LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Utforskende arbeidsmåter i naturfag
Kunnskapsløftet og Naturfag
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Dagsaktuell undervisning
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Teknologi og forskningslære
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Arbeidsmåter i naturfag
Fagartikkel – øvelse i fagskriving
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Vurdering og eksamen 10. trinn Oslo kommune 17. september 2007
Strategier og kompetanse
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Elevforsk – hva, hvorfor, hvordan
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Grunnleggende ferdigheter - ikke bare et ansvar for norsklæreren
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Formål med naturfaget 1 Naturfaget har vokst fram som en følge av menneskenes nysgjerrighet og behov for å finne svar på spørsmål om sin egen eksistens,
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Systematisk Observasjon av Lesing.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Hva er realfag? B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 ”Mellom der vet vi liksom ikke helt”: Hva ser vi i dataene fra ”wiki-prosjektet” :

Mål for prosjektet Elevene skal arbeide med tverrfaglige problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling i felles prosjekt mellom naturfag, samfunnsfag og norsk Lærere og elever skal få kompetanse i å bruk wiki i dette arbeidet Unngå passiv bruk av klipp-og-lim Kunnskapsomforming; ikke ren reproduksjon LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 Upper secondary school, first year compulsory science course Teachers from natural science, social science, Norwegian language Wiki: tool for sharing, saving and retrieving, and collaborating on multimodal texts Multiple roles: tool for text development, text presentation and dissemination First cycle 2007-2008, second cycle 2008-2009 with expanded groups of teachers (natural science teacher still part of project)

Sider ved naturvitenskap i beslutningstaking (Socio-scientific issues) Kunnskapen er usikker Skillet mellom forskningsfront og etablert kunnskap blir utydelig Metode og forskningsprosess blir omdiskutert Enkeltresultater og enkeltforskere vs. samlet bilde Vitenskap og teknologi både reduserer og skaper risiko Og vurdering av risiko trekker inn verdier Naturvitenskapen blir selv forstått som aktør og ikke objektiv premissleverandør Problemområdet er komplekst og uoversiktlig Blandet med politiske vurderinger Etiske vurderinger Spenner over flere fagfelt Spørsmål om sannhet  spørsmål om tillit LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 Diskuter dette for svineinfluensa. Usikker: Hvor farlig er viruset? Er vaksinen trygg? 3.

Naturfag for SSI – hvordan ser det ut? Elevene trenger faglig kunnskap Elevene trenger å arbeide med komplekse problemstillinger uten ferdig svar Usikkerhet Risiko Etiske vurderinger De trenger å snakke naturfag – debattere og argumentere for standpunkt og påstander De trenger å bli kjent med naturvitenskapens egenart Metoder, måleusikkerhet, tolkning av data De trenger å beherske fagets representasjonsformer, som faglige verktøy og i kommunikasjon De må være disponert for og kunne utvikle egen kunnskap gjennom hele livet Institutt for matematiske realfag og teknologi Forskerspiren + grf = utforskende arbeidsmåter

Syklus 1 2007-2008 LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009

Samtale – første syklus - Jeg tror ikke at trolleybusser er så sunt allikevel jeg - Hvorfor ikke? - Fordi det lager forurensning som følge av kjøreledningene, og så må det være kjempedyrt da, siden det blir styrt av elektrisitet. - Ja men det er ikke noe i veien ... hvor dyrt det er, det er ikke det som er ... de skal finne ut hva som kan forurense mindre, de må jo forurense mindre enn vanlig bensinbusser - Nei men de har ikke gasser likssom, men de ledningene forurenser - Jeg tror ikke de forurenser like mye. LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 The discussion ends without coming to a useful end to the group. Why does this happen? Possibly it is not sufficiently clear to the group what they need to clarify in the overall design, what the goals are for the activity. ” disagreement and individual decision making”: disputational talk. Så: del ut ark med samtale fra syklus 2. Mer explorerende. Flere slike eksempler i runde 2! Sitt i gruppa, og diskuter: hva kjennetegner denne samtalen? Økt kompleksitet, mer fokus.

