Skolelederforbundet 9.mars Coaching og coachende væremåte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hønefoss politistasjon
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
På vei mot ny utviklingsplan
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Hvordan kan coachingmetodikk utfylle/støtte
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
IKT Orkide Ledelse og Skole
GROW modellen.
- roller og forventinger
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Cafédialog – elevmedvirkning
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
100 lure ord å lære.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Ledelse og et godt samarbeid med foreldrene
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Og.
Cafédialog – elevmedvirkning
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Drop-In metoden i skolen
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Den entusiastiske lærer
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
SOKRATES: ”Jeg kan ikke lære deg noen ting. Alt jeg kan er å stille de rette spørsmålene så du kan finne svaret”
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Utskrift av presentasjonen:

Skolelederforbundet 9.mars Coaching og coachende væremåte

Walt Disney

Coaching Bevegelse og utvikling Prosessveiledning Forandringsprosess der den enkelte person, gruppe eller team selv tar ansvar for sin egen utvikling Coachen hjelper til med å utløse positive krefter i individet eller teamet

Lederstiler i spennet mellom rådgivende og ikke rådgivende kommunikasjon Coaching Diktator Likestilt forhold Coach har prosesskunnskap, men liten eller ingen fagkunnskap Ingen løsning Objektivitet Tar alle beslutninger, bestemmer, liten eller Ingen forankring Relasjonsbasert ledelse kan komme til utrykk på mange måter men kan enkelt illustreres i et spenn mellom teknikker som coaching og mentoring Når det er viktig å bruke dine erfaringer og din fagkompetanse for å gi råd eller betraktninger – kan mentorposisjonen fra en rådgivende kommunikasjonssone fungere godt. Mitt bilde av denne lederstilen er mesteren og svennen. Viktigst av alt er å være bevisst hvor du kommuniserer fra og hvilke lederstil du gjerne bruker. ETABLERE KOMMUNIKASJONSLINJEN MED EN RÅDGIVNINGSSONE OG EN RÅDGIVNINGSFRI SONE Vi kan tenke oss en skala på en linje mellom to områder eller soner for kommunikasjon – viktig å være bevisst hvilken sone vi kommuniserer fra.

Arbeid mot fravær

MENING Visjon HANDLING Hva er din/vår drøm? Handlinger Omgivelser Ytre ressurser og ferdigheter Indre ressurser og ferdigheter Verdier Identitet Hva er din/vår drøm? Hvem er du/vi som ønsker å få til dette – hva forteller det om oss? Hvordan vil du/vigjøre det? Hva vil du/vi gjøre? Hvor og når vil du /vi gjøre det? Hvorfor er dette viktig for deg? MENING Begrunnelsen - driverne HANDLING

Hvorfor ta tak i dette nå? Vi er opptatt av både utdannelse og dannelse for eleven våre Vi er en skole som tar ansvar for å utvikle gode holdninger hos elevene våre: punktlighet og orden, plikter – ikke bare rettigheter, ta ansvar for fellesskapet Vi vil gjøre vårt for at elever og foresatte forstår konsekvenser av fravær mht læring - og også arbeidsgiveres holdning til høyt elevfravær Vi har forventninger til at våre elever blir ”hel ved” – og oppmøte til rett tid er en del av dette Vi bryr oss om våre elever – ”lar ingen seile sin egen sjø” - vi praktiserer det ”kjærlige nei”!

Å skape oppslutning og entusiasme om mål En skole er en kunnskapsorganisasjon med strenge krav til faglighet. Faglige spørsmål blir viet stor oppmerksomhet palle nivåer. I en slik situasjon blir det viktig både å være god leder og en tilstrekkelig god fagperson til at man kan gjøre egne faglige vurderinger samt spille på fagpersoner internt og eksternt. Ofte vil det være slik at den enkelte lærer har høyere kompetanse enn rektor på noen områder. Dette krever blant annet at rektor har tilstrekkelig legitimitet. Det stiller krav til både leder og medarbeidere. Det har v

Teamcoaching er å lede gode beslutningsprosesser Forankring Medvirke og medskape Ta i bruk teamets eller gruppa ressurser Sikre en god beslutning Motivasjon

Kontrakt - kjøreregler Tenk på et møte du var med på eller et team du har vært i der du opplevde at samarbeidet var godt, løsningsfokusert, dere kom fram til gode resultater og du lærte noe av å være med: Sett ord på hva det var som gjorde at dere fikk til dette. Hvilke regler eller føringer levde møtet eller teamet etter? Hva vil du ha med av dette i ditt team i dag?

