Et program for ungdomsskolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Økonomilappen Rolf Mæhle, fagsjef i Finans Norge.
Advertisements

Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med?
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Del 2: Personlig økonomi.
Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvordan er den økonomiske situasjonen i dag sammenlignet med for ett år siden? Base: 2012: N= 1000, 2011: N = 1000, 2010: N = 1000, 2009: N = 1001, 2008:
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07

NHO og partnerskap for karriereveiledning
Fordeling av roller og ansvar
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Dine penger= din fremtid
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Del 2: Personlig økonomi.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Å lykkes eller være lykkelig?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Ungdomstrinn i utvikling
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
3 Jeg og mitt.
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
UNGDOM OG ØKONOMI Finansnæringen dag 27. mars 2012 direktør Jan Digranes, FNO
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Dette er SMART.
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Didaktiske analysekategorier
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Utdanningsvalg 10.klasse
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
JOBBSKYGGING.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Utskrift av presentasjonen:

Et program for ungdomsskolen Revidert versjon av Økonomi og karrierevalg Et program for ungdomsskolen

Ny layout Framtid - Samspill - Skaperglede

Rammer for Økonomi og karrierevalg Gjennomføres av ekstern veileder i samarbeid med lærer. Tilrettelagt for 8. – 10. trinn. All aktivitet i programmet er basert på elevaktiv læring. Flerfaglig program forankret i Kunnskapsløftet i utdanningsvalg, norsk og matematikk. LK-06 Nye læreplaner for gjennomgående fag Framtid - Samspill - Skaperglede

Materiellet består av: Veilederhefte for ekstern veileder og lærer. Elevhefte til hver elev. Materiell tilhørende hver økt for å aktivisere elevene og konkretisere temaene som jobbes med. Tilleggsaktiviteter til hver økt på www.ue.no Framtid - Samspill - Skaperglede

Rammer for Økonomi og Karrierevalg Omfang: 4 økter á 70 - 80 minutter: 1. Speil, speil på veggen der 2. Det er du som bestemmer 3. En krone spart er en krone tjent 4. Tar du sjansen? Framtid - Samspill - Skaperglede

Økt 1 - Speil, speil på veggen der Elevene skal få trening i å gjøre egne valg. Hensikten er å øke selvinnsikten deres ved at de bevisstgjøres egen kunnskap og egne ferdigheter og verdier. De skal få en forståelse av mangfoldet i arbeidslivet samtidig som de reflekterer over mulige egne valg knyttet til utdanning, karriere og livskvalitet. Framtid - Samspill - Skaperglede

Endringer i økt 1 Livskartet er tatt ut Lagt inn en øvelse om et framtids senario hvor elevene drømmer ser 15 år fram i tid Framtid - Samspill - Skaperglede

Økt 2 - Det er du som bestemmer Elevene bevisstgjøres hva en beslutningsprosess er. Gode beslutningsprosesser kan være avgjørende, ikke bare med hensyn til utdanning og karrierevalg, men også til hvordan man styrer sin egen økonomi. Elevene aktiviseres gjennom å reflektere over mulige valg knyttet til livskvalitet på bakgrunn av tildelte yrker og inntektsgrunnlag. Framtid - Samspill - Skaperglede

Endringer i økt 2 Delen om beslutningsprosesser er betydelig forenklet Lønninger er oppjustert på yrkeskortene. Det er lagt inn antall år høyere utdanning på yrkeskortene Prisene på de ulike valgplakatene er oppjustert Sjansekort er byttet ut med uforutsette utgifter Ny øvelse – Et lite tankeeksperiment: Elevene settes inn i et lite rollespill hvor de må ta stilling til bruk av kredittkort for å finansiere ferie med gamle venner Framtid - Samspill - Skaperglede

En krone spart er en krone tjent Elevene skal få et innblikk i viktigheten av å ha et ryddig forhold til egen økonomi. De bevisstgjøres på kostnadene ved å kjøpe på kreditt og hvor viktig det er å ha en sparekonto i tilfelle det dukker opp uforutsette utgifter. De skal også få innblikk i hva som er viktig å passe på for å opprettholde gode, framtidige relasjoner til banken. Framtid - Samspill - Skaperglede

