Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Øystein Lunnan Møte Trondheim 16.9 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Advertisements

Innherred samkommune 1 Innherred samkommune - hva nå? Administrasjonssjef Ola Stene Oppdal 3. juni 2008.
1 Innherred Samkommune Felles bilde og veien videre Felles Forum for Tillitsvalgte Levanger og Verdal 13. februar 2004.
Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Ordfører Bjørn Iversen, Administrasjonssjef Ola Stene Steinkjer.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
samkommune.no Besøk fra Brønnøy kommune 15. Februar 2005 – Ola Stene, administrasjonssjef ISK 1 Innherred samkommune etter 1 år Hvor er.
Hva var utgangspunktet?
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Besøk fra Aremark og Rakkestad Innherred samkommune.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Brannsjefkonferanse –Administrasjonssjef Ola Stene, Innherred samkommune 1 Innherred samkommune Landets første (og.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
1 Innherred Samkommune Status og veien videre Informasjonsmøte for ansatte Levanger og Verdal 28. januar 2004.
STATUS PR Innherred samkommune
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Presentasjon for Norddal, Stordal og Stranda kommuner – John Ragnar Sæther ”Den gyldne middelvei?” Innherred samkommune.
Innherred samkommune 1 Orientering om Innherred samkommune til kommunal- og forvaltningskomiteen, Holmen gård Ordfører Bjørn Iversen og Administrasjonssjef.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Administrasjonssjef Ola Stene – Innlegg konferanse, Røstad Effektiviseringspotensialet i samkommunen Innherred.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 13. – 14.mars 2007 ISK-ENHETENES KOMMENTARER TIL VIDERE ISK-SAMARBEID Meier Hallan, Johannes Bremer, Torbjørn.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
Nye tall og sammenligninger - Dialogseminar, Åre, Øystein Lunnan Nye tall og sammenligninger Åre, Øystein Lunnan.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
1 Status mulig etablering av intermediær sengepost mm i ISK Administrasjonssjef Ola Stene 26. april 2012.
Innherred samkommune 1 Innherred samkommune Historikk og vegen videre Konstituerende møte i Samkommunestyret SNK Tirsdag 23.okt.2007 Administrasjonssjef.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
12. juli 2014Trøndelag Forskning og Utvikling as Evaluering av forsøket Innherred Samkommune Resultater mot slutten av forsøksperioden Roald Sand
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
En kvalitetsbevisst og effektiv kommunesektor – Samkommunekonferansen – Ordfører Gerd Janne Kristoffersen En kvalitetsbevisst.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
20.8, 8.9 og var historiske dager ! – Kommunestyrene i Frosta, Levanger og Verdal vedtok å ta steget ut i et ukjent, men forhåpentligvis fruktbart,
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Filnavn – Side 1 Jørund K Nilsen Modeller for samarbeid og det finske eksempel.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Innherred samkommune 1 Samarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 (ISK3?) Hva har skjedd siden sist? Administrasjonssjef Ola Stene.
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Kommunereform - hva skjer?
Innherred samkommune 1 Status for landets første samkommune Regionrådet for Fjellregionen Kommunalsjef Inger Marie Bakken 25. november 2009.
1 Innherred samkommune Work-shop Stiklestad Innledning ved rådmann Ola Stene.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
20. august 2003 var en historisk dag !
Utskrift av presentasjonen:

Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Øystein Lunnan Møte Trondheim

Øystein Lunnan, eform ST Opplegg for innlegget 1. Historie om starten og erfaringer i form av oppnådde resultat så langt. 2. Diskusjon om modellen. Fordeler/ulemper – også opp mot alternativene Levanger og Verdal er begge kommuner med små inntekter, innb og økonomiske utfordringer. Kommunene er ulike i næringsstruktur. Størrelsen på sentrum er nesten lik.

