NAVIGATION, Flight Planning (Exercise 22)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

HVA ER ?.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Luftromsproblematikken i Norge
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Veiviser for distribuert registrering av forventet ventetid på www
Navigasjonskurs 3/ Santiago Amengual.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Håndbok til Studweb LES DENNE! Du får en side-for-side veiledning med forklaringer og tips…
En innføring i spillet: Lag En Setning
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hvordan melde seg på skyteaktiviteter 1.For å kunne melde deg på skyteaktiviteter må du være godkjent av avdelingen som aktiv skytter. Før dette må du.
LYDIGHETSØVELSEN FRI VED FOT
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
VEILEDNING FOR OPPMELDING TIL ORDINÆR EKSAMEN
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
SIKKER VANNinstallasjon
Skulptur Skulpturer er tredimensjonale kunstgjenstander. Den formen en skulptur får, er mer avhengig av det materialet den er laget av enn tilfellet er.
Demo av timebehandlingssystemet (klikk med museknappen for å gå videre i demoen) Copyright Easylution AS.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
For å åpne Internett trykker du på i startskjermbildet. Når du klikker i adressefeltet, blir det en blå bakgrunn på den nettadressen som står der, og det.
Erstatter i sin helhet skriv 1 (tidligere publisert på nettet)
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Norgesmesterskap i Mikroflyging Jarlsberg Flyplass, 17 August 2002.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Våre kunnskaper er de gode nok?
FLYGING I TURBULENS Turbulens inndeles i 4 kategorier Lett Moderat
Velkommen til teorikveld
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Klikk for å redigere undertittelstil i malen Flytryggingsseminar ’12 Kan vi unngå ulykker? Vi skal her snakke litt om: Holdninger At vi må tørre å bry.
Skogbrannvaktflyvning 2014 Operativ instruks Brannvaktrute Hotel.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Sikker og effektiv sjøtransport Utfordringer mhp tidsdimensjonen i geografiske data.
Tornadoer.
Sommerbane 2013 – fast oppsett
Oppfølging av Bekymringsmelding Motorflyseksjonens fagseminar 9. og 10. november 2013.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Hurtigreferanse for © 2013 Microsoft Corporation. Med enerett. Startskjermen i Lync Startskjermen i Lync inneholder fliser i huben til venstre, som du.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk FELTSØK. Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper.
Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Fjellflyging Otto Vollan.
Side 1 av 6 PFLY 1 PFLY kortet. Side 2 av 6 PFLY 2 Krav til mikroflypiloter som søker om PFLY Flytelefonistsertifikat. Kandidaten skal inneha gyldig Flytelefonistsertifikat.
Sett inn video fra Vimeo:
Luftfartsloven, BSL’er og
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Utskrift av presentasjonen:

NAVIGATION, Flight Planning (Exercise 22)

Mål Flyge planlegging Værmelding og faktisk vær rapport Valg av kart, forberedelser og bruk Rutevalg Kalkuleringer Bruk av flyge informasjon Helikopter dokumentasjon Meldinger om flygingen

Planlegging av Flytur Før man begynner å planlegge en tur så kan det være lurt å sjekke forhold som vær, vind, notam, åpningstider, tilgjengelig fuel, om helikopteret er luftdyktig, m.m. BSL D 3-2 § 16. Operative begrensninger for VFR-flyging «En VFR-flyging som planlegges utført mer enn 50 NM fra startplassen, må ikke påbegynnes dersom det ut fra tilgjengelige meteorologiske opplysninger og værobservasjoner fremgår at sikten og skydekkehøyden vil være mindre enn 5 km og 1000 fot.» Dette kan spare deg for mye arbeid om det viser seg at det ikke er forhold for å gjennomføre turen

Planlegging av Flytur Det er viktig at du som fartøysjef setter deg inn i alle lover og regler som er relevante for den type flyging du skal utføre. Før du starter flygingen må du forvisse deg om at du har gjort deg kjent med alle tilgjengelige meteorologiske og faktiske opplysninger som er nødvendig for den tenkte flygingen. God planlegging setter grunnlaget for en god og sikker tur «Skal Bare» Gjelder ikke i luftfart!

Værmelding og faktisk værrapport Metar – Metrological Aerodrome Repport Aktuellt vær på flyplassen når METAR ble utgitt Utgitt hver, ti på halv og ti på helt time (eks 0820 og 0850) Noen flyplasser gir kun ut en gang i timen. (Typisk på AFIS) Vind, sikt, skydekkhøyde, vær, temp/duggpunkt og QNH. TAF – Terminal Area Forecast Værmelding Gyldighet er spesifisert i TAF, (6-24timer) IGA prognoser Metrologisk værmelding for et avgrenset område, egnet for GA flyginger under FL100 Metar, TAF, Notam og IGA er hentet fra IPPC.no Beskrivelser og forklaringer på forkortelser finner du på ippc.no

Værmelding og faktisk værrapport Radarbilder Animerte radarbilder forteller oss hvordan været beveger seg, og intensiteten på nedbør. Flymeteorologisk institutt (met.no) Oppdatert værinfo fra en erfaren meteorolog. Kan gi deg et bedre værbilde. Significant Weather chart (hasle.com) Klikk her for å gå til hasle.com Yr, Storm Gir en god indikasjon Ikke alltid korrekt.

