Arne Dulsrud Vann: en vare, en tjeneste eller en rettighet? Arne Dulsrud, direktør SIFO
Arne Dulsrud Vannets anonymitet •Ikke en vare, men en rettighet (som avløp) •Offentlig gode •Ingen transaksjon. Få bekymrer seg ”taus kontrakt” Ikke tematisert som en forbrukerinteresse
Arne Dulsrud ” Water played an significant role in shaping the new identity of the consumer (…) the consumer evolved into a more prominent political personae in the nineteenth history” (Frank Trentman)
Arne Dulsrud Endringer 1.Kommodifisering og privatisering. Etableringen av et marked for drikkevannvann 2.Vann og risko. BSE - skandalens rolle 3.Vann som et geopolitisk faktor.
Arne Dulsrud Tilnærminger til forbrukerhensyn KontekstReferanseForbrukerrolleRepresentasjon Behov UniversellNasjonal- staten Borger/ klientVitenskap/ Eksperter Interesser Politikk Kvalitet Produsenter/ selgere Strategisk aktørForbruker- organisasjoner Vaktbikkjer Preferanser Oppfatninger MarkedSmaks- segmenter Kunde/ selektorKjøp/ ikke kjøp Markedsstudier
Arne Dulsrud Forbruksforskning med vann som case •Risiko og tillit ( risikoanalyse, risikokommunikasjon og risikostyring) •Forbrukskultur og måltidsvaner (anskaffelser, praksis, vaner og rutiner, vann som identitetsaktør, vann og helse) •Distribusjon (tilgjenglighet, pris, springvann vs flaskevann, branding, forbrukerinnflytelse, tilbakemelding)