Endringer i økt 3 Det meste er endret! Øvelse hvor elevene bevisstgjøres på egne lommetyver Forbruk eller sparing? Test deg selv! Øvelse hvor elevene utfordres på å ta stilling til hva de trenger av hvitevarer hvis de skal flytte i egen bolig. De summerer hva dette beløper seg til og ser på forskjellene ved å betale kontant eller å kjøpe på kreditt Konsekvenser av ikke å betale regninger og forfall på lån i tide Jeg som bankkunde og kortvettsregler Framtid - Samspill - Skaperglede

Tar du sjansen? Elevene bevisstgjøres at livet blant annet handler om å forholde seg til fare og risiko, og at gode forsikringer kan hjelpe til å redusere de økonomiske konsekvensene hvis ulykken skulle være ute. De reflekterer over hva de selv kan gjøre for å sikre seg mot farlige situasjoner, og de blir gjort kjent med ulike typer forsikringer som er relevante for unge mennesker. Framtid - Samspill - Skaperglede

Endringer i økt 4 Det meste er endret! Fokus på fare og risikoforståelse. Refleksjon om rundt hva eleven selv kan gjøre Relevante forsikringer for ungdom Bevisstgjøring på konsekvenser av forsikringssvindel – øvelse Utfordring til elevene på å lage en kampanje mot forsikringssvindel rettet mot ungdom Framtid - Samspill - Skaperglede

Status og veien videre Aktivitet i Økonomi og karrierevalg: 2010 - 9400 elever 2011 - 11 943 elever 2012 - 16 502 elever Nasjonalt har UE hatt et godt samarbeid med Finans Norge (FNO) og Finansmarkedsfondet. Dette samarbeidet fortsetter vi inn i 2013/14 Lokalt UE hatt et utstrakt samarbeid med en rekke lokale banker. Strategi for ytterligere vekst i Økonomi og karrierevalg: Videreutvikle de gode relasjonene til lokale banker Knytte oss tetter til forsikringsbransjen Dette er samfunnsansvar! Framtid - Samspill - Skaperglede

Nasjonale samarbeidspartnere Entreprenørskap i utdanning er et samspill mellom mange aktører. Ungt Entreprenørskap befinner seg i et dynamisk møtepunkt mellom offentlige og private virksomheter og mellom skole, arbeids- og næringsliv. Samspillet mellom alle disse aktørene er det helt spesielle med Ungt Entreprenørskap. ** UEs samarbeidspartnere får en unik mulighet til å komme i dialog med målgruppen elever/studenter. ** Samarbeid med UE gir virksomheten mulighet til å vise unge hvilke spennende jobbmuligheter som ligger i bransjen generelt og i virksomheten spesielt. ** UE skaper arenaer hvor de ansatte får dele sin spesielle kompetanse og erfaring med de unge, og dermed være gode rollemodeller. ** Ved å samarbeide med UE bidrar virksomheten til å gi unge kunnskap for framtiden. ** UEs samarbeidspartnere juryerer og deler ut priser på NM for Ungdoms- og Studentbedrifter – arenaer som er gode utstillingsvinduer for samarbeidet. ** UE-aktiviteter er godt synlig i både lokale og riksdekkende medier. Som samarbeidspartner vil det synes at virksomheten bidrar til positiv samfunnsutvikling. Framtid - Samspill - Skaperglede

Ungt Entreprenørskap 17 fylkesorganisasjoner 20 ulike programmer 352 kommuner 1 271 skoler 7 480 lærere 19 913 frivillige 188 102 elevtreff Ungt Entreprenørskap er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997. UE har omlag 100 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 17 fylkesorganisasjoner. Den desentraliserte strukturen gjør at fylkesforeningene har nær kontakt med brukerne, det vil si lærerne, skolene, lokale myndigheter og lokalt arbeids- og næringsliv. Total omsetning i 2012 (korrigert for interne transaksjoner) var på om lag 93 millioner kroner. UE er tilsluttet den europeiske moderorganisasjonen JA-YE Europe (3.0 mill studenter i 38 land – tall fra 2012) og JA Worldwide (10 mill studenter i 121 alle verdensdeler – tall fra 2012). Framtid - Samspill - Skaperglede

Lykke til med gjennomføring av Økonomi og karrierevalg Framtid - Samspill - Skaperglede