Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser NKSD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Tilbudet til døvblinde
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Den vanskelige diagnostikken - sett fra Sør-Øst.
Tilpassede helsetjenester
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Seksjon for fengselspsykiatri
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Sverre Nesvåg Forskningsleder
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
Videokonferanser: Er de nyttige i arbeidet med døvblindhet?
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Tanker om å spre, dele og publisere sjelden kunnskap Heidi Johansen TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser Tromsø 23 mai 2008.
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Barn som pårørende –lovendring
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Telemedisinsk brukerforum/seminar Bergen 16. november 2005.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Psykologer i kommunene
Etter TV-aksjonen Hovedmål for TV-aksjonen Økt åpenhet og forståelse Livskvalitet og deltakelse Forskning som kan bidra til å løse demensgåten.
Ideer til samhandlingsmodell Isaksen, J., 2013
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Senter for sjeldne diagnoser
Å leve med en sjelden diagnose Lise Beate Hoxmark, rådgiver/sosionom Frambu, 15. juni 2015.
Habiliteringstjenesten for Voksne, HAVO. Psykologspesialist Åse K. Rio, ambulant team HAVO.
Å leve med en sjelden diagnose Lise Beate Hoxmark, rådgiver/sosionom Frambu, 2. juni 2015.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Kommunikasjon – et avgjørende klinisk verktøy som må trenes og veiledes Pål Gulbrandsen Universitetet i Oslo og Akershus universitetssykehus.
Hanne Elin Skår Forløpskoordinator ved Helse Førde.
Genetiske bindevevssykdommer Thy Thy Vanem 1, Odd Geiran 1, Kirsten Krohg-Sørensen 1, Benedicte Paus 2, Cecilie Røe 3, Svend Rand-Hendriksen 4 1 Thoraxkirurgisk.
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
Å leve med en sjelden diagnose Lise Beate Hoxmark, rådgiver/sosionom Frambu, 8. juni 2015.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
IPS Elverum Erik Skramstad Uthus.
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Velkommen til fagkurs på
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Likeperson Navn:……………
  For mer informasjon/påmelding: Sekretær Tlf:
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser NKSD ”Det sjeldne er ikke så sjeldent som du tror” Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser NKSD

NKSD HVA ER DET? Hva er NKSD IKKE: Den største nasjonale kompetansetjenesten i Norge, organisert i KVB, OUS. Vilkår og oppgaver gitt i forskrift 1706 med veileder. (”Bygge opp og formidle kompetanse” m.m.) En organisatorisk samling av 10 kompetansesentre for sjeldne diagnoser (kjernevirksomheten) – ikke geografisk samlokalisert Etablert kompetansetjenestetilbud til ca 350 (?) sjeldne diagnoser p.t., tilbud til ca 16.000 i 2013. Rundt 30.000 med en sjelden diagnose i Norge (!?) Lavterskeltilbud, livsløpstilbud, tverrsektorielt og tverrfaglig, tilbud til hele behandlingskjeden. Supplement til øvrige tjenester, gi det tilbudet som ikke gis i det ordinære tjenesteapparatet Hva er NKSD IKKE: Sentralisert behandling (nasjonal behandlingstjeneste), men kan gi klinisk tilbud (diagnostikk, behandling). Samarbeid med behandlingstjenestene!

Hvor?

HVORFOR? Formål gitt av HOD: Bedre kvalitet på tjenestene (i hele behandlingskjeden!) gjennom: Styrket brukermedvirkning Synliggjøring av sjeldenfeltet Enklere tilgjengelighet Ivareta grupper som ikke har et kompetansesenter i dag Styrket faglig samarbeid Også med øvrig spes.h.tj. Vi ønsker samarbeid Mer effektiv utnyttelse av ressursene

Eksempler på samarbeid Nyfødtscreening, syndromdiagnostikk Craniofacialt team Blødersykdom og Cystisk fibrose – behandling vs kompetansetjeneste Personer med Velocardiofacialt syndrom Epilepsi, autisme – samarbeid mellom kompetansesentre Habiliteringstjenesten! Forskningssamarbeid!