Øystein Lunnan, eform ST Starten på prosessen Etter et arbeidsseminar med de administrative ledergruppene i juni 2001 ble det laget en forstudie som ble vedtatt av alle kommunestyrene høsten På bakgrunn av forstudien ble de igangsatt 5 delprosjekt: •Felles formannskapsmøter •Felles IKT-strategi •Samarbeid om barnevern •Samarbeid om rusforebygging •Regionalt utviklingsprogram

Øystein Lunnan, eform ST Vi så for oss flere alternativer  Tradisjonelt interkommunalt samarbeid med flere interkommunale selskap  Utstrakt kjøp og salg av tjenester  Praktisk arbeidsdeling  Kommunesammenslåing SAMKOMMUNE dukka opp som alternativ løsning høsten 2002 i felles formannskapsmøte på Frosta  Grunnen til at samkommune ble valgt var at det var ulemper med de alternative samarbeidsformene – først og fremst på demokratisida, men også effektivitetsmessig. Vi ønska ikke å bygge opp en ny administrasjon, men ta ut effekter med en gang – like store effekter som om vi var blitt slått sammen!

Øystein Lunnan, eform ST Visjon og hovedmål Innherred samkommune (ISK 1) ( Visjon  Livskvalitet og Vekst (LV) Hovedm å l:  Bedre tjenester innefor eksisterende ø konomiske rammer  Opparbeide/ ø ke beredskap til å m ø te nye utfordringer  ISK skal v æ re drivkraften i utvikling av samarbeid i Innherredsregionen  ISK skal v æ re tyngdepunkt for regional utvikling  Det skal skapes et positivt bilde /image av regionen  Reduserte driftsutgifter p å sikt

Øystein Lunnan, eform ST Organisasjonen Innherred samkommune i 2010 Ca 100 årsverk Ca 50 mill i budsjett

Øystein Lunnan, eform ST Samkommunestyrets sammensetning 7

Øystein Lunnan, eform ST paradokser i interkommunalt samarbeid  Ønsker ”tungt” politisk organ og politisk kontroll  Ønsker ikke ”tunge” politiske oppgaver  ISK har i prinsippet tunge arealoppgaver, men sjøl her er mye tilbakeført til morkommuner.  I prinsippet ønsker vi å prioritere velferd, altså skole, pleie med mer  I praksis vil vi ikke gi fra oss kontroll over andre oppgaver som vi sjøl løser urasjonelt, fordi det rokker med sjølstendighet og identitet og rådmannsmakt.  Disse områdene har vært til debatt hos oss kontinuerlig. 8

Øystein Lunnan, eform ST Noe av det vi har vi gjort  Felles IT-løsninger  Alt av reglement og personalpolitiske planer er samkjørt  Lønn er harmonisert og forhandles sammen  Samlokalisering  Felles kommuneplan  Felles lederopplæring  Felles dialogseminar opp mot økonomiplanlegging  Kommunegrensa er borte for de administrative funksjonene  Kvalitetskommuner sammen

Øystein Lunnan, eform ST Lokalisering Vår erfaring er at samlokalisering er en suksessfaktor. Ser i ettertid at vi burde hatt mer prosess på lokalisering. Involvering er viktig, men også tempo!

Øystein Lunnan, eform ST Evaluering - sammendrag Trøndelag Forskning og Utvikling AS har gjennomført evaluering av forsøket Innherred samkommune i og konkluderer: – Samkommune gir god politisk kontroll – Samkommunen er egnet til styring av et omfattende kommunalt samarbeid. TFU-rapport 2007:1

Øystein Lunnan, eform ST  Forholdet mellom de to relativt jevnstore nabokommunene Levanger og Verdal var tidligere preget av rivalisering og lite samarbeid.  På kort tid har samkommunen bidratt til å etablere et omfattende samarbeid.  Oppnådd betydelige effektiviseringsgevinster i form av bedre tjenester eller besparelser innen en rekke områder.  Samarbeidet er også styrket på områder som ikke formelt omfattes av forsøket  Lokaldemokratiet har blitt styrket hvis man vektlegger at de folkevalgte har fått økt makt og innflytelse. Forskerne konkluderer med at forsøket har vært en suksess!

