Ildsjeltreff november 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Del 2: Personlig økonomi.
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Hvordan intervjue en forsker?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Nasjonalforeningen Os helselag i samarbeid med Os skole
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Del 2: Personlig økonomi.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Cafédialog – elevmedvirkning
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Dette er SMART.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
12 Reflekterende lesing.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Cafédialog – elevmedvirkning
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Problemløsning.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Miniverksted Verksted som verktøy v/ Asle Farner
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Ildsjeltreff 12. -14. november 2010 Helgeland hotell Asle Farner – Strategi og samspill

Min forventning er å lære…. Forventningsrunde: Min forventning er å lære…. Jeg vil gjerne få ideer/innspill til hvordan…… Asle Farner – Strategi og samspill

Dette er et erfarings- og utviklingsverksted, ikke bare et kurs…… SPILLEREGLER VÆR: AKTIV PRESIS KORTFATTET LYTT Det jeg hører glemmer jeg…. Det jeg ser husker jeg…. Det jeg gjør lærer jeg! Asle Farner – Strategi og samspill

FORVENTNINGSAVKLARING TEKNIKKER: ÅPEN RUNDE RUNDE PR.TEMA UFULLFØRTE SETNINGER “Hvis jeg....så må du........” SPØRREUNDERSØKELSE INTERVJU Informasjon/ønske/krav BESKRIVE LYTTE SAMMENHOLDE FORHOLDE SEG TIL HVORFOR? Forventningsavklaring - klargjør mål/”kontrakt” - involverer: Hvor er du? gir grunnlag for opplegg viktig ”kroppsspråk” Asle Farner – Strategi og samspill

problemløsning i gruppe 1230 Lunsj 1330 – case/KPL fortsetter: PROGRAM: Fredag kveld: Intro Lørdag: 0830 Revidert program og organisering 0915 3 case tas opp med metodikk for kreativ problemløsning i gruppe 1230 Lunsj 1330 – case/KPL fortsetter: Vi ordner og høster fra idéflommen 1500 Planlegging av prosess - intro og 4 case 1830 Evaluering av dagen Søndag: 0900 Tilbakeblikk – kommentarer? Ca. 0930 Utviklende møter? - øvelser og etterlesning 1225 Mer om lukkefaser 1300 Lunsj og: Asle Farner – Strategi og samspill

- Organisering (én problemeier og en prosessleder pr. grp.) Hvordan kan NN …….? Valg av temaer for gruppeøkta: ”Dette trenger jeg bistand til”….(OK? eller) - Organisering (én problemeier og en prosessleder pr. grp.) Trinnvis framgangsmåte for idéutvikling - Faktafase (20 min) - Reformulering (15 min) - Idédugnad trinn 1 ( 20 min) - Idédugnad trinn 2 (café 20 min) - Idédugnad trinn 3 (café+stim 40 min) - Etterlesning om KPL-teknikk (= AFs påfyll til disse) KPL-metodikk - grunntrinn 1 Asle Farner – Strategi og samspill

FAKTA: Hva ser du som problemet ? – hvordan har det oppstått? Hvorfor er det viktig for deg å få gjort noe med det ? Hva ser du som største hindring ? Hva har du forsøkt hittil ? – og hvordan gikk det ? Hva ville være en DRØMMELØSNING for deg? Asle Farner – Strategi og samspill

Faktafasen – en mulig fallgruve! Asle Farner – Strategi og samspill

Reformuler problemet: Hvorfor Hva er egentlig problemet? Si det på forskjellige måter: HVORDAN kan N.N.………. Poenget er å: Konkretisere Operasjonalisere Åpne spor/tenke mulighet Adressere problem Hvordan Asle Farner – Strategi og samspill

Idédugnad = åpnende fase KRITIKK/VURDERING ER FORBUDT! SLIPP DEG LØS! MANGE IDÉER! BYGG VIDERE PÅ ANDRES IDÉER SKRIV OPP ALLE IDÉER ”BRAINSTORM” Asle Farner – Strategi og samspill

KPL-metodikk - grunntrinn 2 Skriv opp absolutt alt! Heng opp arkene slik de er synlige for alle! Uskrevne ideer varer ca. 7,3 sekunder Usett er glemt. Ivareta tankene! Tankene blir felleseie Kan bygge videre på og bruke senere Lær å skrive fort og kort HUSK Ingen kritikk Ingen debatt Heller flere forslag, ikke "nei" Asle Farner – Strategi og samspill