Fra gruppas produkt ”Jakt er for moro skyld” Denne påstanden har vært mye omdiskutert i løpet av denne prosjekt perioden. I begynnelsen var vi i mot jakt generelt, og synes at denne påstanden var til dels sann. Men etter hvert som vi fikk høre grunner til hvorfor jegere jakter, fikk et litt annet syn på denne påstanden. En god grunn vi ikke hadde tenkt over var det at man får oppleve naturen, og dyrelivet i skogen, som vi skrev om tidligere. Noe som gjør at jakt er viktig er at bestanden må reguleres. Uten jakten hadde det vært for mange dyr, og da hadde det ikke vært nok mat eller plass til alle. Derfor kan vi konkludere med at jakt på en måte er for moro skyld og at det er en hobby, men det er også nødvendig for bestanden, og for hvordan flest mulig dyr skal overleve. LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 De argumenterer omkring en påstand- De forholder seg til nyanser, De har vært villig til å skrifte syn etter dialog. De trekker inn fakta. De har gått fra å tenke det enkelte dyret til bestand.

Fra gruppas produkt ”Jakt er for moro skyld” Denne påstanden har vært mye omdiskutert i løpet av denne prosjekt perioden. I begynnelsen var vi i mot jakt generelt, og synes at denne påstanden var til dels sann. Men etter hvert som vi fikk høre grunner til hvorfor jegere jakter, fikk et litt annet syn på denne påstanden. En god grunn vi ikke hadde tenkt over var det at man får oppleve naturen, og dyrelivet i skogen, som vi skrev om tidligere. Noe som gjør at jakt er viktig er at bestanden må reguleres. Uten jakten hadde det vært for mange dyr, og da hadde det ikke vært nok mat eller plass til alle. Derfor kan vi konkludere med at jakt på en måte er for moro skyld og at det er en hobby, men det er også nødvendig for bestanden, og for hvordan flest mulig dyr skal overleve. LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 De argumenterer omkring en påstand- De forholder seg til nyanser, De har vært villig til å skrifte syn etter dialog. De trekker inn fakta. De har gått fra å tenke det enkelte dyret til bestand.

Fra gruppas produkt ”Jakt er for moro skyld” Denne påstanden har vært mye omdiskutert i løpet av denne prosjekt perioden. I begynnelsen var vi i mot jakt generelt, og synes at denne påstanden var til dels sann. Men etter hvert som vi fikk høre grunner til hvorfor jegere jakter, fikk et litt annet syn på denne påstanden. En god grunn vi ikke hadde tenkt over var det at man får oppleve naturen, og dyrelivet i skogen, som vi skrev om tidligere. Noe som gjør at jakt er viktig er at bestanden må reguleres. Uten jakten hadde det vært for mange dyr, og da hadde det ikke vært nok mat eller plass til alle. Derfor kan vi konkludere med at jakt på en måte er for moro skyld og at det er en hobby, men det er også nødvendig for bestanden, og for hvordan flest mulig dyr skal overleve. LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 De argumenterer omkring en påstand- De forholder seg til nyanser, De har vært villig til å skrifte syn etter dialog. De trekker inn fakta. De har gått fra å tenke det enkelte dyret til bestand.

Fra gruppas produkt ”Jakt er for moro skyld” Denne påstanden har vært mye omdiskutert i løpet av denne prosjekt perioden. I begynnelsen var vi i mot jakt generelt, og synes at denne påstanden var til dels sann. Men etter hvert som vi fikk høre grunner til hvorfor jegere jakter, fikk et litt annet syn på denne påstanden. En god grunn vi ikke hadde tenkt over var det at man får oppleve naturen, og dyrelivet i skogen, som vi skrev om tidligere. Noe som gjør at jakt er viktig er at bestanden må reguleres. Uten jakten hadde det vært for mange dyr, og da hadde det ikke vært nok mat eller plass til alle. Derfor kan vi konkludere med at jakt på en måte er for moro skyld og at det er en hobby, men det er også nødvendig for bestanden, og for hvordan flest mulig dyr skal overleve. LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 De argumenterer omkring en påstand- De forholder seg til nyanser, De har vært villig til å skrifte syn etter dialog. De trekker inn fakta. De har gått fra å tenke det enkelte dyret til bestand.