Øystein Lunnan, eform ST Erfaringene var så gode at vi ikke kunne slutte etter 4 år  Flere alternativer for videre samarbeid ble vurdert: – Uformelt samarbeid – Avtalebasert kjøp og salg av tjenester – KL §27 tradisjonelt interkom. samarbeid – KL §28 vertskommunesamarbeid – Lov om interkommunale selskaper – Lov om aksjeselskaper – Lov om stiftelser – Samarbeid etter forsøksloven - samkommunen  Samkommune ble valgt (ISK 2)

Øystein Lunnan, eform ST ”Fordeler” ved samkommunemodellen  Stordriftsfordeler  Styringsstruktur  Likeverdighet  Virksomhetene blir i kommunen  Omfattende samarbeid – samlet styringsgrep  Offentlighet og innsyn  Regional tyngde  Delegerte oppgaver  Merkenavnet ISK

Øystein Lunnan, eform ST Konklusjon  En modell som i større grad enn alternativene sikrer politisk styring av et balansert, oversiktlig og forpliktende samarbeid.  En modell som legger til rette for tillitsskapende samarbeid ut over oppgaveporteføljen.

Øystein Lunnan, eform ST Utfordringer ved samkommunemodellen  Indirekte demokrati  Engasjement over kommunegrensa?  Morkommune – samkommune  Kommunesammenslåing: Alternativ eller forløper  Informasjonsstrategi  Manglende lovregulering  Alenegang  Nytt forsøk

Øystein Lunnan, eform ST Konklusjon  Alle interkommunale samarbeidsformer har utfordringer.  Manglende lovhjemling er samkommunemodellens hovedutfordring.

Øystein Lunnan, eform ST Mål for ISK 2 ( )  Bedre tjenester innenfor stramme økonomiske rammer  Effektiv offentlig ressursbruk  Utvikling av lokaldemokratiet gjennom helhetlig politisk styring i et interkommunalt samarbeid  Regional- og nasjonal utviklingskraft  Sterke fagmiljø  Økt beredskap til å møte nye utfordringer..  Et positivt og utviklingsorientert bilde av regionen – omdømmebygging.  Samarbeid på fagområder/tjenesteområder som fortsatt skal ligge i morkommunene.  At samkommune blir en lovfestet modell for interkommunalt samarbeid Det var en skuffelse at nytt 4-årig forsøk ikke ble innvilget av formelle grunner, men det var sjølsagt positivt at vi fikk 2 års forlengelse

Øystein Lunnan, eform ST Vi arbeider nå med ISK 3 (fra 2010) Følgende modeller er vurdert:  Vertskommunemodellen  Interkommunalt selskap  Sammenslutning av kommunene  Avvikling av samarbeidet  Fortsatt samkommune

Øystein Lunnan, eform ST Konklusjonen er fortsatt at for oss er samkommune det beste  Modellen har gitt muligheter for et balansert, oversiktlig og forpliktende samarbeid underlagt politisk styring og kontroll.  Kompetansen i fagmiljøene har økt og det er oppnådd resultater som kommunene vanskelig ville kunne oppnådd hver for seg.  Det gir rasjonelle løsninger vi sparer mye penger på – tar ut effekter som om vi var en kommune  Samkommune etter dagens mønster kan være en langsiktig bærekraftig modell for utvikling av et sterkere samarbeid mellom selvstendige kommuner.

Øystein Lunnan, eform ST Muligheter i ISK 3 Skal vi få godkjent nytt forsøk må noe være nytt. (og kreve unntak fra lov)  Arbeidsgiverpolitikk - Partssammensatt utvalg (Kommuneloven)  Kvalitetssystem og ansvar for dette (oppl.lov, helselover)  Noen mindre stabsfunksjoner  Brann og beredskap (div lover) ?  Noe på kultursida?  Voksenopplæring ?  Spesialiserte tjenester innen omsorg og helse ?  Så vil vi legge oss nærmere lovteksten i prop’en  Vi ser at samkommune er et godt verktøy, men vi trenger at flere bruker det slik at lovgiver gir oss dette som en varig mulighet!

Øystein Lunnan, eform ST Et eksempel fra en enhet – IKT.  Før forsøket startet: – Startet tidlig. – Grovanalyse av system og hardware i de forskjellige kommuner – Valgte en ”strategi” – Bygde nytt nett som var ferdig da forsøket formelt startet. 22

Øystein Lunnan, eform ST  Etter at forsøket var startet: – Standardisering på programvare. (anbud) – Standardisering på hardware. (anbud) – Stor fokus på et solid nett i bunnen. Linjer var også ute på anbud. – Samlokalisering – Kompetanseheving. 23