Roller i åpnefaser Prosessleder: Deltakere: Skriv! Alle idéer skrives opp Håndhev spillereglene Gi ros, oppmuntring, tilrop! Deltakere: Følg spillereglene. Kast fram idéer! (notér hvis du må vente….) Konsentrer deg – vær aktiv hele tida Asle Farner – Strategi og samspill

PE blir sittende ved bordet, de øvrige sprer seg til andre bord Vi går på café….. PE blir sittende ved bordet, de øvrige sprer seg til andre bord Når gjestene ha ankommet forteller bordverten om sin utfordring og ideene som er kommet opp. Gjestene supplerer med nye ideer. PE sitter stadig ved stambordet, øvrige sprer seg på nytt. Bordverten orienterer, gjestene supplerer. En gjest tar rollen som PL og skriver opp de nye ideene. Så går alle hjem til eget bord. ……. Asle Farner – Strategi og samspill

Teknikker for idégenerering: HEIA! Ville idéer dyrkes Mange ark, veggavis…. Roterende ark – bygg videre, assosiasjoner Flere som skriver – tempo!!! Avsporing – lag tegning, skulptur, syng Stimulering av sansene – bevegelse, opplevelse Ny setting - tvangskombinasjoner Metaforer, analogier Ulike synsvinkler/rolleskift Speilvending – snu årsak/virkning Drømmeløsninger Asle Farner – Strategi og samspill

KPL-metodikk – Grunntrinn 3: Skill åpnende og lukkende fase dvs. Struktur og styring for å sikre kaos v. idéproduksjon: ”kvantitet skaper kvalitet” Systematikk i lukkefasen: Sortering/grovsiling Systematisk vurdering: +/-, kriterier osv. Beslutning: Skrittvis felles? Av myndighet? Asle Farner – Strategi og samspill

To tenkestiler: Konvergent Divergent Lukkende Åpnende Analyse Logikk Matematikk Begreper Fantasi Farge Følelser Musikk Asle Farner – Strategi og samspill

Konvergent tenking har ”forkjørsrett”? ”Akademisk debatt” dominerer? Asle Farner – Strategi og samspill

Problemeier skal velge fritt Prosessleder tilrettelegger prosessen SORTERING VURDERING M. KRITERIER VALG GJØRES AV PROBLEMEIER(E) Problemeier skal velge fritt Prosessleder tilrettelegger prosessen Hjelper bistår aktivt, med respekt for problemeier Vurdering Valg Asle Farner – Strategi og samspill

Roller i lukkefase: Prosessleder: Deltakere: Bidrar til sortering Bidrar til å identifisere og prioritere kriterier Sørger for at problemeiere får velge Deltakere: Konsentrer deg om egen åpenhet Foreslå reelle kriterier Vis ditt valg hvis det er noe du tror på Vær ærlig Holder seg ellers tilbake Asle Farner – Strategi og samspill

Teknikker for lukkefaser: Systematisk analyse Gruppering uten å slå sammen – i kategorier Utvikling av kriterier – valg av kriterier Analyse av fordeler/ulemper - matrise Intuitiv utvelgelse Utpeking av de mest interessante for videre undersøkelse Lystprinsippet: Problemeier peker ut hva han vil prøve ut Rådgiving Runde: ”Hvis jeg…..” – med begrunnelse Nominell gruppeteknikk Realitetsorientering ”Dit du ikke vil” – eliminering Tvang til valg: ”Hvis ikke du velger, hvem velger da?” Asle Farner – Strategi og samspill

- Likhet = ett spor, ”flere svar enn spørsmål”, få sprø innfall HOMOGENE GRUPPER Brukes for å klargjøre standpunkter + Felles språk + enkel kommunikasjon + solid i faktagrunnlag = ”god bakgrunn for valg” - Likhet = ett spor, ”flere svar enn spørsmål”, få sprø innfall HETEROGENE GRUPPER Brukes når idéer skal skapes + Ulike innfallsvinkler, ikke forutinntatt i faglig ”rettro”, ”flere spørsmål enn svar” - Prisgitt de sakkyndige i lukkefase Asle Farner – Strategi og samspill

Refleksjon i ”steds-”/prosjektgrupper: Hver for dere: Hva har jeg lært/ vil foreslå at vi tar i bruk? Runde i gruppa Dele litt i plenum? Spørsmål til metodikk/arbeidsform? Asle Farner – Strategi og samspill

