Å ta i bruk teknologi for kunnskapsbygging på organisasjonsnivå

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
G-U-L Unternährer Modell-Bilder © Copyright by G-U-L Unternährer.
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Samarbeidsforum for estetiske fag
-ikke bare for zippylæreren…
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Forum for EVU og digitale medier i læring
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug.
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
Den lærende skolen- en forutsetning for skoleutvikling
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Killingens andre dag Fra råd til veiledning
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Fremtidens skole i en digital virkelighet -Hva gjør vi på Nordahl Grieg videregående skole? Copyright Stein Larsen.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
D EN DIGITALE DIMENSJONEN UTFORDRINGER OG MULIGHETER.
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Undervisningssektoren 2015
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Bedrift - pedagogikk utfordringer for pedagogikk - her er vi på etterskudd –implisitt læring –selvstyrt læring –jobbintegrert –organisasjonslæring 3 typer.
Anne-Marie Ytrebø og Guri Kyte 2015©
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Spesialpedagogisk arbeid og innovasjon
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kunsten å overrumple seg selv Improvisasjonens overskridende natur.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva er viktig for elevers læring?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
PedIT. Norsk Nettskole Eid av 4 kommuner Non-profitt Globalskolen > eget selskap Volda, Aurskog, Hamar. Totalt mellom 25 og 30 årsverk.
Senter for læring og utdanning
Samspill eller kaos? Gode nok systemer for intern kommunikasjonen?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Å ta i bruk teknologi for kunnskapsbygging på organisasjonsnivå Copyright: Stein Larsen Nordahl Grieg videregående skole ”Skolen for dristige hjerner i samspill"  Å ta i bruk teknologi for kunnskapsbygging på organisasjonsnivå

Å lede for læring Hvorfor? Med hjelp av hva? Hvordan? Copyright: Stein Larsen

En lærende organisasjon Gruppelæring Systemtekning en lærende organisasjon Nordahl Grieg videregående skole, Felles visjoner Peter Senge Personlig mestring Mentale modeller

En felles pedagogisk plattform Sosiokulturelt perspektiv på læring Connectivism? Copyright: Stein Larsen

Så hva gjør vi? System - samskriving for deling og gruppelæring -felles lærerwiki for refleksjon, evaluering, møtereferat -åpenhet i evalueringsprosesser Copyright: Stein Larsen

Utfordringer Skynde seg langsomt Skape nok trygghet Våge å stå i brytningstider Copyright: Stein Larsen Facebook: Nordahl Grieg videregående skole Twitter: @NordahlGriegvgs