Å bygge bro Når du skal fra ett tema til det neste og ha med deg alle videre: Vi ble enige om.. Hovedpunktene var… Har du fremdeles noen spørsmål Parkeringsplass Kan vi nå gå videre…

Det handler om mennesker som kan og vil..

Skolens fokus Elever Faglærer Admini-strasjonen Avdelingsleder Kontaktlærer Avdelingsleder Admini-strasjonen Rektor

Å utvikle et menneske fra der det er..

Den profesjonelles utvikling (Dreyfus og Dreyfus) Ekspert Kyndig utøver Kompetent utøver Avansert begynner Nybegynner

Skolens bidrag til elevenes læring

Fått til Mest søkte skole i Oslo – 844 elever hadde Ullern på 1.2, 3.plass 2011 Nasjonal demonstrasjonsskole 2006 HR-Norges kompetanse- pris 2008 4.beste vgs-skole i landet 2009 (VG) Universitetskole 2012 Høy skåre på medarbeider-undersøkelser

Skolen ingen ville gå på

Cockpitledelse

Størrelse: 300 × 420 Type: 83KB GIF                     Størrelse: 300 × 420 Type: 83KB GIF Mr. Einstein: Hva mener du er det viktigste spørsmålet et menneske bør stille seg?

Litt om vår lange historie 1901-2011

Fortellingen fra IBM

Likhet, likhet med forandring eller total endring?

Å ære de gjenglemte japanerne                     Nettsted for dette bildet aftenposten.no . Å ære de gjenglemte japanerne Størrelse: 798 × 521 Type: 118KB JPG

Endringens ulike spørsmål og tidsfaser Strekk 4: Hvordan kan du/dere vite at du har nådd målet når målet er nådd? Strekk 1: Hva ønsker du/dere å oppnå? Coach posisjon Fortid Fremtid (Bake inn eksempler på åpne spørsmål innunder hver av de 4 strekkene – omtalt under forrige bilde – tar konkret eksempel) Eksempel 1: Coachende lederstil når elevenes tilbakemelding har ført til et ønske hos læreren til å gjøre noe med at elevene sier de sjelden får vite hva som skal til for å bli bedre i faget – og mange kjenner ikke til vurderingskriteriene i faget. Da kan vi bruke en coachende væremåte og gjerne ta i bruk samtalekvadranten, som gir deg god oversikt over viktige steg på veien mot å finne gode løsninger og realisere mål som blir satt. Tar de fire stegene i kvadranten med dette eksempelet – mål – motivasjon gjennom å se/oppleve hvordan det er når målet er nådd, så til gode løsninger og tiltak – utforske hindringer og utfordringer du vil møte – og så gjerne til bevisene og opplevelsen av suksess. I samtalens løp kan medarbeideren utrykke ønske om å få råd av deg eller du selv mener det er viktig å bidra med din erfaring – da kan mentorposisjonen være god. Handler om å skape en bevisstgjøring rundt ulike posisjoner man kan innta i kommunikasjon. Strekk 3: Hvordan tenke annerledes? Mulige hindringer? Strekk 2: Hva vil du/dere gjøre for å nå målet? NÅ Her og nå

                    Gremlindører Størrelse: 362 × 395 Type: 36KB JPG

De fire gremlindørene Dør 1:Frykten for å drømme! Dør 2: Offeridentitet – troen på å kunne få det til! Dør 3: Systemidentifikasjon – sterk identifikasjon med et gamle systemet – og eksisterende kultur og verdier Dør 4: Troen på meg selv og frykten for å lykkes og mislykkes

