Fra prøving og feiling til

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Hurum PPTs erfaringer med LP
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Pedagogisk analyse.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Pedagogisk psykologisk tjeneste
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Presentasjon av LP-modellen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Pedagogisk analyse FoU relasjonsbasert klasseledelse
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Fagdag 2. januar Andre Medarbeidere
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Avdeling for sosionomutdanning
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Cafédialog – elevmedvirkning
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Skolevandring.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
ANALYSEMODELLEN Presentasjon av Analysemodellen Arbeid i refleksjonsgrupper Rauma og Vestnes Tirsdag 02. April 2013 Erik Nordgreen Læringsmiljøsenteret,
Nettverk for gruppeleiarar Rauma januar 2014 Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed untill it’s faced. James Baldwin.
1 ANALYSEMODELLEN OG GRUPPEPROSESSER Arbeid med Analysemodellen Gruppeprosesser Rauma og Vestnes Torsdag 13. Mars 2014 Erik Nordgreen og Hanne Jahnsen.
ANALYSEMODELLEN Presentasjon av Analysemodellen Arbeid i refleksjonsgrupper Rauma og Vestnes Tirsdag 02. April 2013 Erik Nordgreen Læringsmiljøsenteret,
Skolebasert kompetanseutvikling
De viktigste resultatene
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Skolebasert kompetanseutvikling
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Fra prøving og feiling til Analysemodellen Fra prøving og feiling til virksomme tiltak Om Lillegården Om foreleserne Tidsskjema for dagen Form på forelesning, spørsmål/ summinger TEMAET EGNER SEG LITE FOR EN TABLOID FRAMSTILLING Materiell HEFTENE KOMMER NÅR VIS RAPPORTEN

Oppgave Noter ned noe ved din egen praksis som du ønsker å bli bedre på

Analysemodellen En modell for pedagogisk analyse og tiltaksutvikling utviklet med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap Lærerne samarbeider om å bruke denne analysemodellen på egne utfordringer i skolehverdagen Lærerne skal selv velge strategier og tiltak og gjennomføre dette i praksis DOK2analysemodellen

Formulering av utfordringer, tema eller problem Analysedel Formulering av utfordringer, tema eller problem Målformulering Innhenting av informasjon Analyse og refleksjon Strategi og tiltaksdel Utvikling av strategier og tiltak Gjennomføring av valgte strategier Evaluering Revidering DOK2analysemodellen

Formulering av problemstilling Hva kan kalles en utfordring, et tema eller et problem? Fokus på lærer, elev-, klasse- eller skolenivå? Avgrensning av utfordring Hva vet vi om saken, og hvordan forstår vi det? DOK2analysemodellen

Arbeidet i lærergruppene Den største utfordringen: Felles virkelighetsforståelse! Dialogen som verktøy Ikke bare for å oppnå enighet, men for å skape erkjennelser om egen praksis Aha-opplevelser DOK2analysemodellen

PROBLEMFORMULERING Hvor er vi? En beskrivende setning Bruk verb istedenfor adjektiv Avgrenset utfordring Målbart – baseline Opplevd utfordring Problem en ikke vet svaret på

Velg en av utfordringene dere noterte og lag en problemformulering Oppgave Velg en av utfordringene dere noterte og lag en problemformulering DOK2analysemodellen

Målformulering Hvor skal vi? Mål skal angi retning for arbeidet Mål bør være målbare DOK2analysemodellen

MÅLFORMULERING EN beskrivende setning Bruk verb istedenfor adjektiv Bruk positive målformuleringer Realistisk målsetting – ”Hva er godt nok” Målbart Trenger ikke være et direkte speilbilde av problemformulering

Lag en målformulering basert på problemformuleringen dere valgte Oppgave Lag en målformulering basert på problemformuleringen dere valgte DOK2analysemodellen

Systemteoretisk forankring Systemteori vektlegger: Det enkelte individs handlinger må forstås i interaksjon med det systemet handlingene viser seg innenfor. Som aktører i ulike sosiale systemer vil vi ha ulike intensjoner med våre handlinger.