I = Individuell tenking OBS! Du prøvde ”IGP-metoden”: I = Individuell tenking G = Runde i gruppa – alle presenterer og diskusjon P = Plenum – gruppene presenterer - diskusjon Asle Farner – Strategi og samspill

problemløsning i gruppe 1230 Lunsj 1330 – case/KPL fortsetter: PROGRAM: Igår kveld: Intro I dag: 0830 Revidert program og organisering 0915 3 case tas opp med metodikk for kreativ problemløsning i gruppe 1230 Lunsj 1330 – case/KPL fortsetter: Vi ordner og høster fra idéflommen 1500 Planlegging av prosess - intro og 4 case 1830 Evaluering av dagen Søndag: 0900 Tilbakeblikk – kommentarer? 0930 Utviklende møter? - øvelser og etterlesning 1200 Hva så når vi kommer hjem? 1300 Lunsj og: Asle Farner – Strategi og samspill

Prosessdesign = et forståelig bilde av: Hvem ……….er interessentene/aktørene/de berørte? Hvilke …….roller/funksjon/ansvar/myndighet har de i prosessen/samspillet? Hvordan få dem mobilisert…….få dem til å delta , bidra? Innen hvilke gitte eller selvvalgte rammer skal det gjøres? Hva skal være ferdig når (rekkefølge/avhengigheter)………… …. og med hvilke ressurser, hvorfra kommer disse når? Når ……agerer/samspiller de, hvor og i hvilke faser deltar de? Hvordan samspiller/agerer de, hvilke arbeidsformer, hvordan organisere, lede……? Asle Farner – Strategi og samspill

ULIKE SITUASJONER – ULIKE PROSESSER Mål: Klare/omforent Uklare/Omstridt Virkemidler: Kjent og tilgjengelig Ukjent eller utilgjengelig Asle Farner – Strategi og samspill

PROSESSDESIGN PÅ 2 NIVÅ: ”Den store plan- eller utviklingsprosessen….” Ekspertverkstedet Hva må gjøres av forberedelser? Hvordan legger ……. Folkemøtet Hva må gjøres av forberedelser? Hvordan legger vi opp prosessen på selve møtet? Hva må gjøres av etterarbeid? IKKE BARE NIVÅFORSKJELL, MEN OGSÅ VESENSFORSKJELL! Asle Farner – Strategi og samspill

Verktøy: ”Gul-lapp”-metoden Tidslinje Asle Farner – Strategi og samspill

Prosessplanlegging – framgangsmåte……………uferdig notat…. Lag tidslinja Gule lapper – èn pr.handl/mål De du vet plasseres intuitivt Gå til start….plasser flere Start bakfra…plasser flere Se på før- og etteraktiviteter …og lag lapper for disse også Grupper samtidige aktiviteter Effektiviser parallelle…. Hva må skje parallelt Marker hvem …skill ut linjer (ansvar, utfører…..) 12. Supplér bildet Marker ”dødperioder”- flytt Tidfest resultat som har frist Tidsberegn/ressursberegn Summér kjeder/”delprosjekter” Marker milepæler/faser Identifiser kritisk vei & slakk Gjør endringsanalyser…. Legg inn time-out & feiring = ca. framdriftsplan Prosessdesign viser også arbeidsformene:……………………………. Asle Farner – Strategi og samspill

Evaluering – NB! Husk hva du forventet deg…… + Mitt utbytte/det som har fungert bra: - Det jeg savner/det som ikke har fungert bra: SETT LAPPEN PÅ VEGGEN VED DØRA NÅR DU GÅR! Råd til Ellen/Asle: Asle Farner – Strategi og samspill

* 7 stk. har vært PE – har det fungert for dem? +Utbytte/det som fungerte bra ÷Savnet/det som ikke fungerte Råd til Ellen/Asle Fornøyd, lært mye, artig Fortsett Åpne-lukke, strukturere Møtt nye folk, felles utfordringer, i samme båt Mer erfaringsdeling Bevissthet om gruppearbeid Prosessplanlegging Utprøving av metodikk Jobbing med eget prosjekt* * 7 stk. har vært PE – har det fungert for dem? Asle Farner – Strategi og samspill

Bli kjent via ildsjeltyper -(pres.+vise seg) + gruppere Teknikker anvendt : Bli kjent via ildsjeltyper -(pres.+vise seg) + gruppere Møblering: småbord Mål og forventningsavklaring via runder og flipover Replanlegge/tilpasse opplegg Gruppering til case (”styrt – frivillighet”) KPL-teknikker m. PE, PL, faser, åpne-lukke, flip, cafe, stimuleringstekn…. Refleksjon via IGP Prosessledelse: walking around sjekke ”mer tid?…” Presenter programhelhet uten detaljer, mer info”just in time” Instrukslysark -Tilrettelegging for gruppearbeid (Veggavis, penner, gule lapper på plass etter vaffelpausa) -Gullapp-metode for prosessplanlegging - Vandrende veiledning - Presentasjon via vandrende plenum -Gul lapp for evaluering Lære seg navn: = praktisk og viser respekt Etterlesning etter øvelse = formidling…. Annet som Asle glemte å nevne?: Asle Farner – Strategi og samspill

