Ledelse av hoteller og hotellavdelinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Effektiv prosjektplanlegging
ASKER SKIKLUBB VOLLEYBALL Treningsavgift/dugnad våren 2014
Lier Svømmeklubb arrangerer familieleir på Løkken Idrætscenter for alle svømmerne sine helgen 24. – 27. august Løkken Idrætscenter er beliggende.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Ringeriksbadet - orientering og status drift
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Prognoser.
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
12. Oppsummering.
Markets for Factor Inputs
Hvorfor mister vi gjester?
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Velkommen til Eurocamp i Frankrike •Motto for leiren er: ”Mer en vi kan drømme om” •Kan DU virkelig gå glipp av å være med på denne store RR festen???!!!!!!
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Konkurransevirkemidlene PRIS
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
Produktvalg Læringsmål:
OM 11: Capacity Planning and Control
Yield Management.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Innføring i regnskap Regnskap Regnskapsplikten
Markedsstruktur - teori og empiri
Module 2: Fundamentals of Corporate Investment Decisions
Regnskapsfører og Sparringpartner / rådgiver
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Malverk intern produktopplæring
UL stølen og dansebutikken swing it I samarbeid med first hotel marin.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Camping Card Scandinavia
Kapittel 12 – Noen begreper
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Studietur Renholdsbransjen i NHO Service LISBOA Fredag 6. mai til mandag 9. mai.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Norsk Hotellnæring 2010 Status og utvikling norsk hotellnæring Presentasjon NBTA fagmøte 16/
NÅR: FRA FREDAG 24. APRIL KL TIL SØNDAG 26. APRIL KL. 14. STED: GULSRUD LEIRSTED VED TYRIFJORDEN HVEM: ALLE SOM HAR LYST PRIS: BARN: 0-1 ÅR: GRATIS.
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Gruppeundervisning /
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Markedsføring.
Driftsbudsjett og regnskap
Kapitalbehov og finansiering
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

Ledelse av hoteller og hotellavdelinger 1

Innhold Organisering og arbeidsoppgaver i hotellavdelingen i et hotell Prising av hotelltjenester Nøkkeltall i hotellavdelingen 2

Hvordan er hoteller organisert? Inntektssenter – drift Hotellavdeling – rom Restaurantavdeling Rekreasjonsavdeling Kostnadssenter – stab Markedsføringsavdeling Teknisk avdeling Personalavdeling Regnskapsavdeling Sikkerhetsavdeling 3

Hotellavdeling Inndeles i: Resepsjon Booking (reservasjoner) Husøkonomiavdeling Dørvakt/bagasje Omfanget av avdelingen bestemmes av hotellets størrelse – antall mellomledere og inndelinger i underavdelinger. 4

Oppgaver til Resepsjonen Administrative oppgaver: Ta imot og registrere gjester Sjekke ut gjester og ta betaling Holde kontroll med nøkler Kontaktledd mot husøkonomiavdelingen Servicerettede oppgaver: Gi informasjon og anbefalinger Ta imot klager Ulike datasystemer er en viktig del av resepsjonen. Vi bruker teknologien til å effektivisere driften i resepsjonen og forbedre gjesteservice. 5

Oppgaver Bookingavdeling (reservasjonsavd.) Hovedoppgaver: Ta imot bestillinger og selge hotellet eller kjeden Fokus på telefonsalg og informasjon Kilder for bestilling til hotellet gjennom telefon, Internett, bestillingssystemer eller andre kanaler Viktig oppgave: Prisoptimering – Yield Management 6

Husøkonomiavdelingen Sentrale oppgaver: Rengjøre rommene og fellesarealer Fokus på effektivitet og kvalitet Fokus på ledelse av personalet Uniformerte tjenester Dørvakt, concierge, parkering (ikke alle bedrifter har denne gruppe ansatte 7

