Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Mappevurdering i it’s learning
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Grete Haaland Sund HiAk,
MAPPEVURDERING En innføring.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Vurdering for læring på Linderud skole
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring A 09 onsdag 30. september 2009 Leikny Øgrim, IKT-seksjonen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Blogg og publisering på nett
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
POÉTE Leonardo da Vinci Lifelong Learning program Tanker etter seminar i Frankrike, Norge og Finland Ingvild Espelien og Bente Ryen.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Å være student Mattias Øhra
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
IKT for læring Mattias Øhra.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU

Program Økt 1, 14.8 kl Web 2.0 – en mulighet for læring på nett (blogg, wiki, nettsamfunn mm) Økt 2, 21.8 kl Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og i praksis (på blogg og i fronter) Økt 3, 28.8 kl rom E143 Bruk av videokonferanse og smartboard i undervisning eller møter “IKT i et miljøperspektiv” og fleksibel læring

Kilder www-lu.hive.no/ansatte/moh/documents/ Arbeidsgruppen_Digitale_Mapper_07.pdf / http://norgesuniversitetet.no/artikler/ 2007/ thisId=684&language= thisId=684&language=0 Sjekk også:

Definisjon “En mappe består av en systematisk samling elevarbeider som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen ett eller flere områder. Samlingen må omfatte elevmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier og kriterier for å bedømme nivået i forhold til visse felles oppsatte mål, og den må vise elevens selvrefleksjoner og holdninger til emnet.”

Utdanningspolitiske føringer • Program for digital kompetanse ( ) ”Innen 2008 skal vurdering med digitale mapper være tatt i bruk på alle nivå i utdanningen.” • Kvalitetsutvalgets innstilling ”I første rekke”, NOU 2003 ”Mappe tas i bruk både i opplæringen og som del av vurderingen av elever og lærlinger ved sentralt og lokalt gitte eksamener og fagprøven i grunnopplæringen. (...) Mappe tas i bruk som en del av grunnlaget for under- veis- og standpunktvurderingen.” • Stortingsmelding 30, ”Kultur for læring” ”Kvalitetsutvalget foreslår at mapper skal tas i bruk både i opplæringen og som en del av vurderingen av lærlinger og elever.” • Statsbudsjettet for 2005 ”Departementet meiner det er viktig at elevar og lærlingar vert kjende med og tar i bruk mapper som arbeids- og vurderingsform. Departementet vil derfor opne for forsøk med mappevurdering med ekstern sensur som alternativ til sentralt gitt eksamen. Mappevurdering betyr at eleven/lærlingen dokumenterer arbeidsprosessar og produkt i ei mappe som kan gi grunnlag for vurdering.

Vurdering • Formativ • Vurdering for læring • Intervensjoner i læringsprosessen med tanke på utvikling og i å hjelpe eleven eller studenten videre • Tilbakemeldinger underveis i studieforløpet om status i forhold til læringsmål og de krav som gjelder • Summativ • Vurdering av læring • Avsluttende, kontrollerende vurdering med tanke på godkjenning, sertifisering og eventuelt også rangering

Mappetyper Arbeidsmappe (også kalt samlemappe) er elevens arbeidsredskap for å samle og dokumentere det eleven finner meningsfylt gjennom skoleåret. Eleven selv er mottakeren av innholdet i mappen da det er her tilbake- melding og vurdering fra lærere og med-elever skjer underveis i læringsløpet. Presentasjonsmappe innebærer at det er en sluttvurdering etter endt studieløp som er det primære siktemålet. Mappearbeidene blir da laget og valgt ut først og fremst med tanke på hva en ønsker å bli vurdert på. Presentasjonsmappen har sensor som primær mottaker.

Forarbeid • Operasjonalisere kompetansemål til arbeidskrav • Utarbeide vurderingskriterier • Vurdering av prosess vs. produkt • Hva skal/kan mappene inneholde • Antall arbeidskrav/produkt • Type: tekst, lyd, bilde osv • Strukturere og lage progresjon i faget • Presentasjon av faglige tema • Utarbeide arbeidskrav • Introdusere metoden for studentene

Modell - norsk

Modell

IKT og læring, HiNe

Digitale mapper i fronter FordelerUlemper •Lukket •Alle har tilgang •Alle kjenner systemet •Lett å holde struktur/orden •Konsistent grensesnitt •Lukket •Individorientert •Hierarkisk •Alt innhold ligger fast

Bilde fra blogg

Digitale mapper på blogg FordelerUlemper •Studentens eierforhold til bloggen (personlig) •Enkelt å lære •Stimulerer mer til åpenhet og deling •Enkelt for studenten å bevare for fremtiden •Bedre tilpasset dynamiske læreprosesser •Tilbys ikke av HBO •HBO har ikke kontroll •Ukjent for mange

Takk for denne gang Jørgen Karlsen Tlf: / Tom Erik Holteng Tlf: /