Ledermøtet i MFS 2012 Ledermøtet i MFS Lars Øyno Leder Motorflyseksjonen Norges Luftsportforbund.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Intern presentasjon for medlemmer
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
Bryllupsgaver 2011 Christine Warloe, forbrukerøkonom Nordea
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Skolesjefseminar 2012 Motorflyseksjonen Gardermoen
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Følg pengene En introduksjon til økonomi- og næringslivsjournalistikk av Jørn Madslien, features editor, business, BBC News Interactive
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Hurra for deg som fyller ditt år...
Klima- og miljøpolitikk i lokalsamfunn
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
Foreløpige resultater
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
Aboriginere Et urfolk i Australia.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Årsmøte Agenda Gardermoen Seilflyklubb
Grønne sertifikater – energitilgang Snåsa , Nils Arne Nes.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Motorflyseksjonen i NLF
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Vårmøte 2012 VELKOMMEN TIL VÅRMØTE PÅ HOTEL ARENA, LILLESTRØM TORSDAG 26. MARS, KL 1800.
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?.
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Kornmøte på Skjetlein VGS 2 desember
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Ledersamling i Motorflyseksjonen Gardermoen 22. september
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Aggression Replacement Training
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Ønsker vi flere kvinner og ungdom som medlemmer? Innledninger ved: Evelyn Bakken og Aleksander Aaland.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Oppfølging av Bekymringsmelding Motorflyseksjonens fagseminar 9. og 10. november 2013.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Medlemsutvikling PETS 2011
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Miljøgruppa + Leiv Inge - Carita - Jostein. Målsetting Skigruppa i Birkebeineren skal gi barn og ungdom varig skiglede, gjennom trening og leikbetonte.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Kostnadsutvikling fosterhjem
Rasmus- fondet § 1 Formål Hovedformålet med fondet er å gi økonomisk støtte til barn og ungdom, som kommer fra familier med økonomiske utfordringer. Hensikten.
Utskrift av presentasjonen:

Ledermøtet i MFS 2012 Ledermøtet i MFS Lars Øyno Leder Motorflyseksjonen Norges Luftsportforbund

NLF CAMO •NLF's utgifter for 2012 for NLF CAMO er estimert til å bli et underskudd •NLF CAMO ble opprettet fordi det syntes som om det var få alternativer i Norge •NLF CAMO opererer etter "controlled environment" regler. De fleste europeiske CAMOer er "uncontrolled"

Sverige •Det er 24 godkjente CAMOer i Sverige som kan ta metall-fly, single engine opp til 2730kg •De fleste er uncontrolled, noen tilbyr begge typer (controlled/uncontrolled) •Det er en seilfly-CAMO (Segelflygets)

Part-M og CAMO i fremtiden •En ekspertgruppe er nedsatt i EASA-regi for å foreslå forenklinger av Part M (representanter for AOPA og EAS inkludert) •EASA har gitt marsordren: Utvid tankegangen, sammenlikn med båter og biler, se hvordan USA gjør dette •Matthias Reuter, the European Commission’s Director General for Transport: “Maybe the first rule should be that there should be no rules unless safety is affected.” •EAS forslag i gruppen: –Vedlikeholdsprogram kan skrives av flyeier, en CAMO trengs ikke til dette –Mulighet for å få Airworthiness Review Certificate uten CAMO/LT involvert. Sub Part F maintenance organisation (verksted) kan utstede dette.

NLF CAMO videre •Det er nedsatt en gruppe i NLF for å se på påkrevde endringer (representanter fra NLF, MFS, SFS) •Forventet utvikling i Europa tas med i betraktningen •Mulige endringer på NLF CAMO må føre til: –Lavere eller uendret pris for brukeren –Tilgjengelighet opprettholdes for brukerne –Lavere kostnader for NLF •Forslag til endringer på plass ila Q

Tilbakemeldinger fra brukerne mottas med takk

Medlemsutvikling •Beskrive fakta (vise tall/grafer) og fortelle hvordan vi i styret har tolket disse resultatene •Styret har kommet frem til at det må være to hovedsatsningsområder: –Rekruttering –Hvordan holde på de som allerede flyr? •Gi eksempler på hvordan Styret har/vil gripe an disse utfordringene

Medlemskategorier a) Seniormedlemmer (f.o.m. det året en fyller 26 år) b) Familiemedlemmer (må ha samme boligadresse som et annet seniormedlem). c) Juniormedlemmer (f.o.m det året en fyller 20 år t.o.m 25 år) d) Ungdomsmedlemmer (f.o.m det året en fyller 13 år t.o.m 19 år) e) Barnemedlemmer (t.o.m. det året en fyller 12 år) f) Pensjonistmedlemmer (f.o.m. det året en fyller 67 år) g) Spesialmedlemmer (medlemmer som deltar i spesielt tilrettelagte aktiviteter) h) Støttemedlemmer (klubbenes støttemedlemmer)

Seniorer Pensjonister Juniorer Ungdom Nye Utmeldinger

Medlemsutvikling (Medlemmer pr 12/6 for å inkludere 2012) -5%/år

Seniorklassen - medlemsbevegelser

Antakelse og observasjoner •Antar jevn aldersfordeling blant seniorer, kan derfor anslå hvor mange seniorer som blir pensjonister hvert år. •Flere metoder for å anslå antall junior til senior, men samme konklusjon. •Det er ikke frafallet av seniorer som er økende, men det er sviktende innmelding i denne gruppen •Juniorene holder seg konstant, tolkes som at ungdomsrekruttering ikke er et problem

Faktorer som kan spille inn •Lønnsvekst vs prisvekst (har vi fått dårligere råd?) •Er sertifikatet blitt dyrere enn tidligere? •Er materiellet for gammelt? Er klubbene og miljøet uinteressant? •Blir aktiviteten sett på som farligere enn før? •Er det så mange andre aktiviteter enn før som utkonkurrerer oss? •Er dataspill / flysimulatorer mer populært?

Lønnsvekst •Brukt SSB tall •Eirik Bruset ansvarlig for analysen •Lønnsvekst i perioden har vært nær 50% totalt i Norge •Prisveksten har vært på 20% •Konklusjon: Vi er blitt rikere siste ti årene

Flykostnader •Hva koster et flysertifikat sammenliknet med et bilsertifikat? •Konklusjon: Ca 3-4 ganger så mye Kilde:Lars Øyno

Flyprisene (timepris) •Timeprisen for fly følger i stor grad besinprisene. •Bensin ble ca 50% dyrere de siste ti årene •Sammenliknet med KPI er besinprisen - og også flyleieprisen steget mer •Flyprisene er omtrent steget i samme grad som lønnsveksten Kilde:SSB

Antall sertifikater •Antall PPL sertifikater har blitt redusert med 35% de siste 10 år, dvs gjennomsnittlig 3.5% pr år •Mikroflysertifikater tar noe av reduksjonen, men bare ca halvparten Kilde: Flynytt % reduksjon 35% reduksjon

Alder på flyparken •Kilde: Stig Hoftaniska •Konklusjon: Ca 65 % av Nordisk flypark er mer enn 30 år gammel.

Videre arbeid •Hovedsatsningsområder: •Rekruttering •Hvordan holde på de som allerede flyr? •Hva kan MFS gjøre? •Luftsportsuka •Fly-ins •Intern rekruttering (modellfly / seilfly) •Rekrutteringskampanjer •Ungdoms-satsing