Forskning og forskningsbasert utdanning i 3-årig ingeniørutdanning – muligheter og utfordringer John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Nettverksamling i matematikk
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
TALENTUTVIKLING. DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Grunnleggende matematikk
Utfordringer for norsk teknologisk utdanning (Trender i tiden / Kan teknololgene komme tilbake i posisjon?) (sett med en elektroingeniørs øyne) John Håkon.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
1 Forskningsbasert undervisning i teknisk- naturvitenskapelige fag – muligheter og utfordringer John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved.
Karl Olav Nummedal Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
Fra ord til liv Februar 2010.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Åpne en luke hver dag og få en gave
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
LUB og nasjonale planer
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Forkurs, TRES og Y-veien
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Litt historie om Y-veien
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri "Vårt grønne gull” Fremtidens kompetanse og rekrutteringsbehov Bernt Kristian Berntsen Norske Skog.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Utskrift av presentasjonen:

Forskning og forskningsbasert utdanning i 3-årig ingeniørutdanning – muligheter og utfordringer John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved institutt for data og elektroteknikk)

2 Utgangspunktet •Forskningsbasert undervisning er lovpålagt. Lovens bokstav: –”tilby høyere utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap” •“basert på det fremste innen forskning”, hva betyr dette? Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

3 ”…. utdanning som er basert på det fremste innen forskning”: Tolkninger •”Jeg har forsket en gang (i fortid) innen ett eller annet fag, på uspesifisert nivå, og er derfor i stand til å formidle nytt fra forskningsfronten til mine studenter innen et vidt faglig spekter.” •”Min egen forskning (som bedrives kontinuerlig (og på høyt internasjonalt nivå)) gjennomsyrer og beriker alle aspekter knyttet til min undervisning på bachelor, master og Phd-nivå.” •”Min egen forskning (som alltid på høyt internasjonalt nivå!) danner fundamentet for min hovedmisjon og hovedinteresse: Doktorgradsutdanningen.” Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

4 Utviklingstrekk innen teknisk- naturvitenskapelige fag •Forskningsfronten er langt fremskreden, avstanden mellom kunnskapsbasen for begynnende bachelor-studenter og forskningsfronten er stor. •Dette kunnskapsgapet er økende. •Hva kreves for studenters inngrep med forskningsfronten? –Stor kunnskapsbase –Høyt faglig modenhetsnivå •Etableres gjennom års hardt arbeid og øvelse –Høy grad av matematisk abstraksjonsevne Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

Er dette et rimelig utgangspunkt for 3- årig bachelorutdaning i ingeniørfag? •Sannsynligvis ikke! •Internasjonale observasjoner: –USA (Stanford): Forskning ikke eksplisitt nevnt i målformulering for (4-årig) bachelorgrad, men det heter i studiebeskrivelsen: ” …… encourage qualified students to undertake a more intensive study of …… engineering than is required for the normal majors through a substantial, independent research project.” –Tyskland: •Fachhochschule: „Wem Praxisnähe wichtig ist, der kann von den bisherigen Lehrplänen der FHs profitieren. Hier liegt der Schwerpunkt seit jeher bei der Anwendung wissenschaftlicher Ergebnisse, nicht bei der Forschung“ •Universitet (Uttalelser fra VDI-president i februar 2010): –„Wer eine starke Neigung zur Forschung hat, kann dann den Master dranhängen.“ –"Was ich sehr kritisch sehe, sind sehr spezialisierte Bachelor- Studiengänge" Ingeniøren 2020, Bergen april

Tilnærming: Nøkternhet og balanse (glem flosklene!) •Er forskningsbasering i bachelorutdanningen i ingeniørfag vanskeligere i dag enn før? –Svar: JA! •Vanskelig å få til i praksis? –Svar: JA! •Men er det mulig? –Svar: JA! (men ikke alltid) •Hva med forskningsbasert fagutvikling? –Kommentar: I stor utstrekning forsømt! Ingeniøren 2020, Bergen april

7 Eksempel: Telefoner og utviklingen fra Elektrisk Bureau’s telefon anno 1967 Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

8 Bak dekselet Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

9 Detaljbilde Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

10 En elektronisk krets, elektroingeniørens abstraksjon av EB’s telefon anno 1967 Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

11 Observasjoner knyttet til EB’s 1967 telefon •Dette var verdens mest moderne telefon ved introduksjonen i 1967 –Første ”fullt ut transistoriserte” telefon med hele to transistorer! •Hver enkelt elektroingeniør, men datidens to- årige studium på 1970-tallet, var i besittelse av teorigrunnlaget for en god og rimelig komplett forståelse av denne høyteknologiske telefon. Kontakt med teknologifronten kunne etableres tidlig! Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

12 Ny teknologi Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

13 Inne i mobiltelefonene anno 2007/2008 (Blokk diagram) Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

14 Observasjoner knyttet til moderne mobiltelefoner •Hvor mange transistorer? –ca. 2 milliarder (+-) •Om de, la oss si 100 studentene, som fyller auditoriet i grunnkurs i elektronikk som tilbys i 3. semester i dagens elektro-ingeniørutdanning –tar en bachelorgrad –tar en mastergrad, og til slutt –tar en doktorgrad vil de som kollektiv kunne ha en god forståelse av sentrale sider ved dagens mobiltelefon Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

15 Det er genuint en utfordring å la forskningen prege 3-årig bachelorutdanning i ingeniørfag •Å late som noe annet er politisk opportunisme. •Hva gjør vi, og hva bør vi gjøre? –Vi formidler, etter beste evne, nytt fra forskningsfronten også i elementære fag. Dette kan tjene som eksempler/motivasjon/perspektiv. Vi formidler ikke forståelse for hva forskningsutfordringene dypere sett involverer. –Vi bruker bacheloroppgavene som en mulighet til å introdusere enkelte studenter til forskningsarbeid. Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

16 Eksempel fra virkeligheten: Henvendelse til kolleger om forskningsbasert undervisning Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

17 Respons Fra forelesers notater Fra forelesers forskning Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

Eksempel: Forskning via bacheloroppgaven (1) Ingeniøren 2020, Bergen april

Eksempel: Forskning via bacheloroppgaven (2) Ingeniøren 2020, Bergen april

Eksempel: Forskning via bacheloroppgaven (3) Ingeniøren 2020, Bergen april

21 Et forsømt område: Forskningsbasert fagutvikling Bibel anno 1975 En av et stort antall små-bibler anno 2003 Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

22 Fremstiling av grunnleggende sanneheter da og nå Ingeniøren 2020, Bergen april 2010

23 Oppsummering •Forskningsbasering av 3-årig bachelorutdanning i ingeniørfag er lovpålagt og ønskverdig. •Ingeniørstudentene skal (i varierende grad) eksponeres for forskning. •Men, forskning, i ordets rette betydning, spiller ingen sentral rolle i 3-årig bachelorutdanning. •Kan vi få det til? •Definitivt! (med utgangspunkt i et litt avdempet og realistisk forventningsnivå) Ingeniøren 2020, Bergen april 2010