Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Hurum PPTs erfaringer med LP
22 tips for den faglitterære forfatteren
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
“Think it over...” Klikk på musen og se sidene. I dag har vi høyere bygninger og bredere veier, men kortere lunte og skylapper.
Ord til ettertanke (Klikk for å gå videre).
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Lørenskog Idrettsforening
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Teambygging og fasilitering
Mangfold og fellesskap
Om å skrive om litterære tekster
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Mestring og forebygging av depresjon
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
«Lese og løse oppgaver»
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Motivasjon Din motivasjon
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Fest og følelser Om seksualitet.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
KLASSELEDELSE.
Sosialkonstruktivisme
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Fremtidens spesialsykepleiere
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Utskrift av presentasjonen:

Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1

Tverrfaglighet • Real World Problems trenger tverrfaglighet for å kunne løses • Den institusjonelle mentaliteten som finnes i f.eks. akademia gjør tverrfaglighet vanskelig

Disipliner blir til institusjoner • Fagdisipliner er forankret i institusjoner • Institusjoner har – Budsjetter – Hierarkier – Rekrutteringsprosedyrer – Diplomer og utmerkelser – Kriterier for faglighet – Kriterier for hva som gir anerkjennelse

Disiplinert tenkning • Fagdisipliner – Avgrenser studieobjektet – Bestemmer hva som er de viktigiste årsak- virkning-relasjonene – Lager et eget faglig ”språk” • Disiplinert tenkning ignorerer mange mulige forklaringer på en problemstilling • ”Trangsynt”

Motstand mot tverrfaglighet • Mange tenker at man må velge mellom faglig dybde og faglig bredde • Tverrfaglighet = overfladisk

Sosial tilhørighet • Institusjoner gir en rituell bekreftelse på identitet og samhold. • ”Jeg er ikke bare utdannet sosiolog, jeg er sosiolog” • Å krysse disipliner vil derfor si å – Utfordre egen identitet – Utfordre verdier og normer i faget

Hva disiplinene tilbyr • ”Briller” å se igjennom • Disse brillene fungerer også som skylapper • Står en overfor et Real World Problem må man begnytte flere briller på en gang

Eksempel • En byplanlegger som skal forvalte naturresursene i en bydel vil ha nytte av å spørre – En jurist – En økonom – En sosionom – En arkitekt • Disse kan ha svært forskjellige syn på saken • Byplanleggeren er interessert i alle aspekter

Problem • Er det riktig å forvente at en byplanlegger skal kunne integrere kunnskapen fra spesialiserte disipliner? • Hvis ikke akademikerne klarer å snakke sammen, hvordan skal da verden utenfor klare å dra nytte av å snakke med dem?

Tverrfaglighet • Anvende flere eksisterende aspektsyn • Utvikle nye aspektsyn basert på – Syntese av eksisterende – Originale ideer – Lokal og praksisforankret kunskap