Værmelding og faktisk værrapport Selv om værforholdene er gode på avgang- og landingsplass, betyr ikke det at det er like bra underveis, eller at det ikke har endret seg innen du kommer frem. Sjekk flere plasser underveis. Webcamera I fjellområder eller områder med høy elevasjon, kan skyene ligge lavt. Kan det være lurt å planleggte alternativ rute med lavere elevasjon. Skaper ekstra «workload» og stress i cocpit om du må legge om ruten din underveis. For uerfarene piloter kan det skape farlige situasjoner, eller at man flyr seg bort. Eksempel: Du skal fly fra Skien til Kjevik. Kan være lurt å i tillegg til avg/dest plass, undersøke været på: Sola, Torp og Gardermoen Ruten (Kragerø, Arendal) Avhengig av vind rettning og styrke vil kanskje det været som var på Sola kl: 0700 ha nådd Kjevik Kl:1200 Er vær forholdene gode nok til å reise trygt?

Kartvalg, forberedelser og bruk Valg av riktige kart 1:250000, 1:500000 Detaljnivå Størrelse Bruk helst 1:250000 kart til å tegne inn ruten, kart som dekker hele flygeturen, inkludert alternativ plass. Ikke naviger etter veikart. Bretting av kart. Plass En hånd tilgjengelig. Passasjer Viktig å trene på å snu på kartet slik at du kommer på rett side til rett tid når du flyr alene. Knebrett

Kartvalg, forberedelser og bruk Korresponderende kart. Riktig rekkefølge. Kartene overlapper hverandre. Landingskart til gjeldende flyplasser Innflygings/landingskart til flyplassene du skal til/fra. AIP Norge, Jeppesen VFR Manual Radiofeil/lokale prosedyrer på gjeldende flyplass Underveiskart AIP ENR Viser områder, grenser og frekvenser for de forskjellige FIR (Flight Information Regions) Off airport landing? Lande utenfor flyplass: Undersøke plassen grundig før du reiser, om du ikke er kjent med området. Googlemaps/satelitt kart, kjentfolk, bilder.

Kartvalg, forberedelser og bruk Kartet Studer kartet og advarselene/informasjonen MEF - Maximum Elevation Figures Høyeste punk innenfor firkant Vises i fot. Kontur linjer 300 fot Tegnforklaring på baksiden Avstander Orientasjon Nord/track opp 15 nm

Valg av rute Gode refferansepunkt kontinuerlig kontroll/oppdatering av posisjon kontrollert luftrom, fare- and restriksjons område Fly i kontrollsoner Radar service, trafikk informasjon, Søk og redning. Fare områder Rakettoppskyting, millitær flyging, fugleområder, nasjonalparker ect. Oversikt over Permanente Fareområder  AIP ENR 5 Sikre områder og høyder Folkenært Autorotasjons mulighet 1 min flytid = 1 time gange i flatt terreng høyeste terreng på ruten + min 500 fot

Kalkulering Operativ flygeplan (krav over 50 nm) «Fartøysjefens dokumenterte plan for sikker utførelse av flygingen basert på fartøyets ytelser, andre operative begrensninger og forhold som kan ventes på den ruten som skal følges og på de aktuelle landingsplassene.» Magnetisk retning, tider underveis Magnetisk kurs, korrigert for vind/var/dev. Noter opp tidsbruk pr. legg Fuel forbruk Helikopterets fuel forbruk pr. time (R22 = ca 35l/t) Hver legg (logg) Fuel og olje til dest.  20 minutter  10% av planlagt flygetid. Vekt og balanse Utarbeides for hver flyging Bringes med i helikopteret Skal til enhver tid være innenfor gitte grenser

Bruk av Flyge Informasjon NOTAM – Notis to Airmen Forhold som kan være viktige for flygingen din. Sjekk flyplassene sin notam, men også Norway FIR Åpningstider Tilgjengelig fuel/fasiliteter Kan være midlertidige aktive fareområder som ikke er merket på kartet. Luftsportsaktiviteter. Militære aktiviteter radio frekvenser Tilgjengelig liste over nødvendige frekvenser Programmere radio Valg av alternativ flyplass

Helikopter dokumentasjon § 4. Fartøydokumenter (BSL B 1-1) Under flyging skal følgende originaldokumenter knyttet til luftdyktighet medføres i luftfartøyet med mindre annet er fastsatt: a) Luftdyktighetsbevis, b) Gyldig vedlikeholdsrapport (VR) for alle luftfartøy som har kontinuerlig luftdyktighetsbevis c) Flygehåndbok eller tilsvarende samt sjekkliste, d) Masse- og balanseunderlag e) Post- og teletilsynets tillatelse til å inneha radiostasjon om bord der dette er installert f) Miljødyktighetsbevis Reisejournal eller annet godkjent dokumentasjonssystem

Meld alltid fra om hvor du skal Fjellvettregelen Meld fra om hvor du skal og når du ankommer/returnerer Administrative prosedyrer før flyging Flight following (tårntjeneste, person på bakken) Operativ flyge plan Landingsavgifter Flight plan Fly kontrollert Ønsker Søk og redning (hostile areas) Krysse Landegrenser Radio/mobil dekning på LP for lukking av Flight plan Innmelding (minst 30 min før planlagt takeoff/kontroller flyging) Telefon, fax, internett Utrustning Klær Mat Sikkerhetsutstyr (lighter, lommelykt ect.) Ekstra olje

Oppsummering Ha en God og Sikker Tur  God planlegging er essensiell for all flyging !! Gå igjennom all tilgjengelig relevant informasjon Metar/vær, TAF, IGA, Notam….. Fartøys Dokumentasjon Kart / Rutevalg / Kalkulering Flightplan /operativ flygeplan (50 nm) Utrustning Meld fra om dine planer Gjør deg kjent med gjeldene regler for flygingen du utfører Gøy når planen stemmer og det gir deg mer mentalt overskudd. Ha en God og Sikker Tur 