Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BLOGG (web-logg). blogg Ritas blogg •Nettside som oppdateres jevnlig •Bloggpostene er organisert i omvendt kronologisk rekkefølge. •Hver bloggpost har.
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Senter for livslang læring
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Hva er blogg? Blogg, eller weblogg (vevlogg), er en internettside der en eller flere personer legger ut informasjon som andre kan kommentere Ofte brukt.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Velkommen til klasse- foreldrene
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Blogger. En personlig nettbasert publikasjon ment for offentligheten Oppdateres ofte Postinger i omvendt kronologisk orden Blogger har ofte et personlig.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Blogging med Google Blogger
1 WIKI Noen tanker rundt hva det er. 2 Vel Møtt til en spennende Dag! PROGRAM Hva er wiki - hvorfor? (intro – Roar) Utfasing av dagens vevtjener. Tilgang.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Blogg og publisering på nett
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Hva i all verden er det for noe rart?
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Studieteknikk Bison.
NY VRI Nina og Ingvild.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læringsform: Tilegnelse
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Utskrift av presentasjonen:

Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL Blogg og wiki Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL

Formål med økta Formålet med økta er å bli kjent med noen eksempler på hvorfor og hvordan blogg og wiki kan brukes i undervisningen, noe som kan inspirere til utvikling av egen praksis.

Målsetninger Deltakerne skal Bli kjent med hva som kjennetegner blogg og wiki Få innsikt i muligheter blogg og wiki gir som multimodalt verktøy Utforske og diskutere eksempler på bruk i skolen

Senter for livslang læring Syn på læring Tradisjonelt Konstruktivistisk Læringsfellesskapet tett relasjon til pensum   tett relasjon til elevenes forkunnskap   tett relasjon til elevenes kulturelle bakgrunn og forkunnskaper   aktivitetene relatert til lærebøker aktivitetene relatert til kilder og materiale som kan manipuleres   aktivitetene tett relatert til materiale som konstrueres av elevene selv og som kan manipuleres   lærerstyrt undervisning   aktivitetsorientert undervisning   problem-, case, og aktivitetsorientert undervisning   rett svar   resonnering med begreper   resonnering med begreper i ulike læringsfellesskap   individuelt arbeid individuelt arbeid   systematisk arbeid i grupper  prøver med vekt på gjengivelse tester med vekt på adekvat forståelse   prosjekt- fremleggelser porteføljer drill og øvelser   individuell konstruksjon av kunnskap   tilgang til informasjon som må omformes ved hjelp refleksjon i lærings-fellesskapet CAI ITS, Logo as latin, Mikroverdener CSCL Behaviorisme Konstruktivisme Sosialkonstruktivisme, det sosiokulturelle (etter Ludvigsen 1998) 03.04.2017 Senter for livslang læring 4

Sone for nærmeste utvikling http://www.education.vic.gov.au/studentlearning/teachingresources/english/literacy/concepts/2kczpdl56.htm

Sammensatte tekster Sammensatte tekster eller multimodale tekster er tekster der flere uttrykksformer benyttes for å få frem et budskap. Dette kan omfatte alt fra en kombinasjon av bilde og tekst til kombinasjoner av tekst, film og lyd. http://no.wikipedia.org/wiki/Sammensatte_tekster

Verktøy for sammensatte tekster Wikier Blogger Glogger (glogster.com) Powerpoint ...

Hva er en wiki? Wiki = rask http://www.youtube.com/watch?v=- dnL00TdmLY

En definisjon En wiki er software som lar mennesker samarbeide om å lage, redigere og linke websider på en enkel måte (Wikipedia 2008)

Wiki-funksjonalitet Kollektiv tekstproduksjon Diskutere med andre Oppbevare fagstoff (dokumenter, lenker mm) Sende mail

Kollektiv tekstproduksjon Alle kan skrive, endre og slette Alle nye versjoner tilgjengelig med en gang Tidligere versjoner lagres (versjonskontroll) Multimodalitet – tekst, lyd, foto, video

Mulige praksiser Wiki for posting av oppgaver og lekser Egen wiki for prosjektarbeide Wiki for samarbeid med andre skoler i verden (eTwinning) Klassen lager wiki-lærebok ... og mange fler!

Eksempler

Kastellet skole Wiki om andre verdenskrig http://sammensatt-sandvika.wikispaces.com/

http://kjernefysikk.wikispaces.com/

http://kvs3sk.wetpaint.com/

http://klasseavisa.umb-sll.wikispaces.net/

Blogg

Hva er en blogg? Blogg = web log http://www.youtube.com/watch?v=NN2I 1pWXjXI

Hva er … Web log Online, kronologisk samling av innlegg, kommentarer og lenker Mange sjangere og «avsendere» Meninger skaper diskurser!

Blogg-funksjonalitet Egen tekstproduksjon (eller gruppens) (tekst, lyd og bilde) - innlegg Kommentere og diskutere Sende epost til forfatteren Lenke opp fagstoff (nettsider)

Hvorfor blogge? Lære seg å skrive og kommunisere Lærer seg å reflektere faglig og delta i debatt Få lesere utenfor klasserommet/firmaet/idrettsklubben/landet Få nettverkt via andre bloggere, faglig og personlig utvikling Digital kompetanse Stimulerer til kreativitet

Hvordan blogger man? Oppretter blogg via blogg-tjeneste Poster innlegg (tekst, lyd og bilde) Reklamerer for bloggen - nok stoff! - RSS Leser andres blogger Kommenterer på andres poster Lenker opp fra andres poster Skriver slik at man får feedback Setter opp bloggroll og andre sideelementer

Bloggens elementer Overskrift Blogg-post Permalink (arkiv) Kommentar / forum Trackback RSS-feed Blogroll Bio eller About page

Erfaringer fra skolen Reflektere over fag, temaer, karriere, livet ... alt mulig Høy grad av selvstendighet Nye måter å samhandle på Kan diskutere på en måte som går utover klasserommet: inkluderer kultur, politikk, andre områder eleven vil utforske Utvikler en ”egen stemme” - står frem RSS - kan dele tanker, erfaringer, kunnskap med mange Elevene lærer like mye av hverandre som av lærer og lærebøker

Eksempler

http://protokollen-sandvikavgs.blogspot.com/

http://karro91.blogspot.com/

http://husflidvev.blogspot.com/2009/06/eleven-har-ordet.html

http://paalinje.blogspot.com/

http://havardsskoleblogg.blogspot.com/

Glogger

Glogger Glogger er et verktøy for å lage postere Kombinere tekst, lyd og bilde

http://schsap.glogster.com/RevolutionaryWar/

Om endring av praksis Best forutsetning for endring av praksis dersom bruk av digitale verktøy knyttes til vitale strukturer som eksamen, læreplaner og pensum.

En lærer sa: «hvor skal jeg begynne?» «Er (det behov for) ein undervisningsteori som legg til grunn ei didaktisk og fagdidaktisk tilnærming med særskilt fokus på kunsten å undervise i digitale læringsomgjevnader» Krumsvik, i Otnes 2009:230

Hvor digitalt kompetent er du?

Å være digital betyr «Å ha et naturlig og reflektert forhold til den digitale verden og dens redskaper og arenaer.» Otnes, 2009

glogster.com

Wiki vs Blogg Likner … mange like funksjonaliteter Wiki – flere samarbeider Blogg – vanligvis en forfatter Wiki har versjonskontroll av tekst, det har ikke en Blogg