Perspektiver på seminaret Roger Bennett Rune Rosland Nicolás Rodríguez Universitetet i Bergen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
22 tips for den faglitterære forfatteren
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
GROW modellen.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
PLP Prosjektlederprosessen
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Mangfold og fellesskap
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Muntlige presentasjoner
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Foresight Norge Regional foresight – en nøkkel til innovasjon? PF Nettverk for Fremtidstenkning Oslo, 4. mars 2008 Innledning v/Jan Dietz.
Regional transportplan Agder
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Undersøkelseslandskap
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
GLOBALISERING Opphavsrett: Amendor AS.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Modellkommunene Hva er unikt?
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Forskningsopplegg og metoder
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Er det nokke da? Brit Steinnes Krøvel
Politisk påvirkning.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Bærekraftig samfunnsutvikling
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Evaluering Regionrådet
Utskrift av presentasjonen:

Perspektiver på seminaret Roger Bennett Rune Rosland Nicolás Rodríguez Universitetet i Bergen

Har seminaret fungert etter målsetningene? Ja. Et idéverksted – et sted for utveksling og utvikling av idéer.

Hvordan? 1)Individuelle idéer og forståelse er blitt prøvet ut/ utfordret mot andres. 2)Nytten av å få presentert det som er annerledes som grunnlag for egen forståelse, m.a.o. muligheter for å høre om andre lands problemer, erfaringer og tankesett. 3)Utvikling av en felles forståelse/ oppfatning om Vannrammedirektivet (VRD), hva det dreier seg om av utfordringer. 4)Verdien av møtet mellom det teoretiske og det pragmatiske. 5)Verdien av erfaringskunnskap (mange har vært lenge i gamet), som veiviser i et uoversiktlig og dels ubestemt terreng. 6)Våre individuelle kunnskaper har økt.

Etterlysninger 1)Skulle gjerne ha fått cases fra prosessen i EU for øvrig. Behov for eksempel fra andre deler av Europa for å sette implementeringen i Norden i perspektiv. 2)I koblingen mot ICZM skulle vi gjerne ha sett en analyse knyttet mot VRD => integreringsperspektivet. 3)Fokuset i kystsoneplanleggingen i Norge har lenge vært det marine for seg, og en utelatelse av landområdene. 4)Implementeringen innebærer en ny måte å tenke territorialitet. Tar vi dette inn over oss (?) 5)Vi har ikke nevnt noe om at VRD griper inn i folks oppfattelse av sted. Over måten vi tenker sted + region. Rom for regionale konflikter.

Etterlysning 2 1)Ikke problematisering av det naturvitenskapelige. 2)Erkjennelse av hull i systemforståelse. 3)Systemtenking på tvers: kobling land/ sjø og natur/ samfunn. 4)Metoder må utvikles kontinuerlig => for å få et bedre grunnlag for forvaltning. 5)Som er nødvendig for å kunne lage effektive/ de rette tiltak.

Spørsmål om felles nordiske løsninger – Oppnådd mål? Neppe?

Hvorfor? 1)Kanskje et for ambisiøst mål for en første konferanse, kanskje etter 2- 3 konferanser vil man få større klarhet. 2)Ulike konstellasjoner av vannproblem i de ulike landene, selv om mange er felles. 3)Ulikheter i forvaltningssystem og hvordan man har valgt å forandre planlegging og forvaltning av vann. -Men dette kan være verdifullt på sikt når vi ser bedre hva som fungerer godt el. mindre godt. 4) Selv om felles nordiske løsninger er vanskelig å tenke seg akkurat nå, kan disse kanskje komme på sikt. Likevel er det verdifullt med innblikk i hverandres problemer, bl. a. fordi det kan være utgangspunkt for å støtte hverandre i enkelt saker. 5) Verdien av nordiske eksempler (ifg. Grp. 2): case som demonstrasjonsobjekt, for tilnærming og etterfølgelse så langt nasjonale rammer, tradisjoner tillater det.

Bordet fanger Vi er opptatt av de nære problemer – karakterisering, data/ metode og organisering. Dette siste er et gjennomgående problem bortsett fra i Finland, og det skaper usikkerhet. I denne situasjonen er det mindre plass til de langsiktige implikasjonene av det man gjør i dag, for eksempel 1)Sammenheng mellom metodikk for karakterisering og evaluering og prising. 2)… og rettsvirkningen av planer. Det er en svakhet at verkstedet mangler juridisk kompetanse på høyt nivå.

Kreves radikale endringer i forvaltningen eller mindre tilpasninger? Vi kom hit med forståelsen at VRD innebar radikale nye perspektiver på miljøforvaltningen, store utfordringer for forvaltningssystemene, og kanskje store utgifter og tilpasningsproblemer. Dette er blitt noe nyansert, men ikke endelig avgjort. Noen av våre eldre kollegaer later til å mene at VRD kan vel enkelt innpasses i det bestående plan- og forvaltningssystemet. Det er for tidlig å trekke bastante konklusjoner. Vi kan kanskje trøste oss med at ”det er i perioder med de største omveltningene at det skjer minst”.

Noen nødvendigheter 1)Vi må få et entydig og integrert juridisk system på plass. 2)Likeledes forvaltningsorganisasjon med en klar rollefordeling. 3)Det er et klart behov for at vannplanlegging eller direktivet forankres politisk på de ulike nivåene, dersom det skal fungere. 4)Medvirkningsaspektet er uklart. Her trenger vi gode eksempler fra t.d. Emån.

Er VRD noe å frykte? Vanskelig å gi klart svar. 1)PPP er kommet for å bli. 2)Vanskelig å spå hva en avgiftskåt stat kan finne på i sin søken etter miljøsymboler. 3)Viktig for stakeholders å være med å påvirke beslutningsgrunnlaget og beslutninger. Bekymringsfullt at den norske prosessen er hittil en byråkratisk prosess utfra medvirkning.

Positive sider 1)Mulighet for en bedre geografisk samordnet kystforvaltning dvs. på tvers og på langs av kysten. 2)Styrket miljødimensjon i lokal og regional forvaltning. 3)Bidrag til en kvalitativt bedre kystsoneplanlegging og forvaltning bl.a. gjennom bedre datagrunnlag på biologi-siden. => Kobling til havbruksanalyse. 4)På sikt er kompetansehevning i lokal og regional forvaltning nødt til å tvinge seg fram. 5)En mer langsiktig perspektiv i CZM. 6)Framskynder regional tenkning over fylkesgrensene.