Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL Blogg og wiki Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
Formål med økta Formålet med økta er å bli kjent med noen eksempler på hvorfor og hvordan blogg og wiki kan brukes i undervisningen, noe som kan inspirere til utvikling av egen praksis.
Målsetninger Deltakerne skal Bli kjent med hva som kjennetegner blogg og wiki Få innsikt i muligheter blogg og wiki gir som multimodalt verktøy Utforske og diskutere eksempler på bruk i skolen
Senter for livslang læring Syn på læring Tradisjonelt Konstruktivistisk Læringsfellesskapet tett relasjon til pensum tett relasjon til elevenes forkunnskap tett relasjon til elevenes kulturelle bakgrunn og forkunnskaper aktivitetene relatert til lærebøker aktivitetene relatert til kilder og materiale som kan manipuleres aktivitetene tett relatert til materiale som konstrueres av elevene selv og som kan manipuleres lærerstyrt undervisning aktivitetsorientert undervisning problem-, case, og aktivitetsorientert undervisning rett svar resonnering med begreper resonnering med begreper i ulike læringsfellesskap individuelt arbeid individuelt arbeid systematisk arbeid i grupper prøver med vekt på gjengivelse tester med vekt på adekvat forståelse prosjekt- fremleggelser porteføljer drill og øvelser individuell konstruksjon av kunnskap tilgang til informasjon som må omformes ved hjelp refleksjon i lærings-fellesskapet CAI ITS, Logo as latin, Mikroverdener CSCL Behaviorisme Konstruktivisme Sosialkonstruktivisme, det sosiokulturelle (etter Ludvigsen 1998) 03.04.2017 Senter for livslang læring 4
Sone for nærmeste utvikling http://www.education.vic.gov.au/studentlearning/teachingresources/english/literacy/concepts/2kczpdl56.htm
Sammensatte tekster Sammensatte tekster eller multimodale tekster er tekster der flere uttrykksformer benyttes for å få frem et budskap. Dette kan omfatte alt fra en kombinasjon av bilde og tekst til kombinasjoner av tekst, film og lyd. http://no.wikipedia.org/wiki/Sammensatte_tekster
Verktøy for sammensatte tekster Wikier Blogger Glogger (glogster.com) Powerpoint ...
Hva er en wiki? Wiki = rask http://www.youtube.com/watch?v=- dnL00TdmLY
En definisjon En wiki er software som lar mennesker samarbeide om å lage, redigere og linke websider på en enkel måte (Wikipedia 2008)
Wiki-funksjonalitet Kollektiv tekstproduksjon Diskutere med andre Oppbevare fagstoff (dokumenter, lenker mm) Sende mail
Kollektiv tekstproduksjon Alle kan skrive, endre og slette Alle nye versjoner tilgjengelig med en gang Tidligere versjoner lagres (versjonskontroll) Multimodalitet – tekst, lyd, foto, video
Mulige praksiser Wiki for posting av oppgaver og lekser Egen wiki for prosjektarbeide Wiki for samarbeid med andre skoler i verden (eTwinning) Klassen lager wiki-lærebok ... og mange fler!
Eksempler
Kastellet skole Wiki om andre verdenskrig http://sammensatt-sandvika.wikispaces.com/
http://kjernefysikk.wikispaces.com/
http://kvs3sk.wetpaint.com/
http://klasseavisa.umb-sll.wikispaces.net/
Blogg
Hva er en blogg? Blogg = web log http://www.youtube.com/watch?v=NN2I 1pWXjXI
Hva er … Web log Online, kronologisk samling av innlegg, kommentarer og lenker Mange sjangere og «avsendere» Meninger skaper diskurser!
Blogg-funksjonalitet Egen tekstproduksjon (eller gruppens) (tekst, lyd og bilde) - innlegg Kommentere og diskutere Sende epost til forfatteren Lenke opp fagstoff (nettsider)
Hvorfor blogge? Lære seg å skrive og kommunisere Lærer seg å reflektere faglig og delta i debatt Få lesere utenfor klasserommet/firmaet/idrettsklubben/landet Få nettverkt via andre bloggere, faglig og personlig utvikling Digital kompetanse Stimulerer til kreativitet
Hvordan blogger man? Oppretter blogg via blogg-tjeneste Poster innlegg (tekst, lyd og bilde) Reklamerer for bloggen - nok stoff! - RSS Leser andres blogger Kommenterer på andres poster Lenker opp fra andres poster Skriver slik at man får feedback Setter opp bloggroll og andre sideelementer
Bloggens elementer Overskrift Blogg-post Permalink (arkiv) Kommentar / forum Trackback RSS-feed Blogroll Bio eller About page
Erfaringer fra skolen Reflektere over fag, temaer, karriere, livet ... alt mulig Høy grad av selvstendighet Nye måter å samhandle på Kan diskutere på en måte som går utover klasserommet: inkluderer kultur, politikk, andre områder eleven vil utforske Utvikler en ”egen stemme” - står frem RSS - kan dele tanker, erfaringer, kunnskap med mange Elevene lærer like mye av hverandre som av lærer og lærebøker
Eksempler
http://protokollen-sandvikavgs.blogspot.com/
http://karro91.blogspot.com/
http://husflidvev.blogspot.com/2009/06/eleven-har-ordet.html
http://paalinje.blogspot.com/
http://havardsskoleblogg.blogspot.com/
Glogger
Glogger Glogger er et verktøy for å lage postere Kombinere tekst, lyd og bilde
http://schsap.glogster.com/RevolutionaryWar/
Om endring av praksis Best forutsetning for endring av praksis dersom bruk av digitale verktøy knyttes til vitale strukturer som eksamen, læreplaner og pensum.
En lærer sa: «hvor skal jeg begynne?» «Er (det behov for) ein undervisningsteori som legg til grunn ei didaktisk og fagdidaktisk tilnærming med særskilt fokus på kunsten å undervise i digitale læringsomgjevnader» Krumsvik, i Otnes 2009:230
Hvor digitalt kompetent er du?
Å være digital betyr «Å ha et naturlig og reflektert forhold til den digitale verden og dens redskaper og arenaer.» Otnes, 2009
glogster.com
Wiki vs Blogg Likner … mange like funksjonaliteter Wiki – flere samarbeider Blogg – vanligvis en forfatter Wiki har versjonskontroll av tekst, det har ikke en Blogg