Hvordan speiler mediene mangfold?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
5 Kultur.
Fra ord til liv August 2012.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hvordan intervjue en forsker?
Hønefoss politistasjon
Nettvett.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Historiefaget i skolen
Kompleksitet, normalitet og medier
- roller og forventinger
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
De usynlige Hva vet vi om situasjonen i Oslo i dag? Noen inntrykk fra Kirkens Bymisjons virksomheter Sturla J. Stålsett Generalsekretær.
Kapittel 8 Hovedpunkter.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
KONFLIKTOMRÅDE MIDTØSTEN - der tre verdensreligioner møtes;
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Akerselvaprosjektet Maktesløse maktutøvere - Private vekteres erfaringer med å arbeide i det offentlige rom.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Det flerkulturelle samfunnet
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan speiler mediene mangfold? Kartellkonferansen, Gol 23.11.2011 Elisabeth Eide Institutt for journalistikk og mediefag, HIOA

Her snakker jeg om … Normalitet og kompleksitet Et historieprosjekt Et nyere prosjekt: personer med minoritetsbakgrunn som medieaktører Noen utfordringer – spesielt etter 22.7

Men først et apropos til Lars, via Jean Paul Sartre Jøden har lidenskapelige fiender og lidenskapsløse forsvarere. Antisemitten ønsker seg et liv der drøfting og undersøkelser bare spiller en underordnet rolle. Hva med dagens “Eurabia-profeter” vs statistikk? Jøder i Frankrike kan komme til å adoptere samfunnets syn på jødene (internalisering). Nylig: eksemplet Sophia Adampour (13) «Tanker om jødespørsmålet» 1963 In addition, Sartre speaks of tne anti-Semite: It occurs not infrequently that one chooses a life where passion rules over reason. But in that case one usually loves the object of one’s passion: women, honour, power and money. But since the anit-semite has chosen hatred, we are obliged to conclude that he loves the passionate condition in itself. Does not want to change, since where would that change lead him?

Et komplekst samfunn. Hvordan det? Farida som ikke vil at ungene skal feire Eid i barnehagen (motstand mot tilskrevet gruppetilhørighet)? Familier med to mødre. To menn får en baby? Surrogati? Amina vil ikke svømme med gutter? Guttorm må dusje med underbukse. Gris på en sykehusdør? Halal til muslimer i fengsel? Niqab på skolen? Hijab på Ikea? Døve som vil ikke ha hørselsimplantat?

Normalitet og behovet for ”andre” For at noen skal være normale … må andre defineres som unormale, som avvikere … og slik oppstår lett hierarkier og eksklusjon … og hva skjer/skjedde med avvikerne?

Hva er det (u)normale? Hvor kommer du (egentlig) fra? (Universelt, normalt spørsmål som stadfester det unormale) Hva er normalt/typisk norsk? Hva er unormalt i Norge? Kan tospråklighet bli sett på som normalt? Hva gjør pressen med normalitet (hund biter mann…)?

Prosjekt I: Norge fra halvkoloni til humanitær stormakt: 100 år med «de andre» i norsk presse Sju aviser. 11 årganger mellom 1902 og 2002 Fokus: Dekning av minoriteter og ’Verden utenfor Vesten’ Til sammen 7403 oppslag 1196 om minoriteter: Samer, jøder, rom (sigøynere) og romani (tatere), afroamerikanere, ’innvandrere’, flyktninger og andre minoriteter (inuitter, indianere) Anne Hege Simonsen og Elisabeth Eide

Kontekst: Norges forhold til minoriteter og forhistorien Jøder og Romani (tatere) nektet adgang til riket (til 1851 og 1842). ’Stodderfogdenes’ rettigheter (license to kill).Rom-folk (sigøynere) avvist fra Norge før 2. verdenskrig. Internering og sterilisering av folk av romani-ætt. På Stortinget: «Det gaar ikke an, […] at vi skal gjøre os til Europas kloak, og at tyve, røvere og mordere uhindret skal trænge ind i vort land.» (Justisminister Abrahamsen (V), 1915) En institusjonalisert annerledeshet tillagt folk uten andre hjemland. Påvirket medieblikket/- historien. Minoriteter sjelden sitert i avisene i perioden fram til 1970-årene

Hvorfor er dette viktig? Fordi historiens spor finnes i nåtiden: Historien er kilde til kritisk selverkjennelse hos majoriteten Fordi mediene bidrar til å skape forestillinger om nasjon og normalitet Fordi mediene bidrar til å skape svært enkle kollektiver (”vi”, ”dem”) som varierer i størrelse og sammensetning – og i konsekvens Fordi mediene kan bidra til å sette, flytte eller utfordre grenser basert på etnisitet osv.

Historier om de reisende: Levér fra dere barna! I september 1902 opprettes Indreøens hjem for ”omstreiferes børn”, og i den anledning opplyser Social-Demokraten allmennheten om at ”Der er udsendt cirkulærer til alle Sognepræster og fattigstyrere nordenfjelds med anmodning om at gjøre omstreifere opmerksomme paa, at de maa sende sine børn did.” Social-Demokraten 5.09.1902 ”Svanviken arbeidskoloni ”skulle lære taterne hvordan det var å bo fast”

Fremmed-begrepet i endring: Hvem er ”de fremmede” i 1919? Fremmedinvasionen i Aker I februar er meldt tilflyttet Akers politimesterdistrikt [Aker, Bærum, Asker] 249 udlændinger, deraf 146 svensker, 59 dansker, 20 tyskere, 3 englændere, 5 russere og finner og 16 af anden fremmed nationalitet. Aftenposten 7.3.1919 Nå: Naboer? Broderfolk…

Feldmannsaken, jødisk ektepar myrdet av to grenseloser i 1942 Feldmannsaken, jødisk ektepar myrdet av to grenseloser i 1942. Saken kom opp i 1947. Pressen delte seg: For frifinnelse: VG, Friheten, 1. mai, Fredriksstad Blad, Halden Arbeiderblad Mot frifinnelse: Dagbladet, Arbeiderbladet, Morgenbladet, Vårt Land og Dagen Bilde fra filmen ”Over grensen”. Regi: Bente Erichsen

Hvorfor ble så mange norske jøder deportert? Fordi man så på dem som hvilke som helst andre nordmenn (og dermed utenfor fare)? Fordi man så på dem som fremmede, ikke- tilhørende det norske fellesskapet (og dermed angikk de ikke ”oss”)? Antropologen Hans Chr. Sørhaug i Klausen (red.): Den norske væremåten (1985)

TEMA Innvandrere Flyktninger Total Konflikt 11 10 21 Politikk 48 61 Problemorientering, men ikke bare: Innvandrere og flyktninger, tema, antall TEMA Innvandrere Flyktninger Total Konflikt 11 10 21 Politikk 48 61 109 Kultur/samf 75 3 78 Sport 77 1 Integrering 24 8 32 Rasisme 20 Kriminalitet 81 34 115 Humor etc 15 2 17 Annet 35 375 131 506

I avisene: seks (hoved)typer fortellinger Majoriteten («vi») som problem (for «dem») ”De andre” som problem eller trussel (mot «oss», majoriteten) «De andre» som problem i «egne rekker» «Det fargerike fellesskap» (hyggelig sameksistens, integrering fungerer) «De andre» som (individuelle) ressurspersoner (bidronninger) Et større «vi», normalisering

Normalisering etter 22. juli. Faksimile fra Nationen 15.8.2011

Prosjekt II: Kartlegge medieerfaringer hos ulike minoritetsindivider Erfarne medieaktører med minoritetsbakgrunn forteller om sine medieerfaringer Grupper: ’Nyere minoriteter’, ’historiske minoriteter’; individer med nedsatt funksjonsevne; homofile/lesbiske Mål: Se journalistikken utenfra, kartlegge inkludering og eksklusjon Dybdeintervjuer med enkeltpersoner. Her bare plass til noen få utdrag…

Ikke offer, ikke terrorist … Det eneste jeg er opptatt av er å vise at jeg som en muslimsk jente er ikke noe offer og blir ikke tvunget til hijab eller noe, og jeg er ikke opptatt av å gjøre meg selv til en talsperson. Det er derfor jeg sier jeg, jeg, jeg hele tiden for jeg kan jo ikke snakke på vegne av alle. Men jeg prøver bare å få frem […] flere nyanser for det kan lett bli et veldig entydig bilde i media […] men som sagt så fikk jeg beskjed om at dersom du er i mot terrorisme og islamisme så må jo du stå frem og ta avstand fra det. (’Cecilia’) … ikke «kollektivt ansvarlig»!