Hva gjør kompetansesentrene? Tilbud til brukere og pårørende Alle kan ta kontakt uten henvisning, diagnose inngangsbillett Konsultasjoner, kurs, og veiledning, informasjon Tverrfaglig tilbud Tilbud til fagpersoner Veiledning, kurs, diskusjonspartner, ”gjøre sammen med” Selv delta i forskning (forskernettverk) og utviklingsarbeid Være oppdatert på og tilgjengeliggjøre kunnskap Bidra til gode forløp og godt tilbud i ordinært tjenesteapparat Kompetansesentrene er og gjør forskjellig!! Diagnosene har forskjellige behov Ikke en del av det ordinære tjenesteapparatet!! Tako: Behandlingsansvar, stort samarbeid med spes.helsetjenesten. Samarbeid med alle andre sjelden sentre CF-senteret, Porfyri-senteret. Spes.h.tjenesten 6

Godt samarbeid!  Diagnostikk, oppfølging og behandling av personer med genetiske bindevevssykdommer med arteriesykdom Samarbeid med OUS v/thoraxkirurgi, kar-kirurgi, barnehjerte, øye, kardiologi, radiologi, med. genetikk, laboratorier Faglig nettverk for oppfølging av barn med spinal dysrafisme, Samarbeid med OUS v/ seksjon for nevrohabilitering-barn, landets barnehabiliteringsavd. Utgangspunkt i forskningssamarbeid. Marfan og OI 7

OI-klinikk, diagnostikk, utredning, planlegge behandling og oppfølging Samarbeid mellom OUS v/barneklinikken, ortopedisk avd., genetisk avd, radiologisk avd., benlab., TRS og brukerforeningen Landsdekkende prosjekt, diagnostikk ved Ehlers-Danlos syndrom hypermob.type/ hypermobilitetssyndrom Avd. for fys.med og rehab, samarbeid med TRS og brukerrepresentant Nytte: Snakke med samme tunge, alle ekspertene på samme sted. Også fysioeroapeuter. Eksempel til etterølgelse for andre diagnoser EDS diagnostikk: Prosjektrapporten anbefaler at det etableres en poliklinikk for genetiske bindevevssykdommer ved OUS. + behov for adekvate rehabiliteringstilbud ved regionale fys-med avdelinger. 8

Utfordringer Sjeldne diagnoser, men ofte vanlige symptomer og behov! Mange grupper med sjeldne diagnoser har stort behov for tilbud i spesialisthelsetjeneste God diagnostikk er avgjørende Hvem har ansvaret? Er kompetansesentrenes rolle og mandat forvirrende? Samarbeid noen ganger for personavhengig? Krever interesserte fagpersoner – og god ledelse! Organisatorisk forankring viktig, ellers faller samarbeidet fra hverandre når fagpersoner slutter el.l. 9

Hva er felles for personer med sjeldne diagnoser? Lite kjent og lite kunnskap Må være våre egne eksperter og informasjonsbærere Er vi lite attraktive å forske på? Alt eller ingenting? “Alt” skyldes den sjeldne diagnosen eller diagnosen glemmes når andre komplikasjoner oppstår

Hva er felles? Medfødte tilstander Behov for tjenester hele livet Livsfaseoverganger kan by på utfordringer Annerledeshet Sammensatte utfordringer Behov for tverrfaglig innsats Behov for koordinerte tjenester Lite lineære forløp

Tverrfaglighet er nøkkelen til et mer robust samarbeid og et bedre helsetilbud til personer med sjeldne såvel som mer kjente diagnoser.

What's in it for you - what's in it for me? Bredde og dybde i fagkunnskapen Kunnskap om det spesielle gir også kunnskap om det generelle Nettverk, kontakter og økt motivasjon Forebygging mot komplikasjoner og forverring Et likestilt helsetilbud på lik linje med resten av befolkningen Mulighet til å leve aktive liv lengre og bidra i samfunnet!

Til slutt et eksempel fra virkeligheten... OI klinikken for oppfølging av barn Et godt eksempel? Et dårlig eksempel? Eller et klassisk eksempel...?

Kunnskap om sjeldne diagnoser kommer oss alle til gode i form av økt kunnskap, kompetanse og tverrfaglig samarbeid som gir flere mulighet til å leve aktive liv lengre! Vinn-vinn-vinn!