Fra gruppas produkt ”Jakt er for moro skyld” Denne påstanden har vært mye omdiskutert i løpet av denne prosjekt perioden. I begynnelsen var vi i mot jakt generelt, og synes at denne påstanden var til dels sann. Men etter hvert som vi fikk høre grunner til hvorfor jegere jakter, fikk et litt annet syn på denne påstanden. En god grunn vi ikke hadde tenkt over var det at man får oppleve naturen, og dyrelivet i skogen, som vi skrev om tidligere. Noe som gjør at jakt er viktig er at bestanden må reguleres. Uten jakten hadde det vært for mange dyr, og da hadde det ikke vært nok mat eller plass til alle. Derfor kan vi konkludere med at jakt på en måte er for moro skyld og at det er en hobby, men det er også nødvendig for bestanden, og for hvordan flest mulig dyr skal overleve. LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 De argumenterer omkring en påstand- De forholder seg til nyanser, De har vært villig til å skrifte syn etter dialog. De trekker inn fakta. De har gått fra å tenke det enkelte dyret til bestand.

Usikker kunnskap J2: Okey. Er det noe som forblir ubesvart? J2: Asså, kommunen var jo litt sånn J1: Jaa. J3: Det som forblir ubesvart er jo at vi vet ikke helt hundre prosent sikkert hva som vil skje med sånn J2: Hva som vil skje med J3: dyrene J2: Ja, det mangfoldet eller J3: Om noen vil dø ut på en måte. J2: Ja. J3: Men vi vet at det ikke vil ha stor betydning. J3: Men vi vet ikke om det vil ha noe betydning eller J2: Eller littegrann eller mye eller J3: hvor stor, men vi vet at det vil ha litt betydning. Ikke så veldig stor men vi æ’kke helt sikker. J2: Mellom der vet vi liksom ikke helt. LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 De bruker vurderingskriterier med kjennetegn på måloppnåelse.

Usikker kunnskap J2: Okey. Er det noe som forblir ubesvart? J2: Asså, kommunen var jo litt sånn J1: Jaa. J3: Det som forblir ubesvart er jo at vi vet ikke helt hundre prosent sikkert hva som vil skje med sånn J2: Hva som vil skje med J3: dyrene J2: Ja, det mangfoldet eller J3: Om noen vil dø ut på en måte. J2: Ja. J3: Men vi vet at det ikke vil ha stor betydning. J3: Men vi vet ikke om det vil ha noe betydning eller J2: Eller littegrann eller mye eller J3: hvor stor, men vi vet at det vil ha litt betydning. Ikke så veldig stor men vi æ’kke helt sikker. J2: Mellom der vet vi liksom ikke helt. LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 De bruker vurderingskriterier med kjennetegn på måloppnåelse. De er skoleflinke i den forstand at malene ikke oppleves som fremmede.

