegruppene og St. Olavs Hospital Orientering til ASU
Knutepunkts Sørlandet – veien fremover Samling KnpS 13. februar 2008 Grimstad Av Geir Vinsand og Jørund K Nilsen.
Knutepunkt Sørlandet – en funksjonell region – roller, styring og organisering Samling Knutepunkt Sørlandet 12. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Fremtidig samarbeid i Knutepunkt Sørlandet - mulighetsrommet Samarbeidskonferanse 31.oktober 2008 Av Geir Vinsand.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Presentasjon for intern gruppe i KS 20.november 2007 Av Geir Vinsand
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Velkommen til strategimøte
Hovedpunkter fra NIVI Rapport 2007:2
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Nedsatt arbeidsevne og AAP 2. kvartal 2017
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
kart.fosen.net – interkommunalt GIS-samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

eForum Trøndelag Trondheim 26. februar 2010 Av Geir Vinsand Interkommunalt samarbeid i Sør-Trøndelag – status, utfordringer og veivalg eForum Trøndelag Trondheim 26. februar 2010 Av Geir Vinsand

Temaer Bolk1 kl.11-11.45 Bolk 2 kl 12.30-13.00 Status for samarbeid i Sør-Trøndelag Særtrekk ved Nord-Trøndelag Litt om utfordringer og veivalg Bolk 2 kl 12.30-13.00 Særskilt omtale av IKT-samarbeidet Veier videre

Dagens kommunestruktur i Sør-Trøndelag

Superkommuner! Oppdal 1838 Meldal 1839 Rennebu 1839 Malvik 1891 Roan 1892 Osen 1892 Ørland 1896 Klæbu 1899 Tydal 1901 Selbu 1901 (Årstall for siste vesentlige endring i kommunegrensen)

Regionråd – strukturelle kjennetegn

Særtrekk i ST Ikke heldekkende regionrådsstruktur Alle krysser fylkesgrensen Mange kommuner pr regionråd Flere dobbeltmedlemmer Ulik vektlegging av tjenester og utviklingsoppgaver Flere regionrådsliknende organer: Samarbeidsforum for Hitra, Frøya og Snillfjord, Blilyst, Kysten er klar, Byer i Midt-Norge, Trøndelagsrådet Ingen forsøk med sterkere politisk og administrativ organisering

Bred enighet om mer samarbeid i 2005 Nei til endringer i kommunestruktur Ja til mer forpliktende samarbeid Behov for faste samarbeidsområder Behov for nye modeller for politisk styring

Potensiell samarbeidsstruktur

Hva er status for samarbeid i fylket? Hva er omfanget? Hva samarbeides det om? Hva er status for regionrådene? Har framdriften vært god? Gode resultater? Tilpasset utfordringene?

Hva er kartlagt? Interkommunalt samarbeid uten organisatorisk overbygning i form av avtalebasert samarbeid Kjøp og salg fra vertskommuner Administrativt vertskommunesamarbeid KL §28b Interkommunalt samarbeid med organisatorisk overbygning, herunder følgende samarbeidsformer: Styre etter KL §27 Vertskommunesamarbeid etter KL §28c Evt. forsøk etter i forsøksloven Interkommunale selskap (IKS) Aksjeselskaper (AS) Stiftelser

Utenfor definisjonen Fagnettverk og uformelle diskusjonsfora Prosjektorganisert eller annen midlertidig aktivitet i kommunene Medlemsbaserte samarbeider og foreninger Samarbeidsordninger der staten eller private aktører er dominerende deltakere Nasjonale nettverk eller prosjekter av typen effektivitetsnettverkene, kvalitetskommuner etc.

Totalbilde i Sør-Trøndelag 23 av 25 kommuner er medlemmer i regionråd 143 formelle samarbeidsordninger mellom kommunene 78 på bilateralt nivå 37 på regionrådsnivå 28 på høyere geografisk nivå Sideregistrering viser minst 60 pågående prosjekter, fagnettverk og andre uformelle samarbeidsordninger

Antall formelle tiltak pr kommune i ST

Dagens helsesamarbeid 7 legevaktsordninger 1 DMS 2 Jordmorsamarbeid 1 Legesamarbeid 1 Smittevern, MRHV, folkehelse (kjøp) Et næringsmiddeltilsyn og en HMS-tjeneste

Gjennomgående gode erfaringer! Interkommunalt samarbeid medfører som regel høyere kompetanse og bedre kvalitet på tjenester til innbyggerne Noen ganger økt ressursbruk for å sikre at tjenester oppfyller loven Store potensialer for bedre ressursbruk og innsparinger Selskaper har sine sider….

