Trondheim 08.09.2010 Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Digitaliserte museumssamlinger Hva så?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brukermedvirkning satt i system
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Konferanse om systemer for samlingsforvaltning
MySaemienSijte- en lek med arkitekturformer i SketchUp
Rekruttering og utvikling av klubben som nettverksarena.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2010.
Salgsteknikker & Sosial media
1 Tilgjengeliggjøring av elektroniske registre – idéer og problemstillinger Seminar om tilgængeliggørelse af elektroniske arkivalier, Skógar, Island,
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Øystein Pedersen Dahlen
Webkommunikasjon og evaluering
B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
Heuristisk evaluering Evaluering av gruppe 08s nettsted Gruppe01.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
Nasjonalbiblioteket på nett på nytt
Media og informasjon.
Nettsider er innhold. Innhold er oftest tekst. Tekst har en holdbarhetsdato.
Webredaksjonsmøte 17. juni Velkommen. Agenda 1. Velkommen 2. Imagemap 3. ECSS- status 4. Bruk av multimedia på nih.no 5. Søkeoptimalisering – sjekkliste.
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
Oppfølgingen av riksrevisjonen sin rapport. 8. September 2010 klokka
Hvorfor en visjon ? Holder det ikke med arbeidsplanene til aktivitetsutvalgene? Unyttig arbeid Prioritere mer konkrete oppgaver.
Landsby 63 og 64. (Dobbel landsby) Skolegården. Et sted å være – et sted å lære. Intensiv landsby, januar 2010.
Allmøte på USIT Vortex 3.0 og nytt fritekstsøk for UiO Tomm Eriksen Webseksjonen, USIT 29. september 2011.
Nytt fra Vortex versjon 3.2, 3.3 og 3.4 Presentasjon for USIT og Lokal-IT 23.feb 2012 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Jørn Tore Persen Agenda Nøkkeltall Hva er nytt på web i 2009? Hva gjør VisitOSLO for å bygge trafikk til sine sider? Hvorfor annonsere.
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
NIJOS-foredrag1 Veiledningstjeneste: ”Lett tilgjengelig faginformasjon for webtjenester.” En rapport med vurderinger og et eksempel på løsning, NIJOS og.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Hovedprosjekt 2005/2006 Oppgave 28E Øyvind Mosti, 3DSU Administrasjon av apparatutlån, pasienter, rekvirenter og helseforetak.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Database for MOBI Felles løsning for nHS og Kompetansemegling Kompetansemeglere og prosjektledere i Kompetansemegling tilgang Statistikk hentes ut regionalt.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Navnet på gruppe/artist Bilde av gruppe/artist. Biografi Fortelle mer utfyllende om artisten Hvor er de fra Alder Instrument de spiller Flere ting du.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Nxc.no Documaster Byggesak - digitalisering av byggesaksarkivet.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Innholdsmodell Salgstrakt Bevisstgjøring Vurdering Anskaffelse
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
Digital startpakke kurs 3
IKA Kongsbergs tjenestetilbud Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Veiledning og veiledere
Enkel brukerveiledning
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Hva betyr det at fremtiden er digital i Lier kommune
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Digihjelpen – Levanger kommune
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Digitaliserte museumssamlinger Hva så?

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Søk Treffliste Enkeltfunn

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Selvbetjeningslager Digitalt tilgjengelig: •Navn •Mål •Vekt •Pris •Plassering

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Interiørutstillinger Formidling: •Kontekst •Design •Forslag til bruk •Kombinasjons- muligheter

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Labyrint eller markedsplass?

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Tilgjengeliggjøring ≠ Formidling

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Great Expectations Fokus på brukerne: •Førsteinntrykk teller •Vant til å få det slik de vil ha det •Forventer mer •Kort vei bort til konkurrenten, og det er mange av dem

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Ulike bruksmåter •Nysgjerrig: Kikke innom –Vekke interesse –Friste til gjenbesøk •Interessert: Bla litt –Gruppere materialet –Tilrettelegge for ulike interesseområder •Forsker: Søke konkret –Presentere relevante svar til konkrete spørsmål

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Sjekkpunkter til nettsiden •Brukervennlighet –Møte brukerne der de er –Sømløse koblinger mellom ulike kilder / sosiale medier / andre nettsteder –Intuitiv funksjonalitet –Universell utforming er viktigere enn kul design •Nytteverdi (What’s in it for me?) –Vekke interesse •Tilby spennende smakebiter •Belyse aktuelle spørsmål •Komme med nye vinklinger –Skreddersydd mot ulike målgrupper –Gi relevante resultater på konkrete spørsmål •Underholdningsverdi (Edutainment) –Engasjerende –Profesjonell formidling

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Bruk standarder og fagfolk •Digitalisering og registrering –Korrekt ”tagging” •Forskning og formidling –Kontekstuell presentasjon •Database- og webteknisk –Brukervennlig funksjonalitet

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Måling - statistikk •Hvor mange enkeltbesøkende? •Hvor lange besøk? •Hvilke sider besøkes / besøkes ikke? •Inngangs- og utgangssider •Populære søkeord •Antall gjenbesøk •Utvikling over tid •Osv.

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Evaluering •Brukerundersøkelser –På nett –På museum •Brukerhandlinger –På nett •Tolkning av statistikk

Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune