Presentasjon av et prosjekt «God Start – veien fram»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statped i omstilling Jan Erik:
Advertisements

Henvisning og utredning for CI
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
EN GOD START MED HØREAPPARAT
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
HLF Hørselshemmedes Landsforbund
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Resonare-satsingen i Region Nord 1.Oppstart – høsten Læringstilbud som satsingsområde 3.Erfaringer 4.Opplæringstilbud 2007 Tone Nøren, LMS ved Universitetssykehuset.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Cochleære Implantat også i Tromsø ?. Nucleus Freedom Speech Processor BTE Bodyworn.
Tilbud til pasienter med tinnitus ved Nordlandssykehuset Bodø
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Kompetansesenter rus Midt-Norge. KoRus Midt-Norge
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Hørselsscreening i Helse Nord
CI i Helse Nord Retningslinjer Barn (< 18 år) henvises til RH Barn (< 18 år) henvises til RH Voksne skal henvises til St. Olav Voksne skal henvises.
Nord-norsk Fagnettverk Hørsel nettverkets rolle Samordne organisering av hørselomsorgen Høresentralen ansvarlig koordinator (Sosial- og helsedep. 2002)
11 1.test med TEOAE evt. AABR 1.-3.levedøgn Passert, ingen videre kontroll Ikke passert 1. retest evt. inkl. AABR ~2 uker Passert, ingen videre kontroll.
Fagnettverksmøte 17. september 2009
CI i Helse Nord Status pr (Norge) 200 barn 200 barn 200 voksne 200 voksne (2007: totalt)
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Avdeling for sosionomutdanning
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hørselhjelpere Aktive høreapp.brukere Opprettet av HLF
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Psykologer i kommunene
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Månedens realfagsoppgave Et hørselsproblem. Oversikt Mål: Utforme og bruke en enkel hørselstest Gjøre en kritisk sammenligning av testen med andre Forstå.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Hva vet vi? Brukernes erfaringer og ønsker. 26. mai 2008Brukerkonferanse2 Offentlige brukerundersøkelser Legkvinnekonferansen fra 1999 –Arrangert av Helsetilsynet.
”Deltid – et steg videre” KS-Sør-Trøndelag 25.februar 2009 VIKNA –MODELLEN ” 3+3”
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Tidlig livsstilssamtale
Drop-In metoden i skolen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
EPDS Erfaringsdeling. Edinburgh Postnatal Depression Scale Utviklet i 1987, for å oppdage depressive symptomer hos kvinner som nylig har fått barn. Studier.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av et prosjekt «God Start – veien fram» v/Hedvig Krane Statped Nord

Historikk 2002-05: Prosjektet «Hørselstap – nyfødte – oppfølging» Habiliteringsmodell for foreldre til barn som ikke passerte hørselsscreeningen samt en informasjonsperm «Små barn med hørselstap 0-3 år» 2008-11: Nytt prosjekt: «God start – veien fram» Mål: - evaluere modellen - undersøke foreldrenes behov for oppfølging

«God Start – veien fram» Prosjekteier: Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) Prosjektansvarlig: Bjørn Bakken, avdelingsleder Avdeling for Hørsel og Tegnspråk, Møller-Trøndelag Kompetansesenter

Prosjektmedarbeidere Fra St. Olavs Hospital Høresentralen: Siri Wennberg, audiograf og seksjonsleder Åshild Spjøtvold, audiograf og audiopedagog Fra Møller-Trøndelag Kompetansesenter: Anne Heian, audiopedagog Nina Jakhelln Laugen, psykolog og prosjektleder

Målet med prosjektet: Undersøke foreldrenes behov for oppfølging Evaluere den eksisterende habiliterings-modellen.

Habiliteringsmodellen Universell screening Alle nyfødte testes med OAE (1-3 dager) Utredning - 1. retest OAE/AABR - 2. retest OAE/AABR ABR/ASSR i naturlig søvn (1-2 mnd.) Påvist hørselstap Samtale med hørselsfaglig personell samme dag Melding til kommune og Statped Utdeling av skriftlig informasjon Tilbud om hjemmebesøk fra Statped innen 2 uker Foreldresamlinger, kurs, individuell veiledning

Undersøkelsens problemstillinger og metoder 1. Hvordan opplever foreldrene den oppfølgingen de har fått etter påvist hørselstap? Kvalitative intervjuer med 6 familier; 2 barn med CI, 2 barn med høreapparat, en med ensidig tap, en med uavklart hørselsstatus.

2. Er modellen utformet slik at den svarer til ønskene og behovene som fremkom i forrige spørreundersøkelse? Spørreskjema som tar utgangspunkt i forrige spørreskjema, sendes ut til hele utvalget (80-100 stk). 3. Er det noen sammenheng mellom type oppfølging og foreldrenes opplevelse av stress og mestring? PSI sendes ut sammen med spørreskjemaene til hele gruppen.

