VIRKEMIDLER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Den vesle gutten og julenissetoget
I.
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Litterære virkemidler
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Hvordan intervjue en forsker?
Å skrive en god innledning
Spøken som gir deg lykke!
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
EPISK DIKTNING inkl novelle
En måte å lese Bibelen på
Med sekken full av penger!
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Velkommen til gudstjeneste
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
En dag bestemte en kvinne seg for å sjekke om hennes 3 svigersønner virkelig likte henne, eller om de bare lot som det for å gjøre henne til lags.
Roman- og novelleanalyse
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 2: Episk diktning
Essay er en skriftlig sjanger.
Din nærhet til det du ser
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Dikt.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Fortellinger som metode.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 13 I begravelse.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller.
Å skrive noveller.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

VIRKEMIDLER

IN MEDIAS RES Hva er "in media res"? Istedenfor å starte med begynnelsen, starter historien midt inne i handlingen. Vi kan si at ”in media res” er det samme som en ”pangstart”, hvor leseren kastes rett inn i handlingen med en gang. Personen(e), tid og sted introduseres etterhvert, og ofte ved tilbakeblikk via tankene eller dialogen til personen(e) som er med. En slik innledning er mye brukt fordi den skaper interesse og nysgjerrighet hos leseren. Eksempel: "Proffesor Amadeus Wilkins reiste seg med et stønn fra bakken og tørket svetten som rant ned i øynene. Gleden over å se det fossilerte skjelletet komme langsomt til syne, fikk han nesten til å glemme smertene i ryggen. Hodet av Tyrannosaurus Rex var snart fri fra steienen som hadde holdt det fanget i millioner av år". Fra Phillip Newth: Den mystiske Mary-Pepper saken. I Kontekst 8-10 Tekster 2 2006

PERSONSKILDRINGER Hvorfor bruke personskildringer i novellen? Bruk av dette skaper liv i fortellingen. Personene i novellen beskrives og blir tydelige for leseren, slik at handlingen ikke blir kjedelig. Personskildringer lar leseren bli kjent med personene i historien. Eksempel: Hun hadde mørke, triste øyne som nesten ble borte under den ravnsvarte panneluggen. Klærne hang som filler på den utmagrede kroppen. Hun smilte tappert og rakte frem hånden mot vilt fremmede mennesker, mennesker som ikke ofret henne et blikk engang.

NATUR OG MILJØSKILDRINGER Hva er natur- og miljøskildringer ? På samme måte som personsildringer, brukes skildringer av miljøet og naturen for å skape liv i historien. Slik kan leseren danne seg et bilde inne i hodet sitt. Eksempel: Hun stod lenge og så utover det snødekte jordet. Grantrærne stod som store marshmallows og så på henne. Det snødde tettere og tettere, og sporene hun hadde etterlatt seg, var nesten borte. Langt der borte skimtet hun huset. Et lite rødt hus med stearinlys i vinduene, og lukten av nybakt brød i veggene.

FRAMPEK Hva er frampek? Frampek er et hint om noe som kommer til å skje videre. Forfatteren bruker dette virkemiddelet for å skape spenning og forventning. Du som leser vil da lure på om det du tror skal skje, vil komme til å skje, og når det eventuelt skjer. Eksempel: " Det er en lykkelig morgen til en ond dag, for denne dagen vil et barn drepes i den tredje landsbyen av en lykkelig mann." Utdraget er hentet fra Samtiden nr. 6, 1987

Hva er en spenningskurve Hva er en spenningskurve? Spenningskurven viser hvordan handlingen er bygget opp mot et høydepunkt eller vendepunkt. SPENNINGSKURVE

Hva er synsvinkel? Synsvinkelen er det stedet fortelleren ser handlingen utifra. Vi sier at fortellingen blir sett gjennom øynene til forfatteren, og at forfatteren på denne måten kan vite hva personen(e) føler og tenker. Det er to måter å gjøre dette på: Personal synsvinkel. SYNSVINKEL Vi sier at fortellingen blir sett gjennom øynene til forfatteren, og at forfatteren på denne måten kan vite hva personen(e) føler og tenker. Det er to måter å gjøre dette på:

Personal synsvinkel. Ved å bruke denne synsvinkelen, tar forfatteren selv del i handlingen, og på denne måten får leseren inntrykk av at det er hovedpersonen(e) selv som opplever noe og forteller om det. Vi får vite hva personene tenker og føler. PERSONAL SYNSVINKEL Personal synsvinkel. Ved å bruke denne synsvinkelen, tar forfatteren selv del i handlingen, og på denne måten får leseren inntrykk av at det er hovedpersonen(e) selv som opplever noe og forteller om det. Vi får vite hva personene tenker og føler.

