Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Advertisements

Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Informasjonssjef Christian Fossen
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Journalistene)
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Noen utfordringer for skolene
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Redaktørdelen)
Eksperimentelt arbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Morgendagens kompetanse
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2013 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2013 (Redaktørdelen)
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Lederstil og Motivasjon.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Krise: fare & mulighet.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
1 Barneverntjenesten En lovpålagt tjeneste. 2 Først en gladnyhet Fylkesmannen har innvilget kr ,- til 50% stilling med virkning fra
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Verktøykassa For å få til tidlig intervensjon i praksis: Diskusjon på arbeidsplassen Bli bevisst på egen kunnskap om å se tegn og handle i forhold til.
TITLE STERKE KLUBBER: VÅR UTFORDRING PETS D2250 – Førde ARC Fred Schwabe-Hansen.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
Kommunikasjons- foreningen 20.september 2012 Ansvarlig redaktør Siri Zachariassen, ØB.
Omdømmebygging og -analyse
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanvirksomhet
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Bufdirs arbeid med CRPD
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor måle redaksjonell kvalitet? For å jobbe systematisk og målrettet med kvalitetsutvikling For å kartlegge styrker og svakheter slik at ressursene kan settes inn der behovet er størst For å evaluere effekt av tiltak og prosjekter For å dokumentere virksomheten For å erstatte synsing med fakta For å skape bevissthet og engasjement i redaksjonen Ikke føre langt resonnement om hvorfor kvalitet er viktig. Å ivareta kvaliteten i det arbeidet vi gjør og det produktet vi leverer handlere om yrkesstolthet, samfunnsnasvar og lønnsomhet. Phil meyer. Meen hvorfor på død og liv måle kvaliteten?

? Målingen er først og fremst et verktøy i en redaksjonell utviklingsprosess. Eiere Lesere …

Å definere kvalitet i journalistikken kan sammenlignes med å spikre pudding til veggen. Stephan Russ-Mohl Professor i medievitenskap, Universitetet i Lugano, Sveits Et vell av ulike tilnærminger med varierende grad av anvendbarhet i vårt perspektiv. Deskriptive snarere enn normative i tilnærmingen og ofte generelle av typen Journalistisk kvalitet avspeiler seg i graden av demokrati i et samfunn Heldigvis finnes det dem som blir mer konkrete.

Verktøykasse for kvalitetsmåling Presisjon Kildebruk Stoffmiks Presentasjon Rammer & ressurser Medarbeider- tilfredshet Kilde- tilfredshet Leser- tilfredshet Fortelle om arbeidet med verktøykassa

Presisjon Type feil Plassering Kilde til feil

Verktøykasse for kvalitetsmåling Presisjon Kildebruk Stoffmiks Presentasjon Rammer & ressurser Medarbeider- tilfredshet Kilde- tilfredshet Leser- tilfredshet Fortelle om arbeidet med verktøykassa

Kildebruk Kjønn og alder Rolle Enkilder kontra flerkilde Anonyme kilder

Verktøykasse for kvalitetsmåling Presisjon Kildebruk Stoffmiks Presentasjon Rammer & ressurser Medarbeider- tilfredshet Kilde- tilfredshet Leser- tilfredshet Fortelle om arbeidet med verktøykassa

Stoffmiks Kartlegger innholdsprofil med fokus på stoffområder, geografi, sjanger og vinkling

3,35 Hvordan vurderer du ØB alt i alt som redaksjonelt produkt? 5 = Svært god 4 = God 3 = Middels 2 = Mindre god 1 = Dårlig 0 = Vet ikke 3,35 Hele 92% (35) av de spurte mener at ØB er et middels til godt avisprodukt. De fleste av disse, 53%, mener at ØB er et middels avisprodukt.

