B EDRIFTEN SOM LÆRESTED. Norsk fagopplæring – et tilbakeblikk • Tradisjoner langt tilbake • Læringloven og lærlingskolen • Lov om fagopplæring • Reform.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet Norsk mal: Startside Tips språkmal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – ønsket språk. Eller velg.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Læring på arbeidsplassen
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Fagarbeider i bibliotek
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Rettigheter og plikter
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Strategiarbeid i praksis
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Samfunnskontrakt for flere læreplasser Rett kompetanse 2013 Bergen LO-sekretær Trude Tinnlund.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Lærlinger i Bærum kommune
Innspill AU OPPVEKST OG UTDANNING
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
MÅLRETTET MILJØARBEID
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
JOBBSKYGGING.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» DIMENSJONERING I FAG- OG YRKESOPPLÆRINGEN FAGPOLITISK UTVALG OPPLÆRING,
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
1 Forskningstilnærmingen i KIPAF – prosjektet: Pedagogisk aksjonsforskning Forskningstilnærming: Pedagogisk aksjonsforskning – som er nært beslektet med.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Opplæringskontorenes rolle
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Lede- og kvalitetssikre fagopplæring i bedrift
Instruktørkurs i Ålesund, Molde og Kristiansund
26. desember 2018.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

B EDRIFTEN SOM LÆRESTED

Norsk fagopplæring – et tilbakeblikk • Tradisjoner langt tilbake • Læringloven og lærlingskolen • Lov om fagopplæring • Reform -94 og samfunnskontrakt • Kunnskapsløftet • Fornyet samfunnskontrakt Tittel på presentasjon2

Kunnskapsløftet - helhet og felles mål • Utdanning i skole og bedrift har felles mål – å utdanne framtidas fagarbeidere gjennom ett opplæringsløp • Bedriftenes rolle i fag- og yrkesutdanning er forsterket gjennom Kunnskapsløftet • Grunnleggende ferdigheter og fellesfag gir grunnlag for videre utdanning og læring Tittel på presentasjon3

5 gode grunner til å være lærebedrift 1.En unik mulighet til å forme morgendagens fagarbeidere 2.Bidrar til utvikling og økt verdiskapning 3.Setter fokus på læring og utvikling av alle ansatte 4.Unge bidrar med oppdatert kompetanse, omstillingsevneog blikk for nye løsninger 5.Rekrutteringstiltak nr. 1 Tittel på presentasjon4

Hva kjennetegner en god lærebedrift? • Forankrer opplæringen i strategi og ledelse • Har gode rutiner for mottak av lærlinger • Setter av ressurser til å følge opp lærlinger • Planlegger, tilrettelegger og dokumenterer opplæringen • Sørger for god oppfølging og vurdering underveis, og har prosedyrer for problemløsning • Har et godt arbeids- og læringsmiljø • Tar instruktørrollen på alvor Tittel på presentasjon5

Hva skaper et godt læringsmiljø? • God planlagt mottak av nye lærlinger • Inkludering og integrering i oppgaver og arbeidsmiljø • Kjennskap til roller og funksjoner • Synliggjøring og verdsetting av lærlinger – og instruktører • God planlegging av opplæringen og medvirkning fra lærlingen • Utfordringer som stimulerer lærlingen til å strekke seg • Instruktørrollen – tålmodighet og forståelse Tittel på presentasjon6

KURT • Kartlegging • Utfordring • Råd • Tiltak Tittel på presentasjon7