Bjørn Rybakken: Visuell identitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Layout - utforming - design i
DIKT virkemidler.
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Sommervikar i Blend.
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Skaperen, ordneren og danseren
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
UU av powerpoint, pdf og nettsider
Retorikk og tekstanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tilpasset opplæring AU 1
Om å skrive om litterære tekster
Posisjonering Kapittel 10.
Merkevarer Kapittel 9.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Muntlige presentasjoner
God kommunikasjon på nettet
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
12 Reflekterende lesing.
3 Les bedre.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Variabel, Bokstavuttrykk
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Bourdieus kapitalbegrep
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
All informasjon om profilen er samlet i en Profilmanual på nett. UiBs visuelle profil er enkel, anvendelig og fleksibel! En visuell profil får kun effekt.
Sammensatte tekster Etter Anne Løvland: På mange måtar.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
1 EiT 2006/2007 Halvdagsseminar VISUELL KOMMUNIKASJON ditt landsbytema på webben.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Gode venner som hjelper andre
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Kommunikasjon.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
i Word 5 nye måter å jobbe på
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Bjørn Rybakken: Visuell identitet Stikkordsmessig gjennomgang av pensumbok av Nina Svenne for HiO, avd est fag, EVU, h 2010 Du kan bruke denne powerpointen, bearbeide den som du vil, til bruk i egen undervisning.

Hvem er Bjørn Rybakken? Gammal ringrev i norsk grafisk design Designer Forfatter Gammal ringrev i norsk grafisk design Logo: Norsk tipping Visuell identitet: Imsdal Tangram Design Visuell identitet, 2004. Formsans og design, 2008

Visuell identitet? Identitet: En fysisk manifestasjon av kvalifikasjoner og kompetanse, uttrykt visuelt og verbalt på en gitt arena. Hva man er, hvordan man oppfører seg, uttrykker seg. Det visuelle, det verbale, det innholdsmessige. Visuell identitet, f.eks. arv fra heraldikken Identitet skal bygges innenfra… Ikke bare merket, men merkevaren. Utvikle visuell identitet for din undervisning? Dine undervisningsprodukter og tjenester…

Identitetsprinsippene De sju prinsippene for å kunne skape en optimal visuell identitet Intellektorientert kommunikasjon Sansbare signaler Objektet Flater Interesse Støy Enerett

Intellektorientert kommunikasjon Målgruppers forståelse av objektets intellektorienterte kommunikasjonssfære…. Kartlegging av publikums kunnskaps- og forståelsesnivå, språk, terminologi og logikk. Målgruppe. Kjenne målgruppa. Genre eller produktets identitet. Oppfylle genreforventninger? Logikk. Redundans: det altfor kjente. Entropi: ny info som ikke stemmer med våre koder. Mellom redundans og entropi: nysgjerrighet vekkes, påvirkning. Ærlighet. Tilbake til identitesprinsippene

Sansbare signaler Målgruppens forhold til et objekts sansbare kommunikasjonssfære Identifiser hvilke sanselige og underbevisste signaler «vi» responderer på. Hva leses instinktivt, spontant? Enkelte former, farger, mønstre, bevegelser. Folks instinktive reaksjoner er mer like enn folks assosiasjoner. Stereotypier. Innlærte, erfaringsbaserte, etablerte signaler. Oppfattes raskt. Gjør det visuelle språket forståelig. Noen signaler tilhører en bransje eller kategori. Gi «riktige» signaler. Hensyn til mottakerens forventninger og interesse. Tilbake til identitesprinsippene

Identitetsobjektet Objektet er produktet, tjenesten, bedriften eller lignende, som den visuelle identiteten skal omfatte. Hovedrolleinnehaveren. Finne inn til kjernen av et produkt, med merkevarehjulet. Identitet skal formidle egenskaper, fordeler, verdier og personlighet. Essens. Beskrive: Hvilken bransje. Hva produktet, tjenesten eller bedriften er. Markedsposisjonering. I forhold til sine konkurrenter. Fremtidsambisjoner. Faktiske kommunikasjonsbehov. Det minimum man må si for å beskrive et produkt. Finne frem til en USP f.eks., unique selling proposisjon, et unikt selgende argument. Motto, slogan. Tilbake til identitesprinsippene

Kommunikasjonsflater Identitetens lerret. Hvor den faktiske og den visuelle identiteten manifesterer seg. De fysiske eller sanselige stedene et produkt, en tjeneste eller bedrift møter sitt publikum. Kartlegge flatene. Hvilke fysiske og sanselige kommunikasjonsflater som er viktige ved formidling av identiteten? Kjenne flatenes beskaffenhet, muligheter og begrensninger. Utvikle riktige identitetselementer. Tilbake til identitesprinsippene