Utvalg Foreldre til barn født på St. Olavs Hospital Ikke passert hørselsscreening Født mellom 01.01.2003 og 31.12.2009 Minst 6 mnd mellom screening og deltakelse i prosjektet Barn med hørselstap oppdaget før tre år Barn screenet ved andre sykehus, diagnose ved St. Olavs Hospital

77 familier til sammen 25 med uavklart hørselsstatus 16 ensidig tap 15 bilateralt tap 10 med CI 11 etter nye inklusjonskriterier Alder 7 mnd – 7 år

Gjennomføring og funn 1. Hvordan opplever foreldrene den oppfølgingen de har fått etter påvist hørselstap? Kvalitative intervjuer med 6 familier; 2 barn med CI, 2 barn med høreapparat, en med ensidig tap, en med uavklart hørselsstatus.

Om intervjuene Åpne – i stor grad styrt av foreldrene 6 foreldrepar til barn med ulike typer hørselstap: CI, høreapparat, ensidig, uavklart Stort sett hjemme hos familiene

Viktige tema Screening, prosess, ventetid Informasjon, trygghet, utrygghet Tospråklighet eller ikke? Å forholde seg til eksperter Foreldrerollen

Oppsummering Informasjon, både muntlig og skriftlig, er viktig og avgjørende for: å kunne føle trygghet i foreldrerollen å kunne oppleve kontroll og oversikt over barnets oppfølging og behov å kunne ta valg

Gjennomføring og funn 2. Er modellen utformet slik at den svarer til ønskene og behovene som fremkom i forrige spørreundersøkelse? Spørreskjema som tar utgangspunkt i forrige spørreskjema, sendes ut til hele utvalget (80-100 stk).

Spørreskjema Tok utgangspunkt i spørreskjema fra «Hørselstap – nyfødte – oppfølging» Gir vi det tilbudet vi mener å gi? Hva har foreldrene fått av informasjon og tilbud?

Spørreskjema Kommer informasjon for tidlig eller for sent? For mye eller for lite informasjon? Hva savner de?

Hva har du fått av informasjon? Om hørselstapet Lytte til simulert tap Årsak Om hørselstester Høresentralen Høreapparat Talespråkutvikling Kommunikasjons-former Rettigheter Kommunal støtte Møller Foreldreforening Hjelpemiddelsentral

Om informasjonen du har fått: Hvor viktig? Tidspunkt? Repetisjon? Hvor? Skriftlig, muntlig, begge? Hvis ikke mottatt: Savnet du informasjonen?

Oppsummering Alt er viktig De fleste ønsker både muntlig og skriftlig informasjon Ikke viktig om de får informasjonen på høresentralen eller på kompetansesenteret

17 av 20 som hadde mottatt permen, hadde lest i den Alle kapitlene ble vurdert som viktige Kapittel om CI ble lest også der CI ikke var aktuelt

Gjennomføring og funn 3. Er det noen sammenheng mellom type oppfølging og foreldrenes opplevelse av stress og mestring? PSI sendes ut sammen med spørreskjemaene til hele gruppen. Kan dette gi oss mer kunnskap om foreldrenes opplevelse og hvilke faktorer som belaster?

PSI Parenting Stress Index Standardisert instrument fra USA, måler stress knyttet til det å være foreldre Ikke normert og validert i Norge, men brukt i norsk forskning tidligere

PSI Måler stress knyttet til Barnet: Humør, lett/vanskelig å forstå, tilpasningsdyktighet, distraherbarhet… Den voksne: Foreldrekompetanse, sosial isolasjon, tilknytning, helse, sivil status…

Hva mener vi med stress? Belastning som følge av det å være forelder Emosjonell Kognitiv Fysiologisk Hvilke faktorer fører til økt grad av stress?

Noen forbehold PSI måler generell opplevelse av stress Vårt utvalg er lite Sammenlikninger med andre studier er vanskelig pga forskjeller i utvalg og type tilbud

Oppsummering Liten grad av stress knyttet til det å være foreldre til et barn med hørselstap Spesifikke stressorer er ikke målt; Bekymring rundt språkutvikling, utredningsprosess, etc Foreldrene opplever seg som kompetente foreldre

Barn med tilleggsvansker Samme behov for informasjon Høyere grad av foreldrerelatert stress Tid er dyrebart: Ikke tid til kaffeslabberas Hørselstap er ikke nødvendigvis det viktigste Psykolog Nina J. Laugen

Et forsøk på oppsummering: Så… hva nå?

Hva vet vi nå: Kvalitet Viktig med kvalitet i alle ledd Kompetansen til personalet Tydelig saksgang, tydelig informasjon

Hva vet vi nå: Informasjon Mye informasjon Tidlig informasjon Tydelig informasjon Kunsten å beskrive utydeligheten på en tydelig måte Foreldres trygghet og tillit til ekspertene

Hva vet vi nå: Stress Hørselstapet er ikke stressfremkallende i seg selv Opplevd kompetanse er viktig Barn med hørselstap og tilleggsvansker krever en annen tilnærming

Har vi fått noen svar? Eller har vi fått klokere spørsmål å stille? Vi har evaluert en spesifikk modell, men hva foreldrene opplever som viktig, er relevant for alle

Hvordan skal vi kvalitetssikre oppfølgingen? Vet vi at alle screenes? Vet vi at alle utredes? Vet vi at informasjon er tilgjengelig for foreldrene? Kvalitetssikring nasjonalt Kvalitetssikring lokalt

Små barn med hørselstap «Permen» ble til «God Start-boka» Kan kjøpes eller lastes ned fra www.mamut.net/moller Revidert i 2011