Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
I.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Psykiske utfordringer ved MS
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Statistisk metode & dokumentasjon av legemidlers effekt
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
ALTERNATIV MEDISIN.
Avoidance Frode Svartdal Okt
Placeboeffekter i smerte
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
-av familieterapeut Hege Aitken
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Kompleksitetsanalyse
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Behandling av resistent tvangslidelse
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Stipendiat/spesialist-kandidat Lars-Erik Larsen
Analyse og tolkning av datamaterialet
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Hvorfor rusfeltet en spesialisthelsetjeneste?  økt tilgang til andre helsetjenester  samme rettigheter som andre pasienter  bryte ned fordommer  følge.
Å arbeide kunnskapsbasert i Alderspsykiatrien
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Etter selvmordsforsøket
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
eksempel problemstilling
Fortellinger fra India. Mursan i Uttar Pradesh, Nord- India. Mursan i Uttar Pradesh, Nord- India.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Aggression Replacement Training
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Og.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Gruppe for seponering av B-preparater
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Aggresjon.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Psykologer i sykehus Bjarte Bønes Bruntveit, psykologspesialist.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Fra idé til publikasjon
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Psykoterapidebatten: Hvordan begrave spøkelset til en utdødd dodo fugl..? Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair Psykologisk institutt, NTNU

The Dodo Bird Verdict Har aldri vært korrekt... Innført av Rosenzweig (1936) – kun teoretisk Har aldri vært dokumentert Læringspsykologiske prinsipper (psykologisk vitenskap) var effektive i første studie Det ER forskjeller mellom intervensjoner... for spesifikke tilstander...

Hva med studiene? Lite varians i typene terapier (69-80% CBT/BT) Studier går igjen i meta-meta studiene Blander inn ikke-effektive intervensjoner Blander inn medisin studier Tvilsom statistikk LIKEVEL, SELV OM MAN TAR METODEN FOR GITT: Faktisk forskjell dokumenteres! Det vil faktisk bety noe for ca. 100 pasienter mellom to praksiser på 1000 pasienter... Men...

Vær konkret Men hovedspørsmålet er meningsløst... Det er ikke et spørsmål om hva som er best for alt Det er ikke interessant å vurdere alle behandlinger for alle tilstander Det som er av interesse er hva som virker for helt spesifikke avgrensede tilstander eller problemer Når man feks ser på hva som virker for spesifikke problemer blir bildet langt tydeligere – for de lidelsene som det forskes på.

Eksempelet GAD Innen Generalisert Angst forskningen er det for det meste avspenning, kombinasjonen avspenning og cbt, og metakognitive behandlinger som dominerer forskningen... Avspenning gir ca 20% klinisk signifikant bedring, CBT+avspenning opp mot 60%... Vi sammenligner den beste, best dokumenterte mot metakognitiv – som i en ukontrollert studie fikk effekt mot 80%

Manualisert OCD behandling Er det virkelig noen som betviler at ERP er treatment of choice anno 2009? Kan noen generalisering av oppsummering av behandlingsforskning overkjøre kunnskapen om faktiske studier av ERP vs andre invervensjoner? Hva FANT vi når vi FAKTISK undersøkte dette? Manualveiledede studenter ES ca 2,0 Typisk i norske poliklinikker/ studenter i studentklinikken vår 0,4-0,6

Prediksjoner skjer på gruppenivå – selv om behandlingen foregår med individer. Dette er et grunnleggende vitenskapelig kriterie. Dersom individer er helt annerledes enn alle andre, så kan ingen innsikt hjelpe terapeuten forstå individet. Dermed kan ingen psykologisk kunnskap hjelpe oss. Dersom individet på en eller annen måte ligner på andre individer, så er det slik at vi benytter kunnskap om den gruppen individet tilhører for å predikere individets tanker, følelser, atferd, og responser på våre intervensjoner. Dette er grunnlaget for vår intersubjektivitet og vår atferd i hverdagen. Desto mer presis vi kan være i forhold til faktiske grupper som individet tilhører (menneske, kjønn, diagnosekategori – feks. angst, sosialfobi, rødmeangst) jo bedre vil vi kunne predikere atferden til individet. Men som i hverdagen så kan vi oppleve at prediksjonen vår er mer eller mindre presis, blant annet fordi individer er mer eller mindre ideosynkratiske. Likevel betyr dette bare at vi må regulere sannsynligheten for vår prediksjon, ikke gå bort fra dette grunnleggende prinsippet.

Kognitiv eller evidensbasert? Det er meget viktig å merke seg at det ikke primært er om å gjøre å argumentere for CBT Personlig er jeg kun interessert i CBT fordi det faktisk virker for de tilstandene jeg behandler og forsker på (angst og tvang) En rekke andre behandlingsformer har dokumentert effekt på feks depresjon og personlighetslidelser Prinsippet er at det skal være dokumentert effektivt NB: ALT kan ikke forventes å være effektivt!

Hva bør psykologer gjøre? Det er intellektuell latskap og etisk uforsvarlig å ikke ha som mål for profesjonen og egen praksis at den i så stor grad som mulig skal baseres på kunnskap om hvordan best å hjelpe pasientene sine Det er en rekke ubesvarte spørsmål, samtidig som det for enkelte lidelser er slik at psykologiske metoder er effektive – og mer effektive enn andre metoder Profesjonen og våre pasienter vil lide av at andre grupper lærer disse bedre enn oss og tilbyr dem i større grad

Fuglen er død! Lenge leve psykologien! Dodo fugl perspektivet antar at det ikke finnes noen spesifikke psykologiske mekanismer i sinnet Det er ikke bare begrensende for psykoterapiforståelse men bryter med psykologisk vitenskap generelt Selv om det allerede finnes spesifikke, effektive metoder antar vi at mer kunnskap skal gi mer effektive metoder i fremtiden Psykologer må selvsagt lære seg og benytte disse