Leder og lærer i profesjonell dialog

Utforske samtalens og relasjonens muligheter

Hvem skal du samtale med? Kunde Besøker Klager

Fra verktøykassa

Demonstrasjon av samtalekvadranten

Samtalekvadranten er et verktøy for å omdanne tanker til ord og deretter handling Strekk 4: Hvordan kan du vite at du har nådd målet når målet er nådd? Strekk 1: Hva ønsker du å oppnå? Coach posisjon Fortid Fremtid (Bake inn eksempler på åpne spørsmål innunder hver av de 4 strekkene – omtalt under forrige bilde – tar konkret eksempel) Eksempel 1: Coachende lederstil når elevenes tilbakemelding har ført til et ønske hos læreren til å gjøre noe med at elevene sier de sjelden får vite hva som skal til for å bli bedre i faget – og mange kjenner ikke til vurderingskriteriene i faget. Da kan vi bruke en coachende væremåte og gjerne ta i bruk samtalekvadranten, som gir deg god oversikt over viktige steg på veien mot å finne gode løsninger og realisere mål som blir satt. Tar de fire stegene i kvadranten med dette eksempelet – mål – motivasjon gjennom å se/oppleve hvordan det er når målet er nådd, så til gode løsninger og tiltak – utforske hindringer og utfordringer du vil møte – og så gjerne til bevisene og opplevelsen av suksess. I samtalens løp kan medarbeideren utrykke ønske om å få råd av deg eller du selv mener det er viktig å bidra med din erfaring – da kan mentorposisjonen være god. Handler om å skape en bevisstgjøring rundt ulike posisjoner man kan innta i kommunikasjon. Strekk 3: Hvordan tenke annerledes? Mulige hindringer? Strekk 2: Hva vil du gjøre for å nå målet? NÅ Her og nå

Godt å snakke om det jeg er opptatt av – å få opp den andres agenda og holde den Sette rammer for samtalen - kontrakten Hva er den beste bruken av de neste 30 minuttene for deg? Hva ønsker du deg av denne samtalen? Hva ville være det aller beste resultatet av at vi arbeider sammen? Hvis du i morgen tenker tilbake på denne samtalen med glede og tenker at den var nyttig for deg – hva må skje her i dag da?

Den gode samtale . Størrelse: 1024 × 683 Type: 301KB JPG                     Nettsted for dette bildet f . Størrelse: 1024 × 683 Type: 301KB JPG Den gode samtale Kritiske fase – å ta av

Å være her og nå På bølgelengdeferdigheter Coachposisjon

Kritisk fase: Å gå inn for landing                     Nettsted for dette bildet dagbladet.no Bilde i full størrelse - Samme størrelsex større Dette bildet kan være beskyttet av opphavsrett. Størrelse: 858 × 450 Type: 23KB JPG Kritisk fase: Å gå inn for landing Det er ca 2-3 minutter igjen av samtalen vår: Hva har vært nyttig for deg? Understreker likeverdet ved å fortelle hva som var nyttig for meg

Aktiv lytting krever at man lytter på nivå 2 og 3. God veiledning og coaching forutsetter at man mestrer lytting på ulike nivåer Vi ønsker å finne ut av hva ordene betyr for senderen 3. Global lytting 2. Fokusert lytting 1. Indre lytting Vi åpner opp for alle våre sanseinntrykk, medregnet intuisjon og følelser samt stemninger, lukt og lyd fra omgivelsene Den coachende leder kommuniserer fra en rådgivningsfri sone som kjennetegnes av aktiv lytting (går til plakaten der jeg viser de tre formene for lytting der de to og tre er coachende lytting). Fokusert lytting, det vil si når du lytter til saksinnholdet til samtalepartneren, er du ene og alene opptatt av å finne ut hva han eller hun er opptatt av. Global lytting, det vil si når du åpner opp for sanseinntrykk, kroppsspråk, følelser hos den andre, får du tilgang til mer informasjon som du kan bruke i dialogen. Egne mentale modeller styrer hva vi hører, vektlegger og tror senderen ønsker å si Aktiv lytting krever at man lytter på nivå 2 og 3. Kilde: Gjerde 2003

Ekempler på åpne spørsmål Åpne spørsmål bidrar til større grad av selvrefleksjon og dialog Hva vil oppnå? Når skal du ha oppnådd dette? Hva vil være annerledes når du har nådd målet? Hva betyr det for deg å nå de målene du har satt deg? Hva vil du gjøre først? Hva kan hindre deg? Hva holder deg tilbake? Hva vil skje dersom du ikke får løst problemet? Hva vil være smarte steg å ta? Ser du enda flere muligheter? Hva trenger du av støtte fra andre for å oppnå dette? Hva ville en ekspert eller ressursperson ha gjort i samme situasjon? Aktiv lytting og åpne spørsmål er viktige verktøy for en coachende leder. Åpne spørsmål, spørsmål som du ikke kan avfeie med et kort svar eller ja/nei, åpner for videre tenkning, refleksjon og løsninger. Formuler gjerne setninger som begynner med ord som hva, hvordan, hvem, hvor, når og på hvilken måte – viser noen eksempler – og kjenn gjerne selv etter hva slike spørsmål gjør med deg? Bruker også noen av disse spørsmålene når samtalekvadranten skal presenteres.