Interessegrad Det interessenivået målgruppen har i forhold til identitetsobjektet. Undersøk hvilken interesse objektet er gjenstand for. I utvikling av visuell identitet, ta hensyn til interessen eller mangelen på interesse for produktet, tjenesten, bedriften. Høyinteresse, imagebyggende, statusobjekt, objects of desire. Allmenn interesse. Interessesfærer. Lavinteresse. Personlig og profesjonell interesse. Tid og tålmodighet. Hvor lenge er publikum villig til å vente? Hvor lang tid er publikum villig til å bruke på (å lese) produktet, tjenesten? Er produktet eller tjenesten viktig? Tilbake til identitesprinsippene

Støy Støy som konkurrerer på samme arena som identitetsobjektet. Beskriv hvilke støyfaktorer som bør tas hensyn til. Konkurrenter… Støy, et subjektivt begrep. Støyfiltrering. Likhet pga mote, trend, stil skaper uoversiktlighet. Den generelle, synlige, hørbare og uoversiktlige mangfoldigheten Indre støy. Uklarheter som omhandler forståelse, logikk og terminologi. Mangel på logikk. Vanskelig terminologi. Fremmedord. Skrivefeil. Tilbake til identitesprinsippene

Enerett Eneretten eieren ønsker å bygge via sitt identitetsobjekt. Juridisk beskyttelse av identitetsmessig enerett. «Mental» beskyttelse… registrert i publikums bevissthet. Tilbake til identitesprinsippene

Design? Konstruksjon og formgivning Konstruksjon: sette sammen et identitetsprogram Formgivning: gi identitetselementene karakter og attraktivitet Grafisk design skal kommunisere innholdet på den mest effektive og interessevekkende måten. Funksjon går foran form. Form er prikken over i’en.

Identitetselementene De sju identitetselementene som utgjør visuell identitets «verktøykasse» Navn Logotype Symbol Farger Strukturelle identitetselementer Typografi Regi

Navn Norsk tipping Imsdal Ruter Iskaffe PST Møllerens Thon Hotels Frelsesarmeen NAF BI TvNorge Ark Bokhandel Navn Alle ting skal ha et navn. Det man kaller seg, eller heter. Til de sju navneparameterene Tilbake til identiteselementene

De sju navneparametrene Oppfattelse Relevans Erindring Stavemåte Uttale Visuelt motstykke (f.eks. Gule sider) Appell (friste til bruk, fint, kult ord) De sju navneparametrene Parametere til hjelp for å komme fram til et optimalt navn. Tilbake til Navn Tilbake til identiteselementene

Logotype Logo. Navnetrekk. Måten navnet skrives på. Formidler navnet på produktet eller bedriften. Eierens stemme… Formidler personlighetstrekk. Lesbarhet. Logotype Tilbake til identiteselementene

En tanke = et tegn. En hel betydning, en dypere betydning. Fylt, ladet. Et bilde sier mer enn…. Piktogrammer. Symbol Tilbake til identiteselementene

Farger De appellerer direkte til sanseapparatet. Signal, symbol, assosiasjon, stemning, uttrykk, mote… Farger Tilbake til identiteselementene

Strukturelle identitetselementer Det femte elementet: et gjennomsyrende trekk, et kraftfullt kjennetegn, som gjør at objektet blir kjent igjen lenge før man ser navnet, symbolet eller logoen. Det som skaper gull av gråstein. Strukturelle identitetselementer Eksempel: Tines Iskaffe Tilbake til identiteselementene

Tekstens stemme. Utallige forskjellige skriftsnitt… Velge, for å fremme det faktiske innholdet. Uttrykk. Lesbarhet. Typografi kan brukes som kjennetegn. Typografi Tilbake til identiteselementene

Regi Identitetsregi. Helheten. Layout. Kombinere identiteselementene. To typer markeringsbehov: Trang til «overstatement» Diskrete «understatment» Forskjell på folks smak, jmf Bourdieus sosiologiske studier av forholdet mellom smak og sosial posisjon, (økonomisk og kulturell kapital). Regi Tilbake til identiteselementene

Implementering Identitetsprogram er utviklet og skal settes i verk. Identitetsbibel/designmanual/profilhåndbok skal sikre konsekvent gjennomføring av den visuelle identiteten. Identitetsstyring (design managment).

Tangram Design som eksempel…. http://www.tangram.no/index.html?catid=1&num=17