Hvem er Østlandets Blad Dekker seks kommuner i Follo (Ski, Oppegård, Ås, Vestby, Frogn, Enebakk) Opplag 16000 Husstanddekning i Follo 49% 44 000 lesere forventer å finne stoff fra egen kommune hver dag Utfordring: Finne balansen kritisk nyhetsavis og lokalavis Her skal vi ha bilde av en førsteside fra ØB

Hva gjorde vi i Østlandets Blad? Dette valgte vi å gå videre med Skrivefeil Geografi Hvorfor?? Områder leserne er ekstremt opptatt av Leserne er mer opptatt av tilhørighet og rettskrivning enn av at ØB mottar priser for god journalistikk. Siste er fremfor noe god indremedisin. Vi jobber også med kildejournalistikken, men geografi og skrivefeil ble løftet spesielt frem fordi leserne våre er opptatt av det som er synlig

Skrivefeil Over halvparten av manus hadde skrivefeil/tegnsettingsfeil Innførte TANSA Bevisstgjøring hos journalistene Foretok ny måling etter seks måneder Mål: 50 prosent færre feil Tallenes tale: Over 70 prosent av de undersøkte manusene inneholdt skrivefeil eller tegnsettingsfeil. Feil staving på navn og grammatiske feil. Vanlig stavekontroll eneste hjelpemiddel. Journalistene la seg paddeflate for de oppsiktsvekkende dårlig resultatene. Skapte en bevisstgjøring. Produksjonsredaktøren telte feil i seks aviser, fordelt over en dag i uken i seks uker. Det skjedde etter et halv år.

Resultater måling etter 6 måneder Målet ble nådd og vel så det. Der vi for 2 år siden noterte over 70 prosent feil i manus og 54 prosent feil på trykk, viste ny måling henholdsvis 30 og 20 prosent. Vurderer ny måling i desember.

Geografisk spredning av stoff Leserne etterlyser mer stoff fra sitt lokalmiljø Overraskelsen: mengden ikke lokalt stoff Engasjert en person som teller sakene hver dag hele året Geografi Mål: Vekk med nasjonale saker, flere lokale saker Overraskelse i målingen: 18 prosent av stoffet var nasjonalt, mange notiser (ikke reisestoff). Nesten like mye som dekningen i Frogn. Siden 2005 blir alle saker telt hver dag. Hvor er vi? Målet i løpet av ett år. Fjerne alle nasjonale saker (ikke reiseliv)

Geografisk spredning – på rett vei Ski, Oppegård, Ås, Frogn, Vestby, Follo, Akershus og nasjonal. Ser at vi har økt den lokale produksjonen på bekostning av nasjonale nyheter

Synliggjøre stoffet vårt Bildebylines Forbedre presentasjonsjournalistikken Gjennomsnittlig sidetall på 48 ikke store nok til å sone eller ha egne kommunesider, for ressurskrevende. Synliggjøre at vi er til stede i kommunene hver dag, og at vi er nær leseren. Bildebyline og kommune. Dessuten jobbet med riggene for å få en ryddigere presentasjon. Rett og slett en opprydning på sidene våre.

Interne konsekvenser Viktig indremedisin for redaksjonelle medarbeidere at de opplever forbedringer etter å ha gjort en innsats Skaper bevisstgjøring om hele produktet, ikke bare egne stoffområder og saker Ledelsen har fått et godt verktøy for å sjekke at redaksjonelle mål blir nådd Definere kvalitetsmål Ikke redde for å tenke for smått eller for stort. Ikke bagatellisere slurv. Redaksjonelle kvalitetsmål varierer. Den gode historien (stoppsaker). Antall klikk på weben god pekepinn på hvilke saker som går hjem.

Eksterne konsekvenser Færre klager fra leserne Etterspør stadig mer lokalt stoff Lesertallene peker oppover igjen Omdømmet til ØB er blitt bedre Daglige klager om slurv og elendighet. Borte nå. Folk vil ha mer stoff fra der de bor. Siste lesertall gode for ØB, tilbake på 44 000 der vi hører hjemme. Deltar i et omdømmeprogram der lojalitet og tilhørighet til avisbedriften gir fremgang for ØB. Overbevist om at mindre slurv og synliggjøring av kommunesaker er et vesentlig bidrag.

Hvor krevende er dette? Krevende jobb I snitt en halv time hver dag Ingen støttefunksjoner Krevende i den forstand å ha fokus på dette i myldret av andre saker. Vår mann rapporterer at han bruker 30 minutter hver dag på å telle, avhengig av hvor mange sider avisen har. Ingen på huset med kontinuerlig fokus, men jobber på dugnad

Målevettreglene Mål ikke alt Tenk langsiktig Meld fra at du går i gang Fokuser ikke bare på det negative Følg opp resultatene