Hovedelementer i komplekse atferdsavtaler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Terje Gundhus Atferdsavtaler innenfor kriminalomsorgen. Motivasjon, endring og selvstendiggjøring.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Fra prøving og feiling til
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Pedagogisk analyse.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
HELSEFORETAKET KJELL STANDAL A/S
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Mestring og forebygging av depresjon
Om Lillevollen. Målet med langturnus. Langturnus som grunnlag for aktiviteter og opplevelser i Lillevollen Bofellesskap.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Mestring og forebygging av depresjon
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Personlig planlegging
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Aktivitet mot frafall Aktivitet mot frafall Caroline Stensø – tidligere prosjektleder Aleksander Stabbforsmo – deltaker i prosjektet Fysisk aktivitet mot.
Muntlige presentasjoner
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Oppsummering av FOU - prosjekt
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Mestring og forebygging av depresjon
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
SUV Selvstendiggjøring unge voksne Vårkonferansen Trond Strøm Kari Solberg Turid Jensen Turid Jensen.
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
VISJON OG VIRKELIGHET RUNDT ”LEKENDE BARN I GUDS VERDEN”
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Nordlandssykehuset. Avdeling for voksenhabilitering.
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Mål og læring hos elever
Fritid med Bistand.
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
Håndtering av utfordrende atferd.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Politisk påvirkning.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Oppsummering av FOU - prosjekt
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Klubbutvikling oppfølging
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Hovedelementer i komplekse atferdsavtaler målsetting lære den enkelte å administrere mest mulig av egen hverdag, gjennom hyppig planlegging, gjennomføring og evaluering av oppgaver/gjøremål avtalesystemet skal etablere diskriminativ kontroll over de beskrevne oppgaver/avtaler planlegging og evaluering dette skjer i faste møter med tjenestemottaker tjenestemottaker skal være en aktiv deltaker å møte til - og gjennomføre møtet er tjenestemottakers eget ansvar gjennomføring Tokens/tegn formidles avhengig av om oppgavene er gjennomført i henhold til planen ved mestring kan tokens innveksles i møteforsterker og evt. bonusforsterker

Oppgaver skal- oppgaver oppgaver som er forpliktende kjennetegnes gjerne ved at manglende gjennomføring eller deltagelse fra tjenestemottaker, påvirker andres ”dagsplan” bør-oppgaver oppgaver som primært er viktig for tjenestemottakeren selv kjennetegnes ved at de kan utsettes eller hoppes over fra tid til annen, uten at dette har store konsekvenser for tjenestemottakeren selv eller andre

Hovedelementer i komplekse atferdsavtaler målsetting lære den enkelte å administrere mest mulig av egen hverdag, gjennom hyppig planlegging, gjennomføring og evaluering av oppgaver/gjøremål avtalesystemet skal etablere diskriminativ kontroll over de beskrevne oppgaver/avtaler planlegging og evaluering dette skjer i faste møter med tjenestemottaker tjenestemottaker skal være en aktiv deltaker å møte til - og gjennomføre møtet er tjenestemottakers eget ansvar gjennomføring Tokens/tegn formidles avhengig av om oppgavene er gjennomført i henhold til planen ved mestring kan tokens innveksles i møteforsterker og evt. bonusforsterker

Oppgaver skal- oppgaver oppgaver som er forpliktende kjennetegnes gjerne ved at manglende gjennomføring eller deltagelse fra tjenestemottaker, påvirker andres ”dagsplan” bør-oppgaver oppgaver som primært er viktig for tjenestemottakeren selv kjennetegnes ved at de kan utsettes eller hoppes over fra tid til annen, uten at dette har store konsekvenser for tjenestemottakeren selv eller andre

Bakgrunn for utvikling av systemet behov for et system som ikke nødvendigvis krever at nærpersoner er tilstede hele tiden målgrupper som anser tradisjonelle dagsplaner og tegnøkonomisystemer for å være banale behov for et system som er så spennende at det kan bli ”selvforsterkende” (systemet inneholder mange elementer som kan virke som forsterkere) et system som ansvarliggjør tjenestemottaker i større grad

Arenaer for atferdsavtaler Tjenester for personer med utviklingshemming, ofte i bofellesskap med fast personale Psykiatriske avdelinger Poliklinisk psykiatri på distriktspsykiatriske sentra (DPS) Poliklinisk rusbehandling Rusbehandling på institusjoner Familier, i forholdet mellom barn og foreldre

Metoden kan anvendes ovenfor: personer som manipulerer verbalt personer som viser problematferd i nærvær av kravsituasjoner personer som er vanskelig å fysisk veilede/håndlede personer som kan, men ikke vil…