Møter - en effektiv arbeidsform? Arena – timing/sted/formål Aktører – de rette? Arbeidsformer – hensiktsmessige? Planlegging – for å sikre at AAA er OK Prosess = flere enn du tenker (!)? Prosessledelse = mer enn ordstyring Asle Farner – Strategi og samspill

Ulike møteformål trenger ulike arbeidsformer: Informasjonsmøtet Høringsmøtet Dialog Mobiliseringsmøtet Diskusjonsmøtet Konflikthåndtering ≠ enveiskommunikasjon ≠ beslutning, men åpnende aktivitet = gjensidig aktiv lytting Informasjon + dialog + forventningsavkl. ≠ salgsmøte = ”åpne-undersøke-argumentere ” Sakskonflikt? Interessekonflikt? Sortér Verdikonflikt? Asle Farner – Strategi og samspill

TEMAGRUPPER GRUPPE 1 GRUPPE 2 GRUPPE 3 GRUPPE 4 GRUPPE 5 GRUPPE 6 Asle Farner – Strategi og samspill

Gruppesamtaler: Om dårlige og gode møter Tenk først hver for dere: - Et kjempegodt møte du deltok i og et katastrofedårlig - Hvordan bidro møteopplegg/-ledelse til at det ble slik? Notér + og ÷ grep på gule lapper. Ett moment pr. lapp Ta en runde i gruppa der alle presenterer: - grep som bidro positivt + - grep som bidro negativt Sorter dem inn på ett storark ÷ Diskuter: - de 3 viktigste eller mest felles +grep er:…….. - de 3 viktigste eller mest felles ÷grep er:…….. Presenter i plenum KL. 1115 Asle Farner – Strategi og samspill

Dere har opplevd to ulike tilnærminger til et tema…. Refleksjon: Dere har opplevd to ulike tilnærminger til et tema…. Drøft fordeler og ulemper med begge måter…. Når/til hva passer den ene eller den andre? Asle Farner – Strategi og samspill

Utgangspunkt for planlegging av verksted Verkstedets kroppsspråk – betydning av åpning og tilrettelegging Bryte lydmuren – aktivisering og tillit Asle Farner – Strategi og samspill

I = Individuell tenking OBS! Du brukte ”IGP-metoden” – igjen!: I = Individuell tenking G = Runde i gruppa – alle presenterer og diskusjon P = Plenum – gruppene presenterer - diskusjon Asle Farner – Strategi og samspill

Problemeier skal velge fritt Prosessleder tilrettelegger prosessen SORTERING VURDERING M. KRITERIER VALG GJØRES AV PROBLEMEIER(E) Problemeier skal velge fritt Prosessleder tilrettelegger prosessen Hjelper bistår aktivt, med respekt for problemeier Vurdering Valg Asle Farner – Strategi og samspill

Roller i lukkefase: Prosessleder: Deltakere: Bidrar til sortering Bidrar til å identifisere og prioritere kriterier Sørger for at problemeiere får velge Deltakere: Konsentrer deg om egen åpenhet Foreslå reelle kriterier Vis ditt valg hvis det er noe du tror på Vær ærlig Holder seg ellers tilbake Asle Farner – Strategi og samspill

TILFELDIG UTSKRIFT……. Asle Farner – Strategi og samspill Fra storark og gule lapper Godsterminalsporet blir en ny barriere mellom Brakerøya og Lierstranda Kompenserende tiltak Fylle opp/overdekke dypere områder for å skape nye grundtområder Dette vil kunne kompensere for tapte grundtområder lenger inn Stadiontomta - mest kritisk ift grundtvannsområdene Biologisk mangfold og diversitet Stor artsvikhet Verdi - Nasjonal - regional - lokal Ønsker konsekvensvurdering i forhold til effekt av inngrepet Skolekonsekvens - antall elever - trafikk - Lierstranda - Høvik Stadion Antall mennesker Antall biler og p-plasser Høyde bygg skygger for bakenforliggende område Trafikkpendling og felles…… 100 000 boliger 300 000 næring sykehus Gullaug Kollektivt opplegg Drammen - Oslo/Drøbakk Støy Boligkonsentrasjon og næring nær Brakerøya stasjon + for pendlere Bydel integrert i Drammen (Hvordan løse koblingene på Brakerøya ? Forurensning Gilhusbukta, overdekke tjære mv, forutsettes dekket uansett, hva oppnår fyllingen. Miljø - utfordringer Sykehusutbygging - Trafikkonsekvenser Fjordutsikt - bakenforliggende bygg Forenlig med utbyggingsplanene Klarer man å lukke inne forurensningene? Kreosotanlegget til NSB, Tjæreforurensning fra Nodest Siveavgassing gjennom fyllmasser ?? Naboforhold - Godsterminal - Havn - bolig TILFELDIG UTSKRIFT……. Asle Farner – Strategi og samspill

