Arne Dulsrud Vann: en vare, en tjeneste eller en rettighet? Arne Dulsrud, direktør SIFO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Tillit til myndighetene og til vannet Laura Terragni SIFO Statens institutt for forbruksforskning OPPDRAGSRAPPORT 1/2008.
Statens institutt for forbruksforskning (SIFO)
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Kontraktsoppfølging mv.
Multifunksjonell lærings- og informasjonsformidling 07 Gruppen New Business Forms in e-Business and Media ‹‹e-Media›› Final Report of the NICe Project.
Ulike kundestrømmer i et marked
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
NVU-konferansen 2005 Kommersielle faktorer ved utvikling av et e-læringsprodukt eks GPS Learning.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Styrearbeid i Norwegian
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Forbrukermakt over maten?
Det kontekstuelle forbruket
Det handler om mennesker og kultur
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Drikkevannsaken: en viktig test for myndighetene Hvordan vurderte Oslos innbyggere offentlige myndigheters håndtering av saken? Og, i etterkant av ”drikkevannsaken”:
Anne M Jervell Evaluering av SIFO Anne M Jervell STYREMØTE
SIFO-Evaluering Styrets vurderinger. Grunnleggende premiss 1. Det er positivt at BFD har skjermet et minimum av forskningsmidler til forbruksforskning.
1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Markedsplanen At presenteres 30.01
HMS petroleum Kompetanseprosjekter
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Øving 1 - Forretningsideen
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Trinnvise mål mot langsiktige visjoner
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Øving 2 – Markedsplanen I
Markedsovervåkning og informasjonsinnsamling
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
SAMPOL M3 V00 6. Interesseorganisasjoner og korporatisme
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Terje Aven Universitetet i Stavanger
Gruppe- og bedriftssalg
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Hva gjør at man kan kalle et prosjekt et raskt prosjekt?
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
And all the men and women merely players;
Segmentering og posisjonering
8. desember 2018 Verdsettelse –
Informasjonsmøte om utveksling for ESST-studenter
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Utveksling for ESST-studenter våren 2016
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Arne Dulsrud Vann: en vare, en tjeneste eller en rettighet? Arne Dulsrud, direktør SIFO

Arne Dulsrud Vannets anonymitet •Ikke en vare, men en rettighet (som avløp) •Offentlig gode •Ingen transaksjon. Få bekymrer seg ”taus kontrakt” Ikke tematisert som en forbrukerinteresse

Arne Dulsrud ” Water played an significant role in shaping the new identity of the consumer (…) the consumer evolved into a more prominent political personae in the nineteenth history” (Frank Trentman)

Arne Dulsrud Endringer 1.Kommodifisering og privatisering. Etableringen av et marked for drikkevannvann 2.Vann og risko. BSE - skandalens rolle 3.Vann som et geopolitisk faktor.

Arne Dulsrud Tilnærminger til forbrukerhensyn KontekstReferanseForbrukerrolleRepresentasjon Behov UniversellNasjonal- staten Borger/ klientVitenskap/ Eksperter Interesser Politikk Kvalitet Produsenter/ selgere Strategisk aktørForbruker- organisasjoner Vaktbikkjer Preferanser Oppfatninger MarkedSmaks- segmenter Kunde/ selektorKjøp/ ikke kjøp Markedsstudier

Arne Dulsrud Forbruksforskning med vann som case •Risiko og tillit ( risikoanalyse, risikokommunikasjon og risikostyring) •Forbrukskultur og måltidsvaner (anskaffelser, praksis, vaner og rutiner, vann som identitetsaktør, vann og helse) •Distribusjon (tilgjenglighet, pris, springvann vs flaskevann, branding, forbrukerinnflytelse, tilbakemelding)