Kunnskap kan forbedres J2: Ehmmm.. har vi kommet over noen spørsmål som vi kan undersøke siden? J1: Eehm.. J3: Det er mer sånn at vi kan gå tilbake og se om en god stund, lissom, atte. J2: Om noen år liksom. J1: Ja. J2: Fram i tid, når utbyggingen er ferdig kan man se videre på dyrelivet og se hva som har skjedd. J3: Ja. J1: Når utbyggingen er ferdig, da? Når hele utbyggingen av kruttverket er ferdig. J3: Ja. Og når beboerne bosetter seg og det er lissom gått litt og de har vært LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009

Kompetanser for sosiovitenskapelige spørsmål i dette prosjektet Elevene arbeider med komplekse problemstillinger uten entydig svar Kunnskap finnes ikke, eller er mangelfull Etisk dimensjon Konkrete anvendelser av generelle prinsipper Politiske interesser Usikkerhet og risiko Elevene bruker rammer for snakk – debatt, spekulasjon, argumentasjon, spørsmål ”Forskermøter” (muntlig) …og skriftlig tekst Vurderingskriterier med kjennetegn på måloppnåelse Wikien: http://miljoprosjekt-nittedal.umb-sll.wikispaces.net/ LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 http://miljoprosjekt-1sta.umb-sll.wikispaces.net/ Vise: home – her – kjennetegn på måloppnåelse Vise 1STA rovdyr: redigeringshistorikk, diskusjonsforum,… Vise komplekse problemer. Samarbeidsdimensjonen mellom grupper ikke med i runde 2!

Naturfag for SSI – hvordan ser det ut? Elevene trenger faglig kunnskap Elevene trenger å arbeide med komplekse problemstillinger uten ferdig svar Usikkerhet Risiko Etiske vurderinger De trenger å snakke naturfag – debattere og argumentere for standpunkt og påstander De trenger å bli kjent med naturvitenskapens egenart Metoder, måleusikkerhet, tolkning av data De trenger å beherske fagets representasjonsformer, som faglige verktøy og i kommunikasjon De må være disponert for og kunne utvikle egen kunnskap gjennom hele livet Institutt for matematiske realfag og teknologi Forskerspiren + grf = utforskende arbeidsmåter

Forskerspiren+grunnleggende ferdigheter Naturvitenskapen framstår på to måter i naturfagundervisningen: Som et produkt som viser den kunnskapen vi har i dag og som en prosess som dreier seg om naturvitenskapelige metoder for å bygge kunnskap. Prosessene omfatter hypotesedanning, eksperimentering, systematiske observasjoner, åpenhet, diskusjoner, kritisk vurdering, argumentasjon, begrunnelser for konklusjoner og formidling. Forskerspiren skal ivareta disse dimensjonene i opplæringen. Grunnleggende ferdigheter Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i naturfag innebærer å beskrive egne opplevelser og observasjoner fra naturen, fra eksperiment, fra ekskursjoner og fra teknologiske utviklingsprosesser. Å formulere spørsmål og hypoteser og å bruke naturfaglige begreper og uttrykksformer, inngår i dette. Å argumentere for egne vurderinger og gi konstruktive tilbakemeldinger er viktig i naturfag. LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009

Grunnleggende ferdigheter forts LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 Å kunne lese i naturfag dreier seg om å trekke ut, tolke og reflektere over den informasjonen som finnes i naturfaglige tekster, brosjyrer, aviser, bøker og på internett. Lesing i naturfag forutsetter også lesing av bruksanvisninger, oppskrifter, tabeller, ulike diagrammer og symboler og krevende fagspesifikke tekster. Å kunne regne i naturfag er å bruke tall og beregninger for å registrere og utarbeide resultater fra egne målinger og å lage tabeller og diagrammer med naturfaglig innhold. Å regne innebærer også å bruke og tolke formler og modeller av virkeligheten, og å bearbeide og tolke ulike typer data. Å kunne bruke digitale verktøy til spill, animasjoner og simuleringer kan bidra til å levendegjøre og utdype naturfaglig stoff. Å bruke digitale verktøy til utforskning, måling, registrering, dokumentasjon og publisering ved forsøk og feltarbeid, er relevant i faget. Kritisk vurdering av nettbasert naturfaglig informasjon styrker arbeidet med faget. Digitale verktøy gir mulighet for å simulere forsøk.

Grunnleggende ferdigheter + LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg 26.11.2009 Forskerspiren = Utforskende arbeidsmåter