UTSKRIFT PR. TEMA +evt. grp. Forenlig med utbyggingsplanene 1 ? Næringsutvikling og type næring er største utfordring 2 Areal Ny regional samferdselsplan programmeres i ny kommuneplan for Drammen 3 ATP Drammen Havn - godsterminal Holmen - jernbaneføring, vanskelig å si 4 Stadion + jernbane Tilknytning Holmen 300 000 m2 næringsareal - hva slags? 5 Flytting av godsterminalen fra Nybyen har høyeste prioritet 6 Stadion - Havneplaner/Godsterminal Holmen Biologisk mangfold og diversitet Stor artsvikhet Verdi - Nasjonal - regional - lokal Ønsker konsekvensvurdering i forhold til effekt av inngrepet Bioman Biologisk mangfold Bydel integrert i Drammen (Hvordan løse koblingene på Brakerøya ? Bydel Gjøre bydelen til en del av Liersamfunnet Drammensfjorden som fjorby - Hva kan fylkeskommunen bidra med Fkbidra Forurensning Gilhusbukta, overdekke tjære mv, forutsettes dekket uansett, hva oppnår fyllingen. Foruren Klarer man å lukke inne forurensningene? Kreosotanlegget til NSB, Tjæreforurensning fra Nodest Siveavgassing gjennom fyllmasser ?? Trafikk 1000 leiligheter 300 000 næring Nytt sykehus Drøbakk - motorveien Stadion Forurensning - svevestøv Forurens Virkning på biologisk mangfold Meget viktig og artsrikt område Forskjell i forurensningsgrad i området Nordre bukt (Nodest) - sterk forurensning Søndre bukt-/resten av området - mindre grad av forurensning Forurensninger Miljøopprydding Forskjell på tiltak Nordre bukt: overdekking/oppfylling Søndre bukt: overdekking/ ikke oppfylling Grunne Ivareta grundtvannsområdene UTSKRIFT PR. TEMA +evt. grp. Asle Farner – Strategi og samspill

6 TRINN fra idé til løsning UNDERSØK OG TYDELIGGJØR IDÉENS INNHOLD AVKLAR INTERESSENTER/AKTØRER AVKLAR ANSVAR STRATEGI OG REKKEFØLGE PÅ TILTAK ENDRINGS-ANALYSE OG TILTAK SETT OPP ARBEIDSPLAN hvem/hva/når? 6 TRINN fra idé til løsning Asle Farner – Strategi og samspill

Endringsanalyse: 1) Fyll inn hva som vil fremme eller hemme gjennomføring av idéen + ÷ Vi som er her I vårt prosjekt I omverdenen = idé-dugnader 2) Diskuter for hvert moment: Hvordan kan vi hente ut ” + ” ? Hvordan kan vi overvinne/omgå ” ÷ ” ? Asle Farner – Strategi og samspill

Automatiske nei florerer? Vi har forsøkte det tidligere Min avdeling er annerledes Det koster for meget Det er ikke mitt område Vi har ikke tid Det har aldri vært forsøkt før Vi har ikke folk nok Det virker utopisk Jo, du har rett, men…… Ledelsen kommer aldri til å gå med på det…. La oss danne en komité Det går ikke Kom ikke med det der igjen Det er alt for radikalt Det er ikke med i årsplan eller budsjett Det er umulig Ingen andre gjør det sånn Personalet vil aldri akseptere det Hos oss har vi alltid gjort det slik:……. Vi er ikke modne for det her Man kan ikke lære en gammel hund å sitte ………………..(forts. selv!) Asle Farner – Strategi og samspill

Skill mellom en idé og en løsning Asle Farner – Strategi og samspill

Skill mellom en idé og en løsning Asle Farner – Strategi og samspill