Skjør definisjon … […] selv om jeg sa at mine foreldre var fra Pakistan var jeg veldig opptatt av å si at jeg er norsk […] Men det er en sånn skjør definisjon av en minoritet, for minoriteter er også muslimer, men de er også pakistanere. De blir skilt ut av ulike saker så hvis det er noe med kriminalitet så er du pakistaner og er det noe med kvinnespørsmål så er du muslim. (’Mona’) Sonia om «meg og Afrika»; stadig spurt om omskjæring og elendighet. «Afrika er sult, sol og Serengheti»

Religion i førersetet: ’Nå gjelder det ikke innvandrere’ [Nå] så er jo det islam og muslimer som gjelder, det er ikke innvandrere, det er ikke hudfargen […] det er ikke hvitløkslukten […], men nå gjelder det religionen, religiøse spørsmål, islam og fanatisme, nasjonalisme og alt det der og det er fordi at man egentlig ikke vil gå i dybden, men man vil selge. […] Media er en industri, media er penger. (‘Jalil’)

Hvordan få medieoppmerksomhet? ’Hamid’s erfaring: Et generelt politisk initiativ fikk først gjennomslag da han framhevet sin etniske minoritetsbakgrunn Journalist til far: vil du tvangsgifte datteren din? Bak kulissene i mediene pågår en rekke forhandlinger …

Karikaturstriden … … «den var veldig fredelig [i Norge], men det som kom fram i mediene var at vi brente norske flagg, men følelsene våre kom aldri fram. Det var som om muslimer var en trussel for Norge, eller de stilte spørsmål ved lojaliteten vår til Norge» (Aisha)

Minoritetsjenter, … Kjønnsvariasjon: Blir kvinner med minoritetsbakgrunn knyttet til andre historier enn menn? Avistitler: ”Helt kvinnestyrt”, ”Jentene styrer. Kuppet Pakistansk Studentersamfunn” Aften 2006. Hvorfor? […] når de [mediene] henvendte seg til meg så var det mer sånn minoritetsjenter, minoritetsjenter. Jeg var mer interessert i LO- krisen, hun var jo leder og det var en kvinne. Hvorfor spurte ikke folk meg om det? […]Hvorfor er det alltid sånn når det gjelder tvangsekteskap eller omskjæring, så kommer de og spør hva synes du om det? (’Noor’)

Roller Tildelte: - vakthavende muslim/innvandrer - konservativ muslim/trussel - forsyningssentral: skaffe ’case’ - representere grupper, særkrav og - interesser - den etniske representant, der antatt bakgrunn teller mest - offerroller Egne: - (tålmodig), saklig folkeopplyser - politiker, aktivist - nordmann/kvinne (1. generasjons nordmann framfor 2. generasjons…) - samfunnsdebattant, aktør - grupperepresentant

Kilde: Retriever, 15.9.2011. Hvordan ser bloggsfæren ut? Mediekontekst i nyere tid: «terror*» i norsk presse, de fem siste årene Terror* og islam* Terror* and høyre-ekstrem* Terror* og separatis* Terror* og muslim* Terror* og rasis* 2011 3451 876 133 2640 397 2010 2774 101 229 2215 195 2009 1915 74 187 1364 165 2008 1899 45 214 1255 153 2007 1922 64 140 1194 111 Have the critics not been heard? In which spheres? Kilde: Retriever, 15.9.2011. Hvordan ser bloggsfæren ut?

Dilemmaer i framstilling av minoriteter Inkludering – eksklusjon (hva slags «vi»?) Likheter – forskjeller Dialog eller konfrontasjon (frykt, trussel) Hva er norskhet? Hva vil det si å være integrert, normal/unormal? Hva betyr ytringsfriheten? Hva betyr det å «ta debatten»?

HVORDAN KVALIFISERE SEG TIL NORSKHET? SLIK, KANSKJE? Liban Abdulkadir Abdulahi (2002) vil gå på ski over begge polene. Shehzad Rana (2003 +) prøver seg på Birkebeiner’n.

Negative forventninger «Du er en ungdom med minoritetsbakgrunn. Men du har gjort det bra, hvordan …» (TV2 2009) Hørt i «minoritetsaktør- prosjektet»: Jeg skaffet dem (journalistene) kilder som var kommet for langt! Mot alle odds-syndromet (de som klarer noe/mye, er bidronninger) Hørt mange steder: trusselbilder, konspirasjonsteorier. Hva betyr det å bli møtt med negative forventninger?

Hvordan leve sammen i et kulturelt komplekst samfunn? Erkjenne fellesskap (globaliseringens virkelighet) Rett til forskjellighet og likhet Majoriteter har også etnisk og kulturell identitet … Utveksle linser: refleksivitet, se «oss selv» utenfra

Takk for meg!