Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Læring på arbeidsplassen
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
1.
Presentasjon av prosjekt med Veilederkorpset i NAK
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Ungdomstrinn i utvikling
tilbud om støtte til kvalitetsutvikling
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Vurdering – hva og hvorfor?
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Utdanningsrelevante FoU- prosjekter SPS: systematisere informasjon for å synliggjøre HiOAs profil Prosjekter utover ett år GFU: Stort sett bare utdanningsrelevante.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Elevundersøkelsen 2016 Færder vgs
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Nasjonale prøver Sandved skole
Skolebasert kompetanseutvikling
Utdanningssystemet sitt årshjul
Skolebasert kompetanseutvikling
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering Beate Tislevoll, Avdeling for forskning og internasjonalt arbeid

Kvalitetsvurdering er å sammenstille informasjon og data for å vurdere tilstanden internt på en skole, eller for å vurdere tilstanden i større deler av eller i hele utdanningssektoren

Kvalitetsvurderingssystemet Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem innført i 2004 Fagopplæringen inn i kvalitetsvurderingssystemet (oppstart 2009) Kvalitet i barnehagen (oppstart 2013)

Kunnskapsgrunnlaget Nasjonale prøver, andre prøver, eksamen og standpunkt Elevundersøkelsen Observasjoner og undersøkelser Internasjonale undersøkelser Forskning og evalueringsrapporter Data i Skoleporten Tilsynsrapporter

Formålet med kvalitetsvurdering er kvalitetsutvikling Virkemidler for å oppnå kvalitetsutvikling: Styring – accountability – ansvarliggjøring gjennom åpenhet om resultater Støtte Dialog (kontroll kan være et virkemiddel, i Norge er vi opptatt av å bevare vårt tillitsbaserte system, og vekten er på dialog også i styringsøyemed)

Læring på alle nivå

Modell Ansvars-fordeling Vurderings-prosessene

Mål for kvalitet i utdanningssektoren Alle elever som går ut av grunnskolen, skal mestre grunnleggende ferdigheter som gjør dem i stand til å delta i videre utdanning og arbeidsliv Alle elever og lærlinger som er i stand til det, skal gjennomføre videregående opplæring med kompetansebevis som anerkjennes for videre studier eller i arbeidslivet Alle elever og lærlinger skal inkluderes og oppleve mestring

Lovverket inneholder krav som regulerer ytre forutsetninger for kvalitet, og i noen tilfeller en minstestandard for kvalitet i opplæringen

Hva er god kvalitet i vår kommune/ fylkeskommune? Lokale forutsetninger Lokale ambisjoner Noen implisitte standarder Elevundersøkelsen Nasjonale prøver – mestringsnivåer 3 og 5 Forholdet standpunkt og eksamen

Mindset

Modellen Kvalitet i opplæringen synliggjøre ansvar, oppgaver og vurderingsprosesser i kvalitetsvurderingssystemet http://www.udir.no/Utvikling/Kvalitet-i-opplaringen1/   Slik kan du f eks bruke modellen: Klikk deg inn på rollen lærer. Her ligger en veileder for hvordan elever og lærere sammen vurderer undervisningen. Bruk pila til venstre i lightboksen og gå til skoleleder. Her ligger lenke til lovkravet om skolebasert vurdering. Lukk lightboks, klikk på Hvordan står det til og skift rolle til skoleleder og lærer. Her er det lenker til informasjon om sentrale informasjonskilder (obligatoriske) og portaler der skoleleder kan hente ut tall for egen skole. Klikk på Hva får vi til? Hva kan vi bli bedre på? (pila til høyre i lightboksen) Klikk på lenken «Utforsk din egen vurderingspraksis» og du kommer direkte til en av undersidene i vfl. Et frivillig verktøy udir har fått gode tilbakemeldinger på. Ståstedsanalysen for skoler er et verktøy som kan brukes i skolebasert vurdering. Skroll ned på siden om Ståstedsanalysen etter klikket på lenken for å vise påstandene som skal drøftes i fase 2.

Verktøy i arbeid med vurdering og utvikling av kvalitet Ulike verktøy, som Elevundersøkelsen, Ståstedsanalysen og tilstandsrapporten støtter opp om utviklingen av analysekompetanse i skolen og på skoleeiernivå

Elevundersøkelsen Gir elevene mulighet til å si sin mening om læring og trivsel i opplæringen Hensikt at elevene får påvirke sin opplæring i skolen Resultatene gir viktige signaler til skoleeier/ skolen Ble revidert i 2013 Obligatorisk gjennomføring fra oktober 2013 til 10. januar 2014

Ståstedsanalysen Frivillig refleksjons- og prosessverktøy Revidert i 2013 Identifisere og prioritere innsatsområder som bidrar til å øke elevenes læringsutbytte Gir skoler og skoleeiere et utgangspunkt for kvalitetsvurdering og skoleutvikling Sees i sammenheng med skolebasert vurdering

Etter revisjonen av Elevundersøkelsen og Ståstedsanalysen Økt sammenheng mellom påstandene i Ståstedsanalysen og spørsmålene i Elevundersøkelsen Blant annet er grunnleggende ferdigheter inne som tema i begge

Å kunne lese Ståstedsanalysen: Elevundersøkelsen: Lærerne vektlegger lesing som redskap for læring i alle fag Elevene bruker ulike lesestrategier som er tilpasset lesingens formål Elevene lærer seg å lese kritisk i alle fag Lærerne har fokus på begrepsopplæring i alle fag Elevundersøkelsen: På skolen lærer jeg hvordan jeg skal lese ulike tekster for å lære i alle eller de fleste fag På skolen lærer jeg hvordan jeg skal arbeide med teksten før jeg leser den Jeg lærer hvordan jeg kan arbeide med en tekst for å forstå den Jeg lærer hvordan vi kan arbeide med nye ord og begreper for å forstå dem

Å kunne regne Ståstedsanalysen: Elevundersøkelsen: Elevene lærer seg å gjenkjenne regning i ulike faglige sammenhenger Elevene bruker regning som redskap for refleksjon og læring i alle fag Elevundersøkelsen: På skolen bruker vi regning i flere fag enn i matematikk (5. - Vg3) Jeg bruker regning for å forstå informasjon i de fleste fag (8. - Vg3) Jeg bruker regning for å undersøke ting jeg lurer på (5.- Vg3)

Målet er læring og utvikling! Det finnes verktøy til arbeidet med å vurdere og utvikle kvalitet i prosessen Verktøy som kan støtte arbeidet med å skape felles diskusjon og utviklingsprosesser Verktøy som bidrar til økt sammenheng og helhet mellom deler i det lokale arbeidet med læreplaner Verktøy som kan bidra til å gjøre riktige prioriteringer ut i fra lokale behov Målet er læring og utvikling!

Mål for samlingen Felles fokus på lokalt arbeid med læreplaner læringsmiljø grunnleggende ferdigheter reviderte læreplaner m. veiledninger kvalitetsvurderingssystemet som utgangspunkt for videre lokalt arbeid Synliggjøre helhet og sammenheng