Vedlikehold/teknisk avdeling Oppgaver: Opprettholde hotellets image Sikre at ting virker slik at driften kan holdes i gang Sikre høy komfort for gjester og ansatte Opprettholde sikkerhet for gjester og ansatte Redusere uønskede kostnader ved å holde utstyr i orden Ansvarlig for elektriske anlegg, vann, varme, ventilasjon Jobber både forebyggende og etter behov Egen avdeling eller samarbeid med andre, avhengig av størrelsen på hotellet Forsinke hotellets fysiske forfall 8

Regnskapsavdelingen Ansvarlig for alle økonomiske transaksjoner i hotellet. Sentrale oppgaver: Budsjettering og prognoser Kontroll på hotellets inntekter og utgifter Kontanthåndtering Kontrollere kostnader (lønn, varer o.a.) Kontroll med innkjøp, mottak, utlevering og telling av alle bedriftens varer Bokføre, utarbeide regnskap, driftsrapporter og ledelses rapporter, vurdere hotellets resultater Ofte er bokføringen sentralisert, men ikke oppgavene 9

Sikkerhetsavdelingen Oppgaver i avdelingen eller som har med sikkerhet å gjøre: Sikkerhetsvakter Overvåkningsutstyr Kontroll med nøkler Sikkerhetsprosedyrer Identifikasjon av ansatte Omfanget er avhengig av beliggenhet og størrelse på bedriften. 10

Markedsavdelingen Hovedoppgaver: Hva gjør de? Å identifisere potensielle gjester til hotellet. Tilpasse hotellets produkter og tjenester til disse potensielle gjestene. Overbevise disse at de bør bli gjester. Hva gjør de? Kontakter grupper og individer. Reklame i aviser/blader, radio og tv. Lager direkte reklame. Forbereder messer og besøke reisearrangører. Arrangerer besøk og turer for potensielle storkunder. Deltar i lokale og regionale aktiviteter for å øke bevisstheten omkring hotellet. 11

Resultatmål i romavdelingen Det er to sentrale mål for effektiviteten i romavdelingen: Gjennomsnittspris = omsetning rom / antall belagte rom Beleggsprosent rom = antall solgte rom / antall tilgjengelige rom 12

Prising i hoteller Det er to trinn som bestemmer priser i hoteller: Sette standardpriser for hver romtype - Bruke kostnadsmetoder - Langsiktig strategiske beslutninger Modifisering av priser - Marginal kostnadsprinsippet - Kortsiktig orientering Prisstrukturer: - Alt inkludert pris - Rom – frokost pris - Egen pris for hotellets ulike tjenester - Betal per time 13

Standardpris Prisen blir bestemt i forhold til bedriftens økonomiske målsetninger Lønnsomhetsorienterte (best mulig lønnsomhet) Salgsorienterte (best mulig salg, markedsandel eller introduksjon i et marked) Konkurranseorienterte (opprettholdelse av prisforskjeller - høy/lavsesong o.l) Kostnadsorienterte(møte kostnader, break even) 14

Lønnsomhetsorientert prissetting Avkastningsmålsetning – Hubbart formula tar utgangspunkt i målsetningen, og du regner deg ut fra den 15

Lønnsomhetsorientert prissetting Salgsorientert prissetting - Markedsorientert prissetting - Prestisje prising – prisleder - Psykologisk prising Konkurrentorientert prissetting - Følg lederen Kostnadsorientert prissetting - Kostnads-pluss metoden - Faktor metoden - Virkelige kostnader - Break-even metoden 16

Modifiserte priser fordi: Ulike markedssegmenter har ulik priselastisitet. Priselastisiteten vil variere over året. Hotelltjenester blir solgt gjennom ulike distribusjonskanaler. Omgivelsene kan påvirke de priser hotellet kan få. Avtaler kan presse priser. 17

Kjennetegn ved et godt rabattprogram Det må kunne generere ny trafikk, dvs. man må nå gjester som ellers ikke ville bodd på hotellet. Rabatter må rettes mot spesielle markedssegmenter som har en annen prisfølsomhet enn det markedssegmentet som betaler fulle priser. Det må føre til at det kommer gjester i stille perioder. 18

