begavede barn -i møte med barnehage og skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Noen utfordringer for skolene
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Et økende problem i skolen?
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Matendo Kreativ Ungdom (MKU)
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
FORMATIV VURDERING.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Bokpresentasjon Bergen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Misjon – å krysse grenser
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Fattigdommens sosiale kostnader
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
The Gains from International Trade
Kjennetegn og identifiseringsstrategier B – Samarbeid
Kjennetegn og identifiseringsstrategier B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

begavede barn -i møte med barnehage og skole jan terje bakler mensa gifted children programme GCP-koordinator@mensa.no foredrag mensa landstreff - bergen - søndag 27 oktober 2013

begavede barn «We must watch them from their youth upwards, and make them perform actions in which they are most likely to forget or to be deceived, and he who remembers and is not deceived is to be selected, and he who fails in the trial is to be rejected. That will be the way.» Platon «Republikken», ca. 380 f. kr.

100 års forskning: «The present writer can easily recall the time when everyone thought that «bright» children could look out for themselves» «The view generally held in those times was that it would be best for the group as well as for the individuals to keep all children in a school class at as near the same level as possible in intellectual development» Dr. Leta Hollingworth (1926) Gifted Children, Their Nature and Nurture

forskningen i et historisk overblikk Alfred Binet (ca 1900-) -evnetest Lewis Terman (1910-) -Terman´s Termites Leta Hollingworth (1920-) -emosjonelle utfordringer Arnold Hofset (1970-) -norsk skole passer ikke James T. Webb (1980-) -feildiagnostisering Alfred Binet 1857-1911

hvem er de evnerike? blant de øverste 3-5% i befolkningen innen: generell intellektuell evne spesifikk faglig dyktighet kreativ tenkning visuell eller utøvende kunst lederevner Kilde: National Assosiation of Gifted and Talented Children (NAGC) Basert på US Congress (1972): Marland Report

hvem er de evnerike? i førskolealder: ekstremt nysgjerrig god hukommelse tidlig utviklet ordforråd lærer hurtig/lærer seg selv følsom og empatisk god fantasi

hvem er de evnerike? på skolen: lærer hurtigere enn jevnaldrende kjeder seg på skolen opptatt av andre ting i timen gode muntlig, dårlig skriftlig svært vitebegjærlige sliter med pugging

identifisering i Norge Pedagogisk- Psykologisk Tjeneste (PPT) WISC-IV (GAI >130) privat: WISC-IV eller Raven verbal forståelse og perseptuell resonnering Kilde: Gilman & Kearnery (2004): Making Gifted Testing Relevant

hvor omfattende er det? I Norge: utvalg ca. 1000 Dr. Arnold Hofset (1970): I Norge: utvalg ca. 1000 evnenivå 4-9 år innen samme klasse 12% (120) i 3. blant 50% beste i 5. 4% (40) i 3. blant 25% beste i 5. 1% (11) i 3. blant 10% beste i 5. bekreftet bla. i USA og Australia Kilde: Hofset (1970): Evnerike barn i skolen

så hva er problemet? 40% klarer seg flott - 60% sliter: kjedsomhet på grensen til tortur mistilpassethet mobbing 67% lavt presterende i skolen bortkastet talent Peterson (2006): Gifted children especially vulnerable to effects of bullying

utfordringer for barnet sosialt utilpass, misforstått av medelever og lærere svært følsomme og selvkritiske ukonsentrert, drømmer seg bort distrahere, stadige digresjoner ekstrem rettferdighetssans perfeksjonister

og hva sier opplæringsloven? fra lov om grunnskolen og den videregåande opplæringa: § 1-3: elevene skal ha opplæring tilpasset sine forutsetninger § 5-1: elever som ikke har utbytte av undervisningen skal ha spesialundervisning i forhold til sine «utviklingsutsikter», og skal ha utbytte av opplæringen i forhold til andre elever

og hva er problemet med det? fra Udir forarbeidene til opplæringsloven: fra Ot. Prop 46 (1997-98) merknader til utkastet av opplæringslova: evnerike har ikke rett til spesialundervisning evnerike har krav på likeverdig opplæringstilbud, ikke spesialundervisning men elevtilpassa opplæring FNs barnekonvensjon: «Partene er enige om at barnets utdanning skal ta sikte på (...) å utvikle barnets personlighet, talenter og psykiske og fysiske evner så langt det er mulig»

så hva er situasjonen? 5% av 600.000 grunnskolebarn = 30.000 40% = 12.000 klarer seg fint 60% = 18.000 sliter «På grunn av høy intellektuell funksjonsevne begynte han ett år for tidlig på skolen...» «I Norge er det anslått at om lag 3-5 prosent av barn og unge under 18 år har AD/HD»

pedagogikk Roy Baumeister: ego depletion Mihaly Csíkszentmihályi: flow Brenda Romanoff: Læringspreferanse Mestringsnivå

eks: DragonBox

hva er løsningen? trygghet og identitet, godt læringsmiljø tilpasset opplæring i forhold til evner og mestringsnivå: differensiert undervisning spesialundervisning spesialklasser samme som for alle andre barn på samme vis som for de utfordrede elevene

så en advarsel! «Sheldon (1959) oppsporet 28 barn under 12 år med Stanford-Binet IQ over 170 ... Et noe uventet funn var bl.a. at over halvparten av de 28 viste tegn på «alvorlig dyptgående følelse av utilstrekkelighet og mangel på selvtillit»

referanser: 1998: Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-001.html#1-2 2006: Forskrift til Opplæringslova http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-20060623-0724.html Ot.prp. nr. 46 (1997-98) Om lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/otprp/19971998/otprp-nr-46-1997-98-.html?id=158981 Udir: Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning http://www.udir.no/Regelverk/artikler_regelverk/Spesialundervisning/5-Retten-til-spesialundervisning/

ressurser -foreninger mensa norge - (mensa.no) foreningen lykkelige barn - (lykkeligebarn.no) foreningen mobbing i skolen - (mobbingiskolen.no) european council for high ability - (echa.info) european agency for development in special needs education (european-agency.org) national agency for gifted children - (nagc.org / nagcbritain.org.uk)

ressurser -bøker Begavede barn Våre evnerike barn -En veiledning for foreldre og pedagoger, Mönks, F. J. & Ypenburg, I. H. (2008) Abstrakt forlag Våre evnerike barn -en utfordring for skolen, Skogen, K. & Cosmovici Idsøe, E. (2011) Høyskoleforlaget Evnerike barn i grunnskolen -Hofset, A. (1970) Universitetsforlaget Talent i skolen Nissen, Kyed, Baltzer, Skogen (2012) Pedagogisk Psykologisk Forlag Hvordan opplever foreldrene barnas og sitt eget møte med skolen? -Masteroppgave i sosiologi, Hagenes, Tove (2009) Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo Evnerike barn i barnehagen -Masteroppgave i barnehagepedagogikk, Apalnes Gardar, L. (2012) HiOA Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults -ADHD, Bipolar, OCD, Asperger´s and Other Disorders, Webb, J. T. et al. (2005) Great Potential Press

sprøsåml? GCP-koordinator@mensa.no