Hvorfor tar ikke flere kommuner ut gevinstene? Etableringsfasen har vært kritisk Skal klare oss skjøl… Lokal konkurranse, ikke med de… Fordelingskonflikter Kunnskapsmangel i kommunestyrene Mangler infrastruktur for samarbeid, IKT Holdninger: Noe rådmannsgreier, blir uansett slått sammen Primitive senterkommuner For lite fokus på desentraliserte organisasjonsmodeller Alle har fritt valg, svakt eksternt trykk Stille evaluering og for lite formidling Mangler fyrtårn

Konklusjoner om dagens samarbeid Ikke etablert som hovedløsning i noen del av fylket Store regionale og kommunale variasjoner i omfang Enda større variasjoner i samarbeidets innhold Fortsatt over 95% enhetskommunalt blant de som samarbeider mest Regionråd med ulike prioriteringer og framdrift Tjenesteperspektivet står generelt svakt Lite formalisert samarbeid om utviklingsoppgaver Etableringsfasen har vært kritisk Stort sett gode erfaringer med etablerte ordninger Høyere kompetanse Bedre kvalitet Bedre ressursbruk Behov for samordning mellom regionråd og fylkeskommunen Vellykket reformgjennomføring, men ulik 1.linje for NAV

Nord-Trøndelag 100% deltakelse i fullverdige regionråd, hvorav 2 har tatt helhetlige styringsgrep Dobbelt så mange tiltak på RR-nivå 100% samarbeid om IKT, flere digitalt fusjonerte Mer utbredt samarbeid om PPT, barnevern, jordmor, kommuneoverlege, landbruk, oppmåling, byggesak, næring Bedre samordning mellom fylkeskommunen og kommunene Regional NAV-modell

Utfordringene Velferdsutfordringen Arbeidskraftutfordringen Kompetanseutfordringen Økonomiutfordringen Utviklingsutfordringen Generalistutfordringen Demokratiutfordringen

Velferdsutfordringen Offensiv og rik stat med store ambisjoner i velferds- og regionalpolitikken Store endringer i befolkningsutvikling og befolkningssammensetning Voksende helse- og sosialutfordringer Stort frafall i vdg skole og fare for systematisk kvalitetsforskjell i grunnskolen Mer styring, kvalitetskrav og rettigheter Mindre toleranse for avvik fra nasjonal likhetsnorm Sterkere kommunesamarbeid er ikke nok, må også samhandle mer formelt med staten Oppmagasinert reformbehov på flere sektorer

Framskrivning av antall eldre over 67 år

Ny kommunerolle innenfor helse Lovfestet plikt til å sørge for at pasienter med behov for koordinerte tjenester får en fast kontaktperson Nye oppgaver : Utvidet tilbud gjennom lokalmedisinske sentra, tverrfaglige team, lærings- og mestringstilbud, egenbehandling, lavterskeltilbud innenfor psykisk helsevern og rus, inkl. forsterkede bo- og tjenestetilbud, utvidet ansvar for system- og administrasjonsoppgaver som helseovervåking, folkehelsearbeid med vekt på samfunnsmedisinske oppgaver og arbeid med avtaler og planer for samhandling, bedre kommunal ledelse og styring av fastleger, endret forankring av lokal jordmortjeneste Etablering av nye økonomiske insentiver, kommunal medfinansiering av spesialisthelsetjenesten, kommunalt økonomisk ansvar for utskrivingsklare pasienter, ny finansieringsløsning for lokalmedisinske sentra og mulige endringer i finansieringen av fastlegeordningen Endret oppgavefordeling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten i kommunene Tydeligere og mer helhetlige prioriteringer gjennom Nasjonal Helseplan og Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering Utvikling av helhetlige IKT-systemer gjennom Nasjonalt Helsenett

Hvordan skal kommunene møte samhandlingsreformen? Ja til større ansvar for velferdsproduksjon? Med dagens kommunestruktur? Hvis interkommunalt, hvordan kan det skje? Oppbygging av en interkommunal særforvaltning for helse (helsekommune) Helseutfordringene løst gjennom en generalistmodell for samarbeid (samkommune) Fleksibel vertskommune- og samkommuneforvaltning? Hvordan skal samhandlingen med staten skje? Formell lovregulert samforvaltning etter modell av NAV Avtalebasert system Haster med å utvikle kommunale prinsipper?