Eksempel: "En av de siste gangene jeg var på kafé var en sommer en søndag, det husker jeg godt, for nesten alle gikk uten jakke og slips, og jeg tenkte: er det kanskje ikke søndag likevel?, og det at jeg tenkte akkurat det, gjør at jeg husker det." Fra Kjell Askildsen: Mennesker på kafé. Hentet fra Kontekst 8-10 Tekster 2. 2006 PERSONAL SYNSVINKEL 1.person. Her er det en jeg- person som forteller historien, men det er ikke sikkert at dette "jeg" er forfatteren selv. Vi kan kalle en slik fortelling for en jeg- fortelling eller en fortelling i 1.person.

Eksempel: "Plutselig begynner hans lille hjerte å slå veldig hardt og veldig raskt. Han blir redd. Han lar lekene være igjen og begynner å løpe. Han løper raskt, raskere enn han har løpt noen gang. Alle han ser, løper." Fra Bakir Ahmethodzic: Blodspor. Hentet fra Kontekst 8-10 Tekster 2. 2006 PERSONAL SYNSVINKEL 3. person. Her omtaler forfatteren hovedpersonen(e) sine som han eller hun. Leseren opplever da historien gjennom "han" eller "henne".

Autoral synsvinkel. 3. person Autoral synsvinkel. 3.person. Fortelleren står utenfor historien og forteller om det han eller hun ser. Her er ikke fortelleren en del av handlingen. Eksempel: "Hun het Astrid, var svensk og hadde noen smilende streker til øyne. Og da hun smilte til han første gangen, skjønte han hvorfor menn kan finne på å gjøre hva som helst for en kvinne. Tillitsfulle øyne, og litt undrende, syntes han." Fra novellen Jævla postkasse av Arne Berggren i Kontekst 8- 10. 2006. AUTORAL SYNSVINKEL Autoral synsvinkel. 3.person. Fortelleren står utenfor historien og forteller om det han eller hun ser. Her er ikke fortelleren en del av handlingen.

METAFOR Hva er metaforer? En metafor er noe som blir beskrevet med egenskapene til noe annet. Det er en sammenligning, men uten at ordet "som" er tatt med. Eksempel: Sola er en feit Gud. Klasserommet var en lydløs boble. Halsen var sandpapir.

SAMMENLIGNING Hva er sammenligninger? Det er når to ting sammenlignes med hverandre for å vise likhet. Dette gjøres som oftest med ordene "som", "liksom" og "lik". Eksempel: Hun var som en rose. Lur som en rev. Stille som en mus. Sint som en bjørn.

SYMBOLER Hva er symboler? Symboler er en type bilder. Forfatteren bruker dette når han eller hun skriver om noe bestemt, men det ligger en annen mening bak. Eksempel: Hjerte = Kjærlighet Kors = Død

FORTETTET SPRÅK Hva er fortetta språk? Det å bruke et fortetta språk. Vil si at forfatteren sier mye med få ord. Ved å arbeide med språket ditt, kan du erstatte lange setninger med ferre ord, slik at teksten din får bedre flyt. Eksempler: Istedet for å skrive : "Hun var det vakreste jeg hadde sett, så yndig og vakker", kan forfatteren skrive "Hun var en rose", eller "Hun var som en rose."

OPPGÅVE Øveoppgaver. a. Skriv en innlending til en novelle. Den skal ikke være lengre enn 10 linjer. Husk at dette bare er innledningen, så forsøk å få med hvem som er med, hvor det skjer og når det skjer. b. Skriv en innledning der du bruker virkemiddelet ”In media res”. Den behøver ikke være lengre enn 5 til 10 linjer. c. Skriv en personskildring. Den behøver ikke være lengre enn 10 linjer. d. Skriv en naturskildring. Den behøver ikke være lengre enn 10 linjer. e. Skriv en innledning hvor du bruker personal synsvinkel. f. Skriv en innledning hvor du bruker autoral synsvinkel.

STARTHJELP Velg blant temaene under og skriv en novelle: -Begynn med å finne ut hva novellen skal handle om. -Tenk ut flere ulike avslutninger. -Bestem deg for hvilke personer som skal være med, hvordan de ser ut, hvor gamle de er og hvor de bor. -Finn ut hvem som skal være forteller (synsvinkelen). -Bestem hvordan begynnelsen skal være. -Husk du skal ikke bruke alle virkemidlene du har lært om, men velge ut noen. -Ha det gøy mens du skriver! Velg blant temaene under og skriv en novelle: