Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Instruktørkurs i Ålesund, Molde og Kristiansund

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Instruktørkurs i Ålesund, Molde og Kristiansund"— Utskrift av presentasjonen:

1 Instruktørkurs i Ålesund, Molde og Kristiansund 11 - 13.09.2012
Utdanningsavdelinga

2 fylkesutdanningssjef ass.fylkesutdanningssjef (frå 1.11.12)
Utdanningsavdelinga fylkesutdanningssjef Sverre Hollen ass.fylkesutdanningssjef (frå ) Rune Solenes Opstad økonomi (stab) skolebygg administrasjon (stab) Melvin Tornes Ståle Solgård Line Sandøy Hjelle inntak fag og yrkesopplæring X X Jane Aspen Inger Anita Sjømæling Helene Loe Arntsen Geir Løkhaug Instruktørkurs 2012

3 Ruth Farstadvoll Gjerde
Inger Anita Sjømæling SEKSJONSLEIAR John Steinar Skomsø Restaurant og matfag, naturbruk Nina Skovly (frå ) Helse og sosialfag, aktivitør, feiar, reinhaldsfag Ola Ivar Eikebø Kjemiprosess, maritime fag, bygg og anlegg, transportfag Ruth Farstadvoll Gjerde Design og handverk, medier og kommunikasjon Alf Gundersen Teknikk og industriell produksjon Åse Vatne Riksfjord Elektrofag Siv Sandøy Service og samferdsel Lillian Aarønes Dokumentasjon Monica Solheim Venke Sandvik Formidling Hanne Småge Søknader ekstramidler, PPT uttaler og sakshandsaming Liv Signy Gjeitnes Hellen Systemutvikling, lærling og instruktørundersøking Toril Stavik Angvik Kontrakter, tilskot Inger Lise Trønningsdal Vaksenopplæring Instruktørkurs 2012

4 Våre oppgåver Godkjenne lærebedrifter og opplæringskontor
Godkjenne lærekontrakter Følge opp, gi råd til lærebedrifter og opplæringskontor Formidling av læreplass Tilrettelagt opplæring(lærekandidatordninga) Instruktøropplæring Prøvenemnder – skolering Fag-/sveineprøver Utbetale tilskott Sekretæriat for Y-nemnda Sikre kvalitet i opplæring i bedrift Voksenopplæring- ein ressurs for skolane Ny GIV

5 Hva innebærer det å være lærebedrift?
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert person (faglig leder) som er ansvarlig for opplæringen

6 Rollen som lærebedrift
Et samfunnsansvar – bidra til å utdanne kvalifiserte fagarbeidere Et bransjeansvar – bidra til å dekke arbeidslivets behov Et rekrutteringstiltak – bidra til å sikre at lærlingen er godt kvalifisert form å jobbe videre i bedriften Et ledd i omdømmebygging – opplæring skjerper fokus og kan gi grunnlag for forbedringer Et ledd i å styrke bedriften som lærende organisasjon – opplæring stiller krav til systematikk og begrunnelser

7 Lærebedrift i Kunnskapsløftet- hva er nytt?
Tilbudsstrukturen er endret Grunnleggende ferdigheter er integrert i alle fag Læreplanene gir åpning for lokal tilpassning som krever lokalt arbeid med planer Det er utarbeidet prinsipper for opplæringen Krav om internkontroll m/rapportering til fylkeskommunen Separat godkjenning av lærebedrift Ansvar for vurdering underveis er lagt til instruktøren

8 Hva gjør en god lærebedrift?
Er bevisst på hva det innebærer å ha lærling/lærekandidat Forankrer opplæringen i strategi, ledelse og arbeidsmiljø Setter av ressurser til å følge opp lærlinger/lærekandidater Planlegger, tilrettelegger og dokumenterer opplæringen Har rutiner for mottak av lærlinger/lærekandidater Sørger for god oppfølging og vurdering underveis Involverer lærlingene/lærekandidatene i planlegging og vurdering Har et godt arbeids- og læringsmiljø Vurderer kvaliteten på opplæringen og forbedrer

9 Fordeler ved å ha lærlinger
Vi må holde oss faglig oppdatert Vi får muligheten til å forme morgendagens fagarbeidere Vi får rekruttert nye fagfolk Vi blir kjent med ungdomskulturen Ungdom har en annen kompetanse enn oss spesielt innenfor IKT De kjenner unge kunders behov og måter å kommunisere på De viser ofte stor omstillingsevne og er åpne for kulturforskjeller

10 Instruktørens ansvar Sikre opplæring i henhold til læreplanverk og interne planer Sikre varierte arbeidsoppgaver, utfordringer og ansvar for lærlingen/lærekandidaten Veilede og støtte Motivere til medvirkning, innsats og læring Gi jevnlige og systematiske tilbakemeldinger Gjennomføre halvårlige samtaler Gjennomføre halvårsvurdering uten karakter Melde avvik til faglig leder Legge til rette for sikkerhet, trivsel og læringsmiljø

11 Hvem bør bedriften velge til å være instruktør for lærlinger ?
Den viktigste kompetansen til instruktørene er: Er interessert i ungdom Er engasjert i faget sitt, at de har yrkesstolthet Kan sette ord på fagkunnskapen

12 Motiverer og oppmuntrer
Gir ros og ris Prioriterer tid til lærlingen Slipper lærlingen til i arbeidet

13 Hva er god instruksjon og veiledning?
Instruksjon: demonstrere og forklare arbeidsutførelse for lærlinger (gå foran og vis vei) Veiledning: å hjelpe lærlingen å ta ansvar og sette ord på fagkunnskap (gå ved siden av og i størst mulig grad la ham finne veien selv) God veiledning og instruksjon læres av erfaring, praktisk trening og tilbakemelding

14 Veiledning er en målrettet samtale der en gjennom utfordring og støtte bidrar til kvalifisert handling og refleksjon som øker målforståelse, selvinnsikt og faglig kompetanse

15 Ulike veilederroller Prosesshjelper (målforståelse, selvtillit, problemløsning, ansvarsfølelse, planer) Katalysator (målsettinger m/frister, oppfølging, motforestillinger, alternativer) Problemløser (kartlegge, megle, bidra til avtale, følge opp og vurdere) Ressursformidler (analysere behov, kartlegge ressurser, peke på muligheter og begrensninger)

16 KURT (strategi for målrettet instruksjon og veiledning)
Kartlegging (forutsetninger, forståelse, erfaringer, utfordringer) Utfordring (begrunnelser, alternativer, resonnementer, sammenhenger) Råd (innspill, eksempler, forslag, instruksjon) Tiltak (la lærlingen ha initiativet, grunnlag for faglig selvtillit og mestring)

17 Arbeidsfellesskapet – et felles ansvar
Et positivt arbeids- og læringsmiljø Lærlinger/lærekandidater er akseptert og blir møtt med positive holdninger Gode forbilder for kommende fagfolk Hjelp og støtte dersom lærlingene/lærekandidaten ber om det Representanter for arbeidstakerne skal sammen med faglig leder se til at lærebedriften følger lover og forskrifter for opplæringen

18 Samarbeidspartnere utenfor bedriften
Opplæringskontor/opplæringsring Bransjeorganisasjoner Faglig råd Fylkeskommunen v/yrkesopplæringsnemnda Elev- og lærlingombud Prøvenemnder Videregående skoler


Laste ned ppt "Instruktørkurs i Ålesund, Molde og Kristiansund"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google