Organisasjons- og kapasitetskart for Tydal kommune

Kan ikke fortsette slik

De viktigste veivalgene Kvitte seg med ansvar og oppgaver Beholde ansvar og oppgaver, og samarbeide mer (selektive fusjoner) Beholde ansvar og oppgaver, og slå sammen kommunene (generell fusjon)

Samlet styringsgrep nødvendig Behov for interkommunalt styringssystem for flere oppgaver, inkl lovpålagte Kan ikke avvike sterkt fra det kommunale styringssystem Realiseres på regionnivå, bilateralt blir for svakt Samordnet løsning for administrasjon, tjenester og utviklingsoppgaver Faste partnere må være med på kjerneordninger

Bolk 2 kl 12.30-13.00 Særskilt omtale av IKT-samarbeidet Veier videre

Integrasjonssteg/samarbeidstrapp Teknologi og innhold Organisasjon Helhetlig regional IKT-tjeneste Interne prosesser og tjenesteutvikling Interkommunal driftsorganisasjon Felles programvare Nettverk Felles infrastruktur

IKT-samarbeidet på Fosen Fosen IKT, 8 kommuner, 2.5 åv, Rissa vertskommune, drifter felles kommunikasjonsløsning, hjemmeside og 4 fagsystemer Fosenportalen inkl. reiselivsportal, 8 kommuner Sak/arkiv, ikke Ørland, eget budsjett, vertskommune, avtale Helse/omsorgsprogram, ikke Ørland/Bjugn, eget budsjett, vertskommune, avtale Fagruppe IKT med instruks og fagansvarlig Ørland utfører IKT-tjenester for Bjugn Osen og Leksvik kjøper driftstjenester fra Rissa

IKT-samarbeidet i Værnesregionen IKT Værnesregionen, 6 kommuner, 17 årsverk, Stjørdal vertskommune, felles servere, drift, anskaffelser, standardisering Felles sak/arkivsystem, alle 6 Felles domene, alle 6 IKT-omsorg, felles fagsystem, alle unntatt Malvik

Øvrig IKT-samarbeid IT Hemne og Snillfjord, felles server, programvare, drift, bredbånd Det Digitale Trøndelag, utviklingsprosjekt med Trondheim som vertskommune, deltakelse fra Malvik, Selbu, Tydal, Meldal + 5 kommuner i NT

Må vite Med hvem (region) Om hva (oppgavene) Hvordan (organiseringen, inkl styringen, lokaliseringen og finansieringen) Når (tidsplanen)

Tanker om tilnærming Prinsipper først, så omstilling I prinsippfasen gjennomføres regional prosess og forankring av likelydende samarbeidsstrategi i kommunestyrene I omstillingsfasen klargjøres oppgavene og organiseringen

Det viktigste veivalget Skal dere fortsette med tradisjonelt samarbeid dvs initierende regionråd og egne organisasjonsløsninger for hver enkelt oppgave =>Medfører styring gjennom selskaper, 27-styrer, §28 vertskommuner eller kjøp og salg av tjenester

Eller 2. Lage et samordnet styringssystem for interkommunale kjerneoppgaver - Felles politisk styringsorgan - Felles administrasjon - Fagenheter => Medfører styring etter de samme prinsipper som i kommunene

Sånn vil det antakelig være Jo mer særforvaltning det legges opp til jo høyere blir prosesskostnadene og jo mer krevende blir omstillingene i forhold til ansatte, rådmenn og politikere Jo mer samforvalting jo lettere blir det å sikre politisk og administrativ styring og jo større trygghet kan det skapes for de ansatte

Og Litt bevegelse er bedre enn ingen bevegelse Arbeidsdeling og desentralisert organisering er mulig Det gjelder i særlig grad IKT-tjenesten