Frå allmennlærar til grunnskulelærar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Nettverksamling i matematikk
Samiskopplæring i Nordland
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Melding til Stortinget…
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Ungdomstrinn i utvikling
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Nasjonalt Råd for Lærerutdanning 21 september 2010.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Overgangsprosjektet NY GIV
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Nasjonale prøver.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
1. 2 ØYSTESE GYMNAS KUNNSKAPSLØFTET UTDANNINGSPROGRAM FOR STUDIESPESIALISERING.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Krav til institusjonane for å drive dei nye grunnskulelærarutdanningane.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Overordnet strategi SV-fakultetet
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Førstelektorprogram ved UiT
Utskrift av presentasjonen:

Frå allmennlærar til grunnskulelærar Innfasing og oppstart av nye grunnskulelærarutdanningar Elaine Munthe 15. mars 2011

Marit Breie Henriksen, prorektor, Samisk høgskole Oppnevnt av KD våren 2010 Tore Isaksen, utdanningsdirektør, Drammen Marit Breie Henriksen, prorektor, Samisk høgskole i permisjonstiden: Jan Idar Solbakken Jens Rasmussen, professor, Århus (medlem av dansk følgegruppe) Tobias Werler, professor, Høgskolen i Volda Eva Maagerø, førsteamanuensis, Høgskolen i Vestfold Hanna Marit Jahr, tidl. ekspedisjonssjef, Oslo Bent Cato Hustad, forsker, Universitetet i Nordland Helga Hjetland, tidl. leder av Utdanningsforbundet, Kyrkjebø Elaine Munthe, professor, Universitetet i Stavanger (leder)

Sekretariat ved UiS: Magne Rogne, sekretariatsleder Kari-Anne Svensen Malmo, rådgiver Mona Østerhus, førstekonsulent folgegruppen@uis.no

Våren 2010; konsolidere & legge planer Høsten 2010; innsamling av data til første rapport om INTENSJONSFASEN (ref. Rammeplanutvalget) Institusjonsbesøk (sep – des) Programplaner Spørreundersøkelse blant studenter; første semester DBH og Samordna Opptak Nettsted; http://ffl.uis.no og Facebook side

Innhold i rapporten: Frå allmennlærar til grunnskulelærar Innfasing og oppstart av nye grunnskolelærarutdanningar Sammendrag (skal oversettes til engelsk og samisk) Kap 1: Om Følgegruppen og arbeidet (inkl. metoder) Kap 2: Differensiering og studietilbud (inkl. fagvalg) Kap 3: Rekruttering (søking og registrerte, alder, kjønn + studentsvar fra spørreundersøkelse) Kap 4: Profesjonsretting og integrering (programplaner, samtaler & spørreundersøkelse) Kap 5: Forskingsbasert utdanning Kap 6: Grunnleggende ferdigheter Kap 7: Internasjonalisering Kap 8: Utfordringer i startfasen og arbeidet videre Vedlegg (tabeller, om svarprosent til studentene, samtaleguide)

HOVEDKONKLUSJONER OG ANBEFALINGER

Rekruttering Omtrent like mange studenter på de to programmene (nasjonalt) Registrerte studenter vs planlagte studieplasser er i balanse (nasjonalt) 15% flere registrerte studenter høsten 2010 sammenlignet med høsten 2009. Kvinneandel omtrent som før totalt sett, men 80% for GLU 1-7 og 64% for GLU 5-10 (versus 75% for ALU i 2009). 14% av studentene på GLU 1-7 er over 30 år 9% av studentene på GLU 5-10 er over 30 år

Store variasjoner lokalt Fra 9 studenter til 195 studenter på GLU 1-7 Fra 26 studenter til 193 studenter på GLU 5-10 Rekrutteringsutfordringer og ”overbooking” Rekruttering til GLU 1-7; faglig fordypning

DIFFERENSIERING OG TILBUD Samisk høgskole: kun 1-7 utdanning i 2010-2011. Alle andre tilbyr begge utdanninger. Helt differensierte løp det første året (15) Samkjøring av ulik grad (5) Alle gir uttrykk for at de vurderer muligheter for samkjøring på en eller annen måte Mellom GLU 1-7 og GLU 5-10 (spesielt 5-7 trinn) Mellom GLU-utdanning og videreutdanning Mellom GLU-utdanning og andre programmer Institusjonsbesøkene: Spørsmål knyttet til muligheter for samkjøring

Flere ulike organiseringsformer Samlingsbaserte Nettstøttet med samlinger Nettbasert (simultan) Trainee-basert (ikke like lett å få inntrykk av innhold/organisering på nett) Studenttall gjelder på program – ikke per tilbud / per organiseringsform Flere alternative modeller kommet til i løpet av dette året

Fagvalg Bredt utvalg av valgfag innen hver region – EKS GLU 1-7: Engelsk i de 6 regionene med valgfag i løpet av de første 2 årene (13 læresteder) Kroppsøving i 5 regioner (8 læresteder) Kunst & håndverk i 6 regioner (8 læresteder) Mat & Helse i 2 regioner (3 læresteder) Musikk i de 6 regionene (9 læresteder) Naturfag i 5 regioner (8 læresteder) RLE i 4 regioner (6 læresteder) Samfunnsfag i 3 regioner (5 læresteder) GLU 5-10: Norsk i alle regioner (18 læresteder av 19) Matematikk i alle regioner (18 læresteder av 19) Vurdere tilbudet innen regioner; hvilke valg er mulige?

Anbefalinger: Til institusjonene: Vurdere alternativ til to differensierte programmer (opptak anna kvart år, samarbeid med andre, berre tilby eit program). Ein treng undersøkingar av innhald og kvalitet i ulike organiseringsmodellar, til dømes nettbaserte studium og trainee-modellar. Ein treng forsking på samanhengar mellom fleksible studietilbod og manglande rekruttering til dei ordinære studia rundt omkring i landet, eller om desse studieorganiseringsmodellane faktisk skaffar lærarar til område som elles har vanskeleg for å rekruttere kvalifiserte lærarar. Fagmiljøa må ha både ei viss breidde og stabilitet over tid for å kunne levere den nødvendige forskingsbaserte undervisningskvaliteten. Dette krev ein viss storleik på studentgruppa for at det skal vere økonomisk handterbart. Institusjonane må vurdere kritisk kva som er mogleg å få til for å sikre kvalitet i opplæringa. Institusjonane må, i samarbeid med regionane, sikre kvalifisering av lærarar som det er behov for i regionen. Dette kan få konsekvensar for dei vala studentar kan gjere.

Til Kunnskapsdepartementet: Følgjegruppa tilrår å halde fram med ei klar linje. (to klart differensierte løp) Det er likevel visse faglege grunnar til å kunne ha noko samkøyring for GLU 1-7 og GLU 5-10 når det gjeld tema/fagleg innhald som retter seg mot 5.–7. trinn (mellomtrinnet), som er eit felles ansvar for begge dei to utdanningane. Her meiner Følgjegruppa at Kunnskapsdepartementet tydelegare kan opne for einskilde fellesemne mellom dei to utdanningane. Følgjegruppa tilrår gransking/forsking på alternative studieorganiseringsmodellar, med vekt på samanhengar mellom tilbod og kvalitet, tilbod og rekruttering, og tilbod og konsekvensar for studentmiljøet på campus. Ei vurdering og rask avklaring på spørsmålet om femårig lærarutdanning og eventuell modell for denne, er nødvendig. Det er òg nødvendig å få utgreidd konsekvensar av eit valfritt masterløp kontra eit obligatorisk. Eit system for fylkesvis innrapportering av fagkompetansen til lærarane i høve til Kompetanseforskrifta ville vere til stor nytte i planlegging av fagtilbod.

Intensjonsplan vs realiseringsplan PROFESJONSRETTING Intensjonsplan vs realiseringsplan Alle programplaner viser til målsettinger om profesjonsretting, men graden av konkretisering varierer Maler ved institusjonen? Hva som har vært vanlig å gjøre? Tid?

Må følges videre – belyse kvalitet i arbeidet Nye begreper: Profesjonsrådgiver / veileder En stilling med ansvar for å følge opp praksisplaner og styrke kontakt mellom høgskole og praksisskoler Profesjonsmappe Faglige oppgaver, refleksjonstekster, gjennomførte aktiviteter Profesjonsseminar / Profesjonsdager / Integreringsseminar Forberede / bearbeide praksiserfaringer, eller Obligatoriske kurs i profesjonsaktuelle tema Må følges videre – belyse kvalitet i arbeidet

STUDENTENE

Tabell 4.2: Frekvensfordeling i prosent for GLU 1-7 (blå) og GLU 5-10 (rød) for utsagnet “Veiledningsøktene på praksisskolen støttet opp under det vi hadde lært på høgskolen/universitetet før praksis.” (N = 452 og 474 respektivt)

Forskningsbasert undervisning Etter første semester er det ikke å forvente at studenter skal ha så mye erfaring med forskning eller ha så stor innsikt i ulike metoder. Studentsvar: bortimot 85% rapporterer at de har lært om observasjon som metode første semester (3 høyeste verdier på en skala fra 1-6).

Programplaner: Alle viser til målsettinger, noen er mer konkrete Deltakelse i forskningsprosjekter Forskningsspørsmål fra praksisskoler for BA oppgaver Presentere / være deltakere på konferanser internt UiT: Forskningsbasert masteroppgave

Forskningsaktivt fagmiljø: Kompetanse varierer sterkt.. Fra vel 20% til vel 70% førstekompetanse 13 læresteder er involvert i PraksisFoU- eller Utdanning 2020-prosjekter (7 er ikke). Lite samarbeid på tvers innen prosjektene? Tilbakemelding fra institusjonsbesøkene: forskningstid er en knapp ressurs Vanskelig å bruke ForskDok/Frida/Cristin for å vurdere publisering p.g.a. organisering internt

Studentane sine møte med forsking må følgjast opp. Til institusjonane Utvikling av forskarkompetanse i lærarutdanningane må ha høg prioritet ved institusjonane. Særskilde stipend kan vurderast, og moglegheit for å samarbeide med institusjonar som har lykkast med NFR-søknader, må òg vurderast. Studentane sine møte med forsking må følgjast opp.   Til Kunnskapsdepartementet Forskingsprogram som rettar seg mot lærarutdanningar, som PraksisFoU og PRAKUT er viktige for lærarutdanningane og vil vere det i fleire år til. Følgjegruppa støttar difor ei vidareutvikling av slike relevante program. Strategisk høgskoleprogram er òg eit viktig verkemiddel som bør vidareutviklast. Det kan òg vere ei moglegheit å vurdere øyremerking av stipendiattildelingar til lærarutdannarar for å sikre kvalifisering til førstekompetanse.

Grunnleggende ferdigheter Alle programplaner beskriver ferdighetene Noen setter grunnleggende ferdigheter inn på et overordnet nivå, på linje med fagkunnskap og fagdidaktikk, mens andre har ikke mer utdyping enn det som står i forskriften Noen har et eget avsnitt som omhandler grunnleggende ferdigheter Noen kopler grunnleggende ferdigheter til satsingsområde ved institusjonen Tydelig til stede, men vektlegges forskjellig i planene. Vi vet ikke ennå om dette gjenspeiler vektlegging i praksis.

Tabell 6.2: Frekvensfordeling i prosenter for utsagn om erfaring med å arbeide med oppgaver knyttet til elevers grunnleggende ferdigheter. GLU 5-10. N = 474.

Internasjonalisering Meldes at det er vanskeligere å få til utveksling nå Kun 30 stp skolerelevant Progresjon og profesjonsretting Progresjon i praksisopplæring Studenter er godt orientert om muligheter og ca. 20% sier at de har ”klare planer” om å studere utenlands (verdi 5 og 6). Engelskspråklig pensum er ikke framtredende dette første semesteret. (M= 2,53 på en skala fra 1-6). Samisk høgskole i en særstilling

Til institusjonene   Følgegruppen anbefaler at institusjonene vurderer utveksling i Norden som et alternativ, særlig med tanke på profesjonsretting og progresjon. Engelskspråklig pensum er et viktig tiltak for internasjonalisering, ved at studentene får lære å kommunisere faglig om utdanning på et sentralt språk. Andre måter å styrke internasjonalisering hjemme er også av verdi.

Hva ser vi? Initiativ og engasjement – ønske om å ha de beste lærerutdanningene Studenter som gir uttrykk for at første semester har vært profesjonsrettet og krevende Stiller spørsmål ved om Programplaner profilerer utdanningene – sier lite om hva som vektlegges eller hvilke visjoner lærestedet har for studentene og de framtidige lærerne

Lav rekruttering er en utfordring med mange uløste spørsmål ALTERNATIVE MODELLER: Vi vet ikke om det er slik at studenter som tar alternative studier ellers ville ha vært campusstudenter på steder hvor de sårt trenger flere studenter – eller om dette er en måte å utdanne flere lærere til regioner som ellers ikke ville ha tatt lærerutdanning. HVA OM DET BARE GIS 1 TILBUD? Vil regionen ha nok kvalifiserte lærere til hele grunnskolen? HVA OM FAGTILBUD MINSKES? Vil det gå utover andre programmer? Vil det ytterligere redusere rekruttering?

Arbeid videre: Fra intensjonsplan til realiseringsplan Kvalitet