Fordeler med komplekse atferdsavtaler tjenestemottakeren kan påvirke sin egen hverdag tjenestemottakeren må ta konsekvensene av egne valg systemet kan kombinere innlæring av ADL og skolastiske ferdigheter fokus blir satt på mestring/gjennomføring av oppgaver, og fravær av avvik lite inngripende tiltak

Fordeler med komplekse atferdsavtaler fts. tjenestemottaker lærer å følge avtaler, og eventuelt disponere egen tid gjensidig forpliktende avtale/kontrakt, der tjenestemottaker lærer å stole på systemet systemet fungerer uavhengig av hvem som administrerer det systemet har vist seg å være spennende for både personen selv og nærpersoner endring av diskriminativ kontroll kan modifiseres i retning av normaliserte dagsplaner, avtalebok/ filofax/memo

Forberedelser tjenesteyterne lager liste over alle sentrale oppgaver/aktiviteter fra tjenestemottakers hverdag, også de oppgaver som tjenestemottaker vanligvis gjennomfører lag en bank med skal og bør oppgaver m/poengskala

Forberedelser etabler rutine for møteavholdelse: - tidspunkt (klokkeslett med varighet) - sted - hyppighet lage avtaleskjema/kontraktformular og registreringsskjema lage forsterkerbank m/poengskala de potensielle forsterkerne kategoriseres som henholdsvis møteforsterker og bonusforsterker avhengig av størrelse og attraktivitet

Forberedelser lage et tegnøkonomisystem som passer for tjenestemottaker, dvs. som ”matcher” funksjonsnivå og interesser dersom vedkommende forstår tall, kan poengsystem anvendes alternative tokens kan også anvendes, som for eksempel brikker, ord/bokstaver og puslespill

Forberedelser til møte tjenesteyter tar med møteforsterker fra forsterkerbanken til møtet bonusforsterkerne må klargjøres til møtet tjenesteyter tar avtaleskjema tjenesteyter plukker ut et utvalg bør-oppgaver som tas med til møtet tjenesteyter forbereder forsterkerformidling fra foregående dagsplan

Møteavholdelse en avtaleplan gjelder fra ett møte til neste møtet starter med å evaluere forrige avtaleplan ved mestring/gjennomført avtaleplan i henhold til kontrakten, formidles møteforsterker og evt. bonusforsterker tjenesteyter presenterer møteforsterkerne tjenestemottaker kan velge mellom for neste avtaleplan

Møteavholdelse tjenesteyter presenterer skal-oppgaven/ene tjenesteyter presenterer det utvalg av bør-oppgaver som tjenestemottaker skal velge mellom, og disse skrives inn på avtaleskjema avtaleplanen underskrives av både tjenestemottaker og tjenesteyter hvis fortsatt tid, kan tjenestemottaker benytte resten av møtet til å ta opp aktuelle temaer møtet avsluttes med å ønske tjenestemottaker ”lykke til!”

Miljøregler ved atferdsavtaler atferdsavtalesystemet skal alltid forklares for tjenestemottaker før igangsetting man skal ikke lokke eller true tjenestemottaker til å gjennomføre aktiviteter eller oppgaver dersom tjenestemottaker ikke følger opp avtaler eller oppgaver som er avtalt på planen, skal en ikke kommentere dette noe videre

Miljøregler møt presis, og vær nøye med å overholde din del av avtalen tjenesteyter skal være tilstede, selv om tjenestemottaker ikke møter ved boikotting, forstyrrelser eller problematferd under møtet, skal en følge avtalte regler en god regel er at tjenesteyter avventer til tjenestemottaker fortsetter møtet

Viktige fagbegreper ved komplekse atferdsavtaler positiv forsterkning negativ forsterkning tegnøkonomi -generaliserte betingede forsterkere -terminalforsterker/sluttforsterker diskriminativ kontroll regelstyring prompt fading

Fading av komplekse atferdsavtaler reduser antall møter kort ned tiden på møtene mer fleksibel inngåelse av avtaler (løse opp regelstyringen) bruk av avtalebok

Negative erfaringer bom på funksjonsnivå (tiltaket blir for banalt/barnslig eller for vanskelig) vanskelig å ta kontroll over forsterkningsbetingelsene vanskelig å etablere diskriminativ kontroll, dvs. få nærpersoner til å slutte å mase tjenestemottaker mister interessen for bonusforsterkerne tjenestemottaker møter ikke opp på avtalemøte avhengighet av systemet tjenesteyter følger ikke avtalte regler tjenesteyter lager for liten variasjon i bør-oppgaver