Ulemper med et rabattprogram Hotellet kan gi rabatter for å øke salget, men det får negativ effekt på resultatet. Man må øke belegget svært mye for å opprettholde dekningsbidraget. Rabattene vil ikke nødvendigvis gi konkurransemessige fortrinn fordi konkurrentene følger etter med lignende rabatter. Det kan være svært vanskelig å få gjestene til å betale full pris igjen. 19

Generelle grunnlag for prissetting Kostnader og fortjeneste Tilbud og etterspørsel Standard Beliggenhet Antall gjester 20

Værelsespriser Pris reflekterer ulike faktorer som: Investering Krav til fortjeneste Tilbud – etterspørsel Konkurranse Standard Servicegrad 21

Kostnader og fortjeneste Inntektene skal dekke renter og avdrag for investeringer og utgifter til personale, driftskostnader og markedsføring. Eierens krav til fortjeneste. 22

Priskategorier Standardpris (rack rate) som også kalles listepris. Helgepris (weekend rate) fra fredag til søndag, eller i kalkulerte stille perioder. Gruppepris (group rate) for grupper som bestilles fra reisebyrå eller turoperatør. Spesielt i perioder md vanligvis lavt belegg. Pakkepriser (bunting) utarbeides av bedriften og inneholder flere tjenester. Avtalepriser blir vanligvis gitt under forutsetning av ledig kapasitet til barn, ansatte i reisebyråer, flyselskaper, ansatte ved hotellet osv. 23

Dagrompris Priser på dagrom kan være: Dagrom fra kl. 12.00 – kl. 18.00 = 60 % av full pris Dagrom fra kl. 12.00 – kl. 21.00 = 100 % av full pris 24

Pensjonspris Overnatting (European plan / room only EP) – ingen måltider, kun overnatting. Rom-frokost (Bed and Breakfast) – overnatting med frokost (Continental plan CP), dersom det serveres helt enkelt (Bermuda plan BP). Halvpensjon (Modified American plan MAP eller Half board HB) – overnatting, frokost og ett hovedmåltid som lunsj eller middag. Helpensjon (American plan – Full board FB) – overnatting, frokost, lunsj og middag. 25

Yield Management YM er en metode som kommer fra flyselskaper og bilutleie. De bruker reservasjonssystemet til å forutsi belegget på en bestemt dag, og deretter enten øke eller redusere prisen i henhold til dette for å skape høyest mulig omsetning. Før du selger et rom på forhånd til en rimelig pris forutsetter vi at muligheten finnes for å selge rommet til et annet segment til en dyrere/bedre pris på et senere tidspunkt. 26

Oppgaver med Yield Management Bestemme den mest effektive prisstruktur. Begrense antallet reservasjoner for en bestemt dag basert på forventet belegg den dagen. Overvåke bestillinger for å vurdere om man skal endre prisene for en dag eller en periode. Forhandle avtalepriser med bedrifter, grupper og reisebyrå. Selge inn og opp de riktige romtypene til de riktige kundene. Være selgere og ikke bestillingsagenter. 27

Inntektsgivende beleggsprosent ARGE – Asset Revenue Generating Efficiency Index (brukes ikke så mye, men den sier noe om hvordan hotellet drives i forhold til dets fulle potensiale). ARGE = beleggsprosent x (gjennomsnittspris/fullpris) Eksempel: Belegg: 63 % Gjennomsnittspris: kr. 672,30 Fullpris: kr. 1100,00 ARGE = 0,63 x (672,30/1100) = 38,5 % Hotellet har en innteksgivende beleggsprosent på 38,5 % av fullt potensial. 28

Andre nøkkeltall REVPAR – Revenue per available room forteller noe om gjennomsnittlig omsetning per tilgjengelig rom. GOPPAR – Gross operation profit per available room sier noe om hotellets driftsresultat. 29

Inntekt fra andre avdelinger Hotellet har også inntekter fra andre avdelinger. Det kan være restaurant, bar, konferanse, telefon, kiosksalg, minibar. To målgrupper for dette salget: Boende gjester. Ikke boende gjester. Bedriften ønsker å maksimere omsetning per gjestedøgn. Omsetning per gjestedøgn = (omsetning rom + annen omsetning) / antall gjestedøgn. 30