Ulike perspektiver på elevenes handlinger og læring i skolen Kontekst Læringsmiljø Undervisning Relasjoner System Eleven i samspill med de ulike sosiale systemene. Omfatter alle de tre perspektivene. Individ Elevens individuelle forutsetninger, hjemmeforhold, særlige skader og vansker Aktør Elevens virkelighetsoppfatning, selvoppfatning og mestringsstrategier

Informasjonsinnhenting Hva vet vi og hva må vi vite mer om? Det er alltid noe vi ikke vet Legg vekt på positive forhold og mestring - Informasjonsinnhenting ut fra ulike teoretiske perspektiver Hva, hvem, når, hvor ofte, hvor og hvordan? DOK2analysemodellen

Metoder for informasjonsinnhenting Samtale i lærerteam Elevsamtale/Klassemøter Foreldresamtale/Foreldremøter Observasjon Video i klasserommet Spørreskjema Faglitteratur DOK2analysemodellen

Analyse og refleksjon - Hva vet vi nå? Ulike perspektiver Hva bidrar til at problemet opprettholdes? Analysesirkel - Trenger vi mer informasjon? DOK2analysemodellen

Sammenhengssirkel Noen lærere er lite aktive når veileder fra PPT deltar på møtet De opplever ikke arbeidet som nyttig Her ikke fått hjelp fra PPT før Utydelig gruppeledelse Andre gjøremål prioriteres Veileder er usikker i sin rolle Veileder har lite kjennskap til modellen. Vil ikke at noen skal få innsyn i deres arbeid Gruppeleder er usikker på sitt mandat Mye diskusjon og lite analysearbeid på møtene Gruppemedlemmene er ikke trygge på hverandre Veileders rolle er ikke avklart DOK2analysemodellen

Lag en sammenhengssirkel basert på problemformuleringen Oppgave Lag en sammenhengssirkel basert på problemformuleringen DOK2analysemodellen

Hva bidrar til lærende møteformer? Felles språk og begrepsforståelse Alle møtedeltagerne er forberedt på den aktuelle utfordringen Alle deltar med sine innspill, tanker og refleksjoner Vurdere det positive før det negative Unngå kritikk og motforestillinger i den innledende fasen DOK2analysemodellen

Utvikling av strategier og tiltak Positivt fokus: hva kan vi få til? Hva kan vi endre i omgivelsene, og hvordan? Veisøker velger tiltak og kan begrunne disse valgene Å velge strategier og tiltak skal være en kunnskapsbasert prosess Realisering av flere tiltak samtidig Hvem må informeres og involveres i forbindelse med tiltakene? Planlegge evaluering: hvem, når og hvordan? DOK2analysemodellen

Oppgave Ta utgangspunkt i de opprettholdende faktorene og diskuter mulige tiltak DOK2analysemodellen

Gjennomføring av tiltak og strategier Fra ord til handling er krevende! Sosiale systemer viser ofte motstand mot endring Lojal oppfølging av det som ble bestemt Alle involverte må dra i samme retning Systematisk gjennomføring Dokumentere både gjennomføring og effekt DOK2analysemodellen

Evaluering Har alle tiltakene blitt gjennomført? Er de gjennomført kontinuerlig og systematisk? Hvilke faktorer har evt. hindret gjennomføring? Har utfordringer/problemer blitt redusert? I hvilken grad er målene blitt oppfylt? Er strategiene og tiltakene hensiktsmessige i forhold til påvirkningsfaktorene? DOK2analysemodellen

Konklusjoner i evalueringen avgjør hvilke faser som må revideres Revidering Konklusjoner i evalueringen avgjør hvilke faser som må revideres Er ny analyse nødvendig? Er det noen kjente faktorer som har hindret gjennomføring av tiltak? DOK2analysemodellen